  • 131. Data: 2010-06-16 22:03:32
    Temat: Re: działanie solarów
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:hvbd06$5cd$1@news2.ipartners.pl...
    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości

    > Do spełnienia wymogów sanitarnych wystarczy raz w tygodniu rozgrzać wodę
    > do 65stC.
    > Jeżeli nie zrobi tego z jakiś przyczyn kolektor to zrobić to można kotłem.
    > Ot i problem z głowy. U mnie od kwietnia do października nie zdażyło się
    > ani

    No to do kosztów solarów 8000 dochodzi nam koszt kotła, instalacji gazowej,
    komina z kwasówy.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 132. Data: 2010-06-16 22:05:13
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości

    > I kolejny dowód że nie ppowinieneś się wypowiadać na tematy ci nie znane.
    > Spieszę wyjaśnić że w te pochmurne dni od jesieni do wiosny kocioł gazowy
    > czuwa i sprawdza po godzinie 16:30 czy temperatura jest poniżej 50stC.
    > Jeżeli jest
    > poniżej tej wartości to dogrzewa do 55stC.
    > Dodatkowo w kotle jest funkcja antylegionella, kocioł raz w tygodniu
    > zagrzewa zbiornik do 65stC.

    Kocioł gazowy za x tys zł, instalacja gazowa za 2000 tys zł, komin za kilka
    tys zł jako niezbędne wyposażenie solarów za 8000 w celu uzyskania "tańszej"
    wody.

  • 133. Data: 2010-06-16 22:09:07
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości

    > Przejdź się tu i przeczytaj wypowiedź z godz 19:29 na tej stronie :
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=169
    1507&highlight=

    > ten znak równości na końcu należy także do linku

    Nie doliczyłeś:
    - Kocioł gazowy za x tys zł,
    - instalacja gazowa za 2000 tys zł,
    - komin kwasoodporny (wkład wymagany u mnie) za kilka tys zł jako niezbędne
    wyposażenie solarów za 8000 w celu uzyskania "tańszej" wody.

    Albo nie doliczyłeś robocizny przy budowie kolektora za 1500 zł.

  • 134. Data: 2010-06-16 22:19:29
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    > Czy nie rozumiesz, że dla dużego zapotrzebowania jakie oczywiście ma
    > basen, czy szkoła solary i energia geotermalna może się opłacać?
    > Analogicznie, jak dla małego zapotrzebowania jakie ma kilkuosobowa rodzina
    > to się zwykle nie opłaca.

    Mylisz się. Są sytuacje kiedy się to opłaca a czas zwrotu wyniesie około
    3-4 lata.
    Moje solary kosztują 7500 ale ja zapłaciłem tylko 4500zł bo resztę dostałem
    z gminy.
    Dlaczego 7500 a nie 8500? Dlatego że zbiornk wody czy mam solary czy nie i
    tak musiałbym kupić
    tyle że nie 300l a 120l więc jakieś 1000zł tańszy

    Do momentu zainstalowania solarów zużycie gazu wynosiło około 1450m3
    rocznie.
    Od chwili zainstalowania solarów zużycie gazu wynosi około 1050m3 rocznie
    Dzięki instalacji zeszłem poniżej 1200m3 rocznie co pozwoliło mi na zejście
    do niższej taryfy W2.

    W obecnej taryfie opłaty dla Karpackiej Spółki Gazownictwa:
    W2: za paliwo gazowe 0,984zł/m3 + abonament 7,05zł/mc
    W3: za paliwo gazowe 0,970zł/m3 + abonament 8,20zł/mc

    W2: opłata sieciowa stała 11,05zł/mc + zmienna 0,4795zł/m3
    W3: opłata sieciowa stała 43,35zł/mc + zmienna 0,3542zł/m3

    Uwzględniając wszystkie ceny składników przy takim zużyciu jakie podałem,
    według obecnie obowiązującej taryfy oszczędności z tego tytułu wyglądają
    następująco:

    Suma opłat stałych dla W2:
    7,05 + 11,05 = 18,10 + VAT = 22,082zł/mc brutto

    Suma opłat stałych dla W3:
    8,20 + 43,35 = 51,55 + VAT = 62,891zł/mc brutto

    Suma składników za 1m3 gazu dla W2:
    0,984 + 0,4795 = 1,4635 + VAT = 1,78547zł/m3 brutto (~1,79zł/m3)

