  • 1. Data: 2012-09-24 15:23:24
    Temat: cisnienie w boilerze - obliczenia
    Od: Marek <m...@g...pl>

    Witajcie.

    Mam problem z moim boilerem tzn. po podgrzaniu wody kapie mi woda z
    zaworu bezpieczenstwa na zimnej wodzie przy zasilaniu (brak naczynia
    przeponowoego).
    Niestety nie mam manometru i nie jestem w stanie odczytac cisnienia
    podgrzanej wody, a chcialbym stwierdzic, czy zawor ma prawo puszczac.

    Oto moje dane do zadania:
    Tz - temperatura wody zasilajacej 10 st
    Pz - cisnienie wody zasilajacej 3 bary (mam reduktor)
    Td - temperatura docelowa wody na srodku zasobnika 45 st.
    V - objetosc zbiornika 120l
    dV - stala wzrostu objetosci wody przy podgrzaniu od 10 do 45 st. 0,0096
    m3/kg

    Wyliczylem, ze woda w baniaku przy 45 st poszerza sie o 1,152 dm3.
    Jak to teraz przeliczyc na wzrost cisnienia? 3bary + x = ?

    Cos wyszukalem o przemianie izochorycznej i rownaniu adiabaty. Ale to
    masakra jakas jest.
    Moze da sie prosciej?

    pozdrawiam i dzieki--
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 2. Data: 2012-09-24 16:09:27
    Temat: Re: cisnienie w boilerze - obliczenia
    Od: "William Bonawentura" <w...@o...pl>

    > Moze da sie prosciej?

    Ściśliwość wody to 1000[bar] na 5[%] objętości. U ciebie jest 1[%] czyli
    ciśnienie wzrosłoby do 200[bar]. Teraz pewnie rozumiesz dlaczego musi
    otworzyć się zawór bezpieczeństwa. Nie da się sensownie utrzymać ciśnienia w
    zasobniku bez reduktora i naczynia wzbiorczego.

  • 3. Data: 2012-09-24 16:11:55
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 24 Wrz, 15:24, Marek <m...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Jak to teraz przeliczyc na wzrost cisnienia? 3bary + x = ?
    >
    > Cos wyszukalem o przemianie izochorycznej i rownaniu adiabaty. Ale to

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wsp%C3%B3%C5%82czynnik_
    spr%C4%99%C5%BCysto%C5%9Bci_obj%C4%99to%C5%9Bciowej
    Współczynnik sprężystości objętościowej dla wody 2,2×10^9 Pa

    wg mnie i tak wyjada Ci bzdury, bo to cicnienie wyjdzie
    "astronomiczne", ale w praktyce rozszerzy sie cos w instalacji - np.
    rurki z tworzywa, wezyki gumowe...

    WS

  • 4. Data: 2012-09-24 17:51:04
    Od: k...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 24 września 2012 15:24:16 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    >
    > Jak to teraz przeliczyc na wzrost cisnienia? 3bary + x = ?
    >

    > Cos wyszukalem o przemianie izochorycznej i rownaniu adiabaty. Ale to

    Na dolocie do bojlera jest zaworek do którego przykręca się na przykład wężyk. To
    zaworek prawie jednokierunkowy. W stronę bojlera szybko a w drugą wolno. Zapchała ci
    się dziurka w tym zaworku. Zawór bezpieczeństwa jak sama nazwa wskazuje to tylko w
    sytuacji awaryjnej ma się otworzyć. Normalnie pół szklanki wody jaka przybędzie przy
    ogrzewaniu ma wtłoczyć z powrotem do sieci. Sieć wodociągowa poradzi sobie z twoją
    połową szklanki. Chyba że to własne ujęcie. Wtedy zbiornik hydroforu ma to wziąć na
    siebie.

  • 5. Data: 2012-09-24 23:54:43
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 24 Wrz, 17:51, k...@v...pl wrote:

    > Na dolocie do bojlera jest zaworek do którego przykręca się na przykład wężyk. To
    zaworek prawie jednokierunkowy. W stronę bojlera szybko a w drugą wolno. Zapchała ci
    się dziurka w tym zaworku.

    Zakladajac, ze jest tam taki zawor to jak dalej ta woda ma sie
    wydostac?
    Np. u mnie dalej jest reduktor cisnienia (z filtrem) i po podpieciu do
    sieci gminnej dolozyli mi licznik z drugim reduktorem + zawor zwrotny
    na wejsciu (zgodnie z przepisami powinien to byc chyba zawor
    antyskazeniowy), cisnienie przed reduktorem w dzien ~8atm, w nocy
    zapewne wiecej...

    Nawet gdyby ten zawor nie byl szczelny do konca, to cisnienie w
    instalacji musi (sporo?) przekroczyc 8atm zanim cokolwiek "wroci" do
    sieci...

    WS

    PS. u sasiada obok tez zrobili CWU bez naczynia wzbiorczego + CO na
    gaz / wegiel w syst. zamknietym rowniez bez... z zaworu bezp. CWU woda
    wycieka non stop, do CO co chwile dolewaja bo "znika"... nie przyjmuja
    do wiadomosci, ze jest to bez sensu zrobione...

  • 6. Data: 2012-09-25 00:46:41
    Od: k...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 24 września 2012 23:54:43 UTC+2 użytkownik WS napisał:

> [...]
    >
    > wycieka non stop, do CO co chwile dolewaja bo "znika"... nie przyjmuja
    >
    > do wiadomosci, ze jest to bez sensu zrobione...

