  • 1. Data: 2013-06-22 17:08:42
    Temat: Źle wykonane ławy fundamentowe - prośba o poradę
    Od: z...@g...com

    Witam Grupowiczów

    Startując z budową inwestycji życia (mały domek jednorodzinny) zaufałem wykonawcy i
    KB i chyba zostałem najzwyklej w świecie oszukany. Po krótce co mam i co się
    wydarzyło:

    + teren gliniasty, mocno nasączony wodą po wiosennych opadach
    + ławy były lane w ziemie bez chudziaka
    + w czasie wylewania ław (beton B25) woda była w wykopie (ok 10cm), zbrojenie ułożone
    na kostkach betonowych, potem "majster" powbijał pręty wzdłuż wykopu i podwiesił
    zbrojenie - zapewne ta kostka toneła w zamulonym podłożu :(
    + beton nie był wibrowany
    + KB olał sprawę - nie sprawdził wymiarów wykopów, nie sprawdził dna wykopów
    + Ławy rozmijają się z wymiarami z projektu :( Nawet są węższe do 10cm (w projekcie
    było 60cm) - ława w pewnym punkcie ma 50cm :(
    + Są różnice w poziomie ław - nawet do 6cm
    + w projekcie ława łącząca garaż z budynkiem miała poszerzenie pod komin - nie
    zrobili tego i też zamiast wymiaru 90cm ławy jest max 85cm
    + na wysokości dna wykopu przechodzą stare poniemieckie dreny, podczas kopania raczej
    nie były naruszone (kopano ręcznie), ale nie mam pewności. Zbrojenie było położone
    nad tym drenem.

    Ze względu na pracę nie byłem w stanie tego przypilnować :( No i teraz mam duży
    problem. Wstrzymałem prace, wywaliłem KB ..wywalam ekipę.
    Przekazałem problem do konstruktora, który ma się zastanowić na tymi "ławami"

    Chciałbym Was spytać o poradę - zależy mi na opini ludzi znających się na rzeczy -
    może wówczas będę mógł podjąć optymalną decyzję.

    Póki co myśłałem o:

    1) Wyburzeniu tego dziadostwa, co jest związane z:
    + odkopaniem ław po bokach
    + zapewne naruszeniem gruntu pod tą ławą... pytanie ile ?
    + pogłebieniem wykopu (obecny jest na ok 0,9m im dalej więcej wody) oszalowaniu,
    wypompowaniu wody i wykonaniu ław jak należy
    + przerwaniu drenów przechodzących pod budynkiem i połączeniu tego opasaką dookoła
    budynku

    2) Wykonaniem płyty fundamentowej ?
    2.1) zostawić te lewe ławy, wybrać wewnątrz glinę, zasypać żwirem, utwardzić i
    posadowić na tym płytę ?
    2.2) zburzyć jak leci te ławy, wybrać szajs, wszystko zasypać żwirem, utwardzić i
    posadowić na tym płytę ?

    3) Inne możliwe rozwiązania aby wzmocnić to ?

    Wszystkim, którzy chcieliby podzielić się dobrą fachową radą - podeślę linka ze
    zdjęciami - udało mi się zrobić parę zdjęć wykopów dzień przed zalewaniem ław oraz
    już w trakcie samego zalewania.

    --
    Krzysiek

  • 2. Data: 2013-06-22 17:56:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 22 czerwca 2013 17:08:42 UTC+2 użytkownik z...@g...com napisał:

    > + na wysokości dna wykopu przechodzą stare poniemieckie dreny, podczas kopania
    raczej nie były naruszone (kopano ręcznie), ale nie mam pewności. Zbrojenie było
    położone nad tym drenem.

    Wydaje mi sie ze to jest jedyny wiekszy i powazniejszy problem - ja bym te dreny po
    prostu usunal na ile sie da i tyle, absolutnie nie zostawiaj ich pod lawa - z biegiem
    lat moglyby wyplukac material spod lawy.

    Reszta rzeczy to kosmetyka - lawy nawet jak maja 50cm, a nie 60cm to i tak zapewne
    maja o 20cm za duzo ;) No bo przeciez nie byly projektowane dokladnie dla tego
    gruntu, nie? 60cm to juz lawa ktora utrzyma blok w ciezkich warunkach gruntowych wiec
    tym bym sie zupelnie nie przejmowal :) 6cm roznica w wysokosci? No mogli zrobic 0,5cm
    (ja tak mam ale ja sam robilem ;) ale spokojnie - dla dobrego murarza to zaden
    problem. Jakby bylo 20cm to bym sie martwil :)

    Brak wibrowania? Ale "trzepali" chociaz zbrojeniem albo ubijali kijem? Jak tak - nie
    ma problemu, to i tak Ciebie przezyje. Odkop na jakims kawalku bok lawy, umyj i
    sprawdz, zrob zdjecia - jak ten beton wyglada? Jak nie ma dziur, jest gladki,
    nigdzie nie wystaje zbrojenie - bedzie dobrze.

