  • 1. Data: 2009-07-13 13:06:01
    Temat: Wymiennik JAD podłączony bez pompy do zbiornika buforowego
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    Pytałem wcześniej na p.s.inżynieria ale bez większego echa. Może tutaj ktoś
    przerabiał podobne problemy ?

    Posiadam 2 wymienniki JAD z demontażu, stare lecz nigdy nie używane, do tego
    Zakupiłem zbiornik buforowy z kwasówki http://www.osonet.pl/zbiornik.jpg .
    Chciałbym wykorzystać to do grzania CWU napędzał by to piec i kolektory.
    Teraz pytanie czy bezpośrednie podłączenie wymienników do zbiornika pozwoli
    wymusić obieg wody na zasadzie cyrkulacji czy niezbędne będzie zastosowanie
    pompy w tym obiegu. Od strony pieca na zasilaniu wymiennika będzie
    oczywiście pompa obiegowa, tak samo od strony kolektora przy drugim
    wymienniku. Jednak nie chciał bym stosować kolejnej pompy do przepychania
    wody miedzy zbiornikiem a wymiennikiem. Wiem że woda powinna sama krążyć w
    końcu przy zimnym zasobniku różnica temperatur będzie dosyć pokaźna a
    rozstaw króćców w zbiorniku jest dosyć duży. Tylko czy przy nagrzaniu
    zbiornika różnica temp. nie będzie zbyt mała żeby wymusić obieg ?
    Myślę że są tu mądrzejsze głowy niż moja i doradzą czy się w to pchać ?

    Dodam że obieg pod kolektory jest narazie w fazie planów ale całkiem realnie
    o nich myślę i chciałbym wymiennik do kolektorów podłączyć za jadnym razem
    przy ustawianiu zbiornika.

    Pozdrawiam Gejzero

  • 2. Data: 2009-07-13 18:48:55
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Gejzero" napisał:
    > Pytałem wcześniej na p.s.inżynieria ale bez większego echa. Może tutaj
    > ktoś
    > przerabiał podobne problemy ?

    weź narysuj jakiś przejrzysty schemat tego co chcesz zrobić
    (z opisanymi przekrojami rór itd) to się zobaczy, bo tak to
    ciężko zrozumiec dokładnie co chcesz zrobić.

  • 3. Data: 2009-07-13 20:29:36
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h3g1bh$gqn$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > weź narysuj jakiś przejrzysty schemat tego co chcesz zrobić
    > (z opisanymi przekrojami rór itd) to się zobaczy, bo tak to
    > ciężko zrozumiec dokładnie co chcesz zrobić.

    http://www.osonet.pl/wymienniki.jpg Tu jest fotka szkicu.

    Króćce z wymienników są 1 i 1/2", podejścia do zbiornika sa 2" ale chyba
    przejdę na 1" bo mnie koszty rur, złączek i śrubunków zeżrą :/

    Wymienniki maja rozstaw króćców około 105 i 120 cm. ( nie są równej
    wysokości) cały zbiornik ma jakieś 180 cm wysokosci.

    Jak coś to pytać dopowiem szczegóły do rysunku.

    --

    Gejzero

  • 4. Data: 2009-07-13 20:34:19
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > Króćce z wymienników są 1 i 1/2", podejścia do zbiornika sa 2" ale chyba
    > przejdę na 1" bo mnie koszty rur, złączek i śrubunków zeżrą :/

    Jeśli chcesz żeby obieg kotłowy pracował grawitacyjnie to nie redukuj tego 2".

  • 5. Data: 2009-07-13 20:53:33
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli chcesz żeby obieg kotłowy pracował grawitacyjnie to nie redukuj tego
    > 2".

