  • 11. Data: 2013-06-23 21:47:45
    Temat: Re: Źle wykonane ławy fundamentowe - prośba o poradę
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 23 czerwca 2013 20:47:13 UTC+2 użytkownik z...@g...com napisał:

    > Czy jak ławy są wylane w ziemię - można myśleć o ich izolacji ? - tzn, odkopanie
    po bokach, izolacja ... obsypanie i utwardzenie..

    A po co?

  • 12. Data: 2013-06-23 22:02:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 23 czerwca 2013 20:47:13 UTC+2 użytkownik z...@g...com napisał:

    > Czy jak ławy są wylane w ziemię - można myśleć o ich izolacji ? - tzn, odkopanie
    po bokach, izolacja ... obsypanie i utwardzenie..

    Law sie nie izoluje. Juz pisalem - beton kocha wode, to ze beda staly w wodzie
    naprawde moze im tylko pomoc :-) Porzadnie powinienes zrobic izolacje pozioma (czyli
    juz na gorze lawy) i pozniej pozioma izolacje scian fundamentowych.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 13. Data: 2013-06-23 22:02:44
    Od: Adam <a...@g...com>

    napisał:

    > (czyli juz na gorze lawy) i pozniej pozioma izolacje scian fundamentowych.

    Znaczy pionowa izolacje scian fundamentowych :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 14. Data: 2013-06-23 22:42:05
    Od: z...@g...com

    On Sunday, June 23, 2013 10:02:44 PM UTC+2, Adam wrote:

    > Znaczy pionowa izolacje scian fundamentowych :)

    Kapuję. Ale z drugiej strony można się naczytać, że ława winna być lana np w foli i
    przy okazji ta folia robi jako izolacja ...

    BTW, możecie spojrzeć na zdjęcie 0039 (
    https://drive.google.com/#folders/0BxmrK99cmwCcdDBYV
    Uw1cUJBaFU) - chyba mi oparli/wbili pręty zbrojenia słupa w gline :(

  • 15. Data: 2013-06-23 22:45:53
    Od: z...@g...com

    On Sunday, June 23, 2013 10:42:05 PM UTC+2, z...@g...com wrote:

    > BTW, możecie spojrzeć na zdjęcie 0039 (
    https://drive.google.com/#folders/0BxmrK99cmwCcdDBYV
    Uw1cUJBaFU) - chyba mi oparli/wbili pręty zbrojenia słupa w gline :(

    Zły link, miał być:

    https://drive.google.com/folderview?id=0BxmrK99cmwCc
    dDBYVUw1cUJBaFU&usp=sharing

  • 16. Data: 2013-06-23 22:51:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 23 czerwca 2013 22:45:53 UTC+2 użytkownik z...@g...com napisał:
    https://drive.google.com/#folders/0BxmrK99cmwCcdDBYV
    Uw1cUJBaFU) - chyba mi oparli/wbili pręty zbrojenia słupa w gline :(

    Nawet jak - to bedziesz sie martwil za jakies 200 lat jak korozja zje te prety do
    krawedzi lawy :D A watpie ze zje bo do tego trzeba tlenu, a skad w srodku lawy pod
    ziemia mialby byc tlen? :)

    BTW. gdybys sie np. martwil o korozje na zbrojeniu - jezeli byla to lepiej, lekka
    korozja zwieksza przyczepnosc tej stali do betonu, przeczytasz o tym w kazdej ksiazce
    o budowaniu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2013-06-24 08:45:56
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-06-23 22:51, Adam pisze:
> [...]
    korozja zwieksza przyczepnosc tej stali do betonu, przeczytasz o tym w kazdej ksiazce

    Możliwe, że można to wszystko wykonać tak niechlujnie jak tu pokazane i
    będzie się nadawało ale osobiście również pogoniłbym tego wykonawcę za
    takie odchyłki/pomyłki.

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 18. Data: 2013-06-24 09:14:07
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 24 czerwca 2013 08:45:56 UTC+2 użytkownik quent napisał:

    > Możliwe, że można to wszystko wykonać tak niechlujnie jak tu pokazane i
    > będzie się nadawało ale osobiście również pogoniłbym tego wykonawcę za
    > takie odchyłki/pomyłki.

