  • 61. Data: 2014-07-28 12:36:23
    Temat: Re: gorac na pietrze w upalne dni- klima czy rekuperacja?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 25 Jul 2014 16:29:40 +0200, Ergie

    > Przy dwuspadowym o kącie 20 stopni oczywiście wentylacja
    > będzie ale gorsza niż przy 45 stopniach.

    Ale lepsza niż przy płaskim. :)

    > Mam wrażenie że nie masz okien dachowych. Ja mam i mimo, że jak patrzę na
    > dach to powietrze aż faluje bo jest nagrzany jak asfalt to po otwarciu okna
    > nic do środka nie bucha - bo niby skąd? Co miałoby zmusić gorące powietrze
    > by popłynęło w dół i wpadło do środka?

    Nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie powietrze rusza się w różne strony. ;)
    Wystarczy lekki wiaterek z jednej strony i powietrze jest wtłaczane do
    środka. Dlatego jeśli uchylam, a mam neistety WG w obecnym domu, to tylko
    szczytowe okna.

    > Co do zysków od nasłonecznienia to będą identyczne przy identycznej
    > efektywnej (uwzględniającej kąty) powierzchni skierowanej na słońce. Dachowe
    > wpuszczają więcej światła więc można ich dać mniej więc wyjdzie na to samo.

    W związku z tym, że mam dach dwuspadowy, to mam okna połąciowe i
    elewacyjne. Z elewacyjnych jest więcej światła i mniej ciepła od słońca (a
    są od Płd.-Wsch.). Jest teraz południe, a okna dachowe od Płn. świecą i
    grzeją ścianę. Elewacyjne tylko świecą.

    > Największa wadą okien dachowych jest hałas podczas deszczu i konieczność
    > zamknięcia podczas drobnej mżawki.

    To prawda. Dodatkowo się brudzą. Ja mieszkam w lesie i po dwóch dniach od
    umycia są tak samo brudne jak były przed myciem.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 62. Data: 2014-07-28 14:45:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 25 Jul 2014 12:33:36 +0200, Ergie

    > W lecie rekuperator "odzyskuje" zimno. Oczywiście nie działa tak
    > spektakularnie jak w zimie gdy różnica temperatur wynosi 20 stopni ale z
    > kratek wieje wyraźnie zimniejszym powietrzem niż temperatura za oknem.

    Może dlatego, że wieje. :) Musimy się umówić, że naprawdę rzadko kiedy w PL
    temperatura powietrza wychodzi ponad 28sC. "Przeciętny" komfort cieplny w
    lato to jest 24-26sC dla pomieszczenia. Biorąc pod uwagę zyski w domu, to
    tego chłodu do odzyskania będzie tyle co kot napłakał. Raczej zawsze będzie
    nadwyżka ciepła.

    > Mam zwykłe wewnętrze materiałowe, ale jasne. Nie są tak dobre jak
    > zewnętrzne, ale za to tanie i wygodne w użyciu.

    Ja mam zaciemniające Veluxa. Grzeją jak cholera po zaciagnięciu. Mucha jak
    wpadnie w szparę między szybą a roletą, to ginie w parę sekund.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 63. Data: 2014-07-28 17:16:18
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Może dlatego, że wieje. :)

    > Musimy się umówić, że naprawdę rzadko kiedy w PL
    > temperatura powietrza wychodzi ponad 28sC.

    W tym roku takich dni było u nas kilkanaście.

    > "Przeciętny" komfort cieplny w
    > lato to jest 24-26sC dla pomieszczenia.

    ??? Nie mam klimatyzacji i temperatura na poddaszu jeszcze nigdy nie
    przekroczyła 25 stopni. 25 to nie jest komfort. Tyle miałem w jednym z
    mieszkań bez wentylacji mechanicznej i to był dramat.

    > Biorąc pod uwagę zyski w domu, to
    > tego chłodu do odzyskania będzie tyle co kot napłakał. Raczej zawsze
    > będzie
    > nadwyżka ciepła.