    Suma składników za 1m3 gazu dla W3:
    0,970 + 0,3542 = 1,3242 + VAT = 1,615524 (~1,62zł/m3)

    A teraz podliczenie:
    Aktualnie za gaz: 1050m3/rok * 1,79zł = 1879,50zł/rok
    + opłaty stałe w W2 tj 22,082zł * 12mcy= 264,98zł/rok
    Razem = 2144,48zł

    W taryfie W3 przy zużyciu gazu jaki był u mnie, zanim zainstalowałem solary:
    Za gaz: 1450m3/rok * 1,62zł = 2349zł/rok
    + opłaty stałe w W2 tj 62,891zł * 12mcy= 754,69zł/rok
    Razem = 3103,69zł

    Jak widać, gdybym w sierpniu 2008 nie zainstalował solarów, płaciłbym
    obecnie rachunki za gaz wyższe o 959,21zł rocznie.

    Zużycie prądu na pompkę 20W + sterownik 4W + UPS 7W to około 6-7zł/mc.
    Opłata za prąd została i tak pochłonięta oszczędnościami na prądzie
    wynikającymi z tego że ciepła woda jest doprowadzona do zmywarki oraz
    pralki. Realnie odczułem obniżkę rachunków za prąd o około 10zł/mc i to
    pomimo że w niedługim czasie po uruchomieniu instalacji były bodaj dwie
    podwyżki cen energii elektrycznej.
    Gdyby wziąć pod uwagę te podwyżki z tych 10zł zrobiło by się około
    11-12zł/mc
    Przyjmijmy 10zł * 12 = 120zł/rok

    120zł + 959,21zł = 1079,21zł - tyle rocznie wynoszą oszczędności z
    instalacji solarnej.

    Co trzy lata wymienić 12 litrów glikolu co przekłada się na 36zł/rok.
    Kosztów napraw nie liczę bo ich po prostu nie ma.
    Zresztą sterownik ma 5 lat gwarancji, solary 10 a rury dożywotnią :)

    1079,21zł - 36zł = 1043,21zł - tyle w rzeczywistości oszczędzam rocznie.

    Moja instalacja po dofinansowaniu kosztowała mnie z kieszeni 4500zł.
    4500 / 1043,21 = 4,31 - po tylu latach się zwróci inwestycja.

    Załóżmy że wcześniej gaz był tańszy ale też załóżmy że co roku będą kolejne
    podwyżki.
    W tej chwili jestem mniej więcej w połowie okresu zwrotu inwestycji więc tak
    pi razy drzwi te 1043,21zł można śmiało przyjąć jako średnią wartość z
    całego okresu czteroletniego zwrotu.
    Jak by nie było te 4 lata muszę liczyć na zwrot.
    Długo?
    Nie.
    Dlaczego? bo podwyżki cen energii są naprawdę wkurzające a trzeba jeszcze
    wziąć pod uwagę fakt że procent podwyżek pensji raczej nie przystaje w
    Polsce do procentu podwyżek gazu.
    Więc należy się pośpieszyć z instalacją solarów póki jesteśmy młodzi i
    zarabiamy w miarę dobrze a i pracę w miarę łatwo młodemu jest znaleźć.

    A teraz wróćmy do lokaty bankowej.
    Gdybym zainwestował te 4500zł w lokatę bankową 5% to po odliczeniu podatki
    belki mam na czysto
    po roku 182zł.
    No i co dalej? Tu się zaczyna dziać.
    Obecnie płacę rocznie niższe rachunki za gaz o 1043zł., tak?
    Ten co zainwestował w lokatę ma z niej zysk około 182zł rocznie, Ale musi
    zapłacić przecież za gaz o 1043zł więcej niż ja!.
    No i tu sa jaja, bo on ma z lokaty 182zł więc musi skąś dołożyć brakujące
    861zł.
    Skąd weźmie te pieniądze? Wiadomo że trzyma je albo w kieszeni albo u babci
    albo na wspomnianej lokacie. Należy więc przyjąć że nikt (nawet ja) nie da
    mu tych pieniędzy więc brakującą kasę niejako wyjmie z lokaty uszczuplając
    ją.
    A ja sobie mam w tym czasie solary coś tam zamortyzowane i spłacone już w
    1/4 :)