    Za bardzo panikujesz - to jest budowa, nie laboratorium, ale wklej zdjecia - one
    wszystko nam powiedza (a szczegolnie zdjecia z teraz, jak juz beton powiazal) :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2013-06-22 18:44:22
    Od: z...@g...com

    Witam, dzięki za komentarz.

> [...]
    sprawdz, zrob zdjecia - jak ten beton wyglada? Jak nie ma dziur, jest gladki,
    nigdzie nie wystaje zbrojenie - bedzie dobrze.

    Tłukli młotkiem w zbrojenie. Tak czy inaczej wykonam zapewne odkrywkę.

    > Za bardzo panikujesz - to jest budowa, nie laboratorium, ale wklej zdjecia - one
    wszystko nam powiedza (a szczegolnie zdjecia z teraz, jak juz beton powiazal) :)

    Panikuję, ponieważ nie znam się na tym - a jest to inwestycja mojego życia.
    W mojej branży za każde niedociągnięcie wywala się za drzwi.

    W mojej "laickiej" opini ta kumulacja błędów jest masakryczna na tym dość (jak
    mniemam) prostym etapie budowy.

    Link ze zdjęciami:
    https://drive.google.com/folderview?id=0BxmrK99cmwCc
    dDBYVUw1cUJBaFU&usp=sharing

    W jednej części ławy (tam gdzie przechodził dren, zresztą widac go na zdjęciu 039
    zbiera się woda, na innym zdjęciu widać jak ten beton się "złuszcza" - czy to
    normalne ?

  • 4. Data: 2013-06-22 19:01:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 22 czerwca 2013 18:44:22 UTC+2 użytkownik z...@g...com napisał:

    > Tłukli młotkiem w zbrojenie. Tak czy inaczej wykonam zapewne odkrywkę.

    To spokojnie wystarczy. Zobacz na moj fundament:

    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=450

    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=462

    Tylko tutaj widac minimalne niedociagniecia:

    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=452

    Jak bedziesz mial tak lub nawet nieznacznie gorzej - to jest BARDZO DOBRZE ;)
    Wibrowanie jest potrzebne ale jak sie betonuje konstrukcje gdzie jest znacznie wiecej
    stali - typu belka z 10-cioma drutami na dole w dwoch rzedach co 2-3cm od siebie -
    wtedy bez wibratora beton moze nie dojsc we wszystkie "zakamarki" - w lawach zadnych
    zakamarkow nie ma, wibrowanie NIE JEST POTRZEBNE :) Sila z jaka wyrzuca beton pompa
    robi swoje :)

    > Panikuję, ponieważ nie znam się na tym - a jest to inwestycja mojego życia.
    > W mojej branży za każde niedociągnięcie wywala się za drzwi.

    No ja wiem - ja tez nie lubie jak cos jest zrobione niedokladnie, nierowno etc. Ale
    przyzwyczajaj sie - jak sam nie robisz to zawsze takie przypadki beda ;) Przypilnuj
    najbardziej tynkarzy i wylewkarzy - wszystko co jest pod moze miec pewne
    niedociagniecia - tynki wszystko "naprostuja" :-)

    > W mojej "laickiej" opini ta kumulacja błędów jest masakryczna na tym dość (jak
    mniemam) prostym etapie budowy.

    A jak dla mnie te fundamenty wygladaja bardzo dobrze :) Ladnie wykopane, nawet o
    bednarce (uziom fundamentowy) nie zapomnieli - co sie rzadko zdarza :-) Woda w
    wykopie? Beton lubi wode. Co ja pisze - beton KOCHA wode :) Im wilgotniej tym dla
    niego lepiej. Bedzie bardziej wytrzymaly.

> [...]
    zbiera się woda, na innym zdjęciu widać jak ten beton się "złuszcza" - czy to

    Te zluszczanie nie jest normalne ale przypuszczam ze to tylko z wierzchu sie luszczy
    (za duzo wody tam bylo). Wysusz to i wal mlotkiem poki nie dojdziesz do "twardego".
    Jak dojdziesz, a dalej nie bedzie widac zbrojenia - jest dobrze :)

    Ogolnie jak dla mnie to majstry musialy miec dziwne miny jak ich wywalales, bo
    zrobili dobrze, a zostali wywaleni :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2013-06-22 19:38:32
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    W dniu 2013-06-22 17:08, z...@g...com pisze:

    > Startując z budową inwestycji życia (mały domek jednorodzinny)

    > + teren gliniasty, mocno nasączony wodą po wiosennych opadach

    Spójrz na
    http://zasoby.open.agh.edu.pl/~08tszymanski/data/wla
    sciwosci_gruntow.html i
    sprawdź w jakiej mieszkasz
    strefie przemarzania gruntu. Jeśli grunt jest gliniasty,
    to _spód_ fundamentu musi być na głębokości większej niż
    głębokość przemarzania (po zakończeniu budowy i obsypaniu
    budynku ziemią pod trawniki). Jeśli nie będzie, trzeba
    dodatkowo zaizolować - w razie czego napiszę jak.