    Serio uwazasz to za niechlujne? Rowno wykopane, ladne rowne scianki, podwieszone jak
    trzeba. Jak dla mnie nie ma sie za bardzo czego czepiac. Beton lany w grunt zawsze
    bedzie wygladal "gorzej" niz do rownych szalunkow - ale on ma utrzymywac mury domu, a
    nie startowac w konkursie pieknosci :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2013-06-24 09:58:37
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-06-24 09:14, Adam pisze:
> [...]
    zawsze bedzie wygladal "gorzej" niz do rownych szalunkow - ale on ma utrzymywac mury
    domu, a nie startowac w konkursie pieknosci :)

    Glina mokra staje się plastyczna a oni lali w to beton, nie wiadomo jak
    wygląda spód ław skoro dno wykopu jest muliste.
    Ławy są miejscami o 10cm inne niż w projekcie - może nie oznacza to ich
    dyskwalifikacji ale na pewno świadczy o niechlujności wykonawcy. Jesteś
    pewny, że zbrojenie dobrze powiązali?
    Potem ten brak poszerzenia na komin... poziom ław +/- 6cm - niechlujstwo
    jak byk.
    To jest jego kasa i ma prawo wymagać aby fundamenty były równe i wg
    projektu.

    IMO prawidłowo powinny być wykonane tak, ta i wcześniejsze fotki:
    https://picasaweb.google.com/104976193756848602152/2
    0110517_budowa_domu#5762727176210634354

  • 20. Data: 2013-06-24 11:49:08
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > + teren gliniasty, mocno nasączony wodą po wiosennych opadach

    nie problem

    > + ławy były lane w ziemie bez chudziaka

    nie problem

    > + w czasie wylewania ław (beton B25) woda była w wykopie (ok 10cm),
    > zbrojenie ułożone na kostkach betonowych, potem "majster" powbijał pręty
    > wzdłuż wykopu i
    > podwiesił zbrojenie - zapewne ta kostka toneła w zamulonym podłożu :(

    Jeśli rzeczywiście uniósł zbrojenie to nie problem

    > + beton nie był wibrowany

    Praktycznie nikt tego nie robi, a domy stoją :-)

    > + KB olał sprawę - nie sprawdził wymiarów wykopów, nie sprawdził dna
    > wykopów

    Wymiary powinien sprawdzić

    > + Ławy rozmijają się z wymiarami z projektu :( Nawet są węższe do 10cm (w
    > projekcie było 60cm) - ława w pewnym punkcie ma 50cm :(

    Prawdopodobnie nie problem. Często w projekcie są standardowo 60cm, a po
    przeliczeniu okazuje się że jak jest glina to wystarczą np. 45.

    > + Są różnice w poziomie ław - nawet do 6cm

    To żadna odchyłka - to się bez problemu "zgubi" przy murowaniu ścian
    fundamentowych, a jak będą zalewane to w ogóle szkoda sobie tym głowę
    zawracać. Ważne aby na poziomie "0" odchyłka nie byłą większa niż kilka cm.

    > + w projekcie ława łącząca garaż z budynkiem miała poszerzenie pod komin -
    > nie zrobili tego i też zamiast wymiaru 90cm ławy jest max 85cm

    To na razie jedyny prawdziwy problem ale spokojnie jak to co jest zwiąże to
    sobie obok odkopiesz to dolejesz co trzeba. Kierownik ci powie jak to
    "związać" zbrojeniem z istniejącą częścią i po problemie. A może się okaże
    że twój komin nie jest aż taki ciężki aby musiał mieć ławę i może się oprzeć
    na ścianie - to trzeba dobrego kierownika z doświadczeniem.

    > + na wysokości dna wykopu przechodzą stare poniemieckie dreny, podczas
    > kopania raczej nie były naruszone (kopano ręcznie), ale nie mam pewności.
    > Zbrojenie było
    > położone nad tym drenem.

    To może być problem, ale nie musi. Dla pewności po skończeniu budowy możesz
    im zrobić "objazd" wokół domu.

    > Ze względu na pracę nie byłem w stanie tego przypilnować :( No i teraz mam
    > duży problem. Wstrzymałem prace, wywaliłem KB ..wywalam ekipę.
    > Przekazałem problem do konstruktora, który ma się zastanowić na tymi
    > "ławami"

    Nie pytaj konstruktora tylko doświadczonego kierownika.

    > Chciałbym Was spytać o poradę - zależy mi na opini ludzi znających się na
    > rzeczy - może wówczas będę mógł podjąć optymalną decyzję.

    Przede wszystkim pogada z jakimkolwiek kierownikiem co ma już za sobą
    niejedną budowę to Cię uspokoi że takie błędy to codzienność. Budowa to nie
    apteka ani laboratorium.

    > Póki co myśłałem o:

    [ciach]

    > 3) Inne możliwe rozwiązania aby wzmocnić to ?

    Spokój :-)
    Wiem łatwo się pisze, ale uwierz mi to w tej chwili najważniejsze.

    Jeśli nie jesteś pewien czy wszędzie wykop był prawidłowo zrobiony i czy
    gdzieś kiedyś nie siądzie o kilka mm to zawsze może zrobić dodatkowy wieniec
    górny na fundamentach. Na śląsku na terenach objętych szkodami górniczymi
    często się tak robi.

    Pozdrawiam
    Ergie