    Co się dzieje więc w latach kolejnych z kasą trzymaną na lokacie i
    odsetkami?
    po pierwszym roku odsetki z kwoty 4500zł wyniosą 182,25zł.
    4500 - (1043 - 182,25) = 3639,25
    po drugim roku odsetki z kwoty 3639,25zł wyniosą 147,39zł.
    3639,25 - (1043 - 147,39) = 2743,64
    Po trzecim roku odsetki z kwoty 2743,64zł wyniosą 111,12zł
    2743,64 - (1043 - 111,12) = 1811,76zł
    Po czwartym roku odsetki z kwoty 1811,76zł wyniosą 73,38zł
    1811,76 - (1043 - 73,38) = 842,13
    Po piątym roku odsetki z kwoty 842,13 wyniosą 34,10zł
    842,13 - (1043 - 34,10) = -166zł

    Po piątym roku nasza inwestycja zbankrutowała i w mnastępnych latach koszt
    za gaz to bezlitosienie więcej o 1043zł
    Jeżeli przyjąć że opłaty za gaz czy prąd będą jednak rosły w obecnym tempie
    inflacyjnym 2,5% to już wczesniej po 4 latach lokata zbankrutuje.

    A ja mam po czterech latach solary które na siebie zarobiły i od piątego
    roku notuję czysty zysk.

    Zachęcam więc do instalowania kolektorów ale pod warunkiem że jest to
    naprawdę uzasadnione.
    Nie każdy ma takie warunki jak ja, że może zejść do niższej taryfy, więc nie
    u każdego oszczędności będą tak duże. Jeżeli ktoś ma zamiar jeszcze wyłożyć
    100% kasy na inwestycję z własnej kieszeni a nie ma takich warunków jak ja,
    to lepiej niech wogóle nie zawraca sobie głowy solarami, chyba że chce
    ogrzewać np. basen, albo chce w lecie odsprzedawać wedle licznika ciepła
    nadwyżkę ciepłej wody, np. sąsiadowi w dobrej cenie.
    Ciekawostką jest że kolektor płaski pomimo wytwarzanej nadwyżki letniej może
    wytworzyć w lecie około 35% jeszcze więcej energii, niż robi to w typowych
    warunkach. Spowodowane jest to tym, że gdy temperatura w zbiorniku osiąga
    wartości 80-90stC, sprawność solara spada nawet do około 40%. Gdyby zamiast
    zbiornika 60l/1m2 solara jak się to robi najczęściej zastosować 150/1m2
    solara to solar pracowałby na niższych temperaturach ale za to ze sporo
    wyższą sprawnością. W efekcie temperatura w takim potężnym zbiorniku
    osiągała by nadal użyteczne wartości ale co począć wtedy z taka masą wody?
    W moim przypadku byłoby to około 800l wody ale niestety nie miałbym
    możliwości tego zużyć. Pozostaje więc tylko basen albo podzielić się tą wodą
    w lecie z sąsiadem. Ja basen mam w planie i nawet już pozwolenie mam ale
    niestety narazie kasa potrzebna na inne cele więc kolektor się poci i robi
    nadwyżki.

    Marek

  • 135. Data: 2010-06-16 22:20:45
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości

    > Zaręczam cię że się mylisz.

    Aha. To przyjemność.

    > Statystyczny Polak zużywa około 100l. Wychodzi na to że chodzisz po prostu
    > brudny. Załóż solary, będziesz mógł dać sobie więcej komfortu.
    > A tak na poważnie to oczywiście wziąłeś tylko siebie pod uwagę a u mnie
    > np. są to 4 osoby ale jak są to malutkie dzieci to masz codziennie jakieś
    > przepierki więc nawet nie 100 ale 120 na osobę policz.

    Statystyczny może zużywa w sumie, ale ja wodę do pralki i zmywarki liczę
    osobno. Naczyń nie myję w zlewie. Jeden prysznic zużywa 2-3 razy mniej wody
    niż kąpiel. Nie liczę pryszniców na saunie, basenie i siłowni.

    > Musisz napisać do producenta mojej zmywarki że jest debilem.
    > W mojej instrukcji do zmywarki pisze że można doprowadzić wodę o temp do
    > 50stC.

    Można to co innego niż zaleca się. Ogólnie nie zaleca się zwłaszcza do
    prania - plamy białkowe, krew itp.