    > + ławy były lane w ziemie bez chudziaka

    Nie szkodzi. Główna funkcja chodzaka to ułatwienie pracy ekipie.

    > + Ławy rozmijają się z wymiarami z projektu :( Nawet są węższe
    > do 10cm (w projekcie było 60cm) - ława w pewnym punkcie ma 50cm :(

    Pond mały domek nie powinien to być problem. Chyba, że pod
    domem jest jakaś warstwa torfów albo namułów lub glina
    miękkoplastyczna.

    > + w projekcie ława łącząca garaż z budynkiem miała poszerzenie
    > pod komin - nie zrobili tego i też zamiast wymiaru 90cm ławy
    > jest max 85cm

    Nie szkodzi.

    > + na wysokości dna wykopu przechodzą stare poniemieckie dreny,
    > podczas kopania raczej nie były naruszone (kopano ręcznie),

    Dla świętego spokoju możesz obetonować wystające końcówki tych
    drenów. Tego co jest pod fundamentem i w jego pobliżu nie ruszaj,
    nie warto naruszać struktury gruntu pod ławą.

    > Przekazałem problem do konstruktora, który ma się zastanowić na
    > tymi "ławami"

    I co, jak długo się już zastanawia ;->

    > 1) Wyburzeniu tego dziadostwa, co jest związane z:

    Bzdura, prawdopodobnie jest dobrze. Sprawdź tylko to przemarzanie.
    Jakbyś budował 3-4 kondygnacyjny budynek - może miałbyś powód do
    zmartwień.

    > + pogłebieniem wykopu (obecny jest na ok 0,9m im dalej więcej
    > wody) oszalowaniu, wypompowaniu wody i wykonaniu ław jak należy

    I tak nie pozbędziesz się całej wody, zresztą nie ma to sensu.

    > + przerwaniu drenów przechodzących pod budynkiem i połączeniu
    > tego opasaką dookoła budynku

    Drenaż opaskowy tak czy siak musisz zrobić. Jeśli masz grunt gliniasty
    a głębiej jest warstwa piasku - najlepiej zrobić studnię chłonną.
    No chyba, że piasek jest dopiero na głębokości 20m...

    Pozdrawiam,
    --
    ŁK

  • 6. Data: 2013-06-22 22:33:58
    Od: z...@g...com

    On Saturday, June 22, 2013 7:01:13 PM UTC+2, Adam wrote:

> [...]
    > http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=462
    > Tylko tutaj widac minimalne niedociagniecia:

    Twoje wyglądają pięknie.

> [...]
    wykopie? Beton lubi wode. Co ja pisze - beton KOCHA wode :) Im wilgotniej tym dla
    niego lepiej. Bedzie bardziej wytrzymaly.

    Tak, ten uziom to jedyna rzecz którą udało mi się osobiście dopilnować :( Majster
    twierdził, że tak nigdy nie robił.

    Ładnie wykopane mówisz ? Zaczyna się 55cm a kończy 50cm szerokość wykopu - zdjęcie 82
    (https://drive.google.com/folderview?id=0BxmrK99cmwC
    cdDBYVUw1cUJBaFU&usp=sharing) - w projekcie miało być 60.

    Zdjęcie nr 61 (https://drive.google.com/folderview?id=0BxmrK99cmwC
    cdDBYVUw1cUJBaFU&usp=sharing)
    Tutaj majstry zrobiły odpływ wody spychanej przez beton i włozyli płytę OSB - ale
    pion cięzko było uzyskać - efekt, ława szeroka u góry na 44cm (miała być 50) a u dołu
    ... ???? :(

  • 7. Data: 2013-06-22 23:47:51
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 22 czerwca 2013 22:33:58 UTC+2 użytkownik z...@g...com napisał:

    > Twoje wyglądają pięknie.

    A tez nie byly zageszczane wibratorem - nawet nie mlotkiem, tylko rekami
    "trzepalismy" zbrojeniem ;) Ale naprawde nie patrz na wyglad - to jest kupa betonu w
    ziemi i nic wiecej - to ze jest rowny i elegancki nic nie znaczy.

