  • 1. Data: 2011-08-18 07:09:27
    Temat: "głupie" pytanie o rekuperator
    Od: szary <n...@x...pl>

    ..jako, że z fizyki pozostała mi pustka.

    Czy nie jest tak, że rekuperator daje lepszy % odzysku przy wiekszej różnicy
    temperatur?

    np. -15 wlot, +20 wywiewne
    a +10 wlot, +20 wywiewne
    Zastanawiam się nad sensem zakupu reku gdy będzie +8 wlot z GWC (rurowy).

    Myślę o ogrzewaniu wentylacyjno-nawiewnym (piec i nagrzewnica woda-
    powietrze) + dwoma bajpasami tj.
    1/ z GWC
    2/ bajpass na wlot z pominięciem GWC (czyszczenie,regeneracja itp.)
    3/ (częściowy) bajpass na powierze wtórne (~ciagnięte z salonu?)

    bajpasy sterowane (~siłowniki) z tym, że 3/ nie zamyka całkowicie
    pozostałych źródeł (tak aby się nie dusić).
    Chodzi mi o możliwość mocniejszego grzania bez zwiększania wentylacji ponad
    potrzebę. Ale nie dyskutujmy o tym (to jeszcze dalego do tego). Zastanawiam
    się czy w tym ukladzie reku zwraca się w sensownym czasie.

  • 2. Data: 2011-08-18 08:12:06
    Temat: Re: "głupie" pytanie o rekuperator
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    "szary" <n...@x...pl> wrote in message
> [...]
    > a +10 wlot, +20 wywiewne
    > Zastanawiam się nad sensem zakupu reku gdy będzie +8 wlot z GWC (rurowy).

    Jeśli myślisz, że GWC rurowy (ile m tej rury?) zrobi Ci w zimie
    z -15... owe +8 to jesteś niepoprawnym optymistą.

  • 3. Data: 2011-08-18 08:40:35
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "szary" <n...@x...pl> napisał w wiadomości
    > ..jako, że z fizyki pozostała mi pustka.
    >
    > Czy nie jest tak, że rekuperator daje lepszy % odzysku przy wiekszej różnicy
    > temperatur?

    jak najbardziej tak :)

    b.

  • 4. Data: 2011-08-18 09:06:51
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sie, 10:12, "Aleksander" <f...@f...fake> wrote:

    > Jeśli myślisz, że GWC rurowy (ile m tej rury?) zrobi Ci w zimie
    > z -15... owe +8 to jesteś niepoprawnym optymistą.

    Dobrze dobrany zrobi.. Ale naprawde bedzie musial byc dlugi i miec
    duze opory ;-) A i ciezko to sensownie obliczyc. Lepiej GWC wodny
    gdzie obliczenia "gruntowe" mozna brac z dolnych zrodel pomp ciepla, a
    ten temat jest juz przerobiony na wszystkie mozliwe sposoby, a
    obliczeniami wymiennika niech sie zajmie producent owego. Da sie to
    wyliczyc z dosc duza precyzja :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 5. Data: 2011-08-18 09:32:58
    Od: "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > a +10 wlot, +20 wywiewne
    > Zastanawiam się nad sensem zakupu reku gdy będzie +8 wlot z GWC (rurowy).

    raczej nierealne ...
    ziemia na tych przyjmijmy 2 m ponizej poziomu terenu ma stałą temp +8, ale
    jak bedziesz miał te powiedzmy 50 mb rury i wleci do niej -15 to do domu jak
    wleci około 0 to juz bedzie ok... zeby wleciało +8 to byś musiał to
    powietrze na dłuższy czas zamknąć w rurze - az sie nie ogrzeje -
    zapotrzebowanie na powietrze w domu jest duze i cały czas musi napływac ;)

> [...]
    > Zastanawiam
    > się czy w tym ukladzie reku zwraca się w sensownym czasie.

    Reku mozna traktowac (taką mam nadzieje) jako taką "tanią klimę" -zawsze
    latem troche powietrze ochłodzi.
    także jak wybierac miedzy centralą wentylacyjna, a reku to lepiej troszkę
    dopłacić do reku.