    Popełniasz zasadniczy błąd - pomijasz noc/deszcz itp. współczesne centrale
    wentylacyjne (nie wiem, czy wszystkie) mają czujniki temperatury i
    odpowiednie programy. W mocy lub w trakcie deszczu gdy temperatura powietrza
    spada zwiększają swoją wydajność, a w największe upały zmniejszają.

    Według prognozy dla dnia dzisiejszego noc 17 dzień 28. W nocy wentylacja
    chodzi na większych obrotach i jak wstaję to już ma dom schłodzony do 21-22
    stopnie. W ciągu dnia temperatura wzrasta tak, że pod wieczór jest 23-24.
    Ale w południe gdy jest największy upał to wnętrze domu jeszcze jest
    schłodzone po nocy i rekuperator ma co odzyskiwać. Z kratek wieje wyraźnie
    mniej niż te 28 na zewnątrz. Pewnie to będzie gdzieś ok 25, ale nigdy tego
    nie mierzyłem.

    > Ja mam zaciemniające Veluxa. Grzeją jak cholera po zaciagnięciu. Mucha jak
    > wpadnie w szparę między szybą a roletą, to ginie w parę sekund

    Ja mam zwykłe materiałowe (jasne) w ogóle się nie nagrzewają i nie sądzę by
    mucha miała się ugotować.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 64. Data: 2014-07-28 18:56:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 28 Jul 2014 17:16:18 +0200, Ergie

    > W tym roku takich dni było u nas kilkanaście.

    Leczę zepsutą nogę po Kitesurfingu siedząc w domu, to coś o tym wiem. ;)
    Nie było IMHO dużo takich dni.

    > ??? Nie mam klimatyzacji i temperatura na poddaszu jeszcze nigdy nie
    > przekroczyła 25 stopni. 25 to nie jest komfort. Tyle miałem w jednym z
    > mieszkań bez wentylacji mechanicznej i to był dramat.

    Jeśli na zewnątrz jest 28-29 to 24 jest komfortem. Względnym oczywiście. ;)
    Ja się w domu negliżuję tudzież przebieram w coś "lekkiego". :>

> [...]
    > odpowiednie programy. W mocy lub w trakcie deszczu gdy temperatura powietrza
    > spada zwiększają swoją wydajność, a w największe upały zmniejszają.

    Rzeczywiście. Pośrednio popełniam, ponieważ cały czas patrzę przez swój
    pryzmat, tj. WG. Zapominam, że w nocy się dom chłodzi przy WM.

> [...]
    > stopnie. W ciągu dnia temperatura wzrasta tak, że pod wieczór jest 23-24.

    Ale to rozumiem bez wpuszczania powietrza zewnętrznego.

    > Ale w południe gdy jest największy upał to wnętrze domu jeszcze jest
    > schłodzone po nocy i rekuperator ma co odzyskiwać.

    Największy upał jest koło 14. ;) Ale pomijając to, te 4-5sC różnicy to
    niewiele, bo jak to "chłodniejsze powietrze" dotrze do rekuperatora, to już
    się ociepli w kanałach, a poza tym sporo się na wymianie jednak traci.

    > Z kratek wieje wyraźnie mniej niż te 28 na zewnątrz.
    > Pewnie to będzie gdzieś ok 25, ale nigdy tego nie mierzyłem.

    Możesz w wolnej chwili zdjąć pomiar. Ale wg mnie to na instalacji i
    wymienniku takim jak w reku (czyt. małym) są straty min. 2 sC.

    Czy rekuperator ma jeden wentylator w nawiewie, czy dwa, nawiewowy i
    wywiewowy?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 65. Data: 2014-07-29 12:53:50
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Ale to rozumiem bez wpuszczania powietrza zewnętrznego.

    Oczywiście. Okna są ciągle zamknięte a dzieci są nauczone zamykać za sobą
    drzwi na taras.
    Wymiana powietrza odbywa się wyłącznie przez wentylację mechaniczną.

