  • 31. Data: 2009-11-22 20:55:07
    Temat: Re: Zasobnik CWU i straty ciepla
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 22 Lis, 11:40, "Kane" <s...@s...pl> wrote:

    > Ja to mam nieocieplone ale jeden znajomek ma wszystkie "niewymiarowe"
    > elementy ocieplone w sposob dosc hmm nietypowy. Owinal folią element ktory
    > chcial ocieplac (stretch) a nastepnie zapiankowal robiac w tym miejscu
    > bąbel. Potem to jedynie przyformowal i jest.  Folia niby po to by to w miare
    > prosto i bezpiecznie sciagnac (pianka nie przywarła bezposrednio do
    > elementu).

    Niezly patent!!! Dzieki za cynka - czuje, ze z niego nie raz
    skorzystam :-)

    > W kotlowni u mnie w firmie wysoko wymiarowe kolana (zreszta calosc ciągu
    > jednego jest tak zrobiona) sa ocieplone przez owiniecie welną i na to folia
    > stretch. Jak narazie trzyma - cale lata.

    A o tym wlasnie napisalem.. Tak m.in. najprosciej izoluje sie kanaly
    wentylacyjne :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 32. Data: 2009-11-22 20:57:41
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    c.googlegroups.com...

    > A jak go masz ocieplony ? Te oryginalne ocieplenia sa do dupy :)

    No wlasnie oryginalne.
    Ocieplenie zasobnika nie wydaje sie byc jakies slabe choc wiadomo to nie
    ostatni cud swiata, ale wystajace krocce psuja wszystko. Jutro poprzymierzam
    otuline kauczukowa, jest znacznie bardziej elastyczna i mozna robic nia
    zakrety. Na tym etapie trzeba bedzie rozciac i kleic, ale jest
    skuteczniejsza.

    Pozdro.. TK

  • 33. Data: 2009-11-22 22:40:27
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    > Kocioł z zamknietą komorą spalania także zasysa powietrze z kotłowni o ile
    > nie wyprowadzisz rury ssącej na zewnątrz.
    > Większość ludzi jednak montuje kotły wyprowadzając tylko i wyłącznie
    > spaliny, a ssanie jest otwarte przy komorze. Robi się tak ze względu na
    > dużo niższe koszty rur.

    ale wtedy cała idea bezpieczeństwa tego kotła idzie wniwecz - nie jest
    odcięty od pomieszczenia w który pracuje, więc po co klient ma płacić za
    kocioł z zamkniętą komorą. To raz.
    Dwa, że zdziwiłeś mnie tym stwierdzeniem. Nie zaproponowałbym klientowi
    kotła z zamkniętą komorą po to by pracował jak kocioł otwarty - jak dla mnie
    nie ma to sensu.
    Trzy- kotły gazowe mają praktycznie dowolną konfigurowalność przewodów.
    System może być koncentryczny, może być rozdzielny. Przecież można puścić
    spaliny w komin rurą fi 60 czy 80 a osobną rurą doprowadzić powietrze do
    kotła, np przez ścianę. Często zdarza mi się tak robić właśnie by
    zaoszczędzić klientowi na koszcie komina. Dodatkowo w budynkach
    wielorodzinnych mamy całkowicie inny komfort wpuszczenia do komina rury fi
    80 lub 60 niż pchać się ze 125-ką koncentryczną. Koszt kolanek też zupełnie
    inny. Nie cierpi też wtedy bezpieczeństwo eksploatacji a sam kocioł można
    zabudować w szafie, a rury można rozdzielić albo adapterem przyłączeniowym
    albo na trójniku koncentrycznym, więc dowolność rozwiązań jest spora.

    Wbrew pozorom te zagadnienia są istotne w budynkach wielorodzinnych gdzie
    kotłownię stanowi np kąt w kuchni lub w łazience. Działam głównie na terenie
    centrum GOPu, w centrach miast, wykonuje dużo prac w kamienicach, blokach
    itp i szukanie tego typu kompromisów to codzienność. W budynku
    jednorodzinnym możesz wyprowadzić cały 'wydech" przez ścianę i skrócić tym
    samym "komin", w budynku wielorodzinnym już niestety nie i przyjnajmniej
    wylot spalin musi iść kominem. Przez ścianę można tylko ogrzewacze gazowe
    wyprowadzać ale na to ze względów ekonomicznych mało kto się decyduje.
    --
    Jackare

  • 34. Data: 2009-11-23 07:33:27
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jackare" <...@s...de.uk.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Dwa, że zdziwiłeś mnie tym stwierdzeniem. Nie zaproponowałbym klientowi
    > kotła z zamkniętą komorą po to by pracował jak kocioł otwarty - jak dla

    Bo nie rozumiesz na czym polega różnica pomiędzy kotłrm z zamkniętą komorą,
    a kotłem z otwartą komorą.
    Mylisz pojęcia, z resztą jak większość klientów.

