  • 21. Data: 2011-03-09 19:05:47
    Temat: Re: YTONG - kontar - STYROPIAN
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 9 Mar, 12:38, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > adam, ty masz OZC, moze zrobiłbyś modelowy jakis domek prosty i zamiennie dał
    sciany 1W i 2W - albo podmienił dla swojego budynku bo ten masz wprowadzony pewnie.
    Da sie to jakos szybko zrobic?

    No to robie. Moj dom wprowadzony bardzo dokladnie. Dla testow -
    ogrzewamy parter + poddasze. Ogrzewanie piwnic wylaczone. Wentylacja
    mechaniczna.

    Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 14765 kWh/rok

    BTW. Ja mam parterowke z poddaszem ale elewacja wyglada jakby to byla
    parterowka - okap schodzi do gornej krawedzi okien z parteru - bardzo
    niska scianka kolankowa (1 pustak). Dla kogos kto ma wyzsza scianke -
    wyniki beda inne.

    Z zestawienia przegrod sciana zewnetrzna:

    SC_PAR_1 Sciana parteru Ściana zewnętrzna - 175,96m2 - 1116W (strata
    przez przenikanie dla temp. obliczeniowej)

    Zmieniam przegrode - usuwam styropian, zmieniam porotherm na BK z
    lambda 0,11 (czyli ten dla odmiany 400) - sciana wychodzi U = 0,285.

    Obliczam:

    Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 15886 kWh/rok

    Zestawienie:

    SC_PAR_1 Sciana parteru Ściana zewnętrzna - 173,78m2 - 1690W (strata
    przez przenikanie dla temp. obliczeniowej)

    Teraz dodaje mostki cieplne - przy oknach i drzwiach:

    Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 16738 kWh/rok

    I dodaje mostek przy stropie (wieniec cienko ocieplony):

    Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 18868 kWh/rok

    Tak wiec roznica wynosi: 18868 - 14765 = 4103kWh. Dla gazu przy 0,22
    pln / kWh = 902,66 pln / sezon.

    Gdyby wyeliminowac wszystkie te mostki cieplne (a nie da sie - da sie
    tylko w bardzo ograniczonym zakresie) to roznica na samej scianie bez
    uwzgledniania mostkow wynosi 1121kWh czyli dla gazu = 246,62 pln /
    sezon.

    Szacuje wiec ze srednio grzanie dla sciany 1W bedzie drozsze o 500-600
    pln od sciany 2W. Dla mojego domu i 2W wyszlo 14765kWh czyli 3248 pln
    i jest to bardzo realne :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 22. Data: 2011-03-09 19:28:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > BTW. Gdzie jest MANIEK! Cos go ostatnio nie widac. A on ma 1W z chyba
    > porothermu 44 :)

    Jestem, jestem. Nudnawo ostatnio, wiec nie pisze zbyt wiele.
    W tym temacie, na tak postawione pytanie nie potrafie nic ciekawego napisac.
    Czy Ytong, Porotherm, czy sciana 2 i 3W jest cieplejsza to widac w
    deklarowanych parametrach oporu cieplnego, wiec jak dla mnie nie ma o czym
    dyskutowac. Wybrac co sie chce i tyle. Jest pare innych problemow i jak to
    na budowie, ciagla sztuka kompromisu, wiec kazdy sam sobie powinien
    odpowiedziec czego od sciany oczekuje. Poza tym co to jest sciana ocieplona
    styropianem i dla czego ad hock ma byc lepsza od 1W? Silka ocieplona dwoma
    centymetrami styropianu bedzie pewnie pod kazdym wzgledem nieporownywalnie
    gorsza od kazdej sciany 1W. Pytanie powinno dotyczyc raczej konkretnych
    parametrow jakie chce sie uzyskac i o tym mozna rozmawiac.
    Na dzis po ostatniej fakturze z poczatku marca za ogrzewanie w tym sezonie
    zamykam sie kwota 2400,-. Biorac pod uwage, ze ocieplenie dachu od grudnia
    nie tkniete, nad sypialnia plama stopionego sniegu, ale i gora nie ogrzewana
    to jakos nie uwazam, ze jak na moj dom to szczegolnie wysoka kwota, raptem
    jakies 3 tony wegla. Pojawia sie zatem pytanie, na ile warto docieplac i
    jakie parametry warto akceptowac? Dla mnie odpowiedz wcale nie jest
    jednoznaczna, ale nie zamierzam nikogo przekonywac. Ogolnie wiadomo, ze im
    cieplej tym lepiej. Cytowalem tu kiedys przy okazji dyskusji o ociepleniu
    styropianowym artykul o nasiakaniu styropianu przez lata od strony sciany i
    jak dlugo pozniej wysycha, a raczej prawie nie wysycha zmieniajac zakladane
    parametry oporu cieplnego. Grono jednak kolektywnie uznalo, ze to bzdura i w
    ten sposob metodami statystycznymi udalo sie grupie calkowicie ten proces
    odwrocic. :-)