    > Największy upał jest koło 14. ;) Ale pomijając to, te 4-5sC różnicy to
    > niewiele, bo jak to "chłodniejsze powietrze" dotrze do rekuperatora, to
    > już
    > się ociepli w kanałach,

    Od rekuperator do salonu kanał ma jakieś 10mb długości. Cały jest ocieplony
    wełną mineralną. Przy różnicy kilka stopni ilość ciepła (zimna)
    przenikającego przez wełnę jest minimalna a powietrze ciągle płynie więc
    jeśli tylko rekuperator chodzi non stop to powietrze w kanałach nie zdąży
    się nagrzać w sposób mierzalny.

    > a poza tym sporo się na wymianie jednak traci.

    Procentowo jakieś 15-20%. Tyle że przy różnicy 5K 20% to tylko 1K.

    > Możesz w wolnej chwili zdjąć pomiar.

    Nie mam czym. Miałem dokładny elektroniczny termometr ale mi padł. Ten co
    mam obecnie ma +- 0,5 stopnia, czyli to żaden pomiar, ale ok zmierzę.

    > Ale wg mnie to na instalacji i
    > wymienniku takim jak w reku (czyt. małym)

    W moim reku nie ma "małego" wymiennika. Powierzchnia wymiany to 40m2 :-)
    Ale oczywiście są też reku gdzie wymiennik ma powierzchnię 1m2. I bynajmniej
    nie różnia się ceną 40-krotnie a tylko dwukrotnie.

    > są straty min. 2 sC.

    Całkiem możliwe że sumarycznie będą to 2K skoro 1K wynika wprost ze
    sprawności rekuperatora, a do tego trzeba by doliczyć minimalne straty w
    kanałach i ciepło od silników wentylatorów. No ale te 2K to właśnie
    dmuchanie 24 gdy w środku jest 22 a na zewnątrz 27, albo 25 gdy w środku
    jest 23, a na zewnątrz 30.

    > Czy rekuperator ma jeden wentylator w nawiewie, czy dwa, nawiewowy i
    > wywiewowy?

    Mój ma dwa i wszystkie jakie widziałem mają dwa. Choć mogę sobie wyobrazić
    oszczędnych chińczyków co zaproponują centralę wentylacyjną tylko z jednym
    wentylatorem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 66. Data: 2014-07-29 13:01:59
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 lipca 2014 12:53:50 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > kanałach i ciepło od silników wentylatorów. No ale te 2K to właśnie
    > dmuchanie 24 gdy w środku jest 22 a na zewnątrz 27, albo 25 gdy w środku
    > jest 23, a na zewnątrz 30.

    Zakladajac wymiane ~120m3/h (tyle mi w wiekszosci reku chodzi) to roznica
    miedzy tym co na zewnatrz (30), a tym co wieje reku (25) to 5stC czyli
    oszczednosc rzedu 160W. Wylaczysz kompa i masz to samo ;)

    Musisz miec baaardzo malo akumulacyjny budynek skoro pisales, ze u Ciebie
    reku wychladza w nocy budynek o pare stopni. U mnie np. wczoraj nawiewajac
    200m3/h z temperatura ok. 18stC (tyle bylo w nocy) temperatura spadla w
    domu w salonie z 26stC do 25,5stC. Przypuszczam ze gdybym wylaczyl reku
    to tez by spadla tylko minimalnie mniej. Ty chyba masz kanadyjczyka ze
    tak szybko Ci spada temp. przy tak malej mocy chlodzenia :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 67. Data: 2014-07-29 16:02:19
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Musisz miec baaardzo malo akumulacyjny budynek

    Beton komórkowy, brak podłogówki (a co za tym idzie cieńsza wylewka), dobrze
    zrobiony dach, który nie nagrzewa domu, garaż oddzielony od domu ścianą o
    dobrej izolacji.

> [...]
    > to tez by spadla tylko minimalnie mniej. Ty chyba masz kanadyjczyka ze
    > tak szybko Ci spada temp. przy tak malej mocy chlodzenia :D

    Chciałbym kanadyjczyka, ale jak się budowałem to był problem z zakupem
    drewna dobrej jakości w rozsądnej cenie.

