  • 151. Data: 2017-11-29 21:13:26
    Temat: Re: Zrób to sam - wentylacja mechaniczna
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kris pisze:

    > U mnie dużo bo robiłem ok 150m przyłącza
    > 1. 150m rury po 2zł/mb- 300zł.
    > 2. Wykop i zasypanie 500zł
    > 3. Wynajęcie zagęszczareki na 1 dzień- 50zł
    > 4. "Wanna" żwiru na podsypke- 300zł
    >
    > PKT 2,3,4 rozłożone na dwie osoby(ja i sąsiad) i dotyczy również kanalizacji
    > Więc gdybym kanalizy nie robił to przyłacze wody kosztowałoby mnie z 1500zł
    > max Ale ja 150mb robiłem
    >
    > 1mb rury pe to ok 2zł.
    > W standardowym 10-20metrowym przyłączu wykop pod rure szpadlem w jedno
    > popołudnie zrobisz

    W 1991 roku podłączałem gaz. Od przyłącza w granicy działki zrobionego
    rok wcześniej wraz z ulicznym gazociągiem. Najpierw projekt. Musiałem
    sam zrobić szkic z natury, bo dom stary, bez planów. Potem naniosłem
    na to kreski, gdzie chciałbym mieć gazrurki. Projektant to podpisał,
    przybił pieczątke, przybił piątkę i wziął tyle, co za pół litra z dobrą
    zagrychą. Polecił wykonawcę. Ten wykopał rów, powkładał i pospawał rury,
    cały dzień mu to zajęło. Następnie wystawił rachunek. Zastanawiałem się,
    czy nie zapomniał dopisać na końcu jednego zera, płaciłem z przyjamnością.

    Potem przyszło do "inwentaryzacji powykonawczej". Przyszli geodeci,
    zapytali gdzie mniej więcej ta rura jest, zrobili jedną prostą kreskę
    na mapie i zażyczyli sobie... prawie dwa razy tyle, co poczciwy gazownik.

    Z kanalizacją (w roku 2005) było już inaczej. Musiał być projekt w grubej
    teczce, gdzie opisano technikę kopania dziury w ziemi, zasypywania jej,
    zagęszczania piasku itd. To był główny element budżetu, koszt rurek przy
    tym był niczym. I nie dało się taniej. Jakieś 4-5 tysięcy za kilkanaście
    metrów.

    --
    Jarek

  • 152. Data: 2017-11-29 21:15:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kris pisze:

    > Pewnie tak
    > Aczkolwiek wymiana silnika, ew remont pompy itp. tez kosztują

    A owszem kosztują. Wymieniałem ze dwa lata temu, więc jestem na bieżąco.
    Zapłaciłem trochę ponad dwie stówy, razem z pompą. Wymieniałem sam, to
    trwało może z godzinę (wraz "zebraniem się").

    --
    Jarek

  • 153. Data: 2017-11-29 22:23:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 29.11.2017 o 18:51, Janusz pisze:
    > wszystkie parametry ma w normie mimo że jest bardzo twarda

    To choć, pójdziemy razem. Ja na fizykę Ty na logikę :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 154. Data: 2017-11-29 22:29:56
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 29.11.2017 o 11:55, Kris pisze:
    > Jak tylko gmina zrobiła wodociąg to zaraz zrezygnowaliśmy z hydroforu i
    podłączyliśmy się do wodociągu

    Też gdybym miał dostępny w końcu wodociąg, to bym bez zastanowienia się
    podłączył.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 155. Data: 2017-11-30 12:09:36
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > To choć, pójdziemy razem. Ja na fizykę Ty na logikę :-)

    A czego nie rozumiesz? twardość wody mieści się w normach ale
    przeszkadza w użyciu. Logiki też się musisz pouczyć.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 156. Data: 2017-11-30 12:25:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-11-19 o 09:54, Budyń pisze:

    > Czy okap kuchenny wprowadzic do wentylacji mechanicznej ze wszyskimi syfami, czy
    wylot wyrzucić po prostu za ścianę?
    Wywalić na zewnątrz.

