  • 31. Data: 2015-05-06 14:03:11
    Temat: Re: Wybór technologii przy budowie domu
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-06 o 13:15, Ergie pisze:

> [...]
    > praktycznie tylko od ilości i układu okien. Ten z małą akumulacyjnością
    > szybciej się w dzień nagrzewa ale i szybciej nocą wychładza.
    >
    > Na przykład tradycyjna kostka będzie miała wahania 22-24 a kanadyjczyk
    > 20-26.
    >
    > Co jest lepsze? W dzień oczywiście murowana kostka, ale w nocy
    > kanadyjczyk - otwierasz okno i już po godzinie masz temp. taką jak za
    > oknem - oczywiście to wymaga spania przy otwartym oknie z komarami,
    > hałasem itp. Ale to prehistoria w obecnych czasach (wentylacji
    > mechanicznej) kanadyjczyk jesteś w stanie zdecydowanie szybciej

    Kanadyjczyk (choć bardziej pasuje mi nazwa skandynawiak) zwykle jest
    lepiej ocieplony od domu murowanego więc jego odporność na upały w
    jakimś tam stopniu rośnie. Co z tego, że ściana z zewnątrz nagrzeje się
    do 50 st, skoro izolacja bardzo utrudni przedostanie się tego ciepła do
    wnętrza.

    Nie mam racji?

    --
    MN

  • 32. Data: 2015-05-06 14:18:31
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

> [...]
    > tam stopniu rośnie. Co z tego, że ściana z zewnątrz nagrzeje się do 50 st,
    > skoro izolacja bardzo utrudni przedostanie się tego ciepła do wnętrza.

    Masz pod warunkiem zasłonięcia okien i wyłączenia wentylacji, sprzętów i
    opuszczenia domu czyli w praktyce nie :-)

    W zimie różnica wynosi 30-40 stopni i wtedy przenikanie energii przez ściany
    ma znaczenie. W lecie różnica wynosi 5-10 stopni więc ma sporo mniejsze
    znaczenie.

    Dla domu o U = 0,2 i różnicy temperatur 10K przez ściany o pow. 200m2 wpada
    200 * 0,2 * 10 = 400W

    Dla porównania:
    - każdy domownik "produkuje" 70-100 W
    - sprzęty pracujące ciągle (lodówka, router, inne w trybie stand-by)
    kolejnych kilkanaście lub kilkadziesiąt wat
    - włączony telewizor 100W, komputer jeszcze więcej.

    A to wszystko i tak nic w porównaniu z energią wpadającą w formie promieni
    słonecznych przez nieosłonięte okna.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 33. Data: 2015-05-06 14:59:19
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-06 o 14:18, Ergie pisze:

    > Masz pod warunkiem zasłonięcia okien i wyłączenia wentylacji, sprzętów i
    > opuszczenia domu czyli w praktyce nie :-)

    To co robić... co robić...

    Z klimą mam problem, bo żona upiera się, że nie po to ma w całym domu
    mieć podłogówkę, żeby w salonie jakiś kaloryfer się pojawił
    (klimakonwektor). Nie bardzo wiem, jak zbić ten jej argument.

    A szkoda, bo pompa ciepła mogłaby latem pracować w odwróconym ciągu i
    dać te 4-5 kW chłodu.

    --
    MN

  • 34. Data: 2015-05-06 15:10:30
    Od: masti <g...@t...hell>

    Marcin N wrote:

> [...]
    > (klimakonwektor). Nie bardzo wiem, jak zbić ten jej argument.
    >
    > A szkoda, bo pompa ciepła mogłaby latem pracować w odwróconym ciągu i

    szczerze mówiąc mam pomę ciepła, która może sobie chodzić jako klima. I
    nie włączyłęm jej jeszcze w tym trybie poza testami.
    Kanadyjczyk-skandynawczyk :) daje taką izolację latem, że w domu jest
    przyjemny chłodek mimo upałów na zewnątrz i nawet otwarcia okien

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 35. Data: 2015-05-06 15:25:36
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-06 o 15:10, masti pisze:
> [...]
    > Kanadyjczyk-skandynawczyk:) daje taką izolację latem, że w domu jest
    > przyjemny chłodek mimo upałów na zewnątrz i nawet otwarcia okien

    Tak mi mów. Zaraz mi lepiej.

    --
    MN

  • 36. Data: 2015-05-06 15:55:51
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

> [...]

    > Nie bardzo wiem, jak zbić ten jej argument.

