  • 11. Data: 2010-03-19 04:22:16
    Temat: Re: budynek gospodarczy a odległość od sąsiada
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > dziwnie coś to prawo zmienili skoro ogrodzenia w granicy bez zgody nie >
    > możesz postawić

    Do ogrodzen jeszcze nie dotarlem - wiec nie wiem ;) Ale w Polsce nic mnie
    nie zdziwi ;) Zreszta - ogrodzenie jest na calej dlugosci a budynek
    gospodarczy w granicy tylko do 5,5 metra dlugi mozna postawic - moze to nimi
    kierowalo hehe :)

    Kane

  • 12. Data: 2010-03-19 07:42:20
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Skad to wytrzasnales? Nie ma takiej regulacji.

    No własnie. Jak nie ma zgody miedzy sąsiadami to płot stawia na własny koszt
    ten, który odczuwa taką potrzebę. Płot nie może wejść na działke sąsiada.
    Natomiast koszty eksploatacji (malowanie itp) płotu ponoszą solidarnie obaj
    sąsiedzi.

    b.

  • 13. Data: 2010-03-19 14:26:10
    Od: zitixx <w...@i...pl>

    wiadomościnews:hnrh30$27d$1@news.interia.pl...

    > zadna zgoda zadnego sasiada nie jest potrzebna
    > na zaden budynek, budowle czy co by to nie bylo...
    > i to juz od paru lat...
    >
    > --
    > pozdrawiam
    > Andrzejwww.hana.com.pl

    Masz rację, zgoda nie jest potrzebna, ale starostwo wysyła do sąsiada/
    ów pismo z informacją o planowanej budowie i informacją o możliwości
    wniesienia sprzeciwu. Tak robią u mnie.

    Wiaty na auto nie można postawić, nawet jak sie sasiad zgodzi, bo
    miejsca parkingowe muszą być oddalone od granicy na odpowiednią
    odległość.

    Pzdry,
    mw

  • 14. Data: 2010-03-19 17:38:20
    Od: "Papa5merf" <5...@o...eu>

    Órzytkownik "Budyń" napisał:
> [...]
    > sąsiada.
    > Natomiast koszty eksploatacji (malowanie itp) płotu ponoszą solidarnie

    jakiś czas temu czytałem w prawie budowlanym, ale u nas co dzień coś się
    zmioenia:O)
    natomiast skoro płot jhest tfuj to ty ponosisz koszty eksploatacji:O)
    solidarnie jest wtedy gdy się solidarnie dogadacie:O)
    jak postawisz w granicy działki to wtedy sąsiad też sfuj w graniocy postrawi
    i jak będziecie go chcieli po drugiej stronie konserwować?:O)
    wlaśnie dlatego płot moożna stawiać zdaje się pół metra od granicy, tak żeby
    między dwoma płorami była przestrzeń 1m na konserwacje płotuf:O)

  • 15. Data: 2010-03-19 18:01:39
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Papa5merf" <5...@o...eu> napisał w wiadomości

    > wlaśnie dlatego płot moożna stawiać zdaje się pół metra od granicy, tak
    > żeby między dwoma płorami była przestrzeń 1m na konserwacje płotuf:O)

    nie wydziwiaj :-)))
    masz cytat z muratora:
    Przepisy prawa nie regulują kwestii związanych z finansowaniem budowy
    ogrodzenia. Treść art. 154 § 1 Kodeksu cywilnego pozwala domniemywać, że
    mury, płoty, miedze, rowy i inne podobne urządzenia znajdujące się na
    granicy gruntów sąsiadujących służą do wspólnego użytku sąsiadów. Natomiast
    zgodnie z art. 154 § 2 korzystający z wymienionych obiektów są obowiązani
    ponosić wspólnie koszty ich utrzymania. Obowiązek ten nie obejmuje jednak
    kosztów wybudowania nowego urządzenia, czyli między innymi płotu (takie
    stanowisko zajął Sąd Najwyższy w uchwale z 24 stycznia 2002 r. sygn. III CZP
    75/01, OSNC 2002/10/121).
    Oznacza to, że nie ma podstaw prawnych do obciążania sąsiada kosztami budowy
    ogrodzenia, jeśli nie jest on zainteresowany jego powstaniem. Ogrodzenie ma
    zapobiegać naruszaniu prywatnej własności, dlatego koszt jego budowy obciąża
    tego, czyja własność ma być przez nie chroniona.
    Jeśli więc właściciel nieruchomości, któremu zależy na wykonaniu ogrodzenia,
    nie dojdzie do porozumienia z sąsiadem, sam będzie musiał sfinansować
    inwestycję. Dopiero po wybudowaniu ogrodzenia można będzie domagać się od
    sąsiada współfinansowania napraw i remontów. Problem pojawi się ponownie,
    gdy stare ogrodzenie ulegnie całkowitemu zniszczeniu. Wtedy nie będzie można
    już mówić o remoncie, lecz znowu o budowie nowego ogrodzenia, którego koszty
    ponosi właściciel zainteresowany budową.

    W którym miejscu stawiać ogrodzenie?
    Od strony sąsiada. Najlepszym rozwiązaniem jest postawienie płotu dokładnie
    w osi granicy działek. Jeśli jednak nie dojdziemy do porozumienia z sąsiadem
    w sprawie budowy ogrodzenia i nie będzie to inwestycja wspólna, to należy je
    tak usytuować, aby nie przekraczało granicy nieruchomości należącej do
    inwestora. Unikniemy wtedy konfliktów i oskarżeń o naruszenie granic
    działki.

  • 16. Data: 2010-03-19 19:58:51
    Od: "Quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "zitixx" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
    > Wiaty na auto nie można postawić, nawet jak sie sasiad zgodzi, bo
    > miejsca parkingowe muszą być oddalone od granicy na odpowiednią
    > odległość.

    Mnie w starostwie powiedziano, że na wiate nie ma warunków technicznych więc
    może stać gdziekolwiek.

    Pozdr.
    www.elipsa.info