  • 21. Data: 2009-06-14 19:32:04
    Temat: Re: fundament
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    news:h13fqo$bil$1@inews.gazeta.pl...

    > W moim projekcie w ławach miał być B20, z tego co wiem, zwykle tez takim
    > się ławy zalewa. Czy taki jest konieczny, czy wystarczy słabszy - nie
    > wiem, nie mi decydować.

    Slusznie, nalezy robic wg. projektu. Ja np. B15 mam w stropie i wisi, a B20
    tylko w konstrukcyjnie trudnych elementach. W wiekszosci przypadkow B15 jest
    wystarczajace na fundamenty i zapewne czesto jest jest nawet slabszy, w
    wiekszosci przypadkow oczywiscie, Twoj moze nim nie byc. Dawniej nie bylo
    betoniarni i kilkusetletnie co najmniej budowle mozemy podziwiac do dzis, o
    czym nalezy pamietac zanim popadnie sie w paranoje. Mozesz byc rowniez z
    Warszawy, gdzie w mojej okolicy krazyly swego czasu wrecz legendy jakie to
    betony projektuje sie w stolicy dorabiajac betoniarzy.

    Pozdro.. TK

  • 22. Data: 2009-06-14 19:41:38
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Maniek4 pisze:

    > A jak w wykopie szerokosci scian fundamentowych zrobic lawy fundamentowe??

    Tutaj właśnie tak budują... Leją w rowek beton do głębokości
    przemarzania i tyle, a co ponad grunt, szalują i mają fundament... Tyle,
    że betonu idzie o wiele więcej, a i nie wiadomo jak go zaizolować i
    zdrenować...
    U mnie ściany będą miały szerokość 25 cm. a ławy 50 cm, ale nie
    zamierzam kopać rowka tylko na szerokość ław, bo to może być
    niewykonalne :-) - obsypie się, a poza tym potem majster nie wlazłby z
    szalunkiem. Trzeba zebrać więcej ziemi.

    pozdr.
    robercik-us

  • 23. Data: 2009-06-14 20:04:36
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > kopać rowka tylko na szerokość ław, bo to może być niewykonalne :-) -
    > obsypie się, a poza tym potem majster nie wlazłby z szalunkiem. Trzeba

    Ja zgarnalem caly chumus ladowarka, bylo tego jakies pol metra. Dom i tak
    zamierzalem podniesc, wiec w odkrytym piachu na dlugosc ostrza szpadla
    wykopalismy rowki na lawy fundamentowe. Tam ulozylismy zbrojenie, a
    wystajaca czesc lawy zaszalowalismy deskami. Reszta fundamentu niestety szla
    w szalunkach, a ze chalupa szeroka i dluga to w jeden dzien sie niestety nie
    udalo. Calosc zasypalem z zewnatrz, a w srodek weszlo jakies 50 wywrotek
    zwiru. Zgarniety wczesniej chumus rozgarnalem przed domem i rosnie sobie
    trawka.

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2009-06-14 20:49:26
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Maniek4 <b...@w...pl> wrote:

    > Slusznie, nalezy robic wg. projektu. Ja np. B15 mam w stropie i
    > wisi,
    > a B20 tylko w konstrukcyjnie trudnych elementach. W wiekszosci
    > przypadkow B15 jest wystarczajace na fundamenty

    Zapewne tak, ale w momencie, kiedy B20 kosztował mnie 230zł/m3, a
    B15 był po 220zł/m3 to co tu oszczędzać?

    J.

  • 25. Data: 2009-06-14 21:28:18
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Zapewne tak, ale w momencie, kiedy B20 kosztował mnie 230zł/m3, a B15 był
    > po 220zł/m3 to co tu oszczędzać?

    Nie ma co, kiedy ja robilem strop roznica byla znaczna.

    Pozdro.. TK