  • 1. Data: 2012-03-04 17:35:57
    Temat: Zakup nieruchomosci z zamiana w rozliczeniu.
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Witam.

    Czy ktos juz przerabial tego typou transakcje zakupu drozszej nieruchomosci
    oddajac w rozliczeniu tansza?
    Chodzi mi o to jak jest naliczany PCC i podatek od sprzedazy oraz jak sa
    liczone taksy notarialne?

    Chce kupic nieruchomosc od sprzedajacego o wyzszej wartosci Y i oddaje w
    rozliczeniu nieruchomosc o mniejszej wartosci X, doplacajac gotówka.
    Osoba ta przejmuje moja nieruchomosc w celu pózniejszej sprzedazy.

    Czy ja place PCC od calej kwoty zakupu nieruchomosci Y czy tez tylko od
    róznicy cen obydwu nieruchomosci Y-X czyli od tego co doplacam ?
    Czy osoba nabywajaca moja nieruchomosc placi PCC od wartosci X przejetej ode
    mniej nieruchomosci?
    Czy osoba, której przekazalem nieruchomosc po jej sprzedazy placi podatek
    dochodowy od pelnej wartosci tej nieruchomosci X czy tylko od róznicy
    wartosci pomiedzy wartoscia nabycia, a wartoscia sprzedazy?

    Jak jest naliczana taksa notarialna od takich transakcji?

  • 2. Data: 2012-03-04 18:32:58
    Temat: Re: Zakup nieruchomosci z zamiana w rozliczeniu.
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-03-04 18:35, Plumpi wrote:
> [...]
    > nieruchomosci oddajac w rozliczeniu tansza?
    > Chodzi mi o to jak jest naliczany PCC i podatek od sprzedazy oraz jak sa

    PCC zależy od tego, co zamieniacie.

    Płacisz od różnicy *tylko* w przypadku jeśli zamieniacie lokal
    mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość lub własnościowe spółdzielcze
    prawo do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu.

    W pozostałych przypadkach PCC płacisz od bardziej wartościowej
    nieruchomości.

    Sugeruję zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
    - przy zamianie PCC płacą strony czynności solidarnie (warto określić w
    umowie zamiany, który z Was płaci),
    - PCC płacisz od wartości *rynkowej*. Czyli lepiej zawczasu zatroszczyć
    się na przykład o posiadanie operatów szacunkowych dla obu
    nieruchomości. Na wypadek, gdyby okazało się za 4.5 roku, że US
    zakwestionuje Wam kwoty w umowie i przyjdzie Ci "kopać się z koniem".

    > Chce kupic nieruchomosc od sprzedajacego o wyzszej wartosci Y i oddaje w
    > rozliczeniu nieruchomosc o mniejszej wartosci X, doplacajac gotówka.
    > Osoba ta przejmuje moja nieruchomosc w celu pózniejszej sprzedazy.

    Byłbym ostrożny z takimi deklaracjami, żeby nie okazało się, że ktoś tam
    prowadzi niezarejestrowaną działalność gospodarczą ...

    > [...]

    Piotrek

  • 3. Data: 2012-03-04 21:01:23
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości
> [...]

    > stanowiący odrębną nieruchomość lub własnościowe spółdzielcze prawo do
    > lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu.

    Konkretnie chcę zamienić lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość
    (osobna księga wieczysta) w zasadzie na 2 nieruchomości składające się z:
    działki zabudowanej domem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi oraz drugiej
    działki niezabudowanej, stanowiących oddzielne nieruchomości.

> [...]
    >
    > Sugeruję zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
    > - przy zamianie PCC płacą strony czynności solidarnie (warto określić w

    Podjąłem się pokryć wszystkie dodatkowe koszty, które wystąpią.

> [...]
    > Na wypadek, gdyby okazało się za 4.5 roku, że US zakwestionuje Wam kwoty w
    > umowie i przyjdzie Ci "kopać się z koniem".

    Operat jest zrobiony dla kupowanych przeze mnie nieruchomości. Zakładamy, że
    ustalona cena mieszkania do aktu notarialnego będzie wyższa od kwoty jego
    sprzedaży oraz od ceny rynkowej takiej nieruchomości. Jako zabezpieczenie
    interesu tamtej strony zaproponowałem wpłatę wadium zwrotnego, z którego po
    sprzedaży mieszkania ma być pokryta różnica pomiędzy przyjętą wartością w
    akcie notarialnym, a rzeczywistą, niższą kwotą uzyskaną ze sprzedaży tego
    mieszkania. Reszta wadium ma być zwrócona po sprzedaży mieszkania.
    Czy dobrze rozumujemy, że w tym przypadku nie wystąpi dla tamtej strony
    podatek dochodowy, ponieważ cena sprzedaży będzie niższa od ceny w akcie
    notarialnym? Obecne prawo mówi, że podatek płaci się od różnicy stanowiącej
    nadwyżkę pomiędzy ceną nabycia, a ceną zbycia, pomniejszoną o wszelkie
    dodatkowe koszty takie jak taksy notarialne, koszty pośrednictwa.
    Teraz kwestia wadium - czy od ustanowienia wadium płaci się podatki?

    > Byłbym ostrożny z takimi deklaracjami, żeby nie okazało się, że ktoś tam
    > prowadzi niezarejestrowaną działalność gospodarczą ...

