  • 61. Data: 2011-09-21 10:53:36
    Temat: Re: dom 100m2 prosze o opinie o projekcie
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Przeczytaj proszę jeszcze raz pierwszy post:
    > "Wiem, że mały ale ma byc tani"
    > O tym się toczy dyskusja.
    > Na pytanie czy dobry projekt domu 100m2 odpowiesz że owszem, ale powinien
    > być 2x większy i z piwnicą?

    Warto aby autor zastanowił się.

    Dyskusja jak to dyskusja często idzie innym torem, i na szczęscie,
    bo dzięki temu choćby mi wiele błędów udało się uniknąć przy budowie
    własnego domu, gdzie to jeden temat zchodził na inny,
    a warto czytać i samemu wyciągac wnioski, ale to pozostawie juz autorowi
    tematu, w każdym bądź razie miałem podobny problem.

    pozdrawiam
    AT

  • 62. Data: 2011-09-21 11:10:31
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Amir napisał:
    > w każdym bądź razie miałem podobny problem.

    I toż samo było u mnie.
    Założenie było - dom dla rodziny 2+2 i skromne miejsce do pracy.
    Garaż... a gdzie tam !
    Przecież samochód nie potrzebuje domu, zwłaszcza że jak się w bloku
    mieszkało, to stał pod chmurką.

    Przy założeniach, że za metr wykończonego domu koszt budowy wychodzi
    średnio jakieś 2000 zł licząc bardzo skromne wykończenie, to mam
    powierzchni mieszkalnej z gospodarczą ok 175 m2 x 2 kzł/m2 - powinienem
    na dom wydać bez garażu 350 tys.
    Zmieściłem się w 300 z garażem.

    Teraz biorąc pod uwagę fakt, że im mniejszy dom, tym taniej wychodzi
    powierzchnia 1 m2, to okazuje się, że stumetrowy dom da się wybudować za
    200 tys, ale już za 150 byłoby ciężko - chyba że wszystko 'tymi rencami' :-)

    Zresztą toczyły się tu już nie raz dyskusje o opłacalności budowy małych
    domów i okazuje się, że mały wychodzi w sumie drożej... i pewnie gdyby
    domek miał mieć w sumie sto metrów, to garaż byłby znaczącą jego
    częścią, zatem wychodziłby drożej, niż w domu większym...

    No wiem... chodzi o to, że ktoś zakłada sobie budżet i chce się w nim na
    siłę zmieścić.

    Ja też zakładałem na wstępie 200 tys.

    Wszystkie argumenty rozumiem, jednak życie często weryfikuje wstępne
    założenia, a na budowie trzeba zawsze szacować wydatki z 20-30
    procentowym marginesem, bo jak nie, to można popłynąć. :-)

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 63. Data: 2011-09-21 12:05:03
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Wszystkie argumenty rozumiem, jednak życie często weryfikuje wstępne
    > założenia, a na budowie trzeba zawsze szacować wydatki z 20-30 procentowym
    > marginesem, bo jak nie, to można popłynąć. :-)

    tak to jest jak piszesz, u nas to samo było

    ale budowa ma tę zalete, ze niemusisz wszystkiego mieć odrazu
    jak w przypadku kupna mieszkania, gdzie trzeba wyłożyć całą kwotę.

    dla przykładu w moim miejscie znajomy kupil mieszkanie za 250tys, wlozyl w
    remont 70tys.

    mieszkanie ma 60m2 (wielka płyta 10 pięter)

    w moj dom wlozylem podobnie, tyle ze mam znacznie więcej m2.
    Pomijam fakt, ze on płaci 500zl dla spółdzielni miesięcznie
    co daje rocznie 6k, tyle z opałem utrzymanie domu mnie nie kosztuje.

    On nie jest z tych wygodnych, jak to zaraz ktoś miałby się doczepic,
    niestety odwagi nie starczyło

    Smutno mu z tego powodu, ze bał się podjąc decyzji budowy domu, tyle ze ja
    wynajmowałem
    kiedy on 2 lata juz mieszkał.

    pozdrawiam
    AT

  • 64. Data: 2011-09-21 13:26:22
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Zaczepna riposta.
    > Powiedz lepiej skąd w społeczeństwie przekonanie że auto musi mieszkać w
    > domu i to kosztem przestrzeni życiowej skompresowanej do minimum
    > "drewnianymi schodkami na strych".

    Może wygoda i uniwersalność ?

    Większość garaży nie służy tylko do przechowywania samochodi. Służy
    także do przechowywania opału , rowerów , sanek i wielu innych
    pierdół. Może służyć jako pomieszczenie "robocze" do wykonywania jakiś
    brudniejszych prac. W zimę garaż to coś cudownego. Nie trzeba
    samochodu odśnieżać , rozgrzewać , skrobać szyb ...

