  • 1. Data: 2010-01-14 18:57:58
    Temat: do Adama Sz
    Od: "krzysztof pinczewski" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    witam

    kiedys czytałem ze robisz u siebei jakas super wypasiona instalacje elktryczna
    i chyba alarmowa czy mogłbym Cie prosic o schemat tej inastalacji?
    bede naprawde wdzieczny bo mam mały problem jak ja u siebie poprowadzic ile
    obwodów itd?

    pozdrawiam kp

  • 2. Data: 2010-01-14 20:26:27
    Temat: Re: do Adama Sz
    Od: M <M...@w...pl>

    krzysztof pinczewski pisze:

    > bede naprawde wdzieczny bo mam mały problem jak ja u siebie poprowadzic ile
    > obwodów itd?

    prosta reguła - po 2 obwody na pomieszczenie (światła i kontakty
    oddzielnie). W kuchni może być więcej.

    M.

  • 3. Data: 2010-01-14 22:17:40
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > witam
    >
    > kiedys czytałem ze robisz u siebei jakas super wypasiona instalacje
    elktryczna
    > i chyba alarmowa czy mogłbym Cie prosic o schemat tej inastalacji?

    Wypasioną nieznaczy, że dobrą.

    Jeżeli sam źle przemylisz to po pomalowaniu chaty okaże się, iż brakło ci
    jednego przewodu i trzeba kuć albo stosować protezy.
    Dla twojej żony zawsze bedzie dużo za dużo bezpieczników i będzie siedziała w
    ciemnym domu bo nie będzie wiedziała, który bezpiecznik zadziałał i dlaczego.

    Zbyszek

  • 4. Data: 2010-01-14 23:55:04
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 14 Sty, 19:57, "krzysztof pinczewski" <k...@g...SKASUJ-
    TO.pl> wrote:
    > witam
    >
    > kiedys czyta em ze robisz u siebei jakas super wypasiona instalacje elktryczna
    > i chyba alarmowa czy mog bym Cie prosic o schemat tej inastalacji?
    > bede naprawde wdzieczny bo mam ma y problem jak ja u siebie poprowadzic ile
    > obwod w itd?

    :-)

    Niestety nie dam Ci schematu, bo sam nie mam :-) Robie wszystko "z
    glowy". Generalnie do kazdej lampki (zrodla swiatla) idzie oddzielny
    kabel 3x1,5, a do kazdego gniazda i wylacznika - skretka (4 x 2 x
    0,5mm2). Obwody gniazd mam podzielone na pokoje (w kuchni 3, w reszcie
    pomieszczen po jednym obwodzie = jednym kablu). Kable alarmowe to
    przede wszystkim czujniki kontraktonowe - po dwa na skrzydlo (czujnik
    otwarcia i czujnik uchylu). Oprocz tego na drzwi i bramy garazowe, no
    i po jednej dodatkowej skretce w kazdym pokoju naprzeciwko okna (na
    czujke zbicia szyby).To wszystko sie zbiega w centralnym punkcie -
    poki co mam odpalonego PLC Fateka do sterowania oswietleniem. Narazie
    nic wiecej - wykanczam reszte rzeczy :-) Wazne, ze kabelki sa
    polozone, ladnie zatynkowane i wszystko wyglada jak normalna
    instalacja :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2010-01-15 04:53:53
    Od: "krzysztof pinczewski" <k...@W...gazeta.pl>

    Adam Szendzielorz <a...@g...com> napisał(a):

    > Niestety nie dam Ci schematu, bo sam nie mam :-) Robie wszystko "z
    > glowy".

    sam chciałem tez wszytko rozrysowywac itd ale pomyslałem ze jak wejde na
    obiekt zaczne kuc to samo wszystko wyjdzie najwazniejsze to przemyslec co
    gdzie bedzie stało:) nie cierpie przedłuzaczy.

    Generalnie do kazdej lampki (zrodla swiatla) idzie oddzielny
    > kabel 3x1,5, a do kazdego gniazda i wylacznika - skretka (4 x 2 x
    > 0,5mm2).

    z rozdzielni głównej do kazdego punktu oswietlenia oddzielny pzrewód? dobzre
    zrozumeiłam a on nie powinien isc do włacznika czy puszki nad włacznikiem ? no
    ale jak masz sterowanie oświetleniem to chyba wiesz co robisz:) a po co
    skretka do kazdego gniazda i włacznika?

    Obwody gniazd mam podzielone na pokoje (w kuchni 3, w reszcie
    > pomieszczen po jednym obwodzie = jednym kablu).

    no ja troszke inaczej planowałem do wszytkich urzadzen które beda mozno
    obciazone po obwodzie np grzejniki

> [...]
    > otwarcia i czujnik uchylu). Oprocz tego na drzwi i bramy garazowe, no
    > i po jednej dodatkowej skretce w kazdym pokoju naprzeciwko okna (na

    w jakim miejscu masz zainstalowana centralke alarmowa? czy do manipulatora
    masz 220 podłaczone? ile metrów kabli zuzyłeś? ilo modułowa masz tablice?

