  • 51. Data: 2015-05-07 10:19:28
    Temat: Re: Wybór technologii przy budowie domu
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    dyskusyjnych:f466c8c5-7f2e-4dad-8af5-6a7520843339@go
    oglegroups.com...

    > Spytaj ludzi ktorzy maja GWC ale takie porzadne z duzymi chlodnicami i
    > wyciagaja
    > z tego ~1kW. Kazdy Ci powie (na forum muratora jest takich wielu) ze to
    > nie
    > daje kompletnie NIC :)

    Sam to od wielu lat prostuję. GWC to mit bo nie masz tam stałej temperatury.
    Nawet złoże żwirowe ze zraszaniem ma inną temperaturę rano a inną po 4
    godzinach przepychania przez nie powietrza o temp. 30 stopni. Natomiast PC
    będzie miała tę samą wydajność (ze sporym zapasem) przez cały dzień.

    > Nawet stajac bezposrednio pod nawiewem nie ma uczucia
    > chlodu - dopiero jak reke przylozysz to czuc, ze lekko chlodniej wieje).

    > W skali domu 1kW to jest kropla w morzu (tyle wpada jednym okienkiem w
    > upaly).

    Dlatego napisałem: "Jak zacienisz okna". Inna sprawa że uśredniając "w skali
    domu" znacznie pogarszasz sprawę. W _praktyce_ nawiewy masz w salonie i
    pokojach wywiewy w kuchni i łazienkach. Czyli zimne trafia tam gdzie jest
    potrzebne a powietrze wylatuje z pomieszczeń gdzie jest najbardziej grzane.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 52. Data: 2015-05-07 10:49:09
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    W dniu czwartek, 7 maja 2015 08:59:35 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > Podałem przykład wcale nie dużej chłodnicy co ma 1kW a na zamówienie można
    > zrobić dowolnie większą :-)

    > Powietrze przy 140m3/h i roznicy temp. 24stC (30stC VS 6stC) jest w stanie
    > przetransportowac 938W, wiec ta chlodnica nie ma pelnych 1kW ;) Mozesz ja
    > sobie powiekszac nawet czterokrotnie a i tak przy 140m3/h nie
    > przetransportujesz wiecej niz 938W.

    A temperaturę powietrza za chłodnicą to pomijasz?

    Jak będzie większa chłodnica to przepływ w niej będzie wolniejszy i
    temperatura powietrza nie spadnie z 30 do 17 tylko np. do 15, 12 itd.
    Granicą jest prędkość przepływu bliska zera i temp nawiewu bliska temp
    cieczy chłodzącej.

    > Piszesz o mocy ciaglej.. No nie do konca,
    > bo 30stC powietrza to jest w najwieksze upaly w poludnie. Pozatym jest
    > zwykle
    > 26-28stC i moc tej chlodnicy spada wtedy do 780W. Ciepla noca przy 20stC
    > do 540W. Czyli srednia ciagla moc wyjdzie w granicy 800W maksymalnie.

    Ciągła w okresie obowiązywania danej temperatury. Jak na zewnątrz jest
    chłodniej to i moc niższa wystarczy.

    > Jak chcesz miec 3kW

    Ale po co? W poprzednim domu miałem w salonie klimatyzator o mocy 2kW i
    nawet w największe upały musiał pracować w cyklu jakieś 25% bo był za mocny.
    Czyli 500 W by wystarczyło na ten salon. Dlatego na salon i 2-3 pokoje 1kW w
    zupełności wystarczy. Przypominam - przy _zasłoniętych_ oknach.

    > to musisz juz pedzic wentylacje 525m3/h non stop, a to
    > w standardowo wykonanej instalacji bedzie powodowac szum (dokuczliwy
    > przede
    > wszystkim przy spaniu :-)

    Przy spaniu po pierwsze słońce nie świeci a po drugie na zewnątrz nie ma 30
    stopni a więc i tak mocno chłodzić nie trzeba to po pierwsze. Po drugie
    klima w salonie hałasuje znacznie bardziej niż wentylacja puszczona na
    maksa. Po trzecie pisałem nie raz ale mogę napisać po raz kolejny jak ktoś
    chce do chłodzenia używać tej samej instalacji co do wentylacji to powinien
    dać szersze kanały.