    Ja jakoś nie rozumie jak to jest że ludzie mieszkali wiele lat w
    klitce 30-40m2 i nagle dom MUSZĄ mieć 200m2 bo inaczej nie potrafią
    żyć i im 100m2 to za mało ...

    My (ja i żona i 2 dzieci) przeprowadziliśmy się z mieszkania 65m2 do
    domu 125m2 (95 m2 mieszkalne) i w zupełności nam to starcza. Mamy
    trochę większy salon niż w poprzednim mieszkaniu , mamy dodatkowy
    pokój i garaż :). Dodatkowo duuży strych ...

    Nie chcieliśmy wielkiego domu bo oczywiście fajnie mieć wielkie
    pokoje , ale je trzeba potem ogrzewać i sprzątać , a dom budowaliśmy
    dla siebie a nie na pokaz ...

    Dom należy dopasować do potrzeb a nie na pokaz i na zapas ...

  • 65. Data: 2011-09-21 13:58:02
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik /// Kaszpir /// napisał:
    > Dom należy dopasować do potrzeb a nie na pokaz i na zapas ...

    A no właśnie...
    Jak ktoś ma samochód, to sobie pozwala na garaż, jak ktoś pracuje w
    domu, a mieszkał dotychczas w bloku w rozpaczliwie za małym mieszkaniu,
    to musi mieć swoje metry, żeby dał radę funkcjonować.

    I masz sto procent racji, że dom nie jest na pokaz - choć pewnie znajdą
    się tacy, co to będą mówili, że nie na pokaz, ale właśnie tak zrobią.

    Jednak w owym 'na pokaz' nie chodzi o okazałość, czy wielkość domu. Jak
    dla mnie 'na pokaz' jest to, co faktycznie potrzebne jest jedynie dla
    pokazania, ale użyteczne, ani wykorzystywane w racjonalny sposób nie jest.
    ;-)

    Dlatego każdy sobie sam dobiera wielkość i funkcjonalność, a z zaleceń,
    jakie pamiętam sprzed budowy, to między innymi takie, że na osobę dla
    komfortowego zamieszkiwania zaleca się przyjmować ok 30 - 40 m2
    powierzchni na osobę. Do tego dochodzą jeszcze inne - niemieszkalne
    funkcje domu, jak kotłownia, miejsce pracy, jakiś składzik - i mamy 200
    m2 dla 4-osobowej rodziny :-). Skoro odpada miejsce pracy, bo ktoś
    chodzi do roboty, to też i te kolejne 30 m2 można spokojnie odjąć i
    pewnie te 140 - 160 z powodzeniem wystarczy.

    Jasne, że głupotą jest przewymiarowywanie, ale znowu budowanie za małego
    domu w stosunku do potrzeb, to poniekąd rozrzutność :-)

    pozdr
    Robert G.

  • 66. Data: 2011-09-21 14:05:14
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Wdałem się w dyskusję bo od dłuższego czasu zastanawiam się, wspólnie z
    > różnymi z ludźmi z branży, nad różnymi stereotypami związanymi z
    > budownictwiem. Prawie zawsze musi być tanio i z reguły na kredyt, ale
    > jednocześnie koniecznie dachówka ceramiczna, poddasze użytkowe, łubudu
    > garaż i płoty, mury, kute ogrodzenia i wszystko z myślą o prawnukach. Ja
    > myślę że to siedzi gdzieś głęboko w głowach, jakaś taka skaza w
    > społeczeństwie... Na pokaz, krwią i blizną a później opowiadanie jakie
    > to budowanie domu jest drogie, CHFy szaleją, tylko projekt był tani bo
> [...]

    A co w tym takiego dziwnego ?

    Że ludzie chcą mieć z porządnych trwałych i ładnych elementów dom ?

    Jak ja szukałem domu to też wymagałem dachówki i poddasza użytkowego ,
    które u mnie jest w stanie surowym i służy jako strych ...
    Dachówka to materiał znany od wieków i sprawdzony i niesamowicie
    trwały. Nic innego (gont,blachodachówka) nie jest tak trwałe i
    długowieczne ...
    Montaż blachodachówki/gontu to pozorna oszczędność ...

    Tak samo ogrodzenie. Sam mam z przodu domu kute bo po prostu ładnie
    wygląda. Nie było jakoś koszmarnie drogie bo kupione w sklepie a nie
    na jakies super indywidualne zamówienie.
    reszta ogrodzenia to siatka + lana podmurówka. Do tego kostka
    brukowa ...

    Co do garażu to garaż to nie tylko miejsce dla samochodu. To także
    miejsce na opał , rowery , kosiarkę i wiele innych elementów.