    > A szkoda, bo pompa ciepła mogłaby latem pracować w odwróconym ciągu i dać

    To połącz pompę ciepła z chłodnica w kanale wentylacyjnym i gotowe. No dobra
    4 kw to pewnie przy sensownym (niskim) przepływie nie odbierzesz, ale
    wentylacja działa ciągle a nie okresowo jak klima więc do utrzymania niskiej
    temperatury wystarczy.

    Alternatywnie możesz zrobić najprościej jak się da - czyli puścić zimno w
    podłogę używając podłogówki :-)

    Ludzie tak robią i to działa. Owszem są pewne wady:
    1. jak będzie wilgotno to łatwo przekroczyć punkt rosy, ale jak masz
    podłogówkę to pewnie i płytki więc to nie problem.
    2. stąpanie bosa noga po zimnych płytkach nie jest przyjemne - ale to można
    obejść puszczając chłodzenie w nocy. A jak kasz podłogówkę to schłodzona
    podłoga utrzyma zimno przez sporą część dnia albo i cały dzień.
    3. Jest to w zasadzie niesterowalne - czyli do schłodzenia jest ok, ale do
    utrzymywania dokładnej temperatury już nie bardzo.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 37. Data: 2015-05-06 16:08:38
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-06 o 15:55, Ergie pisze:
> [...]
    > dobra 4 kw to pewnie przy sensownym (niskim) przepływie nie odbierzesz,
    > ale wentylacja działa ciągle a nie okresowo jak klima więc do utrzymania

    Myślałem o tym, ale po pierwsze przepływ powietrza jest znacznie za mały
    (przynajmniej 5x) a po drugie - wilgoć. W kanałach zacznie rozwijać się
    życie inteligentne.

    Czy możesz mi pokazać, jak wygląda taka chłodnica? Czy pasuje do
    standardowych kanałów, np 160 mm średnicy?

    --
    MN

  • 38. Data: 2015-05-06 16:25:10
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

    > Myślałem o tym, ale po pierwsze przepływ powietrza jest znacznie za mały
    > (przynajmniej 5x)

    Za mały do czego? Do szybkiego schłodzenia - to prawda, ale wentylacja
    pracuje ciągle.

    > a po drugie - wilgoć. W kanałach zacznie rozwijać się życie inteligentne.

    ???

    W tej kwestii nic się nie zmieni.

    Bez chłodnicy w kanałach masz ciepłe i wilgotne powietrze. Z chłodnica część
    wilgoci wykropli się na chłodnicy i dalej poleci trochę mniej ciepłe i
    trochę mniej wilgotne powietrze.

    W kwestii "życia" nic się nie zmieni :-) Bo wilgoć nie będzie się wykraplać
    w kanałach.

    A jak się obawiasz wykraplania w chłodnicy to uświadom sobie że nawet bez
    chłodnicy wykrapla się w rekuperatorze :-) Ale nigdy w kanałach!

    > Czy możesz mi pokazać, jak wygląda taka chłodnica? Czy pasuje do
    > standardowych kanałów, np 160 mm średnicy?

    Pasuje do dowolnego kanału w zależności od tego jaką zamówisz. Tu masz
    przykład:

    http://www.wentylacja.biz/produkt,24196,chlodnice-wo
    dne-okragle-ckwo,1544,1543,1537

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 39. Data: 2015-05-06 19:17:19
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 6 maja 2015 15:56:10 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

> [...]
    > wentylacja działa ciągle a nie okresowo jak klima więc do utrzymania niskiej

    Nie :) Ile przepchasz, przy nie tak niskim przeplywie, chlodu - 1kW? Maks :)
    Nie wystarczy.

    > Ludzie tak robią i to działa. Owszem są pewne wady:
    > 1. jak będzie wilgotno to łatwo przekroczyć punkt rosy, ale jak masz
    > podłogówkę to pewnie i płytki więc to nie problem.

    Co za bzdury i mity Ergie powtarzasz - po Tobie bym sie tego nie spodziewal :)
    Mam podlogowke i jakies 20% plytek, reszta to panele (znam wielu co ma na
    podlogowce drewno).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 40. Data: 2015-05-06 20:07:45
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-06 o 16:25, Ergie pisze:

    > Pasuje do dowolnego kanału w zależności od tego jaką zamówisz. Tu masz
    > przykład:
    >
    > http://www.wentylacja.biz/produkt,24196,chlodnice-wo
    dne-okragle-ckwo,1544,1543,1537

    Strasznie to malutkie. 30x25x30 cm. Jaką to to ma powierzchnię
    wymiennika? Naprawdę daje szansę na oddanie rozsądnej mocy cieplnej?
    Przy przepływie rzędu 150 m3/h - jakiej mocy mogę się po tym spodziewać?

    --
    MN