  • 1. Data: 2009-10-18 09:09:25
    Temat: Zasobnik CWU.
    Od: " " <m...@g...pl>

    Witam,

    Poczytałem trochę (miedzy innymi w archiwum) o zasobnikach i przy moich
    warunkach (teraz 3, docelowo 4 osobowa rodzina, która zużywa dużo wody, dom
    120m2, ogrzewanie niskotemperaturowe: podłogowe+przewymiarowane kaloryfery, 2
    łazienki, kotłownia w nieogrzewanej piwnicy, kocioł kondensacyjny/gazowy MCRII
    24kW, nie mam i nie planuje solarów i kominka z płaszczem wodnym) zdecydowałem
    się na zasobnik 140l Z Galmet-u. I wszystko było by pięknie gdybym wczoraj nie
    wszedł na stronę producenta i nie znalazł kilku zasobników o pojemności 140l,
    a później nie zaczął szukać czym się one różnią :-( Dodatkową przeczytałem
    kilka dyskusji na temat wielkości zasobnika i też już tej wielkości nie jestem
    taki pewny :-(

    Może podpowiecie co wybrać bo jutro mam dać znać instalatorowi? Czy z
    dodatkową grzałką elektryczną czy bez? Czy z anodą magnezową czy tytanową? Czy
    z wężownicą U czy spiralną? Czy ocieplony pianką czy styropianem? Czy ze stali
    nierdzewnej czy emaliowany? Czy dobrze wybrałem wielkość i jaka w praktyce
    była by różnica pomiędzy 120l a 140l (lepszy komfort? Większe koszty
    eksploatacyjne?). Szukam rozwiązania o najlepszym stosunku cena/jakość,
    estetyka nie gra roli - zasobnik będzie w kotłowni.

    Pozdr,
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-10-18 10:59:07
    Temat: Re: Zasobnik CWU.
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    120L zwykle starcza, MCR i tak dogrzewa wode oddzielnie, wiec w razie czego
    szybko ja dogrzeje.

    > Może podpowiecie co wybrać bo jutro mam dać znać instalatorowi? Czy z
    > dodatkową grzałką elektryczną czy bez?

    Skoro kociol gazowy z priorytetem wody to grzalke raczej mozesz sobie
    odpuscic.

    > Czy z anodą magnezową czy tytanową? Czy

    Tego nie wiem, nie slyszalem o anodach tytanowych. Generalnie anoda ma
    zabezpieczac pokrycie antykorozyjne zasobnika. Magnezowa zabezpiecza emalie,
    przy najmniej takie informacje uzyskalem od producenta.

    > z wężownicą U czy spiralną? Czy ocieplony pianką czy styropianem? Czy ze
    > stali

    Z wezownica spiralna chyba szybciej nagrzeje, bo jest dluzsza. Ocieplenie
    powinno byc skuteczne, rodzaj ma tu raczej drugorzedne znaczenie. Wez tanszy
    i tyle.

    > nierdzewnej czy emaliowany? Czy dobrze wybrałem wielkość i jaka w praktyce

    Nierdzewny bedzie praktycznie niezniszczalny, ale i emaliowane sa chyba
    wystarczajaco zywotne.

    > była by różnica pomiędzy 120l a 140l (lepszy komfort? Większe koszty
    > eksploatacyjne?). Szukam rozwiązania o najlepszym stosunku cena/jakość,
    > estetyka nie gra roli - zasobnik będzie w kotłowni.

    Wez taki ktory zapewni Ci odpowiedni komfort. Przelicz ile cieplej wody
    potrzebujesz jednorazowo. Miedzy kapielami kociol i tak bedzie te wode
    dogrzewal. Duze zasobniki stosuje sie w ukladach podlaczonych np.
    bezposrednio do CO, gdzie temp. wody czesto jest ograniczona. Trzeba miec
    wtedy powiedzmy duzo wody o stosunkowo niskiej temperaturze. O solarach nie
    wspominam, bo tam wazna tez jest pojemnosc cieplna takiego zasobnika. Raz
    zeby odebrac duza ilosc ciepla, dwa zeby wody starczylo na niesloneczne dni.
    U Ciebie kociol w kazdej chwili moze ja dogrzac. Ale przechowywanie wiekszej
    ilosci chlodniejszej wody jest lepsze jak malej ilosci o wysokiej temp. z
    uwagi na wieksze strary ciepla. Zasobnik 120L wydaje sie wystarczajacy, ale
    pewnie 140 nie bedzie koszmarnie za duzy.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-10-18 12:22:39
    Od: BartekK <s...@N...org>

    m...@g...pl pisze:
    > Może podpowiecie co wybrać bo jutro mam dać znać instalatorowi? Czy z
    > dodatkową grzałką elektryczną czy bez?
    Grzałka kosztuje parę zł, a zawsze może się przydać - choćby w momencie
    wyłączenia CO na parę dni (remont/naprawa, konserwacja, brak paliwa,
    brak sensu odpalania... cokolwiek). Ja mam i parę razy użyłem. Dodatkowo
    grzałka przydaje się do "przegrzania" zasobnika w celu wybicia
    wszystkiej zarazy (np raz na miesiąc do +80'C i jest ok)