    Dla standardowych kanałów:
    fi 160 i prędkości 2,5m/s mamy przepływ 180m3/h
    fi 200 przy tej samej prędkości mamy przepływ 280m3/h

    Przy 2,5 m/s i prawidłowo zrobionej instalacji nic nie szumi. Jak zwiększysz
    prędkość dwukrotnie do 5m/s to będzie słychać lekki szum, ale wydajność
    wzrośnie Ci dwukrotnie czyli dopowiednio do 360 i 560 m3 na godzinę.

    Wyżej niż 5m/s nie warto bo wtedy hałas zaczyna szybko rosnąć, bo przepływ z
    laminarnego zmienia się w turbulentny.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 53. Data: 2015-05-07 11:26:53
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 maja 2015 10:19:49 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

> [...]
    > godzinach przepychania przez nie powietrza o temp. 30 stopni. Natomiast PC
    > będzie miała tę samą wydajność (ze sporym zapasem) przez cały dzień.

    GWC wodne (na powierzchni ~100m2) wyciagajac z niego 1-2kW ma jak
    najbardziej stala temperature. Faktem jest, ze jest to temperatura (szczegolnie
    w lato) wyzsza niz 6stC (chyba ze sie zrobi odwiert lub podepnie pod
    DZ z pompy ciepla).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 54. Data: 2015-05-07 11:36:04
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 maja 2015 10:49:31 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    >Jak będzie większa chłodnica to przepływ w niej będzie wolniejszy i
    >temperatura powietrza nie spadnie z 30 do 17 tylko np. do 15, 12 itd.

    Ale przeciez ja liczylem moc juz dla powietrza, ktore ochlodzi sie do
    temp. 6stC, czyli temperatury zasilania tej chlodnicy... Nizej sie nie da. Wiec
    to absolutnie maksymalna moc.

    > Ale po co? W poprzednim domu miałem w salonie klimatyzator o mocy 2kW i
    > nawet w największe upały musiał pracować w cyklu jakieś 25% bo był za mocny.

    No wlasnie - w salonie. Moj salon ma 35m2, a wentyluje jakies ~300m2. Wczesniej
    w innym watku chyba, pisales o tym ze masz wentylacje mechaniczna i przez to
    temperatury sie szybko wyrownuja - a teraz piszesz, ze "to wystarczy na salon
    i 2 pokoje" - a reszty domu w tym czasie nie bedziesz w ogole wentylowal czy
    magicznie chlod bedzie wiedzial zeby zostac tylko w salonie i sypialni ?:-)

    > Przy spaniu po pierwsze słońce nie świeci

    He he, ale podobno wlasnie dlatego 1kW ma wystarczyc bo bedziemy chlodzic
    24/h - powoli ale przez caly czas - ktos tu pisal wczesniej o mocy ciaglej :-)
    Cos sie dzisiaj strasznie w zeznaniach gubisz.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 55. Data: 2015-05-07 11:46:16
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-07 o 11:36, Adam Sz. pisze:
    > He he, ale podobno wlasnie dlatego 1kW ma wystarczyc bo bedziemy chlodzic
    > 24/h - powoli ale przez caly czas - ktos tu pisal wczesniej o mocy ciaglej:-)
    > Cos sie dzisiaj strasznie w zeznaniach gubisz.

    Ty piszesz, żeby się naśmiewać, czy prowadzić rzeczową dyskusję? Bo ja
    chętnie posłucham konkretnych argumentów.

    --
    MN

  • 56. Data: 2015-05-07 11:59:18
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 maja 2015 11:46:16 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Ty piszesz, żeby się naśmiewać, czy prowadzić rzeczową dyskusję? Bo ja
    > chętnie posłucham konkretnych argumentów.

    Jak tu prowadzic rzeczowa dyskusje jak Ergie dostosowuje swoje argumenty do
    danej sytuacji. Wczesniej pisal co innego, teraz co innego.