    > Chodzi o czystosc rur. Czyszczenia wentylacji nie przewiduję, tego sie chyba nie da
    przeprowadzić nie uszkadzając aluminiowych rur.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 157. Data: 2017-11-30 23:38:53
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 30.11.2017 o 12:09, Janusz pisze:

    > A czego nie rozumiesz? twardość wody mieści się w normach ale
    > przeszkadza w użyciu. Logiki też się musisz pouczyć.

    Eufemistycznie wskazałem Ci że się mylisz albo jesteś nieprecyzyjny. Ale
    Ty nie wiesz o czym piszesz. Inaczej byś wiedział, że aktualnie
    obowiązująca Polska Norma PN-ISO 6059:1999 nie dopuszcza wody o stopniu
    twardości "bardzo twarda".

    Teraz wiem że gdy napisałeś "wszystkie parametry ma w normie", to nie
    znaczy nic więcej niż że byś tak chciał. Bo z pewnością nie wiesz jakich
    parametrów wymaga rozporządzenie ministra w tej sprawie, ani jak je
    interpretować ani tego że niemożliwe jest uzyskanie wody ze studni,
    która je spełnia pod każdym z nich.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 158. Data: 2017-12-01 08:59:44
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Eufemistycznie wskazałem Ci że się mylisz albo jesteś nieprecyzyjny. Ale
    Bo to jest grupa dyskusyjna a nie biuro, nie muszę podawać szczegółów
    ani się ich trzymać.

> [...]
    > twardości "bardzo twarda".
    >
    > Teraz wiem że gdy napisałeś "wszystkie parametry ma w normie",
    Ble ble ble, piszesz jak ta k..wa biurowa, mam wydruk z badania wody.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 159. Data: 2017-12-01 09:22:36
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 30 listopada 2017 23:38:56 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
    > obowiązująca Polska Norma PN-ISO 6059:1999 nie dopuszcza wody o stopniu
    > twardości "bardzo twarda".

    A ile to jest "bardzo twarda"? Czy jak mam 28 stopni niemieckich,
    to mogę iść "z ryjem" do wodociągów, czy nie bardzo? ;)

    L.

  • 160. Data: 2017-12-01 09:58:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    > Ale Ty nie wiesz o czym piszesz. Inaczej byś wiedział, że aktualnie
    > obowiązująca Polska Norma PN-ISO 6059:1999 nie dopuszcza wody o stopniu

    "Inaczej by wiedział"?! Zajrzyjmy zatem wspólnie do PKN:

    PN-ISO 6059:1999
    Bez VAT: 28,90 PLN
    Z VAT: 35,55 PLN
    Jakość wody -- Oznaczanie sumarycznej zawartości wapnia i magnezu
    -- Metoda miareczkowa z EDTA

    Podano metodę oznaczania sumarycznej zawartości wapnia i magnezu
    w wodach podziemnych, wodach powierzchniowych i w wodzie do picia.
    Metoda ta nie jest przeznaczona do badania ścieków i wód zawierających
    duże stężenie soli. Najniższe oznaczalne stężenie wynosi 0,05 mmol/l

    Ta norma nie mówi nic na temat twardości dopuszczanej wody. Opisuje tylko
    metodę badania tego parametru.

    To nie jest dobry czas i miejsce na eufemizmy, tu by trzeba dosłownie
    i dosadnie. Ale powstrzymam się od tego.

> [...]
    > parametrów wymaga rozporządzenie ministra w tej sprawie, ani jak je
    > interpretować ani tego że niemożliwe jest uzyskanie wody ze studni,

    Ja bym nie szedł w wiernopoddańczych zapędach tak daleko, że to jak chce
    minister jest ważniejsze od tego, jak ja chce. O ile do ministerialnych
    limitów na zawartość w wodzie czterosmrodzianu chloranowego należy
    podchodzić z powagą, to twardość jest sprawą indywidualną. Optymalna
    może zależeć na przykład od tego, czy ktoś woli kawę, czy herbatę.
    Zresztą nawet sam pan minister o tym wie i nie stara się wyznaczyć jednej
    jedynie słusznej.

    Jarek

    --
    Posłusznie melduję, panie lejtnant, że do tej butelki od koniaku nabrałem
    trochę wody do picia. Po tym gulaszu, cośmy go wczoraj jedli, mam jeszcze