  • 11. Data: 2016-11-17 07:24:13
    Temat: Re: fotowoltaika - jakie realne uzyski?
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 16.11.2016 o 21:12, Budyń pisze:

> [...]

    tak, ale od tego zależy powierzchnia panela. Bo jak się i tak nie opłaca
    to wezmę w miarę najmniejszą powierzchnię, a jak się opłaca - to
    największą (nawet jeśli teraz nadwyżki nie można by było sprzedać, to
    przy takiej dotacji warto przewymiarować - bo za chwilę może się to zmienić)

    > jak z wlasnych srodków rozdaje na takie wynalazki to mało fajna. Ale pewnie tez
    unijne wydaje.

    napisali że będą się o dotację starać i na razie robią rozeznanie ilu
    będzie chętnych

    > Wydawanie unijnej kasy na takie różne tylko pokazuje jak sie dalismy na te dotacje
    nabrac.

    co nie zmienia faktu, że jak już dają to brać trzeba...

    Łukasz

  • 12. Data: 2016-11-17 07:30:20
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 16.11.2016 o 19:58, Lisciasty pisze:

    > Chyba można? W każdym razie sensowna instalacja to brak akumulatorów,
    > tylko falownik na sieć. Ale z tego co wiem można sprzedawać,
    > tylko Duduś utrącił preferencyjne stawki planowane na ten rok.

    To że bez akumulatorów to rzecz bezdyskusyjna. To, że przy założeniach
    wysokiej dotacji będzie przewymiarowana (czyli pewnie max będzie 10kW) -
    też - nawet jeżeli na tą chwilę nie mógłbym tego prądu odsprzedawać.

    Łukasz

  • 13. Data: 2016-11-17 07:38:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 17 listopada 2016 07:30:25 UTC+1 użytkownik ddddddddd napisał:
    > też - nawet jeżeli na tą chwilę nie mógłbym tego prądu odsprzedawać.

    Nie ma czegoś takiego jak przewymiarowana instalacja w domu jednorodzinnym,
    jak nie zużyjesz na świecenie, to wpuścisz grzałką do bojlera CWU
    albo oświetlisz lampami łukowymi podwórko ;)
    Pewnie jakiś max będzie ustalony, prawdopodobnie tak jak piszesz na 10kWp.
    Pisz na bieżąco jak to się tam kręci :>

    L.

  • 14. Data: 2016-11-17 08:14:51
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 16 listopada 2016 23:54:51 UTC+1 użytkownik Borys Pogoreło napisał:
> [...]
    opejskiej/prawda-i-falsz-o-dotacjach-z-ue/
    w latach 2007-13 otrzymujemy kwotę w wysokości 106,8 mld euro, czyli 117,5% wartości
    wszystkich dotacji, które mają zostać przekazane Polsce z UE! Tak więc koszty
    poniesione przez polską gospodarkę i sektor publiczny o 17,5% przewyższają ten
    ,,ogromny deszcz unijnych pieniędzy". Statystyczny Polak w latach 2007-13 wyda
    średnio 1606 zł rocznie tylko po to, aby otrzymać 1368 zł, czyli dołoży do interesu
    238 zł rocznie!

    > Ciekaw byłem w którym miejscu zacznie naciągać rzeczywistość, by mu liczby
    > pasowały do tezy. I wymyślił - do wydatków zaliczył pre- i
    > współfinansowanie, czyli to co i tak trzeba by wydać. Później sobie z
    > kapelusza wział 15% jako koszt przygotowania projektu, na podstawie jednego
    > przykładu i już mamy kolejne 13,5mld. I jeszcze 16mld na odrzucone
    > projekty, wszystko na podstawie jednego oszacowania. No mistrz po prostu.

    zeby nie było - ja nie twierdze ze gosc ma racje tylko daleki jestem od urzędowych
    ochów i achów.
    Widzę firmy kótre kupiły sprzęt za unijne i na tym tłuką produkcję.
    Moim zasadniczym pytaniem jest o ile zwiekszylismy za te pieniadze swoją
    konkurencyjnosc a ile poszło żebyśmy konkurencyjni nie byli np. wybudowalismy
    aquaparki z założenia niedochodowe, które blokują te nasze pieniądze które mogły
    pójść na rzeczywisty rozwój.

    Dofinansowanie solarów które z założenia nie sa dobrym biznesem jest mniej wiecej ta
    drogą. Te pieniądze można było skierować w produkcję - gdyby nie to ze można...
    Mozna to oczywiscie traktowac jako wstęp do ochrony klimatu, z ochrona klimatu moge
    sie zgodzic :)

    b.

