  • 31. Data: 2012-03-01 08:30:29
    Temat: Re: Zawor 4d - jaki sens stosowac w instalacji CO
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 29-02-2012 o 21:23:45 /// Kaszpir /// <z...@g...com>
    napisał(a):

    > Chyba prosto i jasno się wysławiam ...
    Aaa a to ty kaszpir, coś się zakamuflowałeś :)

    > Najważniejsza jest temperatura spalin. Temperatura pieca jak i
    > temperatura powrotu mają wpływ na temperaturę spalin.
    Nie, najważniejsza jest temp powrotu, woda skrapla się na zimnych
    elementach pieca, niezależnie od temp spalin.

    > Jednakże nie ma "wyznacznika" jaka jest optymalna temperatura pieca.
    > Zależy od suchości i jakości opału , suchości kotłowni i wielu innych
    > czynników ...
    >
    > U jednego może być 45 stopni , u innego 50 , u innego 60 a u innego 70
    > stopni ...
    Proszę nie błądź, widzę że idziesz w ślady ptactwa :)

    > Należy po prostu popatrzeć ...
    >
    > Ja większość czasu jechałem na 60 stopniach na piecu bo dom nowy , komin
    > nowy (mokry) i chciałem go przesuszyć ...
    > U mnie nawet na 45/50 stopniach na piecu popiół jest suchutki , popiół w
    > wyczystce suchutki i nie widzę wilgoci w piecu ...
    a co ma popiół wspólnego z wilgocią na ściankach?
    Popiół zawsze będzie suchy bo jest blisko paleniska.

    > Przecież to widać ...
    > Jak ustala ?
    > U mnie wpięty bojler w obieg (wpięty prawidłowo) zaniża temperaturę
    > powrotu , no chyba ze założony przezmnie dodatkowo termometr opaskowy
    > daje niezbyt prawidłowe wyniki ...
    >
    > PS. producent mojego kotla jakoś bardziej inaczej podchodzi do
    > minimalnej temperatury na piecu.
    Bo jedni producenci szanują klienta i piszą wyraźnie jak mają eksploatować
    piec, co jest też w ich interesie, a inni to olewają, po prostu
    szybciej kupisz nowy.

    > Wiele jego "pokazowych" pieców działa na niższej niż 60 stopni temp a
    > najnowszy ich model jest reklamowany jako piec niskotemperaturowy (może
    > pracować od 40 stopni) dzięki innej konstrukcji ...
    Może ze stali nierdzewnej go robi albo te elementy narażone na korozję?
    W końcu jak piec kosztuje 6-8tys to nie widzę powodu aby go nie
    zrobić z nierdzewki, w końcu to nie są jakieś porażające koszty
    tym bardziej że nie musi być cały tak robiony.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 32. Data: 2012-03-01 19:51:52
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Robert G napisał:

    > 1000 ...???
    > max temp jaką mogę ustawić, to 85... może miałeś na myśli 100 ? :-)

    > A to sobie obliczyłeś, doszedłeś do tego eksperymentalnie, czy tylko w
    > to wierzysz???
    > Ja u siebie nie zauważyłem takiego zjawiska..., a nawet gdyby, to ten
    > wzrost jest co najmniej niezauważalny.

    Podnosząc temperaturę na piecu podnosisz temperaturę spalin (bo właśnie
    o to chodzi - podnieść żeby nie było kondensacji) więc wypuszczasz
    więcej ciepła. Temperatura początkowa spalin przy wejściu na
    płomieniówki to kilkaset stopni Celsjusza, temperatura zna czopuchu to
    kilkadziesiąt - podniesienie jej o kilkanaście stopni zmienia bilans
    ale, tu trzeba się z tobą zgodzić - nieznacznie.

