  • 31. Data: 2013-06-25 22:10:08
    Temat: Re: Źle wykonane ławy fundamentowe - prośba o poradę
    Od: z...@g...com

    On Tuesday, June 25, 2013 7:38:32 PM UTC+2, Adam wrote:
    > Jak pojdziesz ta droga to wroze ze gdzies przy robieniu drugi raz dachu skoncza Ci
    sie pieniadze :D Masz DOBRZE wykonane lawy, ktore zapewne byly minimum 2 krotnie
    przewymiarowane.

    > Na dodatek pare osob chyba nie zrozumialo bo mysla ze budowlancy nie zrobili wcale
    poszerzenia na komin. A oni zrobili tylko 85cm zamiast 90cm. To ZADEN problem :)

    Hej

    Źle to napisałem. Ława między garażem a budynkiem miała mieć 90, ma w porywach 85.
    Poszerzenie pod komin na środku tej ławy miało mieć 110 - a więc go niema i trzeba
    będzie komin podwieszać.

  • 32. Data: 2013-06-26 17:46:42
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    W dniu 2013-06-25 22:10, z...@g...com pisze:

    > Źle to napisałem. Ława między garażem a budynkiem miała mieć 90,
    > ma w porywach 85. Poszerzenie pod komin na środku tej ławy miało
    > mieć 110 - a więc go niema i trzeba będzie komin podwieszać.

    Nic nie trzeba robić. Ściana murowana przecież nie będzie
    miała 80 cm szerokości tylko pewnie coś miedzy 20 a 30 cm
    (nie licząc izolacji). Komin spokojnie powinien się zmieścić
    na szerokości ław.

    Pozdrawiam,
    --
    ŁK

  • 33. Data: 2013-06-30 10:21:28
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik <z...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Ja się poważnie zastanawiam nad wyburzeniem tego :(

    Muszę z przykrością stwierdzić, że wszyscy koledzy się mylą i Ty masz
    rację. Fundamenty są zrobione źle i dom postawiny na nich się zawali.
    Musisz niestety wszysko wyburzyć i stawiać na nowo. Dobrze, że pogoniłeś
    ekipę partaczy oraz kierownika budowy. Kolejnej ekipie i kolejnemu
    kierownikowi budowy powiedz, że tak samo skończą jak poprzednicy jeżeli
    dostrzeżesz jakiekolwiek uchybienia, a najlepiej niech robią 2 razy
    szersze i 2 razy głębsze jak w projekcie, bo w końcu jest to Twoja
    inwestycja życia. Powiedz im też, że przed zalewaniem fundamentów sam
    osobiście sprawdzisz czy w wykopie nie ma wody i czy ścianki i dno
    wykopu trzymają idealnie kąty oraz wymiar, a ziemia na ściankach i dnie
    wykopu jest porządnie ubita i wygładzona. Wykop ma być ponadto cały
    wyłożony folią, która nie może mieć ani jednej dziurki czy też
    jakiegokowliek uszkodzenia, ani też zadnego pofalowania czy załamania,
    bo wszelkie nierównomierności fundamentu powodują, że może on pękać.
    Beton też nie ma prawa się złuszczać i musi być gładziusieńki, w
    szczególności górna powierzchnia tego betonu musi być idealnie zatarta i
    wygładzona, bo im gładsza powierzchnia ław tym lepiej będzie się jej
    trzymać ściana. Przypilnuj też ułożenia zbrojenia, bo to co widać na
    zdjęciach to tragedia. Pręty są ułożone nierówno, strzemiona w
    nierównych od siebie odległościach i nie widać, żeby wszystkie styki
    prętów i strzemion były pospawane. Przed zalaniem betonem wszystkie
    pręty powinny być wyczyszczone z rdzawego nalotu i pomalowane farbą,
    żeby nie korodowały, a najlepiej jakby były ocynkowane i pomalowane
    proszkowo. Jak będą niepomalowane to pręty przerdzewieją i fundamenty
    zaczną pękać, ściany także i może skończyć się katastrofą. Tak w ogóle 4
    druty zbrojeniowe to stanowczo za mało. Powinno ich być przynajmniej 3-4
    razy więcej.
    W razie jakby kierownik budowy miał jakieś "ale" to mu powiedź, że jest
    durniem i śmiało się możesz powołać na mnie, usenetowego specjalistę od
    wszystkiego, także i od fundamentów ;)

