  • 1. Data: 2012-02-28 12:50:34
    Temat: Zawor 4d - jaki sens stosowac w instalacji CO
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    Jaki sens jest użycia zaworu 4d w przypadku mojej instalacji?

    Zawór 4d, pomaga otrzymywać wyższą temperaturę na kotle, jednak w moim
    przypadku kocioł to ekogroszek-miał z podajnikiem i sterownikiem tango,
    który nie włączy pompki
    jeśli nie osiągnie kocioł temp chyba 40stopni, czyli odpada ta zaleta.

    druga zaleta to współpracą z użyciem sterownika pogodowego

    Sterownika pogodowego nie mam, temp sterowana jest termostatami na
    grzejnikach, na podłogówce mam wodę na 24stopnie ustawioną na termostacie.
    Regulator w Pokoju po osiągnięciu temp 24 stopnie odłącza zasilanie pompki
    od podłogówki a dogrzewam jak jest potrzeba grzejnikami, które wiem są
    niepotrzebne ale były jako pierwsze.

    Więc ta opcja tez odpada

    jak bym chciał grzać latem tylko na bojler, to mogę odciąć całą instalację
    zaworem, zostaje tylko bojler i łazienka grzejnik, tak więc nie będzie
    oszczędności

    Jaki jest sens o którym nie wiem użycie takiego zaworu?

    dzięki za wyjaśnienie

    pozdrawiam
    AT

  • 2. Data: 2012-02-28 13:28:56
    Temat: Re: Zawor 4d - jaki sens stosowac w instalacji CO
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Amir napisał:
    > Jaki sens jest użycia zaworu 4d w przypadku mojej instalacji?

    Zawór 4d ma za zadanie zmieszać wodę przepływającą między obiegami -
    kotłowym i obiegiem instalacji - żeby na kotle _na powrocie_ utrzymywała
    się wysoka temperatura, a na instalację była tłoczona woda o potrzebnej
    temperaturze.

    Czyli np na zasilaniu z kotła wychodzi Ci woda o temp 68 stC i wraca o
    temp 66 stC... Masz powrót zabezpieczony przed korozją.

    Na instalację natomiast w takiej sytuacji puszczasz wodę o temp 45 stC i
    to w zupełności wystarczy, żeby ogrzać dom.

> [...]
    > który nie włączy pompki
    > jeśli nie osiągnie kocioł temp chyba 40stopni, czyli odpada ta zaleta.

    Mówisz o temperaturze zasilania, a tu chodzi o powrót... Ma być powyżej
    57 stC !!! i to zapewnia zawór 4d, albo... jak u mnie - wymiennik
    płytowy i kombinacje z prędkościami przepływu. Po stronie kotła
    szybciej, to woda się mniej wychładza, a po stronie instalacji wolniej,
    to woda się ogrzewa bardziej podczas przepływu przez wymiennik, a
    przekazana jest ta sama ilość energii po obydwu stronach tego bilansu.

    > druga zaleta to współpracą z użyciem sterownika pogodowego

    [..]

    > Jaki jest sens o którym nie wiem użycie takiego zaworu?

    Ma on sens dla kontrolowania temperatur na kotle - tak zasilania, jak i
    powrotu.
    Może być także przydatny jako centralna regulacja temperatury w domu
    przez odpowiednie obniżanie i podwyższanie temperatury wody płynącej do
    instalacji.

    Ja takowego u siebie nie mam... :-), bo musiałbym wywalać na strych
    naczynie wyrównawcze i obieg instalacji byłby otwarty. Teraz mam otwarty
    obieg kotła, naczynie wyrównawcze na dole w kotłowni, potem wymiennik i
    zamknięta instalacja grzewcza - to chyba optymalny układ.

    Gdybym jednak nie miał wymiennika, to zdecydowałbym się na zawór 4d
    właśnie po to, by powrót kotła był cały czas gorący. Podłączanie
    instalacji 'na sztywno' do kotła automatycznego jest raczej zabójcze dla
    kotła - woda gorąca płynąca do instalacji wraca chłodna i taka wchodzi
    przez powrót, co powoduje skraplanie się kondensatu na wymienniku i...
    rdzę :-)

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 3. Data: 2012-02-28 13:49:55
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > kotła - woda gorąca płynąca do instalacji wraca chłodna i taka wchodzi
    > przez powrót, co powoduje skraplanie się kondensatu na wymienniku i...