    Co do ogrzewania nagrzewnica powietrza to sie nie wypowiadam.

    pzdr.
    Marcin W.

  • 6. Data: 2011-08-18 09:57:29
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sie, 11:32, "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl>
    wrote:

    > Co do ogrzewania nagrzewnica powietrza to sie nie wypowiadam.

    Da sie dosc skutecznie. Niedawno wycenialem w kilku roznych firmach
    produkujacych nagrzewnice takie wymienniki dla parametrow:

    - temp. zew. -20stC
    - powietrze 400m3/h
    - czynnik wlot +6stC

    Tak dobrali (kanal 40x40, 4 rzedowa) ze na wylocie powietrze mamy
    +3stC, wylot glikolu tez +3stC, przeplyw glikolu 0,75m/s, daje to moc
    az 3,5kW. W lato zakladajac +30st na wlocie mamy prawie taka sama
    roznice temperatur wiec i podobna moc. A jak sobie przepne dolne
    zrodlo na te z pompy ciepla to nawet bedzie lepiej, bo temperatury
    gruntu w okolicy tego zrodla po zimie sa nizsze (np. 2stC).

    Rurowiec zawsze bedzie gorszy i przy kilkudniowych temperaturach
    ponizej -10stC nie liczylbym ze na wlocie bedzie dodatnia temperatura!
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2011-08-18 10:22:24
    Temat: Re: "glupie" pytanie o rekuperator
    Od: "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl>

    > Da sie dosc skutecznie. Niedawno wycenialem w kilku roznych firmach
    > produkujacych nagrzewnice takie wymienniki dla parametrow:

    O ogrzewaniu - zamiast grzejnikow/podlogowki - nagrzewniaca powietrza mi
    chodzilo oczywiscie ;) nie o GWC

  • 8. Data: 2011-08-18 10:25:46
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sie, 12:22, "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl>
    wrote:

    > O ogrzewaniu - zamiast grzejnikow/podlogowki - nagrzewniaca powietrza mi
    > chodzilo oczywiscie ;) nie o GWC

    Aahhh nie doczytalem :-)
    Jak dla mnie ogrzewanie powietrzem tylko do szkieletora - w murowanym
    to porazka :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 9. Data: 2011-08-18 10:39:40
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > Jak dla mnie ogrzewanie powietrzem tylko do szkieletora - w murowanym
    > to porazka :)

    Eeeeee, a czemu? Co za róznica? Moim zdaniem ogrzewanie powietrzne nadaje sie tylko
    dla domow energooszczednych aby strumien powietrza grzewczego nie musial byc duzy.
    Nie ma znaczenia z czego jest dom.

    b.

  • 10. Data: 2011-08-18 23:29:06
    Od: szary <n...@x...pl>

    Adam wrote:

> [...]
    > ten temat jest juz przerobiony na wszystkie mozliwe sposoby, a
    > obliczeniami wymiennika niech sie zajmie producent owego. Da sie to

    z tymi -15 , +8 to sobie tak strzeliłem, gdzies tu chyba były podawane
    wyniki: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?153216-tem
    peratura-za-
    GWC&p=3888343
    Zgubiłem lika a nie maiałem czasu się przez to przebijać teraz.

    Może być wodny, czemu nie.
    Do rurowego mam grunt glina, woda lato max. ok.3m, wiosną (ostatnie 2 lata -
    do 1.5m), przez ~15 poprzednich lat ~2+ m.
    Ale to się jeszcze przemyśli, posprawdza.

    Tylko mam dylemat czy ten rekuperator (5-6 tys) ma większy sens (czas
    zwrotu). Instalację zrobię z ewentualnym wpięciem, zreszta dam też trochę
    PEXa na ewentualne grzejniki (łazienki standard). Programowanie,
    elektronika, majstrowanie - to moje hobby - tylko aby czas się znalazł.

    No cóż, widac czeka mnie ze dwa dni grzebania po forum muratora.