    Mój reku ma wydajność 500m3 na godzinę. W trakcie upałów chodzi na minimum a
    w nocy na maksa. Interpolując Twój wynik przy 200m3/h do moich 500m3/h
    dochodzimy do spadku o 1,25K, a to przy założeniu że nasze domu są tak samo
    akumulacyjne i chłodzimy tę samą powierzchnię ścian/podłóg, a pewnie tak nie
    jest. Ja na co dzień grzeję/chłodzę niecałe 100m2. (siłownia i pokój
    gościnny mają przełoączoną wentylację na minimum, a tylko gdy są używane są
    wentylowane z normalną mocą).

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 68. Data: 2014-07-30 08:53:15
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 29 Jul 2014 12:53:50 +0200, Ergie

    > Oczywiście. Okna są ciągle zamknięte a dzieci
    > są nauczone zamykać za sobą drzwi na taras.
    > Wymiana powietrza odbywa się wyłącznie
    > przez wentylację mechaniczną.

    Czyli wprost przeciwnie do zdziwionego Twoimi wynikami Adasia, który "okna"
    tarasowe zostawia otwarte by jego pachnący pies w dowolnej chwili miał
    dostęp do kanapy. :>

> [...]
    > jeśli tylko rekuperator chodzi non stop to powietrze w kanałach nie zdąży

    Ale ta warstewka izolacji to niewielka jest, a na górze, bo zakładam, że
    masz kanały prowadzone w suficie podwieszonym, jest wysoka temperatura.

    > W moim reku nie ma "małego" wymiennika. Powierzchnia wymiany to 40m2 :-)

    To nie jest dużo, zwłaszcza jak się zwiększy prędkość przepływu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 69. Data: 2014-07-30 09:06:40
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 29 Jul 2014 16:02:19 +0200, Ergie

    > Mój reku ma wydajność 500m3 na godzinę.
    > W trakcie upałów chodzi na minimum a w nocy na maksa.

    Możesz napisać jakiej średnicy masz kanały, jakiej "technologii" oraz czy
    hałas nie jest dokuczliwy w nocy przy tych 500m3/h? Oczywiście hałas to
    kwestia względna, zależy także od jakości wykonania przewodów (już wiem, że
    najwięcej hałasu w WM generują przepustnice), ale zapytać muszę, chcę. ;)

    Planuję w nowym domu wykorzystywać WM do chłodzenia (chcę wpleść wymiennik
    chłodzący/grzejący w układ WM, który będzie w lato dawać nawiew na
    anemostacie ~8-12sC) i ew. w miarę możliwości do dogrzewania powietrza w
    zimie.

    W zasadzie wszystko się składa do kupy (choć Adaś zaraz znowu zacznie
    udowadniać, na analogii do splitów, że się nie da się :P), martwi mnie
    nadal tylko ew. hałas. Pewnie idzie się przyzwyczaić do szumu, ale zawsze
    lepiej mieć ciszej niż głośniej. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 70. Data: 2014-07-30 09:08:39
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 30 lipca 2014 08:53:15 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Czyli wprost przeciwnie do zdziwionego Twoimi wynikami Adasia, który "okna"
    > tarasowe zostawia otwarte by jego pachnący pies w dowolnej chwili miał
    > dostęp do kanapy. :>

    Porownywalem wyniki w nocy kiedy tez wszystko mam pozamykane.
    A w dzien oczywiscie ze okno tarasowe mam w wiekszosci otwarte - nie
    bardzo wyobrazam sobie zeby bylo inaczej - nie po to kupilem dzialke z takim
    widokiem z tarasu: http://szyna.civ.pl/trawka/trawka2.jpg zeby teraz ogladac
    to zza szyby.

    Ergie - jaka masz centrale i jakie kanaly? Bo ja tam i tak nie wierze w te
    Twoje obnizanie temperatury o 4-5stC, mierzyles to czy mowisz na oko? Bo
    na oko to u mnie tez jest chlodniej rano jak wstane ale czujka pokazuje
    co innego... :)

    --
    Adam Sz.