    > Czy z wężownicą U czy spiralną?
    Ten który ma wyższą sprawność przekazywania ciepła z CO do CWU, bo
    będziesz potrzebował niższą temperaturę wody CO do nagrzania CWU, albo
    inaczej mówiąc - szybciej nagrzejesz, mniej wody kręcąc w obiegu CO.
    Teoretycznie ze spiralną, ale lepiej patrzeć w dane producenta.

    > Czy ocieplony pianką czy styropianem?
    Raczej pianka, bardziej odporna mechanicznie, a i tak (jak to ma stać w
    kotłowni) to bym zrobił dodatkową obudowę (choćby kilka płyt OSB
    skręconych) wypełnioną żółtą watą izolacyjną. U mnie po wypełnieniu
    przestrzeni wokół zasobnika resztami wełny spadła "moc potrzebna do
    utrzymania temperatury" znacząco.

    > była by różnica pomiędzy 120l a 140l (lepszy komfort? Większe koszty
    > eksploatacyjne?).
    Różnica by była 20l ;) Koszty eksploatacyjne nie powinny się znacząco
    różnić, bo różnica pojemności nie wpływa na zużycie energii, tylko na
    zwiększenie wymiarów (i powierzchni uciekania ciepła, ale jak
    zaizolujesz dodatkowo...). Koszt grzania wynika z:
    a) straty ciepła "postojowe" (zależne od temperatury utrzymywanej w CWU
    oraz izolacji zasobnika). Jak masz większy zbiornik, możesz mieć
    mniejszą temperaturę - więc mniejszą różnicę temperatur woda-otoczenie,
    więc i mniejsze straty.
    b) ilość ciepła potrzebna do ogrzania X litrów wody zimnej która do
    niego wpłynęła, równe Y litrów gorącej której pobrałeś. Pojemność
    całości nie ma znaczenia

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2009-10-18 19:49:08
    Od: "Marex" <m...@g...pl>

    Maniek4 <b...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    czego
    > szybko ja dogrzeje.

    > Skoro kociol gazowy z priorytetem wody to grzalke raczej mozesz sobie
    Hola,~ nie warto odpuszczać niewiele kosztujacego żródła ogrzewania
    c.w.u. Nigdy nie wiadomo kiedy zabraknie gazu, a wtedy chociaż wodę bedzie
    miał ciepłą. Sam miałem dylemat przed laty kupując zasobnik do pieca
    olejowego. Wybrałem ACE ,nierdzewka, z grzałką(ktora wielokrotnie juz sie
    przydała gdy zabrało paliwa, po sezonie grzewczym szczególnie!!)Róznica w
    koszcie minimalna. Ocieplenie lepsze piankowe- jak najgrubsze- bo kotłownia
    w piwnicy nieogrzewanej zdaje się. Pozdrawia~M

  • 5. Data: 2009-10-18 19:57:05
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Marex" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Hola,~ nie warto odpuszczać niewiele kosztujacego żródła ogrzewania
    > c.w.u. Nigdy nie wiadomo kiedy zabraknie gazu, a wtedy chociaż wodę bedzie
    > miał ciepłą.

    Nie wiem ile kosztuje grzalka w zasobniku, sam tekiej nie mam. Ale niestety
    czesto gow..na grzalka w komplecie okazuje sie jakims szczegolnym
    wyposazeniem dodatkowym, bo kolnierz, gwint i takie tam. Wszystko kwestia
    ceny, ja przeciez nie pisze ze grzalka to poroniony pomysl, tylko ile razy
    zabraklo Ci gazu, a ile razy pradu?? Chyba wieksze jest prawdopodobienstwo
    wylaczenia pradu niz zaniku gazu. Katastroficzne antycypacje pominmy.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2009-10-19 06:08:19
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > Nie wiem ile kosztuje grzalka w zasobniku, sam tekiej nie mam. Ale
    > niestety czesto gow..na grzalka w komplecie okazuje sie jakims szczegolnym
    > wyposazeniem dodatkowym, bo kolnierz, gwint i takie tam.

