  • 11. Data: 2023-11-12 21:53:54
    Temat: Re: Wygląda ze lepiej już było
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

    > Nie mylisz, ale wszystko rozbija się o koszt instalacji.
    > Jak dasz radę założyć PV za 3,3-4k za 1kWp to się nie ma co
    > zastanawiać.

    Podejrzewam ze odrobine drozej bo u mamy maks to 6kwp ale musze sie
    rozejrzec.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Zbyt kocham moje szaleństwa, by nie przerażała mnie myśl,

  • 12. Data: 2023-11-12 23:53:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 12 listopada 2023 o 20:28:07 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > To i tak wszystko jest bez znaczenia.
    > W 2025 ma być już ostatni koniec świata.
    >
    > Twoje przepowiednie z początku tego roku były niestety znowu całkowicie
    > chybione.
    > Przypomnę tylko, że już tego lata miałem mieć wyłączany zdalnie falownik i
    > zero produkcji.
    > Na szczęście ja już niebawem wyjdę na swoje w PV. Obstawiam, że wszyscy
    > (albo zdecydowana większość) "starych" prosumentów pod koniec 2024 też
    > już będzie na zero.
    >
    > TG
    Sugerujesz zeby przestać płacić rachunki bo będzie koniec swiata. Przepowiednie
    dotyczące czasu przyszłego nie mogła być chybione. Przepowiednia to przepowiednia i
    może się w przyszłości sprawdzić albo nie sprawdzić. To będzie wiadomo kiedyś. Jesli
    juz to należy rozpatrywać czy sa przesłanki zeby przepowiednia się sprawdziła.
    Indywidualna fotowoltaika przeszkadza zakładom energetycznym, elektrowniom, kopalniom
    itd. W wiekszosci są to firmy w których skarb państwa ma udziały. Ponad milion
    gospodarstw domowych zamiast płacić za prad z piec tysiący rocznie płaci ułamek tego.
    Milion razy pięć tysięcy to pięć miliardow złotych rocznie przychodu w ktorym połowa
    to podatki. Nie uwalą starych prosumentow od razu. Najpierw podwyżki cen alkoholi i
    fajek. Przywrócenie vatu na zywnosc i prad. Podwyżka cen pradu. Podatek od samochodow
    spalinowych. Kryzys w nieruchomosciach, czyli duze spadki wartości nieruchomosci.
    Podatek od pustostanów. Sprawdzona metoda walki z inflacja poprzez podniesienie stóp
    procentowych. Jest wielce prawdopodobne ze to i jeszcze więcej może zostać niedługo
    wprowadzone. Oczywiście mozesz mieć inne zdanie.

  • 13. Data: 2023-11-15 07:15:44
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 12/11/2023 18:34, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Czyli doszedłeś do tych samych wniosków co ja Ci tu piszę od 4 lat.
    > 1. Akumulatory nie mają sensu.

    _jeszcze_ nie mają sensu. Cena prądu się zmieni, to i akumulatory będą
    miały sens. U mnie już mają (przy cenie w przeliczeniu ok 1.5zł/kWh), a
    nawet w drugą stronę - niespecjalnie sens ma eksport energii (płacą max
    50% stawki zakupu)

    Lukasz

  • 14. Data: 2023-11-15 08:53:41
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-11-2023 o 07:15, ddddddddddd pisze:

> [...]
    > miały sens. U mnie już mają (przy cenie w przeliczeniu ok 1.5zł/kWh), a
    > nawet w drugą stronę - niespecjalnie sens ma eksport energii (płacą max

    A jaki jest koszt kWh w akumulatorze, uwzględniając koszt jego zakupu i
    przewidywany czas jego zużycia?