> [...]
    > kocioł można zabudować w szafie, a rury można rozdzielić albo adapterem
    > przyłączeniowym albo na trójniku koncentrycznym, więc dowolność rozwiązań

    Sens to jedynie ma kocioł z kominem koncentrycznym, bo wtedy odzyskiwana
    jest część ciepła, która ucieka kominem.
    Puszczanie spalin kominem i zasysanie powietrza oddzielną rurą zza ściany
    jest bezsensowne.

> [...]
    > przyjnajmniej wylot spalin musi iść kominem. Przez ścianę można tylko
    > ogrzewacze gazowe wyprowadzać ale na to ze względów ekonomicznych mało kto

    Ale to piszesz o całkiem innych warunkach niż te, które omawiamy w tym
    wątku.
    Zauważ, że tutaj zabierają głos osoby budujące i użytkujące domki
    jednorodzinne.
    Oczywiście w domach wielorodzinnych kotły gazowe montowane w kuchniach czy
    łazienkach powinny posiadać komory zamknięte oraz dopływ powietrza oraz
    wylot spalin na zewnątrz. Jednak w domkach jednorodzinnych, gdzie są
    specjalnie wydzielone pomieszczenia kotłowni, w których znajdują się kotły
    oraz spora ilość dodatkowych urządzeń emitujących ciepło do otoczenia
    (zasobniki CWU, rozdzielacze, pompy, zespoły zaworów itp.) właśnie lepiej
    jest zasysać powietrze z pomieszczenia, ponieważ ta część ciepła,
    emitowanego bez potrzeby wraca do kotła, a następnie do instalacji. Ponadto
    napływ zimnego powietrza do kotłowni obniża temperaturę tego pomieszczenia i
    zapobiega niepotrzebnemu nagrzewaniu pozostałych pomieszczeń, zwłaszcza w
    okresie letnim, kiedy to ciepło jest zbędne i trzeba dodatkowej energii, aby
    się go pozbyć (klimatyzacja).

  • 35. Data: 2009-11-23 08:50:17
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    > Bo nie rozumiesz na czym polega różnica pomiędzy kotłrm z zamkniętą
    > komorą, a kotłem z otwartą komorą.
    > Mylisz pojęcia, z resztą jak większość klientów.

    No to poproszę o wyjaśnienie bo jedno wiem na pewno, że na pewno nie wiem
    wszystkiego :)
    Dla mnie kocioł z zamkniętą komorą to przede wszystkim kocioł
    bezpieczniejszy dla klienta i nie marnujący mu jego ogrzanego już powietrza
    z mieszkania. Dopóki nie mówimy o kotłach kondensacyjnych, kwestie emisji i
    wymiany ciepła pomiędzy wylotem spalin a dolotem powietrza traktuję jako
    pomijalne, zwłaszcza że mając na względzie przeważające warunki mojej pracy
    (miekszania, koamienice, bloki), kocioł z otwartą komorą lub otwracie kotła
    z komorą zamkniętą będzie o tyle bez sensu, że ogrzane powietrze z
    pomieszczenia pobierze do spalenia i wyrzuci je w komin a do pomieszczena
    zassie zimne powietrze z zewnątrz.
    --
    Jackare

  • 36. Data: 2009-11-23 10:41:15
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Na poczatek kupie chyba otuline calowa i sprobuje jakos pod katem te kolana
    > powycinac, albo kauczukowa bo jest bardziej elastyczna i spiac w
    > newralgicznych miejscach. Dobrze jakby to wygladalo jakos jak u ludzi a nie
    > jak w oborze. :-)

    Kup kauczukową jak wspomniałeś i tam gdzie się da to przed montażem nasuwaj na
    rury a jak po montażu ocieplasz to rozcinaj a skleisz zwykłym butaprenem. Tak
    się to robi najlepiej. Docinaj kolanka, profile, posmaruj klejem, odczekaj parę
    minut, zakładasz i dociskasz miejsce klejone. Ja mam tak klejone odcinki przy
    solarach na zewnątrz budynku i pomimo że warunki atmosferyczne zmienne nic się
    temu nie dzieje, poza tym że sama w sobie guma lekko od słońca z wierzchu
    kruszeje i trzeba będzie owinąc chyba całość tasmą klejącą aluminową, ale
    łączenie jest trwałe.

    Marek

  • 37. Data: 2009-11-23 14:10:53
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > No to poproszę o wyjaśnienie bo jedno wiem na pewno, że na pewno nie wiem
    > wszystkiego :)

    Utarło się przekonanie, które nawet lansują niektóre portale budowlane, ze
    kocioł z zamkniętą komorą to kocioł, który pobiera powietrze z zewnątrz.
    Jest to bardzo mylne przekonanie.