    Ale kocioł podczas sezonu wygaszam moze 3x nie więcej,
    nie wiem jaka jest temperatura powrotna, ale rura jest dosyć ciepła pod
    otuliną.

    Mimo to myślisz, ze faktycznie warto montować taki zawór w tej chwili?

    czy przez przytłumianie wody przez ten zawor 4d nie pracuje przypadkiem
    instalacja głośniej?

    Narazie woda w instalacji nie jest jakos mocno zabrudzona, a grzeję drugi
    sezon.

    pozdrawiam
    AT

  • 4. Data: 2012-02-28 14:24:16
    Od: lancellot <l...@w...pl>

    > Mimo to my?lisz, ze faktycznie warto montowaae taki zawór w tej chwili?

    Według mnie warto, wystarczy trójdrożny termostatyczny.

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2012-02-28 14:26:02
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Amir napisał:

    > Mimo to myślisz, ze faktycznie warto montować taki zawór w tej chwili?

    To kup sobie dwa identyczne termometry przylgowe i załóż na zasilanie i
    na powrót. Porównasz sobie temperatury i będziesz wiedział jaka jest
    różnica...

    > czy przez przytłumianie wody przez ten zawor 4d nie pracuje przypadkiem
    > instalacja głośniej?

    Tego nie wiem. Mam natomiast zawór termostatyczny 3d i lekko szumi, ale
    słychać to tylko w kotłowni.

    > Narazie woda w instalacji nie jest jakos mocno zabrudzona, a grzeję drugi
    > sezon.

    Ja też grzeję drugi sezon, ale wody nie spuszczałem, żeby sprawdzić, czy
    jest czysta :-))).
    Ważne, że tam jest i grzeją grzejniki hahaha...

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 6. Data: 2012-02-29 08:55:07
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > To kup sobie dwa identyczne termometry przylgowe i załóż na zasilanie i
    > na powrót. Porównasz sobie temperatury i będziesz wiedział jaka jest
    > różnica...

    Wczoraj sprawdzając przez dotyk odczułem nieprzyjemny gorąc :)
    Dziś pożyczę pirometr i sprawdzę temp powrotu.

    Temat zarzuciłem, gdyż rodzicom zainstalowano kilka dni temu dokładnie taki
    sam kocioł
    jak mój, czyli z podajnikiem szufladowym
    Instalację wykonał ten sam instalator, który wykonywał u mnie kompletną
    instalację CO

    Natomiast im wrzucił zawór 3d.
    I stąd pytanie po co? Piszesz, ze powrót letniej wody to zabójstwo dla
    kotłów, skoro tak to dlaczego ten starszy kocioł, który zaczął w końcu
    przeciekać wytrzymał 17 lat.

    Kocioł teściów był już z tych nowszych z sterownikiem , w tym
    roku zaczął przeciekać niestety w końcu przepalił się

    Utrzymywali temperaturę na nim
    w granicach 45stopni, na powrocie pewnie jeszcze mniej i kocioł wytrzymał
    dosyć sporo uważam
    z czego jeszcze niedawno się bardzo cieszyli, przy zakupie 17 lat temu
    powiedziano im ze 10 lat wytrzyma (niestety radość nie trwała długo od
    rozmowy sprzed kilku miesięcy.