    To jeszcze zeby rozjasnic - wszystkie wyliczenia ktore wczesniej podalem o
    mocach byly liczone dla powietrza ktore schlodzi sie z XX stC (30 - 26 - 24)
    do 6stC (czyli temperatury zasilania cieczy chlodzacej). Czyli to sa maksymalne
    moce ktore mozna uzyskac (w praktyce nigdy ich nie uzyskasz bo musialbys miec
    strasznie dluga / wielka nagrzewnice - na pewno ta ktora podal Ergie takich
    wymagan nie spelnia). Zakladajac, ze temperatura na wyjsciu ma 15stC jak podal
    Ergie, a na wlocie bedzie 28stC to ta chlodnica przy 140m3/h bedzie miala moc
    500W :) Zastanow sie czy chcesz wydac ~5-6k na cos, co moze dzialac, moze nie.

    Jak dla mnie wentylacja i klimatyzacja to po prostu dwa rozne urzadzenia /
    instalacje i nie nalezy ich mieszac. Wentylowac musisz CALY dom (ja wentyluje
    rowniez piwnice i garaze), a klimatyzowac zwykle wystarczy salon i sypialnie,
    wzglednie poddasze. Lepiej wydac 10k na multisplita i miec chlod na zawolanie,
    a nie liczyc na to ze pojedynczymi setkami W schlodzisz chate :)

    Wsun sobie w szczeline wentylacyjna nad ociepleniem dachu / pod dachowka
    termometr to zobaczysz dlaczego Ergie glupoty pisze, ze przenikanie ciepla
    w lato jest nizsze niz w zime - on zaklada ze na zewnatrz jest 30, a w srodku
    20 (roznica = 10 stC), tylko zapomina, ze slonce rozgrzewa elewacje i dach
    do znacznie wyzszych temperatur. Pod czarna dachowka to moze byc i 80stC
    w upalne lato w samo poludnie :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 57. Data: 2015-05-07 12:15:27
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-07 o 11:59, Adam Sz. pisze:
    > Zakladajac, ze temperatura na wyjsciu ma 15stC jak podal
    > Ergie, a na wlocie bedzie 28stC to ta chlodnica przy 140m3/h bedzie miala moc
    > 500W:) Zastanow sie czy chcesz wydac ~5-6k na cos, co moze dzialac, moze nie.

    W życiu nie wydałbym 5-6 tys zł na klimatyzator o mocy 500W.

    Jednak wydanie 1500 zł na klimatyzator o mocy do 2 kW - już wydaje się
    kuszące.

    Dlaczego tylko 1500? Bo pompa ciepła i tak będzie, system wentylacji też
    - pozostaje się tylko zakup chłodnicy (1150 zł - o mocy 1.9 kW przy
    strumieniu 300 m3/h) oraz osprzętu (rurek).

    Myślę, że warto to rozważyć.

    --
    MN

  • 58. Data: 2015-05-07 12:52:24
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > GWC wodne (na powierzchni ~100m2) wyciagajac z niego 1-2kW ma jak
    > najbardziej stala temperature.

    Fakt, ale chyba nie o tym dyskutujemy. Zwykle GWC to kilka m3 żwiru
    zasypanego w ziemi, albo kilka rur PVC fi 160 po kilkanaście mb każda.

    To o czym piszesz to owszem ma szansę działać (sam to nawet kiedyś
    liczyłem), ale po pierwsze jest droższe a po drugie wymaga pompki. De facto
    to już DZ pełną gęba, a nie tana popierdułka będąca dodatkiem do wentylacji.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 59. Data: 2015-05-07 12:56:55
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Ale przeciez ja liczylem moc juz dla powietrza, ktore ochlodzi sie do
    > temp. 6stC, czyli temperatury zasilania tej chlodnicy... Nizej sie nie da.
    > Wiec
    > to absolutnie maksymalna moc.

    A to OK. Nie zrozumiałem Twojej wypowiedzi.

    > No wlasnie - w salonie. Moj salon ma 35m2, a wentyluje jakies ~300m2.
    > Wczesniej
    > w innym watku chyba, pisales o tym ze masz wentylacje mechaniczna i przez
    > temperatury sie szybko wyrownuja

    Nie szybko wyrównują a szybko (względnie) po wyłączeniu ogrzewania
    ochładzają te pomieszczenia gdzie są nawiewy.