    > Ładnie wykopane mówisz ? Zaczyna się 55cm a kończy 50cm szerokość wykopu - zdjęcie
    82 (https://drive.google.com/folderview?id=0BxmrK99cmwC
    cdDBYVUw1cUJBaFU&usp=sharing) - w projekcie miało być 60.

    To sa szczegoly. Na to i tak przyjdzie sciana fundamentowa pewnie 38cm albo nawet
    25cm (ja mam tak w wiekszosci). Robiles badania gruntu i projektant projektowal "na
    styk", czy projekt raczej byl przygotowany "na kazde warunki"? Zwykle jest ta druga
    opcja, bo lawy na 60cm to juz potezne lawy - jakby zrobili 30cm to bym poprosil
    konstruktora o przeliczenie, zrobili 50-55cm, dam sobie glowe obciac ze to jest w
    granicy "marginesu bledu".

> [...]
    pion cięzko było uzyskać - efekt, ława szeroka u góry na 44cm (miała być 50) a u dołu

    Sprawdz u dolu ile ma, nawet jak ma 40cm to bym olal. To sa naprawde szczegoly
    kosmetyczne :) Mozesz negocjowac obnizke ceny za robote ale absolutnie bym tego nie
    niszczyl i nie robil od nowa. Strata pieniedzy, nerwow i czasu. Tylko dopilnuj
    murarza zeby ladnie i rowno wyciagnal fundament i przestan sie tak martwic - musisz
    zrozumiec, ze projektant ktory ten dom zaprojektowal z cala pewnoscia zdawal sobie
    sprawe jak dzialaja ekipy budowlane i przyjal duuuuuuzy margines bledu -
    przypuszczalnie gdybys wszystko co masz w tym projekcie robil o polowe ciensze to tez
    by stalo i sie nie zawalilo ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2013-06-22 23:56:46
    Od: Gregorius <n...@a...pl>

    > Wszystkim, którzy chcieliby podzielić się dobrą fachową radą - podeślę linka ze
    zdjęciami - udało mi się zrobić parę zdjęć wykopów dzień przed zalewaniem ław oraz
    już w trakcie samego zalewania.

    Ja bym nie panikował. Rok temu zalewałem swoje fundamenty - grunt i
    technologia podobne podobne do Twoich (no dobra u mnie zlali jak bozia
    przykazała, wodę wypompowali przy zalewaniu, wibrowali a zbrojenie nie
    leżało na dnie wykopu) i tak sobie krytycznie popatrzyłem po okolicznych
    budynkach gdzie za zbrojenie robiły kamulce polne i potłuczone butelki a
    beton był kręcony w betoniarce gdzie jak czytałem fachmani "umiom"
    zrobić w porywach B20 a przeważnie wychodzi coś w okolicach B15 a
    chałupy większe od mojej stoją już po 40-50 lat w całkiem dobrej
    kondycji i jakoś mi przeszły rozterki młodego inwestora.

    --
    Gregorius

  • 9. Data: 2013-06-23 19:09:48
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    W dniu 2013-06-22 23:47, Adam pisze:

    > Robiles badania gruntu i projektant projektowal "na styk",
    > czy projekt raczej byl przygotowany "na kazde warunki"?

    To jest w gruncie rzeczy jedyne ważne.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 10. Data: 2013-06-23 20:47:13
    Od: z...@g...com

    On Sunday, June 23, 2013 7:09:48 PM UTC+2, Lukasz Kozicki wrote:

    > To jest w gruncie rzeczy jedyne ważne.

    Witam

    Tak badania były robione, skrócony opis:

    [...]
    + Budynek proponuje sie posadowić w obrębie glin zaliczonych do pakietu
    geotechnicznego Ia na głębokości ca 0.8 - 0.9 m poniżej obecnej
    powierzchni terenu;
    + Prace ziemne i fundamentowe należy wykonywać w okresie suchym, a
    fundamenty wykonać możliwie szybko po przygotowaniu wykopu; kontakt
    glin z wod opadową łatwo doprowadzi do ich uplastycznienia lub
    upłynnienia, co znacznie pogorszy parametry geotechniczne;

    Pakiet Ia: budują gliny występujące od głębokości ca 0.55 m do 1.0 - 1.3 m.
    Grunty te są w stanie twardoplastycznym o stopniu plastyczności IL=0.25
    [...]

    Ławy zostały takie jak w projekcie typowym - podczas adaptacji Konstruktor uznał, że
    są odpowiednie dla tego terenu.

    Czy jak ławy są wylane w ziemię - można myśleć o ich izolacji ? - tzn, odkopanie po
    bokach, izolacja ... obsypanie i utwardzenie..