  • 67. Data: 2011-09-21 14:22:39
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Jasne, e g upot jest przewymiarowywanie, ale znowu budowanie za ma ego
    > domu w stosunku do potrzeb, to poniek d rozrzutno :-)

    Dla mnie rozrzutnością jest przewymiarowanie domu. Budowanie domu na
    pokaz z niewykorzystywanymi pokojami , pokojami dla gości i itd ...
    Czym większy dom tym droższy w budowie a w końcu droższy w utrzymaniu
    (podatki , ogrzewanie , urządzenie , sprzątanie i itd) no i późniejsze
    inwestycje ...

    Budowanie wielkiego domu mimo że nie ma na taki zapotrzebowania to
    właśnie rozrzutność . Wywala sie mnóstwo pieniędzy na bezsensowne
    ogrzewanie , urządzanie , sprzatanie ...

  • 68. Data: 2011-09-21 14:57:46
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik /// Kaszpir /// napisał:
    > Budowanie wielkiego domu mimo że nie ma na taki zapotrzebowania to
    > właśnie rozrzutność . Wywala sie mnóstwo pieniędzy na bezsensowne
    > ogrzewanie , urządzanie , sprzatanie ...

    Nie... no tego nie podważam :-) Tak jest i pominąłem ten fakt, bo wydaje
    się być oczywistym.

    Jednak budowanie skrajnie małego domu wiąże się z wyższymi wydatkami w
    przeliczeniu na 1 m2 powierzchni, a potem sam zwrot z inwestycji w
    momencie sprzedaży jest mniej korzystny.

    Nie wiem jak się przedstawia rynek nieruchomości w konkretnych liczbach,
    ale wydaje mi się, że najlepszy stosunek ceny sprzedawanego domu do
    poniesionych kosztów na budowę, można osiągnąć dla domów właśnie
    średniej wielkości :-). Ot coś koło [+/-] 150 m2

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 69. Data: 2011-09-21 18:18:21
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-09-2011 o 10:06:06 Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>
    napisał(a):

> [...]
    > różnymi z ludźmi z branży, nad różnymi stereotypami związanymi z
    > budownictwiem. Prawie zawsze musi być tanio i z reguły na kredyt, ale
    Stereotypami to ty myślisz

    > jednocześnie koniecznie dachówka ceramiczna,
    Wbrew pozorom to jedna z tańszych, gont masz w podobnej cenie a jeszcze
    musisz deskować.

    > poddasze użytkowe,

    I to jest droższe? to tańsze metry2 niż w paretrówce.

    łubudu
    > garaż
    Prędzyej czy później i tak go wybudujesz, bo w naszym klimacie to
    konieczność.

    > i płoty, mury,
    możesz nie grodzić ale wtedy cała okolica 'zwiedza' ci działkę

    > kute ogrodzenia
    Można kupić zgrzewane sporo tańsze a dobrze wyglądają, w końcu
    dom i otoczenie ma się podobać właściciel/owi/ce, po to się też buduje
    aby chciało się w tym mieszkać :)

    Masz jakieś kompleksy?

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 70. Data: 2011-09-21 18:31:36
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-09-2011 o 14:05:03 Amir <d...@g...pl> napisał(a):

    > tak to jest jak piszesz, u nas to samo by?o
    >
    > ale budowa ma te zalete, ze niemusisz wszystkiego mieae odrazu
    > jak w przypadku kupna mieszkania, gdzie trzeba wy?o?yae ca?? kwote.
    >

    > dla przyk?adu w moim miejscie znajomy kupil mieszkanie za 250tys, wlozyl
    > remont 70tys.
    >
    > mieszkanie ma 60m2 (wielka p?yta 10 pieter)
    Ja pie...lę, przepłacił i to ostro, ja sprzedawałem mieszkanie 64m2,
    czyste, zadbane i ledwo znaleźliśmy kupca na 180tys tylko to było w 2009,
    środek kryzysu, ale jak patrzyliśmy po cenach to w 10p blokach tak chodziły
    mieszkania do lekkiego odświerzenia.

    > w moj dom wlozylem podobnie, tyle ze mam znacznie wiecej m2.
    > Pomijam fakt, ze on p?aci 500zl dla spó?dzielni miesiecznie
    > co daje rocznie 6k, tyle z opa?em utrzymanie domu mnie nie kosztuje.
    Dokładnie, nas też spółdzielnia doiła, za grzanie w mieszkaniu płaciłem
    ponad 2600 na rok a teraz dla 230m2 wychodzi 4200 :) a dom 3 razy większy,
    nie liczę piwnic ale ich prawie nie grzeję.

    > On nie jest z tych wygodnych, jak to zaraz kto? mia?by sie doczepic,
    > niestety odwagi nie starczy?o
    >
    > Smutno mu z tego powodu, ze ba? sie podj?c decyzji budowy domu, tyle ze
    > ja
    > wynajmowa?em
    > kiedy on 2 lata juz mieszka?.
    Ludzie boją się ryzyka budowy i dlatego deweloperzy dobrze żyją sprzedając
    mieszkania po 3500/m2 do wykończenia :)

    --
    Pozdr
    JanuszK