    Grzałka sama 100zł. Da się ją do Galmeta wkrecić "bez niczego dodatkowego"
    (no - poza uszczelnieniem gwintu) i bedzie szczelnie ale prawidłowo to musi
    być jeszcze nypel i mufa czy coś w tym stylu o średnicy 5/4" lub 6/4" o ile
    dobrze pamietam. Albo odpowiednia przejściówka. Nie ma tego z grzałką.

    uwaga: nie jestem instalatorem, mowie z pamieci ;)

    Natomiast Maniek4 dobrze gada - jakbym miał gazowe grzanie to olałbym
    grzałkę elektryczną. Montowałem bo mam grzanie z pieca na paliwo stałe i
    pewnie nie raz sie przyda.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 7. Data: 2009-10-19 06:11:18
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > Dodatkowo grzałka przydaje się do "przegrzania" zasobnika w celu wybicia
    > wszystkiej zarazy (np raz na miesiąc do +80'C i jest ok)

    O ile dana grzałka wogole grzeje do 80stC - cos mi sie w pamieci kołacze ze
    te do Galmetów grzeją do 60-65st, przy 70 chyba wrecz maja bezpiecznik który
    je wyłącza.

> [...]
    > skręconych) wypełnioną żółtą watą izolacyjną. U mnie po wypełnieniu
    > przestrzeni wokół zasobnika resztami wełny spadła "moc potrzebna do

    No wlasnie - też się z tym nosze by docieplić zbiornik szczególnie ze mam
    duży i być moze bedzie wysoko grzany (piec na paliwo stałe). Mowisz ze u
    Ciebie zdało egzamin ? Robiles jakis test dokładniejszy czy te "znacząco"
    jest po prostu wrażeniem ? (choc spaść spadło napewno)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 8. Data: 2009-10-19 09:08:20
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Kane pisze:
    > O ile dana grzałka wogole grzeje do 80stC - cos mi sie w pamieci kołacze ze
    > te do Galmetów grzeją do 60-65st, przy 70 chyba wrecz maja bezpiecznik który
    > je wyłącza.
    No mój ma wyłącznik typu bimetal-pastylka przykręcony, który ma
    nominalnie 82'C na sobie, jak przekręcę termostat do oporu na maks, to
    grzeje aż ta pastylka wyp... wyłączy się, jak ostygnie do ~70 to się
    włącza ponownie. Grzałka 1500W, zasobnik cwu 120L

> [...]
    > Ciebie zdało egzamin ? Robiles jakis test dokładniejszy czy te "znacząco"
    > jest po prostu wrażeniem ? (choc spaść spadło napewno)
    Ponieważ nie używałem cwu jeszcze a już działało - to zmierzyłem sobie:

    - Grzanie elektryczne bo łatwo energię zmierzyć, licznik energii/kwh "z
    lidla" wtyczkowy (dość dobrze mierzy, zwłaszcza znaczne rezystancyjne
    obciążenia).
    - oczywiście nie grzanie "od zera", a zbiornik nagrzany, temperaturę
    utrzymujący około 50-55'C (z dokładnością jaką ma ten termostat
    bimetaliczny), , brak korzystania z ciepłej wody - tylko utrzymywanie
    temperatury
    - zbiornik wiszący tylko na wieszakach (mam poziomy) na gołej ścianie,
    bez osłony dodatkowej, tylko jego pianka - zjadało mi 0,9 - 1,0 kWh na
    dobę.
    - zbiornik zabudowany skrzynką z kartongipsu, wypełnioną żółtą wełną
    budowlaną (izo-cośtam, wszystkie resztki jakie zostały z budowy) -
    dobowe zużycie prądu spadło do 0,5 - 0,6 kWh, nawet na oko widać że się
    o połowę rzadziej włącza grzanie (wolniej spada temperatura).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 9. Data: 2009-10-19 11:21:28
    Od: "Marex" <m...@g...pl>

    Kane <k...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Natomiast Maniek4 dobrze gada - jakbym miał gazowe grzanie to olałbym
    > grzałkę elektryczną. Montowałem bo mam grzanie z pieca na paliwo stałe i

    Wspomniałem, że wielokrotnie brakowało mi paliwa- akurat oleju
    (w ..zbiorniku-przyp.m.wł.) i wtedy grzałka ratowała dostęp do ciepłej wody.
    Przy gazie może narazie mniej braków, chociaż w tych szerokosciach geogr.nic
    nie wiadomo ostatnio. Tu prezentuję moje stanowisko maksymalnej autonomii w
    warunkach zaburzeń pogodowych i geopolitycznych. Może mój pogląd wzmacnia
    obraz widzianego przeze mnie Sarajewa 2 lata po oblężeniu w latach
    90tych.Wycięte najmniejsze drzewa i spalone drewniane meble. Ale to nieco
    już NTG. Klęsk żywiołowych jednak nam nie braknie więc chocby dlatego warto
    zastanowić się chwilę. Optymistycznie pozdrawia~M

  • 10. Data: 2009-10-19 19:23:03
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Ponieważ nie używałem cwu jeszcze a już działało - to zmierzyłem sobie:

    Dzieki za odpowiedz !

    Pozdrowienia

    Kane