  • 1. Data: 2009-01-17 16:55:18
    Temat: Wykop w pobliżu fundamentu.
    Od: "KS" <k...@o...pl>

    Witam,

    Sytuacja wygląda tak. Jest sobie ława w ziemi o szerokości 60 cm i wysoka na
    60 cm. Na ławie jeszcze nie ma ściany fundamentowej. Potrzebuje wzdłuż ławy
    na długości około 4 m zrobić wykop oddalony o 80 cm w poziomie od ławy na
    około 100cm poniżej dolnej powierzchni ławy. Czy i jak to mozna zrobić bez
    szkody dla ławy, przyszłej ściany i budynku? Dodam że wykop ma być wykonany
    na 1-2 dni, grunt gliniasto-piaszczysty. W czasie kopania pod ławe woda nie
    podeszłą (było dość sucho w tym czasie) a grunt w miare sie trzymał tzn.
    metrowa pionowa powierzchnia boczna wykopu nie oberwała się przez kilka dni.
    Pozdrawiam
    K.S.

  • 2. Data: 2009-01-17 18:58:29
    Temat: Re: Wykop w pobliżu fundamentu.
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    KS pisze:
> [...]
    > metrowa pionowa powierzchnia boczna wykopu nie oberwała się przez kilka dni.

    Zebym dobrze zrozumiał:
    Chcesz w odległości ok 80cm od ławy (na której nic nie ma) wykopać
    dziurę głęboką na 1m o długości 4m, czy tak ?

    Jeśli tak, to gdzie jest problem ?

    Jak Ci się wykop nie oberwie i grunt spod lawy nie wyleci to stresu nie ma.

    BR
    Igus'

  • 3. Data: 2009-01-17 20:22:03
    Od: "KS" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > Jeśli tak, to gdzie jest problem ?
    >
    > Jak Ci się wykop nie oberwie i grunt spod lawy nie wyleci to stresu nie

    Własnie tak.
    Na 99% się nie oberwie. Nie wiem czy się coś nie rozluźni czy jak tam..
    Bardziej chodzi mi o to czy po zasypaniu tego fragmentu ławy i postawieniu
    domu nic się nie będzie działo z tym kawałkiem ściany.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 4. Data: 2009-01-17 20:38:01
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    KS wrote:

> [...]
    > tam.. Bardziej chodzi mi o to czy po zasypaniu tego fragmentu ławy i
    > postawieniu domu nic się nie będzie działo z tym kawałkiem ściany.

    przy zasypie zagęszczaj mechanicznie marstwami i tyle.

    zakładam zę to nie jest piasek czy inny luźny grunt.

  • 5. Data: 2009-01-17 21:41:31
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    Użytkownik "KS" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Bardziej chodzi mi o to czy po zasypaniu tego fragmentu ławy i postawieniu
    > domu nic się nie będzie działo z tym kawałkiem ściany.

    Nie powinno, dla pewnosci mozesz zagescic po zasypaniu pol metra wykopu,
    reszte mozesz po prostu zasypac. Jezeli bardzo sie boisz to wbij pionowo
    deske co pol metra w wykopie od strony lawy i podeprzyj czyms pod katem.

  • 6. Data: 2009-01-17 22:21:45
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > metrowa pionowa powierzchnia boczna wykopu nie oberwała się przez kilka dni.

    Ogolna, orientacyjna zasada jest kat nachylenia wykopu mierzony od poziomu.
    Wykop mozna wykonac tak aby prosta poprowadzona od dolnej krawedzi lawy nie
    byl wiekszy od okolo 30 stopni. Dla gruntow spoistych moze dochodzic do 45
    stopni. W Twoim przypadku grunt jast piaszczysty. Kat stoku naturalnego
    takiego gruntu nie przekracza wartosci okolo 30 - 35 stopni. Po prostu
    fizycznie nie da sie w czystym piasku wykonac skarpy o wiekszym od tych 35
    stopni nachyleniu.
    Masz zatem spod, dno lawy na glebokosci 60 cm a wykop na glebokosci 100 cm.
    Roznica poziomow wynosi 40 cm a odleglosc 80 cm. Tg kata nachylenia masz rowny
    0.5 stad kat bedzie rowny arc tg 0.5 czyli 26.5 stopnia zatem mniejszy od
    dopuszczalnego rownego 30 stopni.
    Oczywiscie jest to duze przyblizenie ale po stronie bezpiecznej zatem spoko
    mozesz tak kopac. I oczywiscie po ulozeniu tam czegos, nalezy wykop zasypywac
    z ciaglym zageszczaniem warstwami po 5-8 cm kazda. Do zageszczenia mozesz uzyc
    plyty kwadratowej o masie 5 kg o wymiarach 25 x 25 do 30 x 30 cm z dospawanym
    w jej srodku prostopadlym drazkiem.
    Niezageszczenie lub pozostawienie wykopu, zgodnie z Twoimi obawami moze po
    dluzszym czasie, nieco rozluznic grunt pod lawa co moze z kolei spowodowac
    nieco wieksze jej osiadanie na tym odcinku.
    Pzdr.

  • 7. Data: 2009-01-17 22:59:50
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    Użytkownik "tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > rowny
    > 0.5 stad kat bedzie rowny arc tg 0.5 czyli 26.5 stopnia zatem mniejszy od

    Pisal, ze wykop jest 1 m ponizej dolnej powierzchni lawy :) Wg tego
    rozumowania kat wychodzi ok 50 st, co jest wieksze od kata tarcia wewn.
    praktycznie kazdego gruntu spotykanego w naturze - czyli wg tego rozumowania
    nie jest bezpiecznie :) No ale w tak prostym przypadku i przy takim
    obciazeniu nic nie moze sie stac ;) Jezeli grunt jest chociaz troche spoisty
    (a podobno jest) i wilgotny to nie powinno byc zadnych komplikacji.

  • 8. Data: 2009-01-18 02:42:57
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > obciazeniu nic nie moze sie stac ;) Jezeli grunt jest chociaz troche spoisty
    > (a podobno jest) i wilgotny to nie powinno byc zadnych komplikacji.

    Slusznie, chyba za szybko przeczytalem i zle to sobie wyobrazilem. I
    rzeczywiscie grunt ma pewna kohezje, ktora umozliwia wykonanie bezpiecznego
    wykopu o pionowych scianach do 1 m ppt. Nie wiem jednak, czy ta lawa tez
    bedzie odkopywana przynajmniej czesciowo. Zgodnie z przepisami wykop o
    pionowych scianach o glebokosci powyzej 1.5 m powinien juz byc szalowany...
    W tym przypadku zalecilbym jednak, o ile to mozliwe, podzielenie wykopu na
    dwie czesci po 2 m dlugosci i o nachyleniu scian nie wiekszym od 1 : 0.5.
    Dzieks za istotna uwage.
    Pzdr.