    I powstaje pytanie - czy lepiej sezon w sezon dołożyć tę stówę na
    dodatkowy opał i cieszyć się piecem przez długie lata czy tę stówę
    zaoszczędzić i po pięciu - ośmiu sezonach nowy piec kupować? Za darmo
    pieca nikt nie da, oszczędności poczynione na opale mogą nie
    wystarczyć... Tak więc Amir ma rację - zwiększa to zużycie opału. Ale
    niekoniecznie zwiększa całkowity koszt ogrzewania (jak doliczymy realną
    amortyzację kotła która raptownie rośnie przy niskich temperaturach
    powrotu).

    --
    Darek

  • 33. Data: 2012-03-01 19:56:32
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik janusz_kk1 napisał:
    > Znowu zaczynasz pleść, kto będzie macał palący się piec w środku czy
    > wilgotny czy nie. Po to się ustala min temp powrotu.

    Producent na etapie testów nowego modelu. I na tej podstawie ustala
    minimalną temperaturę powrotu - żeby wiejscy mędrkowie nie musieli sobie
    rąk brudzić macając piec od środka i kombinować jak koń pod górę - bo
    zwykle głupoty (jak najzimniejszy powrót dla oszczędności...) wykombinują.

    Ale wiesz - niektórym nie wytłumaczysz.

  • 34. Data: 2012-03-01 20:20:57
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał:
    > zwiększa to zużycie opału. Ale niekoniecznie zwiększa całkowity koszt
    > ogrzewania (jak doliczymy realną amortyzację kotła która raptownie
    > rośnie przy niskich temperaturach powrotu).

    Nie bierzesz jeszcze jednego niuansu pod uwagę...
    Jak trochę podniesiesz temp spalin, to zyskasz na efektywniejszej pracy
    wymiennika w kotle - będzie pracował z większą mocą i efektywniej
    odzyskiwał ciepło - oczywiście jest granica powyżej której już
    podnoszenie temp spalin przestaje się opłacać, bo wymiennik pracuje już
    z max mocą i dalsze jej podnoszenie spowoduje znaczącą stratę.

    Podsumowując...
    Temp spalin ma być utrzymywana między 110 a ok 180 stC w czopuchu. Do
    regulacji tej temp mamy do dyspozycji głównie siłę nadmuchu - temp wody
    na kotle ma mniejsze znaczenie. Zależność jest taka, że zwiększenie
    nadmuchu powoduje wzrost temp spalin, zwiększenie temp zadanej w
    mniejszym stopniu.

    Jednak sprawność odzysku ciepła ze spalania węgla zależy od takich
    czynników jak jakość spalania, siła nadmuchu, czystość wymiennika w
    kotle i paru innych.

    Sama temp zadana zładu nie ma na sprawność odzysku ciepła większego
    wpływu - w pewnym zakresie oczywiście :-). Ok 65- 70 stC to optymalna
    temp pracy. 50 to iluzja.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 35. Data: 2012-03-02 07:20:12
    Od: z...@g...com

> [...]
    > na kotle ma mniejsze znaczenie. Zależność jest taka, że zwiększenie
    > nadmuchu powoduje wzrost temp spalin, zwiększenie temp zadanej w

    U mnie temperatura w rurze spalinowej (mam wylot spalin pionowy) (w rurze spalinowej
    zamontowany termometr do 300 stopni) waha się pomiędzy 80-220stopni , ale bardzo
    często mój piec wchodzi w stan podtrzymania (wyłączony wentylator) i wówczas
    temperatura spalin spada nawet do 40-50 stopni ...
    Dopiero jak włączy się wentylator i to mocniej temp. się widocznie zwiększa ...

    Mam też zamontowany czujnik temp na powrocie , ale nie jestem pewien czy jest
    dokładny , bo jest on opaskowy ...
    Ale temp. powrotu jest o około 10-20stopni niższa niż temp na piecu ...

    Piec mam prawidłowo podłączony , mam zawór czterodrożny , ale nie ma szans aby temp.
    na piecu a temp. powrotu była identyczna ani też zblizona.
    Po prostu po wyjściu ciepłej wody z pieca jest ona mieszana z zimną , dodatkowo część
    ciepła jest przekazywana na podłogówkę.
    Nie ma więc szansy nawet jakby piec chodził na 60 stopni , podłogówka brała 30-35
    stopni aby woda powrotna była 60 stopni , bo następuje wychłodzenie wody ...

