  • 1. Data: 2012-03-31 15:34:40
    Temat: drewno - olej
    Od: "lamia" <l...@p...pl>

    czy posmarowanie drewna olejem kuchennym (stół z marketu - z podłych zapewne
    deseczk) - będzie ok?
    żeby nie wsiąkało wody, żeby pożyło (stół stoi cały rok na zewnątrz).

    (szkoda mi $ na profesjonalne impreganty, kosztujące 1/5 ceny stołu).

  • 2. Data: 2012-03-31 16:12:56
    Temat: Re: drewno - olej
    Od: anhin <a...@g...pl>

    W dniu 2012-03-31 15:34, lamia pisze:
> [...]
    > żeby nie wsiąkało wody, żeby pożyło (stół stoi cały rok na zewnątrz).
    >
    > (szkoda mi $ na profesjonalne impreganty, kosztujące 1/5 ceny stołu).

    nie, nie będzie. Większość olejów kuchennych to oleje nieschnące
    -miesiącami będą lepkie i dadzą się wymyć byle detergentem. Możesz
    spróbować z olejem słonecznikowym (półschnący, co w praktyce oznacza że
    schnie baardzo długo) albo winogronowym (niby schnący, ale osobiście nie
    miałbym zaufania). Jeśli bardzo Ci zależy właśnie na olejowaniu drewna,
    kup w sklepach dla plastyków olej lniany, jest całkiem tani. Nie używaj
    spożywczego oleju lnianego, a już broń Boże "bio" -zawiera śluzowate
    resztki nasion, które przeszkadzają w zasychaniu. Z profesjonalnymi
    impregnatami jest też tak, że niektóre (te droższe ;-)) mogą zawierać
    naturalny pokost z sykatywami, tzn. trującymi solami metali ciężkich. O
    ile nie jest wyraźnie zaznaczone, że nadają się do kontaktu z żywnością,
    w kuchni bym ich raczej unikał.

  • 3. Data: 2012-03-31 16:23:57
    Od: anhin <a...@g...pl>

> [...]
    >
    > (szkoda mi $ na profesjonalne impreganty, kosztujące 1/5 ceny stołu).

    nie, nie będzie. Większość olejów kuchennych to oleje nieschnące
    -miesiącami będą lepkie i dadzą się wymyć byle detergentem, a nawet
    wypłukać deszczem. Możesz spróbować z olejem słonecznikowym (półschnący,
[...]
    się do kontaktu z żywnością, do mebli na których się jada bym ich raczej
    unikał.
    Tym niemniej, jeśli stół stoi na zewnątrz i jest narażony na wpływy
    atmosferyczne, zastanawiałbym się nad lakierowaniem. Samo olejowanie
    będzie niewystarczające na powierzchniach wystawionych na deszcz. No,
    chyba że będziesz to powtarzać co 2-3 dni, ale i tak powierzchnia będzie
    nieciekawie wyglądać po paru miesiącach...

  • 4. Data: 2012-03-31 17:18:25
    Od: "lamia" <l...@p...pl>

    "anhin" <a...@g...pl> wrote in message
    > -miesiącami będą lepkie i dadzą się wymyć byle detergentem, a nawet
    hmmm, nie spotkałam się by olej był lekpki - po tym jak wejdzie w strukturę
    drewna reszta się zmywa i nie robi żadncyh efektów, nawet po krótkim czasie
    tak jak olejowanie deseki do krojena

    > słonecznikowym (półschnący, co w praktyce oznacza że schnie baardzo długo)
    > albo winogronowym (niby schnący, ale osobiście nie miałbym zaufania).
    > właśnie na olejowaniu drewna, kup w sklepach dla plastyków olej lniany,

    świetne info

> [...]
    > solami metali ciężkich. O ile nie jest wyraźnie zaznaczone, że nadają się
    > do kontaktu z żywnością, do mebli na których się jada bym ich raczej

    wow - bardzo przydatna wiedza.
    thx

  • 5. Data: 2012-03-31 17:50:41
    Od: anhin <a...@g...pl>

    > hmmm, nie spotkałam się by olej był lekpki - po tym jak wejdzie w
    > strukturę drewna reszta się zmywa i nie robi żadncyh efektów, nawet po
    > krótkim czasie
    > tak jak olejowanie deseki do krojena

    no właśnie, zmywa się, więc nie zabezpiecza powierzchni drewna. W
    deseczce do krojenia to dopuszczalne, bo ona wysycha po myciu bardzo
    szybko i tak naprawdę olejowanie nawet nie jest potrzebne żeby ją
    zabezpieczyć przed wodą -drewno które ma szanse wyschnąć, na ogół nie
    gnije. Ale Tobie chodzi o porządną impregnację mebla narażonego na
    deszcz, długotrwałą wilgoć itp. Jednorazowe posmarowanie olejem w tym
    wypadku nic nie da, a nawet pogorszy sytuację (dlaczego, to już dłuższa
    historia). Olej trzeba wcierać wiele razy, aż przestanie wsiąkać, a
    potem przez kilkanaście dni przetrzymać w ciepłym, suchym i najlepiej
    jasnym miejscu, żeby miał czas podeschnąć. Jeśli nie -lepiej go nie
    impregnować w ogóle, niektóre gatunki drewna, nawet sosna czy świerk,
    bardzo ładnie wyglądają i nieźle się trzymają na zewnątrz bez żadnej
    impregnacji (tyle że zmieniają kolor i trochę porowacieją).

  • 6. Data: 2012-03-31 20:00:15
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 31 Mar 2012 15:34:40 +0200, lamia napisał(a):

> [...]
    > żeby nie wsiąkało wody, żeby pożyło (stół stoi cały rok na zewnątrz).
    >
    > (szkoda mi $ na profesjonalne impreganty, kosztujące 1/5 ceny stołu).

    Kup pokost lniany.
    Nie olej!!!
    http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic.php?t=1124
    --

    XL wiosenna

  • 7. Data: 2012-03-31 20:14:29
    Od: awow <a...@w...pl>

    http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/00046786/

    --
    awow

  • 8. Data: 2012-03-31 20:23:55
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 31 Mar 2012 20:14:29 +0200, awow napisał(a):

    > http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/00046786/
    To olej do olejowania drewna wewnątrz - raczej do podłóg.
    Stół ma stać cały rok na zewnątrz.
    "(...)żeby nie wsiąkało wody, żeby pożyło (stół stoi cały rok na
    zewnątrz)."

    Tylko pokost, jeśli ma być tanio i bez lakierowania.
    --

    XL wiosenna

  • 9. Data: 2012-03-31 22:07:25
    Od: "lamia" <l...@p...pl>

    > Kup pokost lniany.

    dzięki za info
    a czy można wierzyć, że nie zawiera jakiegoś tam ołowiu?

  • 10. Data: 2012-03-31 22:12:06
    Od: JK <j...@i...pl>

    On 31.03.2012 22:07, lamia wrote:

    > dzięki za info
    > a czy można wierzyć, że nie zawiera jakiegoś tam ołowiu?

    To jakaś paranoja. Jadasz prosto ze stołu i po posiłku wylizujesz deskę
    do czysta?

    JK