    Tak tylko że śrubunek 2" jak i wszystkie zlaczki srednio sa 4 razy drozsze
    niz ten 1" a długość tego bedzie max jakies 0,5 do 1 metra. Ewentualnie
    zobacze jak wyjda ceny przy 1 i 1/2" tak jak są króćce od wymiennika ale i
    tak to bedzie drogie. Mowa oczywiście o górnych odejsciach wymienników. Dół
    będzie podłaczony do "kolektora" wykonanego z 2" rury z kwasówki.
    Nie wiem czy pisałem, zbiornik ma pojemność 750 litrów. Wymiennik do pieca
    ma 2,34 m^2 a ten od kolektora jest mniejszej średnicy tylko że troszkę
    wyższy jednak nie ma oznaczeń.
    --

    Gejzero

  • 6. Data: 2009-07-14 07:15:05
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Gejzero wrote:
> [...]
    > obieg wody na zasadzie cyrkulacji czy niezbędne będzie zastosowanie
    > pompy w tym obiegu. Od strony pieca na zasilaniu wymiennika będzie

    czy naprawdę sądzisz że ta instalacja ma jakiś sens.

    do czego te jady mają ci służyć? jako wymienniki ciepła? one maja strasznei
    marną sprawność.

  • 7. Data: 2009-07-14 11:38:32
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    > czy naprawdę sądzisz że ta instalacja ma jakiś sens.
    >
    > do czego te jady mają ci służyć? jako wymienniki ciepła? one maja
    > strasznei marną sprawność.

    Tak maja służyc do grzania tej wody w zbiorniku. Płytowych nie bede kupowal
    skoro mam jady za darmo, a zbiornik udalo mi sie kupic w dobrej cenie ale
    jest bez wężownic.
    Nie chce dawac pompy na obiegu zriornik - wymiennik zeby mieszanie nie bylo
    zbyt intensywne.
    Jak to zmontuję to powiem jak sie maja sprawy. Narazie interesuje mnie obieg
    z pieca bo kolektory to inwestyczja bardzo oddalona w czasie.
    --
    Gejzero

  • 8. Data: 2009-07-14 20:26:28
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Gejzero wrote:

> [...]
    > Jak to zmontuję to powiem jak sie maja sprawy. Narazie interesuje
    > mnie obieg z pieca bo kolektory to inwestyczja bardzo oddalona w

    Może podrzucicie namiary na dobrze zaopatrzony i tani ;) sklep online z
    armaturą hydrauliczną z kwasówki, bądź z mosiądu do 2" bo w okolicach maja
    tylko 1" albo 5/4" i to bardzo ograniczony wybór.
    Sprawa tego kolektora wymienników z kwasówki troszkę się zagmatwała bo
    szwagier, który miał mi to zalatwić wylądował w szpitalu i nie mam teraz
    dostępu do tego typu "zabawek".
    Zna ktoś ceny rur z kwasówki, interesuje mnie 2", 5/4" i 6/4" a może da się
    to kupić w odcinkach na życzenie a nie całe sztangi ?
    Druga sprawa, przyjdzie mi to chyba spawać samemu, jest to wykonalne
    elektrodą ?
    --
    Gejzero

  • 9. Data: 2009-07-14 20:33:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Gejzero wrote:

> [...]
    > da się to kupić w odcinkach na życzenie a nie całe sztangi ?
    > Druga sprawa, przyjdzie mi to chyba spawać samemu, jest to wykonalne

    szacun jak wodę chcesz spawać elektrycznie i to jeszcze z kwasówki...

    masz praktykę czy tak startujesz z ręki. Robiłeś szczelne spawy
    elektrycznie na zwykłej stali kiedykolwiek?

    bo to nie to samo co posmarkać elektroda dwa kątowniki na furtkę.

  • 10. Data: 2009-07-15 08:48:37
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> wrote:
    > szacun jak wodę chcesz spawać elektrycznie i to jeszcze z kwasówki...
    >
    > masz praktykę czy tak startujesz z ręki. Robiłeś szczelne spawy
    > elektrycznie na zwykłej stali kiedykolwiek?

    Tak łatałem stary piec ;P gdzie nie było do czego się "chwycić" bo wszystko
    się odrazu przepalało. Szczelność uzyskałem dopiero spawając piec napelniony
    wodą. Całe szczęście że to było tylko awaryjne łatanie, które musiało
    starczyć na kilka dni, czasu montażu nowego pieca.

    > bo to nie to samo co posmarkać elektroda dwa kątowniki na furtkę.

    Pytam o spawanie bo nikt mi tego w jakimś zakładzie nie pospawa w takim
    ustawieniu jakie potrzebuje, musiał by to robić na miejscu przy zbiorniku.
    Jeżeli nie dam rady sam pospawać to chociaż "postykam" to tak jak ma być
    poustawiane i dam fachowcom do dokładnego pospawania.

    --
    Gejzero