  • 15. Data: 2016-11-17 08:31:29
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 listopada 2016 08:14:52 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > Mozna to oczywiscie traktowac jako wstęp do ochrony klimatu, z ochrona klimatu moge
    sie zgodzic :)

    Główna wada paneli foto... to wg mnie to że szpecą.
    W moim mieście na dwóch dachach mają po kilkanaście paneli zainstalowane i wygląda to
    fatalnie. Ładne domki, ładne podwórka podjazdy itp i te panele na dachu.
    Pewnie z czasem zaczną produkować coś mniej rzucajacego się w oczy ale póki co jest
    jak jest

  • 16. Data: 2016-11-17 08:31:42
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 17.11.2016 o 07:38, Lisciasty pisze:

> [...]
    > albo oświetlisz lampami łukowymi podwórko ;)
    > Pewnie jakiś max będzie ustalony, prawdopodobnie tak jak piszesz na 10kWp.

    Na razie zbierają wstępne deklaracje, jedno z pytań brzmi:
    "jakimi urządzeniami jesteś zainteresowany (max 2 z wymienionych):
    - instalacja fotowoltaiczna
    - hybrydowy ogrzewacz wody
    - pompa ciepła dla potrzeb ciepłej wody użytkowej
    - kocioł na biomasę"

    Planuję zaznaczyć dodatkowo pompę ciepła (bo mam basen ;)

    do chyba 10 grudnia muszą złożyć wniosek, a realizacja w drugiej połowie
    przyszłego roku

    Łukasz

  • 17. Data: 2016-11-17 09:15:04
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Wed, 16 Nov 2016 23:31:29 -0800 (PST), Kris napisał(a):

    > Pewnie z czasem zaczną produkować coś mniej rzucajacego się w oczy ale póki co jest
    jak jest

    Może nawet już niedługo, Musk ostatnio pokazał panele imitujące pokrycie.

    http://gadzetomania.pl/58957,elon-musk-solar-roof-so
    lar-glass

    wygląda to lepiej, choć przyznam, że mi panele na dachach specjalnie nie
    przeszkadzają, już te na stojakach na ziemi bardziej rzucają się w oczy.

    --
    scruffty

  • 18. Data: 2016-11-17 10:35:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > albo oświetlisz lampami łukowymi podwórko ;)
    > Pewnie jakiś max będzie ustalony, prawdopodobnie tak jak piszesz na 10kWp.

    10kWp jest własnie ta granicą, od której zaczyna się przewymiarowanie.
    Krajowe regulacje w Europie, jeśli różnicują stawki odsprzedaży energii
    w zależności od mocy zainstalowanej, tu właśnie robią ograniczenie.
    Pierwszy projekt polskiej ustawy przewidywał 1,30 zł/kWh z instalacji
    poniżej 10 kWp (a nawet 10 kW).

    Z drugiej strony jest to techniczna granica. 10 kWp to circa 40 paneli.
    A to z kolei 80 metrów kwadratowych. Jak raz na całą połać domu.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2016-11-17 10:37:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Łukasz napisał:

> [...]
    > - pompa ciepła dla potrzeb ciepłej wody użytkowej
    > - kocioł na biomasę"
    >
    > Planuję zaznaczyć dodatkowo pompę ciepła (bo mam basen ;)

    No to sprytne, bo zeżre każdą nadwyżkę. Sąsiad ma basen kryty, w piwnicy.
    A do tego na dachu panele z obiegiem cieczy. Całkowita sprawność zamiany
    fotonów w ciepło wody wychodzi przy tym lepsza niż z fotowoltaiki, nawet
    z pompą ciepła.

    A przy okazji -- chorwacka ustawa OZE ma ciekawy zapis. Stawki odkupu
    energii elektrycznej z domowych instalacji fotowoltaicznych do 10 kWp
    zależą dość mocno od tego, czy dom ma kolektory słoneczne do grzania
    wody. Jeśli ma, HEP płaci więcej. Chodzi o to, by ludzie nie marnowali
    drogiej energii elektrycznej ze słońca na rzecz tak trywialną i łatwą
    do realizacji w inny sposób, jak grzanie wody użytkowej.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2016-11-17 10:38:05
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

> [...]
    >
    > Z drugiej strony jest to techniczna granica. 10 kWp to circa 40 paneli.
    > A to z kolei 80 metrów kwadratowych. Jak raz na całą połać domu.

    A powiedzcie mi - te panele się jakoś zużywają? Po iluś latach trzeba to
    np. wymienić?

    Pzdr

    --
    /__/_* /