  • 31. Data: 2010-01-10 22:32:32
    Temat: Re: Z czego zrobić izolację dźwiękową?
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Jacek "Plumpi" pisze:

    > Wiesz o tym, że... [..]

    Wiem wiem... :-), tylko w te techniczne szczegóły się już nie wgłębiam.

    Po prostu jak koleś ma jakiś tani kibelmarketowy sprzęt na którym na
    żółtej etykietce napisali 1000W, to jest szansa, że ścianę da się
    uszczelnić na tyle, że po drugiej stronie hałas będzie akceptowalny, ale
    jak by okazało się, że facet lubi mocniej sobie posłuchać i ma na
    czym... to może być cieniutko... :-).

    Wątkotwórca jednak napisał powyżej, że wcześniej na tej właśnie ścianie
    stała u niego meblościanka średnio zastawiona i dawała średnio radę :-),
    to znaczy, że nie powinno być tak źle :-).

    Miejmy nadzieję, że sąsiad Rentiera nie ma jakiegoś profesjonalnego
    sprzętu :-)))

    pozdr.
    robercik-us

  • 32. Data: 2010-01-11 08:58:28
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Efektywność głośników zawiera się od ok. 80 do prawie 140dB.

    Przesadziłeś mocno. 80dB to liche głośniki muszą być a 140dB jest niemożliwe
    do osiągnięcia w zestawach. Jedynie kopułki wysokotonowe jako sam głośnik
    wysokotonowy potrafią dojśc do tego poziomu jednak w połączeniu z głośnikiem
    niskotonowym i średniotonowym które mają sprawność około 90% będzie z
    zestawu wydobywał się jazgot za którym tak bardzo przepadają buraki
    ustawiając niskie i wysokie na max a średnie wycinajac ile sie da. Więc w
    dobrym zestawie głośnikowym nalezy tak konstruować zwrotnicę aby kazdy
    głośnik pracował ze zbliżoną skutecznościa więc taką na ile potrafi
    najsłabszy, na ogół niskotonowy. Niskotonowe głosniki to wyzwanie dla
    konstruktorów. Potęzne magnesy neodymowe i supermiekkie zawieszenie a i tak
    marnują dporo mocy na grzanie cewki zamiast poruszanie membraną. Dochodzi
    jeszcze liniowość ruchu. Może byc głośnik 100W ale coż z tego gdy już przy
    30W wychylenie membrany przestaje być liniowe i głośnik nie ma wymaganego
    impulsu, i skuteczności.

    Tak więc dobry zestaw głośnikowy będzie miał około 90dB. Estradowe zestawy
    osiągaja na ogół 100dB

  • 33. Data: 2010-01-11 09:06:19
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > to znaczy, że nie powinno być tak źle :-).
    >
    > Miejmy nadzieję, że sąsiad Rentiera nie ma jakiegoś profesjonalnego

    W salonie u mnie stoi taka stara Yamaha RXV650. 7 kanałów 140W. Zestawy
    głosnikowe póki co mam marne. Na froncie jakieś dwa altusy i Subek Sony
    200W. Ale to wystarczy aby głośna muzyka albo film z efektami w zakresie
    niskich tonów powodowały że całym domu drżą ściany i meble.

    Marek

  • 34. Data: 2010-01-11 09:09:58
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    specjalny-do-izolacji-akustycznej_64185.html

    > Proponuję następnym razem uważnie czytać. Pytek widział materiał tłumiący
    > na jachcie - spodziewam się, że mogło to być coś, do czego link podałem. W
    > kwestii możliwości tłumienia się nie wypowiadam - zwłaszcza, że dość
    > wyraźnie było napisane w artykule, że trzeba to łączyć z innymi
    > technologiami, by osiągnąć odpowiednią skuteczność.

    Tak ale na jachcie silnik zawieszony jest z pewnościa na specjalnych
    poduszkach tłumiących przenoszenie drgań o niskich częstotliwościach których
    taka mata nie stłumi.
    W każdym samochodzie tez masz tylko matę między kabiną a silnikiem ale
    silnik zawieszony jest na specjalnych poduszkach. Im droższy samochód tym
    lepsze poduszki.