> [...]
    > czy
    > magicznie chlod bedzie wiedzial zeby zostac tylko w salonie i sypialni

    Jak do salonu będzie wpadać 17 i tam się mieszać z 22 to do kuchni poleci 20
    i zmiesza się z 24 i z kuchni wyleci 23. W salonie (i innych pomieszczeniach
    z nawiewami) będzie zawsze o te przykładowe 2K zimniej. Aby była ta sama
    temperatura to już trzeba niezły przeciąg zrobić.

    > He he, ale podobno wlasnie dlatego 1kW ma wystarczyc bo bedziemy chlodzic
    > 24/h - powoli ale przez caly czas - ktos tu pisal wczesniej o mocy ciaglej
    > :-)

    Ciągłej w sensie że chodzi non-stop. Bo klima non-stop nie chodzi ani u mnie
    ani u nikogo kogo znam bo nawet najmniejsza jest zbyt wydajna.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 60. Data: 2015-05-07 13:18:52
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Jak tu prowadzic rzeczowa dyskusje jak Ergie dostosowuje swoje argumenty
    > do
    > danej sytuacji. Wczesniej pisal co innego, teraz co innego.

    Czasem wyrażam się nieprecyzyjnie, ale nigdy nie naginam faktów do własnego
    zdania.

> [...]
    > moc
    > 500W :) Zastanow sie czy chcesz wydac ~5-6k na cos, co moze dzialac, moze

    Ale dlaczego nagle 5-6 K ???

    Masz tam cennik 1,5 kpln brutto.

    > Jak dla mnie wentylacja i klimatyzacja to po prostu dwa rozne urzadzenia /
    > instalacje i nie nalezy ich mieszac.

    No popatrz a w takich stanach to praktycznie zawsze ta sama instalacja. W
    nowoczesnych biurowcach tak samo.

> [...]
    > sypialnie,
    > wzglednie poddasze. Lepiej wydac 10k na multisplita i miec chlod na

    I hałas na zawołanie...
    Za 10k to można poprowadzisz wszędzie kanały fi 250 i zamontować
    klimatyzator kanałowy i mieć cicho i wydajnie.

> [...]

    > srodku
    > 20 (roznica = 10 stC), tylko zapomina, ze slonce rozgrzewa elewacje i dach

    No to po kolei:
    elewacja - po pierwsze słońce pana na 1 lub dwie ściany, po drugie jak tylko
    nie pomalowałeś ściany na czarno to wcale się tak bardzo nie nagrzewa -
    prosty test - możesz jej dotknąć gołą ręką? Jeśli tak to ma poniżej 40
    stopni :-). Po trzecie jak tylko wieje to pow. ściany ma praktycznie
    temperaturę powietrza. A po czwarte nawet w najmniej korzystnej sytuacji a
    więc bez wiatru i słońcu ogrzewającym dwie ściany cóż się zmieni? różnica
    temperatur zamiast 10 K będzie wynosiła 15 lub 20K Owszem dojdzie
    kilkadziesiąt W, ale nadal to jest pomijalne przy tysiącach wpadających
    oknami.
    dach - pod poszyciem jest szczelina wentylacyjna - właśnie po to by ciepło
    stamtąd wylatywało. I choć dachówka, blacha czy gonty parzą to powietrze w
    szczelinie już nie.

    > Pod czarna dachowka to moze byc i 80stC
    > w upalne lato w samo poludnie :-)

    A pod deskowaniem w szczelinie wentylacyjnej poniżej 40, a pod tym jest
    jeszcze 20-30cm wełny która tworzy znacznie lepszą izolację niż 10cm styro
    na ścianach. Jak tylko zasłonisz okna dachowe to przez dach przenikają
    pomijalne wartości.

    Oczywiście jak ktoś dał blachodachówkę bez deskowania i szczeliny, wełnę
    ułożył ze szparami a do tego byle jaką i tylko 10cm to będzie miał saunę,
    ale zakładam że rozmawiamy o normalnym współczesnym domu a nie celowo
    zrobionym źle.

    Pozdrawiam
    Ergie