  • 1. Data: 2010-02-10 15:25:00
    Temat: Zabudowa grzejnika w kuchni...
    Od: Czarek <...@...pl>

    Cześć,

    doradźcie, czy można zabudowywać grzejnik zabudową w kuchni, czy jednak
    zdecydowanie tego nie robić? Mam dwie sprzeczne informacje ze sklepów
    zajmujących się zabudową kuchni - jedni: "zabudowa grzejnika to
    standard i (używajac specjalnych kratek na blacie) tylko minimalnie
    wpływa to na wydajność grzania", drudzy: "zdecydowanie odradzamy, da się
    to zrobić, ale szafki będą płytkie, niewygodne, a grzejnik będzie na
    tyle słabo ogrzewał pomieszczenie, że lepiej go przenieść albo zlikwidować".

    Która wersja jest bliższa prawdy? Jak taka zabudowa może wpłynąć na
    podzielniki ciepła?

    Domyślam się, że najlepiej byłoby przenieść grzejnik. Czy byłby to duży
    problem i koszt w mieszkaniu w bloku?

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 2. Data: 2010-02-10 15:56:28
    Temat: Re: Zabudowa grzejnika w kuchni...
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "Czarek" <...@...pl> wrote in message news:hkuj4e$pbc$1@news.onet.pl...

    Grzejnik grzeje przez konwekcję i przez promieniowanie.
    W pierwszym przypadku zostanie konwekcja - promieniowanie będzie rozgrzewać
    jedynie ścianki obudowy.

  • 3. Data: 2010-02-10 16:40:21
    Od: Czarek <...@...pl>

    Prawusek wrote:
> [...]
    > Grzejnik grzeje przez konwekcję i przez promieniowanie.
    > W pierwszym przypadku zostanie konwekcja - promieniowanie będzie rozgrzewać

    Pytanie, jaki będzie to miało w praktyce wpływ na komfort cieplny i
    koszty ogrzewania, szczególnie w przypadku zastosowania podzielników...?

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 4. Data: 2010-02-10 16:53:28
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

  • 5. Data: 2010-02-10 17:18:29
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 10 Feb 2010 16:25:00 +0100, Czarek napisał(a):

    > drudzy: "zdecydowanie odradzamy, da się
    > to zrobić, ale szafki będą płytkie, niewygodne, a grzejnik będzie na
    > tyle słabo ogrzewał pomieszczenie, że lepiej go przenieść albo zlikwidować".

    j.w.
    --

    Ikselka.

  • 6. Data: 2010-02-10 17:35:01
    Od: Czarek <...@...pl>

    Prawusek wrote:
    > rozgrzewać
    > Czarek Jakbys się teraz czuł mając grzejnik np. o połowę mniejszy?

    Trudno mi ocenić - teraz mam ciemną kuchnię bez grzejnika. ;) Ta kolejna
    będzie miała 10 m.b. ścian od strony mieszkania i tylko 2,4 m.b. ściany
    od strony zewnętrznej, więc też raczej nie powinna się jakoś tragicznie
    wychładzać.

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 7. Data: 2010-02-10 18:21:38
    Od: Czarek <...@...pl>

    Czarek wrote:
> [...]
    > to zrobić, ale szafki będą płytkie, niewygodne, a grzejnik będzie na
    > tyle słabo ogrzewał pomieszczenie, że lepiej go przenieść albo

    Na to pytanie znalazłem odpowiedź w programie "Purmo SDG", do
    bezpłatnego pobrania ze strony purmo. Można w nim znaleźć współczynniki
    o jakie zmieni się sprawność ogrzewania, w zależności od sposobu montażu
    grzejnika.

    Przykładowo, sprawność dla grzejnika zabudowanego z wlotem powietrza o
    wysokości 10 cm i wylotem z kratką o szerokości również 10 cm
    współczynnik wynosi 1,20. Zwiększa się drastycznie po zmniejszeniu
    wysokości i szerokości do 7 cm, i wynosi wtedy 1,35. Dla kaloryfera
    niezabudowanego na ścianie wewnętrznej (zamiast zewnętrznej) - 1,10. Dla
    kaloryfera blisko pod parametem - 1,05. Optymalnie, jeżeli grzejnik jest
    niezabudowany, albo jest osłonięty jedynie płytą czołową, wtedy wsp.
    wynosi 1,0.

