  • 131. Data: 2017-11-23 06:49:43
    Temat: Re: Zrób to sam - wentylacja mechaniczna
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > wiesz co, zwykle człowiek któremu zwraca się uwagę najpierw sprawdza czy na pewno
    ma rację.

    W którym zdaniu się pomyliłem?

    a) "musi zostać uniesiony słup wody o wysokości równej głębokości
    zanurzonej pompy"

    b) "wraz ze wzrostem zanurzenia potrzebna będzie wydajniejsza pompa"

    Ty tego nie robisz. Wiec twoja wiedza (dla twojego przykładowego
    przypadku) każe ci kupić pompę o wysokosci podnoszenia 101m, podczas gdy
    wystarczy 1m. Do oporów hydraulicznych w ogóle nie doszliśmy, bo poważny
    błąd w wiedzy fizycznej jest dużo wczesniej.

    I to jest realne co byś polecił, komuś kto by się spytał na tej grupie o
    pompę?

    > Tu poczytaj
    > http://www.aquatechnika.com.pl/pl/Poradnik/dobor-pom
    py-lub-hydroforu/dobor-pompy-i-obliczanie-parametrow
    -hydraulicznych-pompy

    > interesuje na fragment: "Wysokosc geometryczna instalacji tlocznej
    > Instalacja tłoczna z pompą umiejscowioną poniżej poziomu wody w zbiorniku Hg = Hi -
    Ha"

    > Ale dalej tam jest przykład obliczeniowy z ewidentnym błędem na rysunku (wiec i
    obliczenie do d...). Wskaz go.

    Wysokość tłoczenia powinna być do samego kolana rury. A Ty z kolei
    widzisz różnicę między pompą ssącą a tłoczącą? Bo dyskusja jest o tej
    drugiej, a podrzucasz przykłady z pierwszą.

    --
    Mateusz

  • 132. Data: 2017-11-23 08:32:20
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 listopada 2017 06:49:45 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > W którym zdaniu się pomyliłem?
    >
    > a) "musi zostać uniesiony słup wody o wysokości równej głębokości
    > zanurzonej pompy"

    no własnie w tym - nie unosimy słupa o wysokosci 100m, bo do tego jest potrzebna
    pompa o ciśnieniu 10atmosfer.

    > b) "wraz ze wzrostem zanurzenia potrzebna będzie wydajniejsza pompa"

    o opory hydrauliczne, pod warunkiem ze najpierw pompę sie prawidłowo dobierze do
    wysokosci słupa

    > Wysokość tłoczenia powinna być do samego kolana rury.

    :)

    A Ty z kolei
    > widzisz różnicę między pompą ssącą a tłoczącą? Bo dyskusja jest o tej
    > drugiej, a podrzucasz przykłady z pierwszą.

    nie ma znaczenia jaka jest pompa jesli ssanie nie jest głębiej niz teoretyczne
    możliwości ssania. Najpierw skoryguj punkt a) a potem mozemy o szczegółach gadac.

    b.

  • 133. Data: 2017-11-23 10:28:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń pisze:

    > no własnie w tym - nie unosimy słupa o wysokosci 100m, bo do tego jest
    > potrzebna pompa o ciśnieniu 10atmosfer.

    Sam żem widział, jak ze "studni" głębokiej na circa pięć kilometrów
    wypływa woda. Nawet pompować jej nie trzeba, bo "sama z siebie" ma
    ciśnienie przeszło 70 atmosfer.

    > o opory hydrauliczne, pod warunkiem ze najpierw pompę sie prawidłowo
    > dobierze do wysokosci słupa

    Wciąż się zastanawiam jakie błędy w edukacji popełniono, że ludzie tego
    nie potrafią zrozumieć. Kiedyś pompy głębinowe stosowano wtedy, gdy nie
    było innego wyjścia -- lustro wody głębiej, niż te pascalowskie dziesięć
    metrów. Dzisiaj zatapia się pompy choćby po to, by podnieść ich wydajność
    (na przykład przy wyższym ciśnieniu zewnętrznym łatwiej walczyć z kawitacją).

    --
    Jarek

  • 134. Data: 2017-11-23 22:16:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Sam żem widział, jak ze "studni" głębokiej na circa pięć kilometrów
    > wypływa woda. Nawet pompować jej nie trzeba, bo "sama z siebie" ma
    > ciśnienie przeszło 70 atmosfer.

    Jakby to ekstrapolować, to nawet 10m studnia powinna wybijać.
    Hmm...ciekawe dlaczego tak nie jest?