    Pozdro.. TK

  • 23. Data: 2011-03-09 22:43:38
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam wrote:
> [...]
    > wywrotowcy, ktorzy robia wszystko byle naodwrot :) Sa tez tacy jak
    > Kacper ktory ma kumpla budowlanca, ktory robi wszystko w ytongu (bo ma
    > latwiejsza i szybsza kase), tudziez sami w takim domu mieszkaja i
    > mowia, ze maja cieplo (bo czemu nie mieliby miec? pewnie, ze maja,
    > tylko placa za to odpowiednio wiecej). Moja ciotka ma dom wybudowany w
    > latach 90'tych z "hasia" bez ocieplenia (bo stary murarz stwierdzil ze
    > styropian = plesn) i w tym sezonie, do teraz, zuzyla juz ponad 9t
    > wegla na jego ogrzanie. I tez ma cieplo! Czy to znaczy, ze domy z

    troszke za bardzo emocjonalnie podchodzisz do tematu...

    polecam herbatkę z melisy.

  • 24. Data: 2011-03-09 23:00:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 9 Mar, 23:43, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > troszke za bardzo emocjonalnie podchodzisz do tematu...
    >
    > polecam herbatk z melisy.

    Smutne zycie musisz miec jezeli uwazasz ta wypowiedz za emocjonalna :D
    Polecam wiecej ruchu na swiezym powietrzu!

    --
    Adam

  • 25. Data: 2011-03-10 07:46:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 9 Mar, 20:05, Adam <a...@g...com> wrote:
    o to robie. Moj dom wprowadzony bardzo dokladnie. Dla testow -
    > ogrzewamy parter + poddasze. Ogrzewanie piwnic wylaczone. Wentylacja
    > mechaniczna.

    Możesz powiedzieć z jakiego programu korzystasz? Próbowałem używać
    kilku ale zawsze albo coś spaskudzę albo coś mi nie pasuje w obsłudze,
    albo twórca coś schrzani i nie da się wklepać takich parametrów jakie
    mi pasują :>

    Pzdr.
    L.

  • 26. Data: 2011-03-10 09:00:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Owszem. Jest.
    > Nie chcesz jednak postawić znaku równości między nasiąkliwością
    > styropianu, a nasiąkliwością BK...?
    >
    > Poza tym... Ta nasiąkliwość styropianu jest bez większego znaczenia, bo
    > nie jest to materiał 'all in one', jak BK i nawet ten nasiąknięty w
    > warunkach ściany styropian nie traci tyle ze swych właściwości do jakich
    > został stworzony, co BK kiedy nasiąknie
    >
    > To chyba jasne...

    Jasne jest to, ze styropian przyklejony do sciany nie ma prawa wyschnac.
    Moze co najwyzej nasiakac tylko bardziej.
    Odkryta obustronnie sciana 1W latem wyschnie na pieprz a i zima gdyby co
    dyfuzja pary wodnej to bodaj 2% calej wilgoci domowej. Nie pisze, ze to duzo
    bo nie o to chodzi. Dyfuzja pary wodnej przez styropian rowna sie zero i
    ocieplenie nie wyschnie nigdy. Sa w sieci artykuly na ten temat, mierzona
    wilgotnosc zdjetego ocieplenia po paru latach. Jak ktos chce to znajdzie. A
    jak nie chce to ponowie metodami statystycznymi usenetowo odwroci ten
    proces.

    Pozdro.. TK

    Pozdro.. TK

  • 27. Data: 2011-03-10 09:35:16
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > wilgotnosc zdjetego ocieplenia po paru latach. Jak ktos chce to znajdzie. A
    > jak nie chce to ponowie metodami statystycznymi usenetowo odwroci ten

    Sobie pozwole nie zgodzic sie :-) Jesli styropian nasiąka to znaczy ze dyfuzyjnie
    jest otwarty z którejs strony. A jesli jest otwarty to znaczy ze oprócz przyjmowania
    wilgoci bedzie ja również oddawał. Oddawał bedzie gdy na zewnątrz bedzie "sucho",
    przyjmował gdy bedzie "mokro" (mowa oczywiscie o ciśnieniu par pary wodnej). Nie ma
    czegos takiego tu jak zawór jednokierunkowy -przyjmować tak, oddawać nie.
    Zatem ustali sie jakis stan równowagi, który sie sezonowo bedzie zmieniał.
    Oczywiscie dotyczy to również sciany 1W - ta sama fizyka działa :)

    A najlepsze ze te niewielkie wilgoci w prawidłowo wykonanej scianie 1W, czy 2W nie
    maja za bardzo wpływu na jej własciwosci termiczne - a mówienie o tym jest
    sprowadzaniem dyskusji na manowce. Tu jest ciekawy arytkuł:
    http://www.styropiany.pl/index.cgi?oper=1&kod=oddych
    aj oraz http://www.muratorplus.pl/technika/konstrukcje/wlasc
    iwosci-materialow-budowlanych-izolacje-styropian_590
    39.html

    b.