    Zawór czterodrożny po prostu trochę zwiększa temperature powrotu i dzięki temu trochę
    zwiększa żywotność pieca , ale cudów nie oczekujmy ...

  • 36. Data: 2012-03-02 10:50:28
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

[...]

    A co to za termomentr masz na wylocie spalin?

    chętnie bym zmontował taki zestaw co pokazywac będzie temp spalil i temp
    powrotu, ten opaskowy znalazlem juz za 12zł
    :)

    pozdrawiam
    AT

  • 37. Data: 2012-03-02 11:19:42
    Od: z...@g...com

    > A co to za termomentr masz na wylocie spalin?
    >
    > chętnie bym zmontował taki zestaw co pokazywac będzie temp spalil i temp
    > powrotu, ten opaskowy znalazlem juz za 12zł

    Proszę się nie śmiać ;)

    Termometr z taką długą szpilką. To termometr chyba gastronomiczny do rożna czy czegoś
    tam. Wywierciłem dziurę w rurze spalinowej włożyłem go , zalepiłem silikonem do
    1200stopni i jest ok.
    Termometr nie było drogi , chyba z 20zł.

    Opaskowy kupiłem w OBI , ale nie wiem czy jest dokładny.
    Tak czy owak jak dotknę wylot CW w pieca a dotknę powrót to czuję sporą różnicę ...

    Opaskowy kupiłem w OBi , ale nie wiem czy jest

  • 38. Data: 2012-03-02 12:03:20
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Amir napisał:
    > ten opaskowy znalazlem juz za 12zł
    > :)

    To sobie daruj, bo się mocno rozczarujesz...
    Ja kilka takich kupiłem i bardzo oszukują. Może różnice temp ustalisz
    jako tako precyzyjnie, ale już samych temperatur nie.

    pozdrawiam
    Robert G,

  • 39. Data: 2012-03-02 15:16:57
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik z...@g...com napisał:
    > Tak czy owak jak dotknę wylot CW w pieca a dotknę powrót to czuję sporą różnicę ...

    A u mnie temp zasilania od temp powrotu różni się może max o 5 stC...
    Może masz coś skopane w instalacji...? :-)

    pozdr
    Robert G.

  • 40. Data: 2012-03-10 12:32:17
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "mcs" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Tak jak pisałem nie ma tu żadnego "schematu".
    > U jednego który ma suchy opał , suchy dom , suchą kotłownię , nowoczesną
    > elektronikę (pid) może na piecu być nawet 40-45 stopni i będzie sucho.
    > Dużo zależy też od konstrukcji pieca (wymiennik , kanałów spalinowych i
    > itd).

    Temperatura przy której zaczyna się wykraplać para wodna w kotle to 57stC i
    nie ma ona znaczenia czy opał jest suchy czy mokry, ponieważ nie wynika ona
    z ilosci wody zawartej w opale. Para wodna, która powstaje w spalinach jest
    efektem spalania węglowodorów zawartych w opale. Są one w drewnie, węglu,
    oleju opałowym jak i w gazach. Ilość tych węglowodorów jest na tyle
    wystarczająco duża, żeby wytworzona z nich para wodna nasyciła spaliny.
    Dodatkowa woda zawarta w mokrym opale powoduje, że tę bezpieczną temperaturę
    kondensacji należałoby podnieść powyżej 57stC.

    > Trzeba doświadczalnie sprawdzić.
    > Obnizyć temepraturę na piecu i sprawdzać czy gdzieś w piecu pojawiła się
    > wilgoć. Jak tak to podnosić tak długo temperaturę aby nie było wilgoci.

    Bo akurat zauważysz kondensującą się parę wodną na ściankach kotła.
    Kiedy zaczyna być widać mokre ścianki kotła to nie jest źle, ale jest
    tragicznie, a źle jest już kiedy jeszcze, nie widać wody na ściankach kotła.