  • 1. Data: 2011-10-13 12:05:47
    Temat: dom drewniany wpisany do ewidencji zabytków
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    Mam okazję kupić dom drewniany, prawie 100 lat. Z tego co się
    dowiedziałem dom nie jest wpisany do rejestru zabytków ale może być w
    ewidencji zabytków (to chyba taka lżejsza odmiana rejestru). Na pewno
    nie można go już wyburzyć. Jakie inne ograniczenia może mieć budynek
    wpisany do ewidencji? Dom miał kilka lat temu zmieniany dach
    (blachodachówka i to tak niskim kosztem zrobione) więc może nie ma jakiś
    ostrych ograniczeń ... a może ot na lewo robione było.

    Druga sprawa to czy istnieją jakieś wymagania odnośnie instalacja
    elektrycznych w domach z drewna? Czy można je schować czy musza iść po
    wierzchu.

  • 2. Data: 2011-10-13 17:05:58
    Temat: Re: dom drewniany wpisany do ewidencji zabytków
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    >
    > Druga sprawa to czy istnieją jakieś wymagania odnośnie instalacja
    > elektrycznych w domach z drewna? Czy można je schować czy musza iść po

    musisz skonsultować się z konserwatorem zabytków, bo każdy taki dom
    jest dosyć indywidualnie rozpatrywany i tylko konserwator może na
    twoje pytania odpowiedzieć tak lub nie, a samowola może dosyć drogo
    cię kosztować... generalnie najbardziej zwraca on uwagę na wygląd
    zewnętrzny, tu raczej małe szanse na zmiany, raczej tylko odtworzenie
    stanu pierwotnego, jakies elementy w środku też może uznać za "dobro
    kultury" i ni chuja nic z tym nie zrobisz...
    co do przewodów, to mogą być schowane w ścianie, a konkretnie pod tym
    czym wykończysz wewnątrz, muszą być w niepalnym peszlu... ale tu też
    konserwator ma decydujący głos...

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2011-10-13 19:41:29
    Od: "Maciek." <m...@g...com>

    Użytkownik "Marcin Kloc" <m...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > zabytków (to chyba taka lżejsza odmiana rejestru). Na pewno nie można go
    > już wyburzyć. Jakie inne ograniczenia może mieć budynek wpisany do

    Elewacja zostaje jak jest, okna możesz wymienić na plastiki ale tylko na np.
    białe, dzielone na dwa skrzydła, etc.
    Jak jest blachodachówka, to pewnie będzie mogła zostać. Zależy jakie dachy
    są w okolicy, bo może się okazać, że nie tylko budynek jest w ewidencji ale
    cała dzielnica/osiedle jest pod opieką zabytkowego kuńserwatora i wtedy
    "musi być dachówka". Obejrzyj ogrodzenie, też może się okazać zabytkowe.
    Kominy będą musiały zostać.

    Co do elektryki to nie wiem jak sprawa wygląda ale IMHO na 99% możesz się
    spodziewać nakazu zrobienia instalacji ppoż. Nieważne, że przez 100 lat się
    nie spaliło. Później, jak już tą instalację zrobisz, to mogą kazać Ci ją
    przerabiać albo w ogóle zlikwidować, bo "jakim prawem położył pan kabel w
    tym miejscu?". Ale takie cuda, to już raczej tylko z domami w rejestrze.

    Aha! Każda operacja na zieleni w ogrodzie, to konieczność uzyskania
    zezwolenia od zabytkowca a nie tylko z gminy. Kary za wycięcie są bodajże
    x10 w porównaniu do "normalnych" nieruchomości.

    Najlepiej byłoby pogadać z lokalnym konserwatorem ale obawiam się, że
    najpierw trzeba mieć jakiś tytuł prawny do obiektu aby im dupę zawrócić albo
    różowo to będzie tylko do momentu aż kupisz.

    Ogólnie: zastanów się dobrze, bo to jest tak, że "oni" się zabytkami nie
    interesują ale jak sam się zgłosisz z jakąś budową czy przebudową, to wtedy
    dostajesz wytyczne. I wszystko na Twój koszt.

    --
    M.

  • 4. Data: 2011-10-13 20:10:50
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Thu, 13 Oct 2011 14:05:47 +0200, Marcin Kloc napisał(a):

> [...]
    >
    > Druga sprawa to czy istnieją jakieś wymagania odnośnie instalacja
    > elektrycznych w domach z drewna? Czy można je schować czy musza iść po

    W przypadku obiektów w ewidencji chronione jest tylko zewnętrze budynku.
    Prace mogą być prowadzone po uzyskaniu uzgodnienia od konserwatora.

    --
    ŁC
    "A z pocałunkiem póki co zaczekamy" - powiedział piękny książę złażąc ze

  • 5. Data: 2011-10-15 14:52:38
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    On 13.10.2011 14:05, Marcin Kloc wrote:
> [...]
    >
    > Druga sprawa to czy istnieją jakieś wymagania odnośnie instalacja
    > elektrycznych w domach z drewna? Czy można je schować czy musza iść po

    No dobra Panowie. Dzięki za opinie, troszkę się też wywiedziałem tu i tam.

    Dach tam został zmieniony przez obecnego właściciela. Czy lepiej przed
    zakupem skonsultowac to z konserwatorem, czy zostawic jak jest i czekać.
    Chodzi o to żebym nie beknął za zmiany których ja nie wprowadziłem.
    Dzwoniłem do gminy i w związku ze zmianą ustawy dotyczącej zabytków
    gmina musi do końca przyszłego roku zewidencjonować zabytki na jej
    terenie (jest do tego wynajęta firma).

    Czy elewacja zostaje? Ten dom wygląda jakby był opaćkany zaprawą i
    pomalowany akwarelami :) Nie wiem czy nie lepiej by się prezentował bez
    tego tynku (samo drewno). Poniżej kilka zdjęć.

    https://picasaweb.google.com/marcinklotz/15Pazdziern
    ika2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPLcleuwh4eS5wE&fea
    t=directlink

    Teraz, królestwo za to jak ktoś mi powie co to jest na podmurówce (może
    mało widoczne) taka metalowa rura wystająca pod kątem z fundamentu co
    1,5 m i zaślepiona na końcu taką mała kratką (jak do maszynki do mięsa).
    Co to może być?

    MK