    > Jak byś miał zmywarkę to byś wiedział jak działa, a działa to tak że że
    > nawet gdy zalewa się w pierwszym cyklu mycia gorącą wodą, to i tak
    > pojemność cieplna naczyń oraz zmywarki powoduje ochłodzenie tej wody i
    > temperatura w pierwszej fazie mycia nie przekroczy 30stC.
    > Dalej, gdybyś coś wiedział na ten temat to byś wiedział że białko ścina
    > się powyżej 40stC.

    Oczywista oczywistość, ale po co grzać wodę do płukania pośredniego?
    Gdybyś miał zmywarkę, to wiedziałbyś, że kilka (np 5) litrów wody na każdą
    kąpiel to mniej więcej tyle ile mieści się w rurach pomiędzy zbiornikiem CW
    na innej kondygnacji, a zmywarką w kuchni w typowym domu. Czyli lejesz i
    zużywasz ciepłą, ale dochodzi prawie zimna.

    > Co do pralki natomiast to ja też mam podłączoną do ciepłej i zimnej wody
    > ale tu jest inna sprawa bo tkaniny to włókna a nie szkło i metal więc
    > ciepła woda do pralki płynie przez dodatkowy mieszacz termostatyczny
    > ustawiony na 30stC. Tu wogóle nie ma mowy o ścinaniu się białka w tej
    > temperaturze.
    >
    > To co wypisujesz to sam bełkot.

    Niepotrzebnie grzejesz wodę do płukań. Wygląda na to, że zużywasz zupełnie
    bez sensu kilkaset lub więcej litrów ciepłej wody miesięcznie, żeby móc
    uzasadnić "ekonomię" solarów.

    Kolejną wadą solarów jest to, że w celach ekonomicznych jest jeden zasobnik
    wody na jeden budynek. Dalsze punkty poboru ciepłej wody mają dużą
    bezwładność i trzeba czekać na ciepłą wodę. Oczywiście można zrobić obieg,
    ale to są kolejne koszty na grzanie murów i inwestycyjne.
    Grzejąc prądem mam CW zawsze gotową do użycia w odległości kilkudziesięciu
    cm rury od punktu poboru.

  • 136. Data: 2010-06-16 22:27:41
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomo?ci
    >
    > Mylisz się. S? sytuacje kiedy się to opłaca a czas zwrotu wyniesie około
    > 3-4 lata.

    Całkowicie się zgadzam. Nawet wymieniłem takie sytuacje (szkoły...).

    > Moje solary kosztuj? 7500 ale ja zapłaciłem tylko 4500zł bo resztę
    > dostałem z gminy.

    Znaczy się żerujesz jak pasożyt na społeczeństwie płacącym podatki. :-)

    > Dlaczego 7500 a nie 8500? Dlatego że zbiornk wody czy mam solary czy nie i
    > tak musiałbym kupić,

    Niby dlaczego? Ja żyję z bojlerem elektrycznym 80l łazienka i 10l w kuchni.
    Mam wodę ciepłą w kranie po ułamku sekundy.

> [...]
    >
    > Jak widać, gdybym w sierpniu 2008 nie zainstalował solarów, płaciłbym
    > obecnie rachunki za gaz wyższe o 959,21zł rocznie.

    Brak kosztu instalacji gazowej, kominowej, wentylacyjnej, kosztu kotła.
    Tych kosztów ja nie ponosiłem.

    > Zużycie pr?du na pompkę 20W + sterownik 4W + UPS 7W to około 6-7zł/mc.
    > Opłata za pr?d została i tak pochłonięta oszczędno?ciami na pr?dzie
    > wynikaj?cymi z tego że ciepła woda jest doprowadzona do zmywarki oraz
    > pralki. Realnie odczułem obniżkę rachunków za pr?d o około 10zł/mc i to
    > pomimo że w niedługim czasie po uruchomieniu instalacji były bodaj dwie
    > podwyżki cen energii elektrycznej.

    Realne odczucia mogą być spowodowane czym innym. Robert Cialdini opisuje
    mechanizm, kiedy ludzie poznawszy korzyści z oszczędności zaczęli oszczędzać
    bez innych powodów. To samo mogło być tutaj.