> [...]
    > przeważające warunki mojej pracy (miekszania, koamienice, bloki), kocioł
    > z otwartą komorą lub otwracie kotła z komorą zamkniętą

    Kocioł z zamkniętą komorą pozostaje kotłem z zamkniętą komorą niezależnie od
    tego skąd pobiera powietrze.
    O tym czy kocioł jest z otwartą komorą czy też z zamkniętą decyduje
    konstrukcja palnika tego kotła, a nie sposób podłączenia powietrza.
    W kotle z otwartą komorą mamy dostęp do palnika oraz ognia, a przepływ
    powietrza i spalin jest konwekcyjny. W razie cofnięcia się ciągu tzw. ciągu
    wstecznego, spaliny mogą się wydostać z komory do pomieszczenia.
    W przypadku kotła z zamkniętą komorą nie ma dostępu do palnika, ponieważ
    znajduje się on w zamkniętej komorze (puszcze), a ciąg powietrza i spalin
    jest wymuszony przez wentylator, dzięki czemu nie ma możliwości cofnięcia
    się spalin.
    Ponadto przy kotłach z otwartą komorą istnieje możliwość gromadzenia się
    gazu oraz spalin w komorze spalania i w kominie w chwili odpalania tego
    kotła oraz gaszenia co może doprowadzać do zapłonów wybuchowych oraz
    możliwości zatrucia się spalinami w razie cofnięcia. Natomiast w kotłach z
    zamkniętą komorą każdy proces odpalania jak i gaszenia rozpoczynany jest i
    kończony przedmuchaniem kotła czystym powietrzem.

    > ... będzie o tyle bez sensu, że ogrzane powietrze z pomieszczenia pobierze
    > do spalenia i wyrzuci je w komin a do pomieszczena zassie zimne powietrze
    > z zewnątrz.

    Oczywiście w przypadku montowania kotła w mieszkaniu np. w kuchni czy nawet
    pokoju musi to być kocioł z zamkniętą komorą tylko dlatego, że nie ma
    możliwości, aby się w takim kotle cofnęły spaliny, ponadto objętość spalin
    pozostająca w komorze spalania oraz kominie takiego kotła jest znikoma.
    Ponadto w małych mieszkaniach, gdzie nie ma oddzielnego pomieszczenia na
    urządzenie kotłowni po prostu powietrze do zasilania kotła pobiera się z
    zewnątrz. Ale robi sie to dlatego, żeby nie wprowadzać zimnego powietrza do
    takiego mieszkania co powoduje duże wahania temperatur, a tym samym
    dyskomfort użytkowania.
    W przypadku, kiedy jest kotłownia w domu często, robi się doprowadzenie
    świeżego powietrza z zewnątrz do kotłowni, a kocioł pobiera powietrze do
    spalania z pomieszczenia. Robi się to ze względów oszczędnościowych oraz ze
    względu na wykorzystanie marnowanego w kotłowni ciepła. W przypadku
    zasilania kotła powietrzem ogrzanym w kotłowni proces spalania jest
    wydajniejszy, poniważ ogrzane powietrze zapewnia lepsze mieszanie się z
    gazem oraz spalanie. W przypadku pobierania zimnego powietrza z zewnątrz
    część energii wytworzonej z gazu jest zużywana na ogrzanie tego powietrza.
    Pobieranie powietrza z pomieszczenia kotłowni ma jeszcze inną zaletę. Chodzi
    o to, że kocioł taki zapewnia lepszą wentylację pomieszczenia, zapobiegając
    gromadzeniu się gazu w razie jego drobnych wycieków.

  • 38. Data: 2009-11-23 17:30:52
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > temu nie dzieje, poza tym że sama w sobie guma lekko od słońca z wierzchu
    > kruszeje i trzeba będzie owinąc chyba całość tasmą klejącą aluminową, ale
    > łączenie jest trwałe.

    Na rurki przy solarze nasuwalem rozciagliwe rury aluminiowe stosowane w
    motoryzacji srednicy 45mm. Wszystkie rury na dachu razem z otulina sa
    chronione przed sloncem w ten sopsob.

    Pozdro.. TK

  • 39. Data: 2009-11-23 21:54:13
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > A co do rury - niestety w Polsce plastikowych nie wolno.

    Przecież w wakacje zniknął ten zapis z "rozporządzenia" i teraz mamy:

    6. Przewody i kanały spalinowe, odprowadzające spaliny od grzewczych urządzeń
    gazowych, powinny być dostosowane do warunków pracy danego typu urządzenia.

    Dla kondensata można dać plastik jeśli tak deklaruje producent.

  • 40. Data: 2009-11-23 22:08:39
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

> [...]
    > O tym czy kocioł jest z otwartą komorą czy też z zamkniętą decyduje
    > konstrukcja palnika tego kotła, a nie sposób podłączenia powietrza.
    To oczywiste jednakże w potocznym rozumieniu konstrukcja kotła "sugeruje"
    sposób doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin. Skróty myślowe z
    których wynika odpowiednio ukierunkowane działanie.
    (...)
> [...]
    > Chodzi o to, że kocioł taki zapewnia lepszą wentylację pomieszczenia,
    > zapobiegając gromadzeniu się gazu w razie jego drobnych wycieków.
    Tutaj nie dyskutuję - masz większą praktykę ode mnie. Dotej pory traktowałem
    te zagadnienia jako nieistotne.
    Pozdrawiam i dziękuję za podzielenie się kolejną porcją doświadczenia.
    --
    Jackare