  • 15. Data: 2023-11-15 20:11:02
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 15/11/2023 07:53, Cavallino wrote:

    > A jaki jest koszt kWh w akumulatorze, uwzględniając koszt jego zakupu i
    > przewidywany czas jego zużycia?

    liczyłem to w drugą stronę - system z baterią 11.7kWh zwróci się poniżej
    5 lat (zakładając ładowanie z nocnej taryfy w okresie
    jesienno-wiosennym, bo przez pół roku słońca jest za mało).
    Zakładam, że chińska bateria po 10 latach nadal będzie żyła i miała
    przynajmniej 70% pojemności (co daje jakieś 8kWh, przy obecnym dziennym*
    zużyciu z baterii na poziomie 6-7kWh). Jak będzie - czas pokaże,
    szczególnie że tańsza taryfa może nie być zawsze tak tania, lub w drugą
    stronę - droższa może być jeszcze droższa (znaczących obniżek nie
    przewiduję, rząd zbudował oligopol i bez potrzeby stawek nie obniżą - no
    chyba że przed wyborami- za to jest ciśnienie na zielone, więc
    likwidacji niższych taryf dla aut elektrycznych czy pomp ciepła się nie
    spodziewam)

    *-łączne zużycie mam zwykle 10-12kWh dziennie, ale część energii nadal
    będę zużywał ze słońca/z sieci w nocy

    Lukasz

  • 16. Data: 2023-11-16 06:18:14
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-11-2023 o 20:11, ddddddddddd pisze:

    > liczyłem to w drugą stronę - system z baterią 11.7kWh zwróci się poniżej
    > 5 lat

    Ciekawe jak to policzyłeś, nie wiedząc ile Ci da ta bateria......

    Jaki jest koszt tego pv bez baterii i w opcji z baterią?

    > Zakładam, że chińska bateria po 10 latach nadal będzie żyła i miała
    > przynajmniej 70% pojemności

    Zależy jaka.
    Li-on - być może.
    Ale czy na pewno taką Ci zaproponowali?

    Inna - bardzo wątpliwe, a wręcz pewne że nie.

    > (co daje jakieś 8kWh, przy obecnym dziennym*
    > zużyciu z baterii na poziomie 6-7kWh).

    Czyli 3650 pełnych cykli?
    To już mocno blisko jej limitu, nie wytrzyma tyle jak dla mnie.

  • 17. Data: 2023-11-16 07:16:04
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 16/11/2023 05:18, Cavallino wrote:

    > Ciekawe jak to policzyłeś, nie wiedząc ile Ci da ta bateria......

    policzyłem normalnie - najpierw sprawdziłem jakie mam średnie dzienne
    zużycie prądu w domu (z podziałem na czas w którym słońce może świecić i
    noc), następnie wziąłem podobnej wielkości system z pvoutput.org,
    dostosowałem go do wielkości systemu który chciałem zainstalować (np.
    jeśli to było 4kWp, a ja chciałem 4.4kWp, to dodałem 10%) i
    przekalkulowałem uzyski godzina po godzinie na nowych danych.
    Uwzględniłem 10% strat na inwerterze / ładowaniu baterii.
    Minusy? dane z wzorcowego systemu wziąłem z jednego roku, więc mógł to
    być np. lepszy rok - tego nie sprawdzałem. Poza tym nie wybierałem
    systemu z najlepszymi uzyskami w okolicy - wziąłem średniaka - ale kąt
    nachylenia/kierunek czy marka paneli/inwertera też może mieć wpływ,
    którego w moich prostych obliczeniach nie uwzględniłem.
    Swoją drogą w listopadzie, przy tak krótkim dniu i niskim słońcu na
    północy UK nie spodziewałem się, że system naładuje baterię do 100%, a w
    słoneczny dzień daje radę..
    Cena kWh z baterii mnie nie interesowała - ustaliłem sobie limit czasu
    zwrotu na 7 lat, powyżej którego nie zdecydowałbym się na instalację.

    > Jaki jest koszt tego pv bez baterii i w opcji z baterią?
    nie kalkulowałem opcji bez baterii, bo wtedy żeby oddawać prąd do sieci
    musiałbym wziąć instalatora z certyfikatem MCS, co kosztowałoby mnie 2x
    tyle, a zysk z tego marny (teraz jedna firma skupuje prąd od instalacji
    bez tego certyfikatu, ale i tak papierologia kosztowałaby ok ?500, a
    rocznie pozwoliłoby to zaoszczędzić ?150 - pod warunkiem, że nadwyżki
    energii nie uda mi się zrzucić do grzania CWU - a taki mam zamiar) .

