  • 1. Data: 2010-09-17 08:46:17
    Temat: do elektryków: łącznik oświetlenia na przewodzie N
    Od: Bogdan <b...@o...pl>

    Witam, mam pytanie do elektryków z uprawnieniami (i doświadczeniem).

    W mieszkaniu które kupiłem zauważyłem że łącznik oświetlenia jest na
    przewodzie N, w efekcie czego faza jest cały czas na odbiorniku.

    Teraz robię remont łazienki, i fachman który pociągnął kable też dał w
    puszce łącznika kabel N.

    Tak ma być czy mam go pogonić?

    Best regards,
    Bogdan Slusarczyk

  • 2. Data: 2010-09-17 09:53:16
    Od: Bogdan <b...@o...pl>

    Chyba znalazlem odpowiedz:

    Jesli ktos z Was ma inne zdanie prosze napisac.

  • 3. Data: 2010-09-17 11:18:39
    Od: Bogdan <b...@o...pl>

    A moze dawniej sie tak robilo? Byla taka praktyka?

  • 4. Data: 2010-09-17 11:28:45
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    Użytkownik "Bogdan" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przewodzie N, w efekcie czego faza jest cały czas na odbiorniku.
    >
    > Teraz robię remont łazienki, i fachman który pociągnął kable też dał w

    Spokojnie, aby coś porządnie napisać, potrzeba paru minut :)

    A kim jest ten fachman - malarzem czy kafelkarzem?
    Łącznik instalacyjny (taki zwykły) daje się na fazie (zwykle przewód czarny
    lub brązowy). Przewód neutralny N (niebieski) omija łącznik. Przewód
    ochronny PE (żółto zielony), jeśli jest, to jest połączony na stałe do
    obudowy odbiornika. W puszce mogą byc wszytkie przewody, byleby łącznik był
    na właściwym.
    W ten sposób łatwo można neonówką sprawdzić zasilanie lampy i działanie
    łącznika. W razie potrzeby można bezpiecznie wymienić żarówkę, jak i w miarę
    bezpiecznie zdemontować lampę.

    Czasami, w instalacjach narażonych na wilgoć (zwykle zewnętrznych) stosuje
    się łączniki dwubiegunowe - rozłączają przewód fazowy i neutralny.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 5. Data: 2010-09-17 12:23:01
    Od: Bogdan <b...@o...pl>

    > A kim jest ten fachman - malarzem czy kafelkarzem?

    Kafelkarz pociagnal kable, podlaczenia zrobi elektryk. Bardziej mnie
    zastanawia to ze juz w zastanej instalacji jest tak samo.

    > Łącznik instalacyjny (taki zwykły) daje się na fazie (zwykle przewód czarny
    > lub brązowy). Przewód neutralny N (niebieski) omija łącznik.

    A byla moze wczesniej odwrotna praktyka? czy to tylko jakis utrwalony
    przez lata wymysl 'fachmanow'?

    Pozdrawiam

    PS. Jako stan zastany mam też inne kwiatki, np. dwa bezpieczniki
    (16A+20A) równolegle, zabezpieczające jeden obwód :]

  • 6. Data: 2010-09-17 13:55:52
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bogdan" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    [.....]
    > A byla moze wczesniej odwrotna praktyka? czy to tylko jakis utrwalony
    > przez lata wymysl 'fachmanow'?

    Praktyki takie były, są i będą. Natomiast nigdy nie było to uznawane za
    podłączenie prawidlowe. Jeżeli masz system TN-C to przy rozłączeniu N na PEN
    pojawi się faza :)

    > Pozdrawiam
    >
    > PS. Jako stan zastany mam też inne kwiatki, np. dwa bezpieczniki (16A+20A)
    > równolegle, zabezpieczające jeden obwód :]

    Równolegle ?? Jeżeli obwody gniazd masz na kablu 1,5mm^2 jak miało to
    dawniej miejsce to nie wolno używać ani bezpiecznika, ani wyłącznika
    nadprądowego 20A.
    Samych bezpieczników nie należy się bać. Radzą sobie lepiej od wyłączników
    nadprądowych. Chodzi o to, żeby nie były drutowane ale oryginalne (np. ETI),
    odpowiednio dobrane typem i mocą oraz dobrze zainstalowane w tablicy
    bezpieczników.

  • 7. Data: 2010-09-17 14:26:04
    Od: Bogdan <""bodzio131 \"@ op . pl">

    > Praktyki takie były, są i będą. Natomiast nigdy nie było to uznawane za
    > podłączenie prawidlowe. Jeżeli masz system TN-C to przy rozłączeniu N na
    > PEN pojawi się faza :)

    w oświetleniu to będzie chyba trudne, ale rozumiem do czego zmierzasz...