> [...]
    > nic wiecej - wykanczam reszte rzeczy :-) Wazne, ze kabelki sa
    > polozone, ladnie zatynkowane i wszystko wyglada jak normalna

    mógłbys cos wiecej o tym Fateku napisac? cos poczytałem ale to raczej do
    sterowania maszynami nie oswietleniem. jak podłaczyłes ile kosztowało itp

    > pozdr.
    >
    > --
    > Adam Sz.

    również pozdrawiam kp

  • 6. Data: 2010-01-15 07:04:39
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "M" <M...@w...pl> wrote in message

    > prosta reguła - po 2 obwody na pomieszczenie (światła i kontakty
    > oddzielnie). W kuchni może być więcej.

    I kable ethernetowe zamiast telefonicznych czy "alarmowych". Tylko kłaść
    skrętkę 5e albo lepszą w miarę funduszy. Nie daj się wrobić w ciut tańsze
    kabelki alarmowe.

  • 7. Data: 2010-01-15 08:34:28
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > I kable ethernetowe zamiast telefonicznych czy "alarmowych". Tylko kłaść
    > skrętkę 5e albo lepszą w miarę funduszy.

    Nie ma zadnego sensu klasc skretki lepszej niz 5e do takich zastosowań.
    Pieniadze w błoto moim zdaniem (w ujęciu "zamiast telefonicznych czy
    alarmowych").

    Kane

  • 8. Data: 2010-01-15 08:44:21
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Kane" <s...@s...pl> wrote:

    > Nie ma zadnego sensu klasc skretki lepszej niz 5e do takich zastosowań.
    > Pieniadze w błoto moim zdaniem (w ujęciu "zamiast telefonicznych czy
    > alarmowych").

    ponadto skrętka jest niezalecana przez niektórych producentów systemów
    alarmowych.
    Wyobraźcie sobie sytuację, gdzie złodzieje robią komuś dom, alarm się nie
    uruchamia i ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania (alarm z
    monitoringiem jest jedną z podstaw do zmniejszenia składki
    ubezpieczeniowej).
    Odpowiedzialność spada na producenta/instalatora systemu alarmowego, a ten
    umywa ręce bo elektryk położył niezalecane przewody...

    --
    Bartek

  • 9. Data: 2010-01-15 09:13:50
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "M" <M...@w...pl> wrote:

    > prosta reguła - po 2 obwody na pomieszczenie (światła i kontakty
    > oddzielnie). W kuchni może być więcej.

    Taka reguła nie ma sensu (jeśli instalacja ma być "wypasiona"). osobne
    obwody nic nie dają.
    Moja propozycja: gniazda, którymi chcemy sterować (np. pompki do cyrkulacji
    CWU, sprzęt RTV i wszystko inne co można wyłączyć gdy nas nie ma w domu albo
    nocą) - osobnymi przewodami do rozdzielni (każde gniazdo z osobna).
    Reszta gniazd - zgodnie z pierwotnym projektem (osobno łazienki, osobno
    kotłownia itd.).
    Oświetlenie w całym domu - osobne przewody od zwisów, kinkietów, halogenów i
    każdego innego źródła światła - do rozdzielni (z pominięciem puszek na
    łączniki).
    Każda puszka łącznika - przewód alarmowy bezpośrednio do rozdzielni.
    Rolety - przewód 4x1mm z każdej skrzynki roletowej do rozdzielni.
    Oświetlenie zewnętrzne - osobnym przewodem bezpośrednio do rozdzielni.
    Równolegle przewód na czujkę zmierzchową.
    Warto pomyśleć o dodatkowych gniazdach/wypustach oświetleniowych na zewnątrz
    (każde na osobnym obwodzie).

    Przy takiej instalacji warto pomyśleć o dużej szafie - 200-300 modułów, a
    także o zugach, którymi należy zakończyć każdy obwód (osobno L i N). Należy
    również zapewnić połączenie szafki alarmowej z rozdzielnią (kilka przewodów
    alarmowych).

    Taka instalacja pozwoli np. na:
    -wyłączanie nocą i wtedy gdy nie ma nas w domu czuwającego sprzętu rtv,
    -wyłączanie cyrkulacji gdy nie ma nas w domu,
    -wyłączanie całego oświetlenia w domu gdy z niego wychodzimy,
    -sprzęgnięcie oświetlenia z czujkami ruchu (i czujką zmierzchową),
    -opuszczanie/podnoszenie rolet gdy przekraczamy próg domu,
    -sterowanie z dowolnego łącznika w domu dowolnym obwodem elektrycznym
    oraz reagowanie na wiele innych zdarzeń i sterowanie czymkolwiek w domu.

    --
    Bartek

  • 10. Data: 2010-01-15 09:56:58
    Od: " " <j...@W...gazeta.pl>

    Bartek <bk*n@v.atonet.pl> napisał(a):

    > Moja propozycja: gniazda, którymi chcemy sterować (np. pompki do cyrkulacji
    > CWU, sprzęt RTV i wszystko inne co można wyłączyć gdy nas nie ma w domu albo

    ciach

    Podziwiam... w sensie negatywnym. Pasje niektórych ludzi potrafią zwalić z nóg.

    Musiałbym na prawdę mocno na łeb upaść by topić tyle kasy w kablach,
    skrzynkach , sterownikach itp. tylko po to by wyłączyć zasilanie w chałupie
    gdy z niej wychodzę.

    Pzdr,
    g-jaro