  • 28. Data: 2011-03-10 10:14:48
    Od: robertr <e...@o...pl>

> [...]
    > ocieplenie nie wyschnie nigdy. Sa w sieci artykuly na ten temat, mierzona
    > wilgotnosc zdjetego ocieplenia po paru latach.

    Tu jest chyba sedno problemu. Widziałem mur po zdjęciu styropianu po
    10 latach użytkowania i cegły wyglądały lepiej niż fabryczne - były
    bardziej suche.
    Tynk podlega ekstremalnemu działaniu - latem + 40 zimą - 25. Występują
    olbrzymie naprężenia na powierzchni tynku, erozja spowodowana
    wnikaniem wody deszczowej. Sądzę że elastyczny tynk na styropianie
    lepiej to zniesie niż tynk na ścianie 1W.
    Ponadto dyfuzja pary wodnej. Zimą występuje ekstremalna różnica w
    wilgotności bezwzględnej pary wodnej - wewnątrz mieszkania może
    dochodzic do 10 g/m3 na zewnątrz może byc poniżej 0,5 g/m3.
    Wynikająca z tego dyfuzja pary przez ''oddychającą'' ścianę 1W
    wywołuje gdzieś w tej ścianie tzw punkt rosy a trochę dalej - punkt
    zamarzania wewnątrz ściany. Czyli wewnątrz następuje ciągłe
    zamarzanie/ odmarzanie wraz z wahaniami temperatury zewnętrznej.
    W ścianie 2 W oba te punkty wypadają gdzieś w styropianie i nie mają
    wielkiego wpływu na trwałośc ścian (konstrukcji całego domu).
    Czynnik trwałości ścian domu też trzeba uwzględniac w obliczeniach
    ekonomiki stosowania.

  • 29. Data: 2011-03-10 10:39:09
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >gdy na zewnątrz bedzie >"sucho", przyjmował gdy bedzie "mokro" (mowa
    >oczywiscie o ciśnieniu par pary wodnej). Nie ma czegos takiego tu jak

    Masz racje, tylko mozliwosci wysychania styropianu wilgotnego od stony
    sciany praktycznie w jedna strone sa dwa razy mniejsze w porownaniu ze
    sciana 1W. Dyfuzji przez gruby styropian na zewnatrz praktycznie nie ma.
    Najpierw musi wyschnac od wewnatrz sciana konstrukcyjna a pozniej moze
    styropian, pewnie w listopadzie zacznie.

    >Zatem ustali sie jakis stan równowagi, który sie sezonowo bedzie zmieniał.
    >Oczywiscie dotyczy to również sciany 1W - ta sama fizyka działa :)

    Zasada dzialania ta sama z tym, ze nasiaka szybciej i wyschnie szybciej.
    Umozliwia tez dyfuzje na zewnatrz w czsie mrozow kiedy powietrze jest suche
    i zimne. Nie chodzi tu o magiczne wlasciwosci usuwania wilgoci bytowej
    zamiast wentylacji a o sam fakt przemieszczania sie pary wodnej w scianie w
    kierunku nizszych temp. W scianie 1W bedzie to proces cykliczny, wilgoc po
    zimie i relatywnie sucha sciana przed zima. W styropianie tez bedzie proces
    w cyklach wiekszego i mniejszego dostarczania wilgoci, bo o wysychanie w
    praktyce bedzie bardzo trudno. Tu lepszym rozwiazaniem wydaje sie byc welna.

> [...]
    >2W nie maja za bardzo wpływu na jej
    >własciwosci termiczne - a mówienie o tym jest sprowadzaniem dyskusji na

    Dyskutujemy sobie o jakichs tam roznicach. Czy procesy te maja praktyczne
    znaczenie pewnie da sie jakos policzyc. Ja umierac tu za teorie nie
    zamierzam. Na moj gust rozwazanie o wilgotnym styropianie jest dosc zasadne
    w kontekscie procesu dlugoletniego.

> [...]
    aj oraz
    > http://www.muratorplus.pl/technika/konstrukcje/wlasc
    iwosci-materialow-budowlanych-izolacje-styropian_590

    Nie oddnise sie, bo nie mam czasu na czytenie tego teraz, ale nazwa domeny
    juz mnie uprzedza na dzien dobry. :-)

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2011-03-10 13:13:32
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-03-2011 o 11:39:09 Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

    > Nie oddnise sie, bo nie mam czasu na czytenie tego teraz, ale nazwa
    > domeny
    > juz mnie uprzedza na dzien dobry. :-)
    Maniek, przeczytaj i przestań pitolić że styropian nasiąka wodą.

    --
    Pozdr
    JanuszK