    Marek

  • 35. Data: 2010-01-11 10:08:11
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    marko1a pisze:

    > Tak więc dobry zestaw głośnikowy będzie miał około 90dB. Estradowe
    > zestawy osiągaja na ogół 100dB

    Ja mam tu pod ręką suba od mojego zestawu monitorów ;-).

    Nie testowałem go nigdy na maxa, bo... miałbym obawy o konstrukcję
    budynku - funkcjonuję póki co w bloku z wielkiej płyty z lat
    siedemdziesiątych :-) dokąd nie przeniosę się do domu.

    Sub ma 225 W przy skuteczności 113 dB. Jak się mu trochę pozwoli, to...
    w rezonans wpadają nie tylko wszystkie szafki w pokoju i całym
    mieszkaniu... zaczynają drżeć wszystkie okna, drzwi i inne drobne
    elementy, a strop i ściany zachowują się tak, jak platforma ciężarówki z
    włączonym silnikiem...

    Ten sprzęt to straszny potwór :-) i przy ciągłej jego pracy na pełnej
    mocy można by mieć obawy co do konstrukcji budynku, bo znacząco potrafi
    wprawić pół bloku w rezonans, co przy dłuższym działaniu mogłoby
    poskutkować nawet uszkodzeniem budowli :-).

    Nawiasem mówiąc... te stare graty z końca ubiegłego wieku są dużo
    lepsze, niż dzisiejsza produkcja 'made in China'.

    Trzeba jeszcze wiedzieć, że niskie częstotliwości niosą w sobie dużo
    większą energię przy tej samej głośności, niż wysokie. Żeby się od nich
    skutecznie oddzielić, trzeba by skonstruować klatkę na osobnym
    zawieszeniu :-), która absorbowałaby drgania. Każda sztywna konstrukcja
    drgania niskich częstotliwości przeniesie i tego nie przeskoczymy.

    Zatem... jeśli mamy do czynienia ze zwykłym domowym sprzętem - tym z
    niższej, albo ze średniej półki, to w budownictwie wielorodzinnym jakoś
    można sobie z tym poradzić, ale jak ktoś jest maniakiem i lubi
    mocniejsze uderzenie audio i nie szczędzi kasy na lepszy sprzęt, to...
    pozostaje się tylko wyprowadzić :-).

    pozdr.
    robercik-us

  • 36. Data: 2010-01-11 10:51:20
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > budynku - funkcjonuję póki co w bloku z wielkiej płyty z lat
    > siedemdziesiątych :-) dokąd nie przeniosę się do domu.

    Zapewne masz cos w klasie KRK10S. Dobry sprzęt. Właśnie cos takiego mam
    zamiaru zakupić.
    Używanie tego w domu na maksa daje zbliżony efekt do jadącego pod domem
    walca z włączoną wibrą.

    Marek

  • 37. Data: 2010-01-11 11:19:01
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Sub ma 225 W przy skuteczności 113 dB.

    Aaa zapomniałem jeszcze napisać że te 113dB to zapewne przy częstotliwości
    rezonansu głośnika a nie w całym paśmie przenoszenia.
    Dobry głosnik moze mieć w całym pasmie charakaterystykę SPL na poziomie
    około 90dB aby w wąskim miejscu rezonansu wyskoczyć na 110-120dB.
    To takie trochę nie w porządku ze strony producentów ale nic na to nie
    poradzimy.

    Marek

  • 38. Data: 2010-01-11 11:21:14
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Dzięki za masę informacji..Opowiem wam jeszcze o jednym elemencie;-)
    > Na owej ścianie, przed rewolucją aranżacyjną stała klasyczna meblościanka z
    lat
    > socjalizmu.Wypełnione toto było porcelaną i śladowymi ilościami książek i
    innych papierów.
    > Zajmowała ona niemal całą problematyczną ścianę.
    > I co najważniejsze, niemal w 100% radziła sobie z dolatującymi od sąsiada
    odgłosami Playstation i
    > Wiadomości;-)

