  • 11. Data: 2014-01-29 13:52:29
    Temat: Re: Zapotrzebowanie na ciepło - liniowa zależność od temperatury ?
    Od: w...@g...com

    > Dokładniej - jest to wystarczająco dobre przybliżenie do celów
    > praktycznych. Przed chwila napisałem jakie czynniki mogą zaburzać
    > liniowość - ale liczenie ich wszystkich to po trosze bicie piany.

    Dzięki - właśnie o taką ocenę mi chodzi (do celów praktycznych - z niewielkim
    marginesem błędu).
    pzdr
    Bogdan

  • 12. Data: 2014-01-29 13:56:23
    Od: "g." <n...@s...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:52e8f6b1$0$2137$65785112@news.neostrada.pl...
    Użytkownik g. napisał:
    > Użytkownik "abn140" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > To wyjasniam - jest liniowa.
    > g.

    Pod warunkiem pominięcia procesów zależnych od gradientu temperatury...
    Zapotrzebowanie na utratę poprzez przewodzenie jest w zasadzie liniowe.
    Utrata przez promieniowanie (dotyczy głównie okien) to już czwarta
    potęga temperatury, wentylacja grawitacyjna - iloczyn gradientu
    temperatury i przepływu, a ten rośnie z gradientem temperatury o ile nie
    będziemy tego jakoś regulować.

    Tak więc idealnie liniowa nie jest - i będzie tym bardziej nieliniowa im
    lepsza izolacja ścian (bo większy będzie udział strat o charakterze
    nieliniowym).
    --
    Darek

    Co do wentylacji to zgoda, ale nie wiemy jaka ona jest.
    Co do reszty - jaki to jest % wpływ na rozważany przypadek i czy
    można go zaniedbać?
    Moim zdaniem tak.

    Izolacja to opór cieplny.
    Wychodząc z tego wzoru zależność jest liniowa.

    Jak ktoś uważa inaczej to o stosowny wzór/przykład poproszę.
    g.

  • 13. Data: 2014-01-29 14:09:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Od: ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl>
> [...]
    >Tak więc idealnie liniowa nie jest - i będzie tym bardziej nieliniowa im
    >lepsza izolacja ścian (bo większy będzie udział strat o charakterze

    no należy uwzglednić zyski energetyczne od użytkowania, to nie sa pomijalne
    wartosci.

    b.

  • 14. Data: 2014-01-29 15:02:56
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Dzięki - właśnie o taką ocenę mi chodzi (do celów praktycznych - z
    > niewielkim marginesem błędu).

    Uwaga! Wiatr może nie być "niewielkim marginesem błędu" :-)

    Dobrze zrobione ściany dwuwarstwowe są "wiatro-odporne", ale przy typowym
    (kiepskim) wykonaniu mogą być bardzo podatne na wychłodzenie - po prostu
    wystarczą drobne nieszczelności by zimne powietrze dostawało się _pod_
    izolację. Jest to szczególnie dotkliwe jeśli warstwa nośna jest zbudowana z
    ceramiki z otworami.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 15. Data: 2014-01-29 17:05:11
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 29.01.2014 o 15:02 Ergie <e...@s...pl> pisze:

    > Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Uwaga! Wiatr może nie być "niewielkim marginesem błędu" :-)
    >
    > Dobrze zrobione ściany dwuwarstwowe są "wiatro-odporne",

    No nie byłbym taki pewny tego. Czy dom modelowy/pokazowy powinien być
    dobrze zrobiony? pewnie tak szczególnie jak się prezentuje dane tego domu
    http://www.buduj-pasywnie.pl/dom_online
    i jak widać na ścianie po prawej jest -6,8st a temp otoczenia -12,6. To
    oznacza że pow ściany jest cieplejsza o 5,8st wg mnie dużo. Teraz wiatr
    jest 0, jak będzie wiał to ta ściana się wychłodzi czyli straty jej
    wzrosną i to znacznie. Podobnie dzieje się z oknami, owiewanie ich przez
    wiatr także zwiększa straty ciepła. Dlatego nie tylko nieszczelności domu
    powodują straty przez wiatr, jak widać.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 16. Data: 2014-01-29 18:36:22
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 29 stycznia 2014 17:05:11 UTC+1 użytkownik janusz_k napisał:

> [...]
    >
    > wiatr także zwiększa straty ciepła. Dlatego nie tylko nieszczelności domu

    Tam lipę gonią jak się patrzy. Z rysunku wynika że powietrze do rekuperatora brane
    jest z kanału pod ziemią. W kanał wpada powietrze o temp -12 stopni. Po kanale w
    którym jest ok -3 wylatuje powietrze ugrzane do +7. Cud jakiś.

  • 17. Data: 2014-01-29 20:14:16
    Od: "leku" <l...@t...pl>

    No nie byłbym taki pewny tego. Czy dom modelowy/pokazowy powinien być
    dobrze zrobiony? pewnie tak szczególnie jak się prezentuje dane tego domu
    http://www.buduj-pasywnie.pl/dom_online

    ---------------

    -2,9st na poziomie -1,6 m ?
    To jaka tam jest strefa przemarzania ? :)

    pozdrawiam
    leku

  • 18. Data: 2014-01-29 20:29:48
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 29.01.2014 o 20:14 leku <l...@t...pl> pisze:

> [...]
    >
    > ---------------
    >
    > -2,9st na poziomie -1,6 m ?
    > To jaka tam jest strefa przemarzania ? :)
    Jak termometr pokazuje prawie -13 to to będą suwałki lub okolice bo tylko
    tam takie temp dzisiaj zapowiadali. U mnie na w górach na południu Polski
    jest aktualnie -6.
    Ale to nie zmienia faktu że na tej głębokości jest za zimno, mogą to być
    jakieś wpływy lokalne w gruncie albo czujnik jest blisko pętli od PC.

    --

    Pozdr
    Janusz