    > Równolegle ?? Jeżeli obwody gniazd masz na kablu 1,5mm^2 jak miało to
    > dawniej miejsce to nie wolno używać ani bezpiecznika, ani wyłącznika
    > nadprądowego 20A.

    Widze że niejasno się wyraziłem, mam w skrzynce wyłączniki z takim
    przełącznikiem hebelkowym, to się chyba 'eska' nazywa?
    A co do 20A to w sumie z 16A daje 36A :)

> [...]
    > wyłączników nadprądowych. Chodzi o to, żeby nie były drutowane ale
    > oryginalne (np. ETI), odpowiednio dobrane typem i mocą oraz dobrze

    Tutaj mam pytanie. Fachman kując ścianę w łazience przeciął kabel pod
    napięciem, i wyleciał wtedy bezpiecznik główny 20A (standardowy
    topnikowy w skrzynce poza mieszkaniem) a nie zadziałał wyłącznik 16A w
    mieszkaniu. No i zastanawiam się czy to normalne? czy może te wyłączniki
    są niewłaściwe i powinienem wymienić na inny typ (jaki?) ?

  • 8. Data: 2010-09-17 15:22:54
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    Bogdan pisze:
> [...]
    > przewodzie N, w efekcie czego faza jest cały czas na odbiorniku.
    >
    > Teraz robię remont łazienki, i fachman który pociągnął kable też dał w

    Oczywiscie wyłacznik na fazie....

    Jednak kiedy dawno wprowadziłem sie do teściów (budynek z lat wczesny
    gomółka czyli ok. 1960) to prawie wszystkie lampy sufitowe wyłączane
    były przez rozłaczenie zera. Sporo czasu mnie kosztowało szukanie puszek
    (na szczescie były) i przekładanie kabelków...
    W dodatku w skrzynce bezpiecznikowej bezpieczniki były założone ZARóWNO
    na fazie jak i na N!!!!!!!!!!, a obok leżał schemat tej tablicy jako
    zywo podpieczetowany przez montera z ówczesnego ZE..... wiec może tak
    miało byc ? Nie chce mi sie wierzyć .....

    Michał

  • 9. Data: 2010-09-17 16:02:35
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-09-17 14:23, Bogdan pisze:

    > A byla moze wczesniej odwrotna praktyka? czy to tylko jakis utrwalony
    > przez lata wymysl 'fachmanow'?

    Czasem są zamienione przewody przy bezpiecznikach a do włącznika z
    oszczędności ciągnięty był jeden przewód. Zobacz, czy czasem zamiana
    przewodów przy bezpiecznikach nie pomoże.

    Co do kolorów, to przewody izolowane bawełną i wymazane dziegciem nie
    miały kolorów :-)

    M.

  • 10. Data: 2010-09-17 16:28:47
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bogdan" <""bodzio131 \"@ op . pl"> napisał w wiadomości

    [......]
    > A co do 20A to w sumie z 16A daje 36A :)

    Tego nie rozumiem.
    Przy okazji - wyłącznik 1xB20 w ogóle nie powinien być stosowany w typowych
    instalacjach odbiorczych. Nadaje się on do:
    - pierścienia
    - gwiazdy, gdzie zasilenie obwodu gwiazdowego to min. 4mm^2
    - zasilenie np. piętra (B20 jest zabezpieczeniem głównym piętra), gdzie
    zasilenie obwodu piętra to min. 4mm^2
    W każdym innym przypadku jest to ryzykowne.

    [.....]
> [...]
    > No i zastanawiam się czy to normalne? czy może te wyłączniki są
    > niewłaściwe i powinienem wymienić na inny typ (jaki?) ?

    Selektywność zabezpieczeń prądowych nie jest prosto uzyskać. Większość moich
    kolegów uważa, że wyłączniki w układzie selektywnym to np. C25 --->
    B16 ----> obwody odbiorcze. To bzdura. Selektywne zadziałanie ma tutaj
    miejsce wyłącznie przy przetężeniach. Przy zwarciach śmiało pierwszy może
    zadziałać C25. Ponieważ miałeś zwarcie jak gość przewalił kabel to walnęło
    topika B20. Spróbuj tego topika B20 wymienić z gF na gG. Zobacz też do
    katalogów ETI jak uzyskać z bezpiecznikami selektywność. Innym działającym
    rozwiązaniem jest zastosowanie zabezpieczenia głównego nie jako wyłącznika
    nadprądowego typu C ale jako ogranicznika mocy (brak termika).

    P.S. Nie reklamuję ETI. Oni po prostu publikują najdokładniejsze dane do
    swoich produktów. Jeżeli ktoś zna lepsze katalogi osprzętu elektrycznego to
    proszę o wskazanie.