    Przekonaj ich, ze kocioł musi mieć zawór 3d, aby utrzymywać 60stopni na
    powrocie
    bo inaczej to dla niego zabójstwo :)

    pozdrawiam
    AT

  • 7. Data: 2012-02-29 09:47:16
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Utrzymywali temperaturę na nim
    > w granicach 45stopni, na powrocie pewnie jeszcze mniej i kocioł wytrzymał
    > dosyć sporo uważam

    a mógłby wytrzymać więcej gdyby utrzymywali właściwą temperaturę, tj 60
    stopni, ale ludzie wiedzą lepiej co w sumie mnie jako instalatorowi bardzo
    odpowiada :)

  • 8. Data: 2012-02-29 09:58:15
    Od: "mcs" <...@...pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@t...com.pl> napisał w wiadomości

    > a mógłby wytrzymać więcej gdyby utrzymywali właściwą temperaturę, tj 60
    > stopni,

    Ale gdzie trzeba utrzymywać te 60 stopni? Na piecu czy na powrocie? I co
    jest magicznego w tych 60 stopniach?

    mcs

  • 9. Data: 2012-02-29 09:59:49
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]

    > I stąd pytanie po co? Piszesz, ze powrót letniej wody to zabójstwo dla
    > kotłów, skoro tak to dlaczego ten starszy kocioł, który zaczął w końcu

    Bo stary kocioł był zrobiony z grubszych blach. Wtedy stal nie była tak
    droga.

> [...]
    > trwała długo od rozmowy sprzed kilku miesięcy.
    >
    > Przekonaj ich, ze kocioł musi mieć zawór 3d, aby utrzymywać 60stopni na

    Gdyby ktos chciał to akurat koledze zaprojektowałem i wykonałem prosty
    sterownik do zaworu trój-czterodrogowego. Można go też użyć do innych celów.
    Sterownik ma regulowaną temperaturę mimalną i maksymalną w zakresie od 10
    do 80stC. Pomiar dokonywany jest albo czujnikiem dallas DS18b20 albo
    termistorem. Mozna użyć niemal dowolny termistor NTC i PTC gdyż można
    sterownik nauczyć temperatur podłączając jednocześnie czujnik dallas, i
    termistor, zanurzyć oba w wodzie i stopniowo nagrzewać ją od 5 do 90stC.
    Układ będzie wtedy notował w nieulotnej pamięci EEPROM zmierzony spadek
    napięcia na termistorze oraz aktualną temperaturę z "worca" dallasa co każdy
    stopień zmiany. Po nauce odpinamy dallasa i od tecj chwili układ
    samodzielnie już określa temperaturę z termistora.
    Sterownik ma regulowany czas załączenia siłownika 1-255s oraz regulowany
    czas cyklu 1-255s.
    Wykonuje pomiar temperatury raz na każdy koniec cyklu, w ostatniej sekundzie
    pracy siłownika i w zależności od tego czy temperatura jest za wysoka lub za
    niska lub akurat mieści się w przedziale włącza w odpowiednim kierunku lub
    wyłącza siłownik
    Sterownik sam pobiera 2W, przykładowy zamontowany siłownik pobiera kolejne
    7W podczas pracy
    Jak ktoś chce to mogę udostępnić wzór płytki oraz wsad do procka.

    Marek

  • 10. Data: 2012-02-29 10:15:05
    Od: z...@g...com

    > Ale gdzie trzeba utrzymywać te 60 stopni? Na piecu czy na powrocie? I co
    > jest magicznego w tych 60 stopniach?

    Bo to jest ta jedna z "prawd" przekazywana z pokolenie na pokolenie ...

    Nie ma takiego czegoś jak minimalna temperatura na piecu.
    Obecnie od wielu lat są produkowane nowoczesne piece z podajnikiem i nowoczesną
    elektroniką. Nowa elektronika stara się modulować moc kotła i optymlanie sterować
    spalaniem.

    Także temperatura powrotu nie jest ważna zbytnio ...

    Jednakże temperatura powrotu i temperatura pieca przekłada się na temperaturę spalin
    i to jest właśnie najważniejsze ...

    Chodzi o to aby temperatura według pieca nie była zbyt niska i nie powodowała
    wykraplania wody (punkt rosy).

    Najważniejsza jest temperatura spalin.
    Jeśli ktoś ma na piecu 50 czy nawet 45 stopni i w komorze spalania i na wymienniku
    nie ma śladów wilgoci to nie ma sensu aby pędził piec do 60 stopni lub więcej ...
    A jeśli ktoś ma 60 stopni i wilgoć w piecu to po prostu musi jeszcze podnieść temp.