  • 34. Data: 2018-06-07 14:51:55
    Od: m...@g...com

    W dniu sobota, 22 czerwca 2013 17:08:42 UTC+2 użytkownik z...@g...com napisał:
    > Witam Grupowiczów
    >
    > Startując z budową inwestycji życia (mały domek jednorodzinny) zaufałem wykonawcy i
    KB i chyba zostałem najzwyklej w świecie oszukany. Po krótce co mam i co się
    wydarzyło:

    > + teren gliniasty, mocno nasączony wodą po wiosennych opadach
    > + ławy były lane w ziemie bez chudziaka
    > + w czasie wylewania ław (beton B25) woda była w wykopie (ok 10cm), zbrojenie
    ułożone na kostkach betonowych, potem "majster" powbijał pręty wzdłuż wykopu i
    podwiesił zbrojenie - zapewne ta kostka toneła w zamulonym podłożu :(
    > + beton nie był wibrowany
    > + KB olał sprawę - nie sprawdził wymiarów wykopów, nie sprawdził dna wykopów
    > + Ławy rozmijają się z wymiarami z projektu :( Nawet są węższe do 10cm (w projekcie
    było 60cm) - ława w pewnym punkcie ma 50cm :(
    > + Są różnice w poziomie ław - nawet do 6cm
    > + w projekcie ława łącząca garaż z budynkiem miała poszerzenie pod komin - nie
    zrobili tego i też zamiast wymiaru 90cm ławy jest max 85cm
    > + na wysokości dna wykopu przechodzą stare poniemieckie dreny, podczas kopania
    raczej nie były naruszone (kopano ręcznie), ale nie mam pewności. Zbrojenie było
    położone nad tym drenem.

    > Ze względu na pracę nie byłem w stanie tego przypilnować :( No i teraz mam duży
    problem. Wstrzymałem prace, wywaliłem KB ..wywalam ekipę.
    > Przekazałem problem do konstruktora, który ma się zastanowić na tymi "ławami"
    >

    > Chciałbym Was spytać o poradę - zależy mi na opini ludzi znających się na rzeczy -
    może wówczas będę mógł podjąć optymalną decyzję.

    > Póki co myśłałem o:
    >
    > 1) Wyburzeniu tego dziadostwa, co jest związane z:
    > + odkopaniem ław po bokach
    > + zapewne naruszeniem gruntu pod tą ławą... pytanie ile ?
    > + pogłebieniem wykopu (obecny jest na ok 0,9m im dalej więcej wody) oszalowaniu,
    wypompowaniu wody i wykonaniu ław jak należy
    > + przerwaniu drenów przechodzących pod budynkiem i połączeniu tego opasaką
    dookoła budynku

    > 2) Wykonaniem płyty fundamentowej ?
    > 2.1) zostawić te lewe ławy, wybrać wewnątrz glinę, zasypać żwirem, utwardzić i
    posadowić na tym płytę ?
    > 2.2) zburzyć jak leci te ławy, wybrać szajs, wszystko zasypać żwirem, utwardzić i
    posadowić na tym płytę ?

    > 3) Inne możliwe rozwiązania aby wzmocnić to ?
    >
    > Wszystkim, którzy chcieliby podzielić się dobrą fachową radą - podeślę linka ze
    zdjęciami - udało mi się zrobić parę zdjęć wykopów dzień przed zalewaniem ław oraz
    już w trakcie samego zalewania.

    > --
    > Krzysiek

    hej,
    jak to Ci się skończyło ?
    mój kuzyn ma podobny problem daj znać
    pzdr

  • 35. Data: 2018-06-07 15:28:44
    Od: <n...@a...pl>

    On Thu, 7 Jun 2018 05:51:55 -0700 (PDT)
    m...@g...com wrote:

    > hej,
    > jak to Ci się skończyło ?
    > mój kuzyn ma podobny problem daj znać
    > pzdr

    Aleś odkopał, 2013r ? Może adres GMAILa jest aktualny jeszcze?

    BTW. Jak to przeczytałem (jw.) to te problemy wydały mi się małe.
    "(mały domek jednorodzinny)"
    a ławy 60 cm?
    glina w stanie plastycznym zazwyczaj jest liczona, ja miałem 50cm
    zbrojenie - część uważa że nie jest nawet potrzebne, to nie blok
    nie był wibrowany - w zasadzie wystarczy stukać młotkiem w zbrojenie i
    troche posztychować kijem
    róznica wysokości jest raczej tylko utrudnieniem przy robieniu ściany
    fundamentowej, 20 zamiast 30 cm wysokości? (strzelam)
    85cm zamiast 90 pod komin? - chyba tradycyjny - murowany, teraz to
    mało kto taki robi (ja akurat zrobiłem :P ) ee tam

    Oczywiście że najlepiej jakby było książkowo, ale czasem nie trzeba się
    aż tak martwić, no, może spieprzonymi schodami :)

    To może zapodaj dokładniej co tam u kuzyna źle.