> [...]
    > Ten co zainwestował w lokatę ma z niej zysk około 182zł rocznie, Ale musi
    > zapłacić przecież za gaz o 1043zł więcej niż ja!.
    > No i tu sa jaja, bo on ma z lokaty 182zł więc musi sk?? dołożyć brakuj?ce
    > 861zł.
    > Sk?d weĽmie te pieni?dze? Wiadomo że trzyma je albo w kieszeni albo u
    > babci albo na wspomnianej lokacie. Należy więc przyj?ć że nikt (nawet ja)
    > nie da mu tych pieniędzy więc brakuj?c? kasę niejako wyjmie z lokaty
    > uszczuplaj?c j?.
    > A ja sobie mam w tym czasie solary co? tam zamortyzowane i spłacone już w

    Chyba, że spłaca kredyt.

> [...]
    > 1811,76 - (1043 - 73,38) = 842,13
    > Po pi?tym roku odsetki z kwoty 842,13 wynios? 34,10zł
    > 842,13 - (1043 - 34,10) = -166zł
    >
    > Po pi?tym roku nasza inwestycja zbankrutowała i w mnastępnych latach koszt
    > za gaz to bezlitosienie więcej o 1043zł
    > Jeżeli przyj?ć że opłaty za gaz czy pr?d będ? jednak rosły w obecnym
    > tempie inflacyjnym 2,5% to już wczesniej po 4 latach lokata zbankrutuje.
    >
    > A ja mam po czterech latach solary które na siebie zarobiły i od pi?tego
    > roku notuję czysty zysk.
    >

    > Zachęcam więc do instalowania kolektorów ale pod warunkiem że jest to

    U mnie nie jest to naprawdę uzasadnione, czyli mam rację.
    :)

  • 137. Data: 2010-06-16 22:38:01
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości
    > Nie wystarczy. Ja mam 400L i po każdej kąpieli trzeba go grzać, bo za 2-3
    > godziny woda robi się zimniejsza przez sedymentację.
    > Nawet jak go nabijesz do 50 stopni, zużyjesz 100L to reszta się wymiesza i
    > zrównoważy, że po 3 godzinach będzie tam 30 stopni.
    > Duży zbiornik ma się po to żeby w jednej chwili mogło korzystać kilka
    > osób, a nie po to żeby gromadzić ciepło.

    Kiki ja mam 300l zbiornik i zmierzyłem spadek temperatury
    Od 65stC w początkowym okresie temp. spadała około 0,4stC/h i oczywiście
    nielinowo coraz mniej. Spadek był rejestrowany miernikiem z próbkowaniem.
    Od godziny 17:00 czyli po zakończeniu cyklu grzania do ponownego włączenia
    pompy spada około 6stopni a to jest 15 godzin.
    6*1,16*300 = 2,09kWh tyle traci przez noc.
    Wbrew temu co piszesz duży zbiornik ma niższe straty dobowe gdyż stosunek
    objętości do powierzchni płaszcza jest lepszy.

    Marek

  • 138. Data: 2010-06-16 22:46:19
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    > No to do kosztów solarów 8000 dochodzi nam koszt kotła, instalacji
    > gazowej, komina z kwasówy.

    Ameryki nie odkryłeś ale widze że poznajesz świat.

    Marek

  • 139. Data: 2010-06-16 22:49:04
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Kocioł gazowy za x tys zł, instalacja gazowa za 2000 tys zł, komin za
    > kilka tys zł jako niezbędne wyposażenie solarów za 8000 w celu uzyskania

    U mnie: Kocioł 3tys zł instalacja 750zł komin 800zł. Coś jeszcze?

    Przecież my tu rozpatrujemy nie same solary ale wspomaganie solarami pieca
    gazowego tak aby zmniejszyć rachunki za gaz.
    Kocioł musi być tak czy siak więc to co piszesz to bicie piany.

    Marek

  • 140. Data: 2010-06-16 22:52:02
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > niezbędne wyposażenie solarów za 8000 w celu uzyskania "tańszej" wody.
    >
    > Albo nie doliczyłeś robocizny przy budowie kolektora za 1500 zł.

    Masz coś z rozumem. Niby jakim prawem liczyszs kocioł jeżeli nie mając
    solarów kocioł musiałbym mieć tak czy siak.
    Czy jest to dla ciebie DO POJĘCIA?
    Robocizny przy budowie kolektora nie liczę bo to cena aktualnma z robocizną
    z VAT 7%.

    Marek