> [...]
    > metrów. Dzisiaj zatapia się pompy choćby po to, by podnieść ich wydajność
    > (na przykład przy wyższym ciśnieniu zewnętrznym łatwiej walczyć z

    Wymień jakieś argumenty z którymi można dyskutować, bo tak to można
    tylko monolog prowadzić.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz

  • 135. Data: 2017-11-23 22:38:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > no własnie w tym - nie unosimy słupa o wysokosci 100m, bo do tego jest potrzebna
    pompa o ciśnieniu 10atmosfer.

    Dziękuje. To, skoro mamy za sobą w końcu ten detal...

    > o opory hydrauliczne, pod warunkiem ze najpierw pompę sie prawidłowo dobierze do
    wysokosci słupa

    Mimo że tacy obcykani jesteście ze wzorami z gimnazjum, to ja spytam
    tylko tak o pi razy oko. O jakiej wysokości podnoszenia słupa wody
    powinienem zakupić pompę, jeżeli w mojej studni woda jest na 6m od
    powierzchni gruntu? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 136. Data: 2017-11-24 07:29:40
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 listopada 2017 22:38:17 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    > tylko tak o pi razy oko. O jakiej wysokości podnoszenia słupa wody
    > powinienem zakupić pompę, jeżeli w mojej studni woda jest na 6m od

    0,6atmosfery technicznej, plus 0,1atm na kazdy dodatkowy metr do góry do najwyższego
    punkru poboru wody, plus oczekiwane ciśnienie w instalacji, plus spadek ciśnienia na
    przesyle.

    I tylko spadek ciśnienia na przesyle jest zalezny od głębokosci zanurzenia pompy - a
    własciwie wcale nie od głębokości tylko od długości dodatkowej rury.
    Tyle ze to jakies nikłe procenty bedą.

    b.

    b.

  • 137. Data: 2017-11-25 17:54:58
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

> [...]
    > zakupić pompę, jeżeli w mojej studni woda jest na 6m od powierzchni
    > gruntu? :-)-- Pozdrawiam, Mateusz Bogusz

    Każda pompa tyle wyciągnie nawet nie musisz pytać:)
    Odnośnie twoich argumentów na temat kosztów wody z własnej studni, to jeśli
    skończyłeś podstawówkę, to powinieneś zrozumieć. W hydroforze pompa nabija
    ciśnienie 3atm, jest to równe wysokości 30m słupa wody, więc jeśli masz
    lustro wody w studni do 20m, to w sumie praca jaką pompa musi wykonać do
    przeniesienia metra sześciennego wody na wysokość 50m wynosi W=mgh, koszt
    energii elektrycznej to 0,5-0,6zł, sprawność pompy 0,9, opory na
    kilkudziesięciu metrach grubej rury są pomijanie małe, wiec jak sobie
    wymnożysz na kalkulatorze to wyjdzie ci że koszt 1m3 wody ze studni wynosi
    do 10 groszy, czyli minimum 20 razy taniej niż z sieci. Z tego prostego
    rachunku ekonomicznego wynika że nie ma żadnych podstaw żeby sobie studni
    nie wykopać, masz tanią i czystą wodę, oczywistsze dotyczy to terenów słabo
    zabudowanych.

  • 138. Data: 2017-11-25 19:57:33
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 25 listopada 2017 19:03:40 UTC+1 użytkownik Bob Budowniczy napisał:

> [...]
    > ciśnienie 3atm, jest to równe wysokości 30m słupa wody, więc jeśli masz
    > lustro wody w studni do 20m, to w sumie praca jaką pompa musi wykonać do

    eh, fizycy. Tak sie sklada ze hydroforów to sie do studni nie wkłada, a jesli tak to
    fizyka nie pozwoli czerpać z 20metrów niezaleznie od mocy pompy.

    Pompa głębinowa owszem, ale hydrofor nie.

    b.

  • 139. Data: 2017-11-25 20:04:31
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 25 Nov 2017 10:57:33 -0800 (PST), Budyń

    > eh, fizycy. Tak sie sklada ze hydroforów to sie do studni nie wkłada, a
    > jesli tak to fizyka nie pozwoli czerpać z 20metrów niezaleznie od mocy
    > pompy. Pompa głębinowa owszem, ale hydrofor nie.

    Pewnie miał na myśli "duży" przeponowy zbiornik hydroforowy z pompą
    głębinową.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 140. Data: 2017-11-27 22:21:59
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    a własciwie wcale nie od głębokości tylko od długości dodatkowej rury.

    A uwzględniliśmy to, że jak będę chciał napełnić wannę to mi słup wody w
    studni spadnie o 10m? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz