  • 1. Data: 2010-08-11 14:35:19
    Temat: Woda do instalacji co
    Od: robercik-us <r...@g...com>

    Hello. Mam pytanie odnośnie parametrów wody do instalacji co. Nie mam
    jeszcze przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego, więc instalator do
    napełnienia centralnego wykorzystał wodę ze studni od sąsiada.

    Wątpliwość polega na tym, że jest to teren bogaty w wody mineralne -
    lecznicze i... :-) sąsiad ma w studni wodę gazowaną.

    Mówiłem to fachowcom, ale oni mimo to napełnili tą wodą instalację.
    Woda oczywiście zaczęła zachowywać się jak klasyczna woda
    mineralna :-), bulgotało i odpowietrzało się całe popołudnie. Niezbyt
    sprawnie działały też urządzenia takie jak wymiennik ciepła, wężownica
    w bojlerze...

    Na drugi dzień odpaliłem instalację i już nie bulgotała, wszystko
    zaczęło działać jak należy, bez żadnych problemów. - Pełna sprawność
    wymiennika i wężownicy, szybkie i równomierne rozprowadzanie ciepłą we
    wszystkich grzejnikach, dobre nagrzewanie rurek od podłogówki.

    Teraz pytanie.

    Czy skoro wszystko działa ok, czy tą wodę zostawić w tej instalacji,
    czy jednak ją wymienić jak już będę miał wodę z wodociągu?

    Instalator też był trochę zdezorientowany - powiedział, że nie spotkał
    się jeszcze z taką sytuacją. Mówił też coś o tym, ze jak się z wody ma
    coś wytrącić, to się wytrąci i nie będzie już bardziej zakamieniać
    instalacji. Nie mam pojęcia jak duży jest poziom minerałów w wodzie ze
    studni sąsiada, ale może być tego tam sporo...

    Może ktoś rzuci sugestią :-), czy faktycznie nie przejmować się, czy
    zmienić wodę na tę z wodociągu?

    pozdr.
    robercik-us

  • 2. Data: 2010-08-11 14:49:13
    Temat: Re: Woda do instalacji co
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik robercik-us napisał:
> [...]
    >
    > Czy skoro wszystko działa ok, czy tą wodę zostawić w tej instalacji,
    > czy jednak ją wymienić jak już będę miał wodę z wodociągu?

    Im mniej wymieniasz wodę tym zdrowiej dla instalacji. ta
    wysokozmineralizowana woda zdążyła już zrzucić kamień - więcej go nie
    zrzuci, zresztą cienka warstwa kamienia zwiększa odporność instalacji na
    korozję, dopiero grubsza zaczyna istotnie utrudniać wymianę ciepła. Jak
    nalejesz nowej - będzie zrzucała kolejną dawkę soli mineralnych, wniesie
    nowa porcję tlenu powodującą korozję instalacji - same straty. Zostaw
    jak jest, co miało nastąpić to nastąpiło i teraz już ci ta woda nie
    zaszkodzi - a nowa może.

    --
    Darek

  • 3. Data: 2010-08-12 18:46:22
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2010-08-11 16:35, robercik-us pisze:

    > pozdr.
    > robercik-us
    Zalecano w regionach Polski gdzie występuje woda nasycona CO2 nie robić instalacji
    miedzianych.
    Niby słaby kwas węglowy, a może z czasem coś powyżerać...