  • 36. Data: 2018-06-07 15:52:25
    Od: m...@g...com

    W dniu czwartek, 7 czerwca 2018 15:28:48 UTC+2 użytkownik n...@a...pl napisał:

> [...]
    > aż tak martwić, no, może spieprzonymi schodami :)
    >
    > To może zapodaj dokładniej co tam u kuzyna źle.

    zalali mu trochę za nisko górą. górną otulinę ma w niektórych miejscach tak małą że
    widać gdzie są strzemiona i pręty

  • 37. Data: 2018-06-07 17:05:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie wystarczy stukac kijem. Zageszczony beton ma duzo wieksza wytrzymalosc do tego
    jest szczelny. Zageszczanie betonu to w budownictwie bardzo wazna czynnosc i musi byc
    zrobiona bardzo starannie co przeklada sie ze dlugo trzeba trzymac koncowke wibratora
    w betonie i wibrowac niewielkie odcinki.

  • 38. Data: 2018-06-07 18:30:42
    Od: <n...@a...pl>

    On Thu, 7 Jun 2018 06:52:25 -0700 (PDT)
    m...@g...com wrote:

    > zalali mu trochę za nisko górą. górną otulinę ma w niektórych
    > miejscach tak małą że widać gdzie są strzemiona i pręty
    ale wlali tyle betonu (równomiernie) ile miało być z wyliczeń i pręty
    nie wystają nad beton gołe?
    - jak rozumiem,
    ściana fundamentowa będzie z bloczków bet.?

    Ja bym nie robił z tego aż takiej tragedii (choć też bym się wkurzył)
    (!) ALE TO TYLKO MOJE ZDANIE, czasem nie warto słuchać internetu.

    nie kończyłem szkół, trochę tylko bawiłem się programami SPECBUDu - w
    wersji gdzie nie było +/- 50% do wyniku.
    Coś tam pamiętam, że zbrojenie w ławie ma działac _chyba_ bardziej
    skrętnie.
    KB jest? coś mówił?

    Wiesz jak duży ten dom? parter/piętro? z czego strop, ściany? czym
    pokryty dach?

    Cały dom (średni) to ok. 200t (liczyłem swój, 2p, betonowe
    stropy),
    no to podzielmy te 200t przez powierzchnię fundamentu i oceńmy po
    chłopsku.
    dajmy ~9x10 dom x 50cm szeroka ława 18+20mb=38mb * 0,5 = 19m2
    19m2/200t = 10.5t/m2 *0.5m szerokie = 5.25t/mbieżący fundamentu
    chyba że gdzieś palnąłem się

    5t na metr ławy, dużo czy mało?

    Jeżeli chodzi o grunt to ogólnie przyjmuje się nieprzekraczanie 200kPa
    (nie pamietam ile dla gliny plastycznej)
    https://www.jednostek-miary.info/przelicznik-jednost
    ek.php?typ=cisnienia
    w sumie to nie napisałeś jaki grunt - tylko w odniesieniu do tamtego
    posta
    http://adam.duda.pracownik.put.poznan.pl/files/Param
    .-geotech.-wg-PN-B-03020.pdf

    Jaka może być wysokość ławy?

  • 39. Data: 2018-06-07 18:34:52
    Od: <n...@a...pl>

    On Thu, 7 Jun 2018 18:30:42 +0200
    <n...@a...pl> wrote:

    > chyba że gdzieś palnąłem się
    >
    > 5t na metr ławy, dużo czy mało?

    ah. Zapomniałem że mogą być wewnątrz jeszcze ściany nośne - które należy
    doliczyć do powierzchni. więc ile pewnie ze <=4t wyjdzie

  • 40. Data: 2018-06-08 15:12:42
    Od: A S <a...@e...pl>

> [...]
    zrobiona bardzo starannie co przeklada sie ze dlugo trzeba trzymac koncowke wibratora
    w betonie i wibrowac niewielkie odcinki.

    Ja - domorosły ekspert od betonu - zrobiłem wiele kształtek,
    płytek, słupków itp. Wyraźnie widać, kiedy trzęsiony beton zmienia
    fazę. Domyslam sie, ziarenka kwarcu opierają się bok o bok,
    a w przestrzeniach między nimi jest jakiś cementowy film bez powietrza.
    Rzeczywiście jest to inne ciało niż przed utrzęsieniem.

    Podobno nie można też wibrować za długo.

    pozdr
    --
    A S