    Widze, ze sam sobie najlepiej odpowiedziales. Te znienawidzone i wysmiewane
    mebloscianki z oczywiscie "be" socjalizmu, wypelnione tanimi ksiazkami sa
    jednym z lepszych tlumikow halasu. Maja i odpowiednia mase i latwa do
    uzyskania szczelnosc. I nie musza to byc dziela Marksa czy tez
    kilkudziesieciotomowa encyklopedia brytanica.
    Smiesza mnie troche te jajcarki, jakby sobie rzeczywiscie ktos z powaznego
    problemu robil jaja i to kwadratowe. To sa dobre jako erzatz do studia
    nagraniowego zakladowego radiowezla z mikrofonem a nie do pomieszczenia w
    ktorym stoja, przewaznie dwie kilkudziesieciowatowe szafy glosnikowe. To sa
    rozne moce, przeciez wiadomo, ze glosnosc okresla sie decybelach a te sa
    logarytmami dziesietnymi mocy. Wiec porownanie mocy jak mrowki do slonia.
    Jesli chcesz rzeczywiscie skutecznie wytlumic, zlikwidowac halas, to polecam
    tylko blache olowiana, ktora na warstwie filcu czy nawet starego ciezkiego
    dywanu nalezy przybic do sciany gwozdziami czy wkretami z podkladkami
    gumowymi. Blacha o grubosci okolo 2 mm w zupelnosci wystarczy. Nie musi byc
    lutowana, mozna ja wykonac z mniejszych kawalkow ukladanych jak dachowka na
    mala zakladke. Korzystne jest wykonanie takiej kurtyny na oddzielnej sciance
    KG na stelazu drewnianym i "uszczelnic" po bokach elastycznym materialem
    porowatym... To tez calkowicie halasu nie wytlumi ale w jakchs 90 proc. go
    radykalnie zmniejszy. Reszte nagranie cicho szemrzacego strumyka, tudziez
    pywko a do uszu zatyczki. Po paru latach moda sie zmieni a moze wczesniej
    sasiadowi kino sie znudzi i bedziesz mial spokoj. Zatem inwestycja okaze sie
    zbedna.
    I jeszcze inna metoda, to walka aktywna.
    Mialem sasiada, ktory puszczal na pol czy caly regulator radio, porzadne,
    Juwela mial czy cos w tym stylu. Wiec ja w trzy minuty skonstruowalem prosty
    generatow szumu. Byla to puszka po konserwach podlaczona do jednego
    przecietego w polowie przewodu lampki nocnej, ktorego drugim koncem
    odizolowanym koncem krecilem wewnatrz tej puszki zamykajac obwod pradu. Dawalo
    to takie zgrzyty, ze sasiad chcac nie chcac radio wylaczal. Zamiast tego mozna
    puszczac glosno u siebie V symfonie Beethowena lub tez najslynniejszy w latach
    II Wojny Swiatowej utwor pt. "Swiaszczennaja wojna". Te ostania polecam, jest
    na Youtube, warto posluchac i obejrzec, tak dla przypomnienia i zadumy.
    Pzdr.
    Tornad

  • 39. Data: 2010-01-11 12:29:01
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    marko1a pisze:

> [...]
    > Dobry głosnik moze mieć w całym pasmie charakaterystykę SPL na poziomie
    > około 90dB aby w wąskim miejscu rezonansu wyskoczyć na 110-120dB.

    Hehe... nie robiłem żadnych pomiarów..., ale idea monitrów studyjnych
    jest taka, żeby charakterystyka głośności przy deklarowanym zakresie
    częstotliwości była równomierna, a tu producent deklaruje, że od 34 Hz
    do... chyba 150 Hz ma być.

    Czy jest...? trzeba by przeprowadzić jakieś precyzyjne pomiary, ale...
    mnie to nie jest potrzebne :-).
    Wiem natomiast, że sąsiad od mojego suba nie odgrodziłby się wytłoczkami
    z jajek nawet gdyby przykleił ich sobie całą ciężarówkę :-))).

    pozdr
    robercik-us

  • 40. Data: 2010-01-11 14:00:43
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > ... Na froncie jakieś dwa altusy

    Altusy byly jenymi z najglosniejszych zestawow glosnikowych.
    Jako jedne z niewielu w tamtym czasie posiadaly obudowy strojone z otworami
    rezonansowymi, dzieki czemu mialy przyzwoita efektywnosc czy tez sprawnosc.
    Konstrukcyjnie blizsze sa zestawom estradowym niz zestawom Hi-Fi :)