    Chyba nie musisz nic "zakładać" bo w każdym bojlerze jaki miałem taki zaworek był.
    Sieć wodociągowa jest naturalnym odbiornikiem takich drobnych nadciśnień. Dokąd nie
    założyłem u siebie reduktora przed bojlerem to nigdy nie miałem problemu z cieknącym
    zaworem bezpieczeństwa. Reduktor działa bardzo skutecznie jako zawór jednokierunkowy.
    Przez niego nic się nie cofnie. Mam reduktor ustawiony na 1,5 atmosfery i z zaworu
    bezpieczeństwa jak się woda grzeje kapie. Przed założeniem reduktora przy tym samym
    bojlerze nic takiego się nie działo. W sytuacji jak woda nie może się cofnąć musi
    kapać. Naciągnąłem na cypideuszek z którego kapie rurkę i improwizowanym syfonem
    wpuszczam do kanalizacji to co wykapie. I to jest chyba jedyne rozwiązanie problemu w
    sytuacji kiedy woda nie może się cofnąć. Ogólnie bojlery pomimo prostoty i
    bezpieczeństwa użytkowania są bardzo upierdliwymi urządzeniami. Tanie są marnie
    zrobione i w czasie korzystania za bardzo mieszają wodę zimną z ciepłą. W efekcie ze
    stu litrowego bojlera jak się pobierze z 40 litrów na raz to reszta jak się włączy
    grzałka tak się przemiesza że woda letnia w całej masie się robi bardzo szybko.
    Szybko korodują i woda z nich kapie. Jakieś cudowne elektrody co mało dają trzeba w
    nich zmieniać. A jak już się postarałem i mam bojler ze zbiornikiem ze stali
    kwasoodpornej co nie miesza wody to się w nim po chyba czterech latach grzałka
    przedziurawiła. Jakis czas kapała woda a teraz zamuliła się czymś i nie kapie. Bojler
    jest mało przewidywalny. Wypadało by z niego wodę spuszczać jak się jest poza domem
    dłużej niż kilka godzin.

  • 7. Data: 2012-09-25 00:56:46
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 25 Wrz, 00:46, k...@v...pl wrote:
> [...]
    I to jest chyba jedyne rozwiązanie problemu w sytuacji kiedy woda nie może się

    Najprostsze (?) i skuteczne rozwiazanie bez wylewania wody do
    kanalizacji to naczynie wzbiorcze, za ~100PLN mozna kupic, tylko
    troche miejsca zajmuje

    http://allegro.pl/listing.php/search?string=naczynie
    +wzbiorcze+cwu&category=0&sg=0

    WS

  • 8. Data: 2012-09-25 01:52:41
    Od: k...@v...pl

    W dniu wtorek, 25 września 2012 00:56:46 UTC+2 użytkownik WS napisał:

> [...]
    >

    > Najprostsze (?) i skuteczne rozwiazanie bez wylewania wody do
    >
    > kanalizacji to naczynie wzbiorcze, za ~100PLN mozna kupic, tylko

    najprostsza jest rurka. Kosztuje 2 złote i nie się w niej co popsuć. co Cie swędzi
    ta woda wylewana do kanalizacji. Na cykl podgrzania pięćdziesięciu litrów do
    dziewiecdziesięciu stopni u mnie wylatywało pół szklanki. Niech bęzdie że pół litra
    dziennie można zaoszczędzić, wody oczywiście. Policz proszę czas amortyzacji bańki za
    stówkę. Uważam że jak jest korzyść z oszczędzania to trzeba oszczędzać. Ale nie wolno
    oszczędzać w ten sposób że srodki wydane na oszczędzanie nie zwrócą się za życia
    przeciętnego człowieka. Jak by takie super naczynie zwróciło się w przeciągu roku to
    trzeba je założyc. Ale jak w czasie powiedzmy dziesięciu lat zużyje się i będzie
    trzeba kupić nowe, chociaż stare zwróciło się w dziesięciu procentach to trzeba być
    idiotą żeby to kupić. Dwa metry rurki będzie się amortyzowało rok.

  • 9. Data: 2012-09-25 07:50:11
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-09-25 01:52, k...@v...pl pisze:

    +wzbiorcze+cwu&category=0&sg=0
    > najprostsza jest rurka. Kosztuje 2 złote i nie się w niej co popsuć. co Cie swędzi

    Mnie ma co swędzic...
    Wodociag bardzo niestabilny - woda jest, nie ma, cisnienie jak cholera.
    Dwa razy rozerwalo mi rurki, wiec zainstalowalem na wejsciu zawór
    redukujacy. Dziala, cisnienie spadlo bardzo wyraznie.

    Ale przy okazji wyszlo, ze jest to zawór jednodrozny, który i tak
    powinien byc na wejsciu (tzw. antyskazeniowy). No i nagle zaczela kapac
    woda z zaworka pod bojlerem, co bylo tu wyjasnione.

    Znaczy to, że z redukcja momentami mam cisnienie duuuzo wyzsze niz bez
    redukcji, kiedy to nigdy nie kapalo. Cala ochrona instalacji jest
    do dupy.

    Te naczynia wzbiorcze - moge prosic wiecej informacji? Jaka to ma
    pojemnosc dla nadmiaru? Zmiesci sie szklanka cofki i jak wzrosnie
    cisnienie?

    pozdro
    --
    A S

  • 10. Data: 2012-09-25 08:07:38
    Od: Marek <m...@g...pl>

> [...]
    > wycieka non stop, do CO co chwile dolewaja bo "znika"... nie przyjmuja
    > do wiadomosci, ze jest to bez sensu zrobione...

    Doladnie tak mam. Zawor zwortny, antyskazeniowy i reduktor cisniania -
    siec nic nie przyjmie.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z