    Z baterią łączny koszt to ?5000 za 4.35kWp (bateria 48V 230Ah kosztowała
    ok ?2300), oczywiście bez kosztów instalacji (instalacja własna)

    Wg obliczeń system bez ani jednego panela na dachu zwróciłby się w
    podobnym czasie (kosztowałby mniej, ale też oszczędności byłyby
    mniejsze) - czyli tylko ładując baterię w nocy i rozładowując w dzień

    > Zależy jaka.
    > Li-on - być może.
    > Ale czy na pewno taką Ci zaproponowali?
    Lifepo4

    > Inna - bardzo wątpliwe, a wręcz pewne że nie.

    > Czyli 3650 pełnych cykli?
    > To już mocno blisko jej limitu, nie wytrzyma tyle jak dla mnie.

    nie wydaje mi się żeby 3650 cykli to było jakoś bardzo dużo dla lifepo,
    ma szansę wytrzymać więcej (wiem, że może tak nie być, ale pamiętaj że
    system zwróci się w połowie tego czasu, a po max cyklach baterie nadal
    mają kilkadziesiąt % pojemności). Poza tym latem to nie będą pełne cykle
    - większość zużycia przerzucę na dzień
    Lukasz

  • 18. Data: 2023-11-16 07:27:05
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-11-2023 o 07:16, ddddddddddd pisze:

> [...]
    > przekalkulowałem uzyski godzina po godzinie na nowych danych.
    > Uwzględniłem 10% strat na inwerterze / ładowaniu baterii.

    A uwzględniłeś stopień naładowania baterii w każdym momencie, w stosunku
    do chwilowego zapotrzebowania z domu?

    > Swoją drogą w listopadzie, przy tak krótkim dniu i niskim słońcu na
    > północy UK nie spodziewałem się, że system naładuje baterię do 100%,

    No właśnie.
    To będzie działać, ale głównie latem.
    Czyli wtedy, gdy zapotrzebowanie na prąd jest stosunkowo małe.

    Przez resztę czasu prąd z sieci, czyli odllicz połowę.

> [...]
    > musiałbym wziąć instalatora z certyfikatem MCS, co kosztowałoby mnie 2x
    > tyle, a zysk z tego marny (teraz jedna firma skupuje prąd od instalacji

    Jakieś pierdoły na UK, bez sensu o tym gadać na polskich grupach, nikogo
    to nie obchodzi.

    Wychodzi, że to nie cena prądu powoduje rzekomą opłacalność baterii.

    > Z baterią łączny koszt to ?5000 za 4.35kWp (bateria 48V 230Ah kosztowała
    > ok ?2300),

    Czyli przekładając na nasze - bateria to połowa ceny.
    Raczej nie ma długo jeszcze szans się zwrócić.

  • 19. Data: 2023-11-16 09:34:06
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 16 Nov 2023 06:16:04 +0000, ddddddddddd

    > Z baterią łączny koszt to ?5000 za 4.35kWp (bateria 48V 230Ah kosztowała
    > ok ?2300), oczywiście bez kosztów instalacji (instalacja własna)

    Kupiłeś kWh baterii LiFePO4 za niecały 1000 zł brutto?

    > Wg obliczeń system bez ani jednego panela na dachu zwróciłby się w
    > podobnym czasie (kosztowałby mniej, ale też oszczędności byłyby
    > mniejsze) - czyli tylko ładując baterię w nocy i rozładowując w dzień

    Obliczeń które mają elementarne błędy.

    > Lifepo4
    > nie wydaje mi się żeby 3650 cykli to było jakoś bardzo dużo dla lifepo,

    Nie będzie dużo jeśli będzie działać w zakresie 20-80%, czyli z tych
    12kWh pojemności powinieś liczyć pojemność operacyjną ~7kWh, ale ty
    widzę założyłeś wykorzystywanie 0-100%.

    > ma szansę wytrzymać więcej

    No coś takiego, a podobno w BEV nie wytrzyma nawet
    3 lat i trzeba będzie szukać śmietnika. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 20. Data: 2023-11-16 10:19:45
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-11-2023 o 09:34, Myjk pisze:

    > No coś takiego, a podobno w BEV nie wytrzyma nawet
    > 3 lat i trzeba będzie szukać śmietnika. ;P

    O to to właśnie.
    A wykorzystanie 100% pojemności w bev odbywa się może kilka razy w
    miesiącu, a tutaj codziennie przez 10 lat zakłada bez problemów.