    Tu sprawa jest czysta, bo na 100% jest to osoba prywatna, która nie trudni
    się taką ukrytą działalnością. Ta transakcja ma sprzedającemu zabezpieczyć
    jego interesy, a mnie ułatwić i przyspieszyć transakcję. W rzeczywistości to
    ja mam dalej prowadzić sprzedaż tego mieszkania i to ja mam ustalać uzyskane
    kwoty z jego sprzedaży. Tamten ma tylko podpisać akt notarialny.
    Jedną z opcji jest, że sprzedajacy będzie czekał na pieniądze uzyskane ze
    sprzedaży mieszkania, ale z kolei chciałby zabezpieczenie hipoteczne na tym
    mieszkaniu lub na domu. W przypadku domu trochę się obawiam, że gdyby doszło
    do (odpukać) śmierci sprzedającego to upomną się o hipotekę jego
    spadkobiercy i mogę mieć z nimi problem. Mogę się zgodzić na hipotekę
    mieszkania, ale to może z kolei odstraszać potencjalnych klientów.
    Wolę aby sprzedajacy przejął mieszkanie na własność do chwili jego
    sprzedaży. Teraz się zastanawiam kiedy mnie bedzie to drożej kosztowało czy
    w chwili przekazania praw własności czy też kiedy ja bym sprzedał to
    mieszkanie jako właściciel. Gdybym to ja sprzedał mieszkanie to nie
    płaciłbym w ogóle podatku od sprzedaży. Być może, że uda mi się znaleźć
    nabywcę i sprzedam mieszkanie zanim podpiszemy akt notarialny.

  • 4. Data: 2012-03-04 21:35:33
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-03-04 22:01, Plumpi wrote:
> [...]
    > składające się z: działki zabudowanej domem mieszkalnym i budynkami
    > gospodarczymi oraz drugiej działki niezabudowanej, stanowiących

    Czyli płacisz PCC od wartości rynkowej tego, co ma większą wartość.

> [...]
    > płaciłbym w ogóle podatku od sprzedaży. Być może, że uda mi się znaleźć
    > nabywcę i sprzedam mieszkanie zanim podpiszemy akt notarialny.

    Zgaduję, że nie mówimy tu o "pięciu złotych".

    Tak więc może odżałuj te 2-3 stówki i wybierz się do doradcy
    podatkowego.

    Ponieważ bazowanie na mniej lub bardziej przypadkowych opiniach z grupy
    dyskusyjnej może Ci się po prostu nie opłacać :-)

    A tak to dostajesz kwit za którego zawartość doradca bierze
    odpowiedzialność i w razie czego zawsze możesz go "ścignąć".

    Piotrek

  • 5. Data: 2012-03-04 21:44:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-03-04 22:01, Plumpi wrote:

    > Tu sprawa jest czysta, bo na 100% jest to osoba prywatna, która nie
    > trudni się taką ukrytą działalnością. [...]

    Definicji działalności gospodarczych w polskim prawie jest pewnie ze 6
    lub lepiej.

    A odkąd w interpretacji indywidualnej lub wyroku sądu administracyjnego
    (dokładnie nie pamiętam) przeczytałem, że "częstotliwie" (w kontekście
    ustawy VATowskiej) to może oznaczać również jednorazowe wykonanie
    czynności to "aż strach się nie bać".

    Dlatego deklaracje, że jakoby coś się kupiło w celu późniejszej
    odsprzedaży IMHO są dość niefrasobliwe.

    Piotrek

  • 6. Data: 2012-03-04 21:52:40
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > Zgaduję, że nie mówimy tu o "pięciu złotych".

    > Tak więc może odżałuj te 2-3 stówki i wybierz się do doradcy
    > podatkowego.

    Oczywiście udam się w tej sprawie do doradcy i nie mam zamiaru się opierać
    tylko i wyłacznie na informacjach z grup dyskusyjnych.
    Chciałem się zorientować tylko wstępnie jak to wygląda.
    Dzięki za każdą informację w tej sprawie.

  • 7. Data: 2012-03-04 21:58:40
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]
    > czynności to "aż strach się nie bać".
    >
    > Dlatego deklaracje, że jakoby coś się kupiło w celu późniejszej

    No tak, zapomniałem, że polskie prawo domyślnie zakłada, że każdy obywatel
    jest przestępcą, a państwo może odstąpić od wykonania kary, kiedy obywatel
    dowiedzie swojej niewinności ;)

  • 8. Data: 2012-03-05 16:04:11
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "Plumpi" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest przestępcą, a państwo może odstąpić od wykonania kary, kiedy obywatel

    No niestety tak jest w tej republice bananowej.
    Swoja droga ja moge tylko zasugerowac aby jak najdokladniej/najwiecej opisac
    w akcie notarialnym np moim zdaniem warto by bylo wpisac stan techniczny
    mieszkania ze jest np zly wtedy skarbowka nie bedzie sie czepiac (bo jest to
    spisane w kacie) ze ten "odsprzedajacy" mieszkanie sprzedaje je za mniej
    (lub wiecej - ale to zalezy jak juz sie z ta druga strona umowicie). Sam
    mialem taki numer ze skarbowka chciala mnie scigac ze kupilem mieszkanie za
    tanio jak na ich widzimisie ale pokazalem im akt notarialny ze mieszkanie
    bylo zrujnowane i sie odczepili. Dlatego mozna ten operat zalaczyc do aktu
    jako dupokrytke.