    Jakie z tego płyną wnioski? Mając do wyboru przenisienie grzejnika ze
    ściany zewnętrznej na wewnętrzną albo jego zabudowanie, zapewniając
    odpowiednio szerokie wloty i wyloty powietrza, mamy proporcję jak 1.1 do
    1.2. W wersji realistycznej (żeby uzyskać 10 cm trzebaby zdjąć cały
    cokół z szafki) pewnie wyjdzie proporcja 1.1 do 1.3. Tracimy więc na
    zabudowie jakieś 20% względem samego blatu i 15% względem przesunięcia
    kaloryfera na inną ścianę.

    Przyjmując, że koszt ogrzania mieszkania o powierzchni 40 m2 wynosi
    jakieś 1000 zł w sezonie, ogrzanie kuchni o powierzchni 8 m2 to jakieś
    200 zł. Zatem potencjalna strata na kosztach ogrzewania kuchni wynosi
    jakieś 40 zł na sezon. Podsumowując, jest to na tyle mała kwota, że
    raczej nieracjonalne będzie przenoszenie grzejnika w inne miejsce, czy
    projektowanie z tego powodu mniej wygodnej zabudowy kuchennej. Biorąc
    pod uwagę, że powierzchnia ścian zewnętrznych względem wewnętrznych w
    mojej kuchni jest wyjątkowo mała (jak 1:3,5), a ponieważ dużo gotujemy i
    pieczemy to duża ilość ciepła będzie dostarczana z innych źródeł niż
    grzejniki, to myślę że faktyczna kwota ma szansę być nawet mniejsza niż
    teoretycznie wyliczona.

    Jak ktoś doczytał do tego miejsca to z chęcią czekam na uwagi, czy moje
    przemyślenia są słuszne, czy może gdzieś popełniłem błąd?

    Pozostaje jeszcze najważniejsze dla mnie w tym momencie pytanie:

  • 8. Data: 2010-02-10 18:35:04
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Czarek" <...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Jak ktoś doczytał do tego miejsca to z chęcią czekam na uwagi, czy moje
    > przemyślenia są słuszne, czy może gdzieś popełniłem błąd?

    Nie mam pojęcia, moja kuchnia to kwadrat gdzie 2 ściany wewnetrzne, jedna
    zewnętrzna i jedna zewnetrzno-wewnętrzna (a takie ostatnie pietro
    przesunięte o półpietro względem półpietra obok).
    Ja przeniosłem kalafior spod okna na ściankę obok. Zamieniłem go na ładny,
    dobrany kolorystycznie do reszty grzejnik Regulus.
    Jak się gotuje to owszem jest ciepło. Ale jak nie to w te mroźne dni jest
    chłodnawo po zakręceniu kalafiora - blok nieocieplony jeszcze niestety.
    Przeniesienie to był moment, pare rurek miedzi, kolanek i polutowanie.
    Regulus sam jest lekki i łatwo mocuje się na uchwytach.

    Jakoś nie wyobrażam sobie grzejnika za szafkami z zakurzoną kratką wywiewową
    w blacie.

    > Pozostaje jeszcze najważniejsze dla mnie w tym momencie pytanie:

    nie wiem, nie mam.

    > Pozdrawiam

    również

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2010-02-10 19:10:22
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "Czarek" <...@...pl> wrote in message news:hkutfk$r6j$1@news.onet.pl...

> [...]
    > przemyślenia są słuszne, czy może gdzieś popełniłem błąd?
    >
    > Pozostaje jeszcze najważniejsze dla mnie w tym momencie pytanie:

    Może wymienić grzenik na panelowy blaszany, jest co prawda duży, ale za to
    cienki, więc za szafkami, o ile zostaną wykonane otwory wywiewne może ogrzać
    skuteczniej niż obecnie.

  • 10. Data: 2010-02-10 20:07:10
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Prawusek wrote:
> [...]
    >
    > Grzejnik grzeje przez konwekcję i przez promieniowanie.
    > W pierwszym przypadku zostanie konwekcja - promieniowanie będzie

    tylko że zabudowany w szafce grzejnik będzie miał znacznie ograniczoną
    konwekcję więc efektywna moć spadnie nawet o 50%.

    ponadto bęzie nagrzewał szafkę