  • 1. Data: 2009-01-29 09:25:14
    Temat: grodzenie dzialki i doprowadzenie pradu - pytanie
    Od: "Flyte" <f...@o...pl>

    Witam,

    mam zamiar w niedlugim czasie wykonac na mojej dzialce dwie rzeczy:

    * doprowadzic prad
    * ogrodzic

    Zeby doprowadzic prad, Zaklad Energetyczny musi postawic slup. Mam juz wydane
    warunki przylaczenia do sieci. Zastanawiam sie nad nast opcjami slupa: czy
    naklaniac Zaklad Energetyczny do postawienia go a) poza dzialka, b) w granicy,
    c) na dzialce. Wg mnie idelanie byloby zeby postawic w granicy. Przez pewien
    czas bede musial korzystac ze skrzynki na slupie, a z drugjej strony nie chcial
    bym sobie szpecic ladnej dzialki slupami. Jak raz juz ten slup sie tam
    znajdzie, to juz nie bedzie mozliwosci go usuniecia (albo bedzie bardzo
    czasochlonna).

    Co wiecej, obecny plot jest bardzo zaniedbany i chce postawic nowy. Wg plany
    zagospodarowania gminy moja dzialka graniczy z droga gminna (a wlasciwie pas
    drogowy) o szerokosci 10m. Problem polega na tym ze obecna droga ma okolo 2,5
    metra (dwa auta sie nie wymina). Czy gmina moze zmusic mnie do odstapienia np.
    2 metrow dzialki na rzecz drogi? czy moge powiedziec nie? (skoro dzialka jest
    moja). Jak powinienem grodzic dzialke? dokladnie w granicy dzialki, czy moze
    cofnac sie o 1-2m. Jezeli sie mam cofnac, to jaka jest gwarancja ze ktos nie
    bedzie ujezdzal skrajego pasa ktory jest de facto moja dzialka?

    Czy moze np. cofnac sie o 1m (w tym pasie postawic slup elektr) a ten ów metr
    ogrodzic juz niskim ogrodzeniem (okolo 1m) i posadzic trawe?

    Jak powinienem sie zachowac w tej sytuacji w rozmowie z gmina?

    Za wszelkie sytuacje bede b. wdzieczny.

    Flyte

  • 2. Data: 2009-01-29 11:01:57
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Flyte" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ogrodzic juz niskim ogrodzeniem (okolo 1m) i posadzic trawe?
    >
    > Jak powinienem sie zachowac w tej sytuacji w rozmowie z gmina?

    1. slup ci postawia na 100% poza pasem drogowym wiec musisz zobaczyc na
    mapce co i jak.
    2. jak w planie jest pas drogowy to znaczy ze gmina go rezerwuje i nic nie
    mozesz zrobic chyba ze chcesz sie latami procesowac.(a placa calkiem
    przyzwoicie)
    3. a jak grodzic tez powinno byc na mapce, za duzo tu niewiadomych...

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 3. Data: 2009-01-29 11:51:01
    Od: "Flyte" <f...@o...pl>

    Andrzej,

    dziękuję za odpowiedź. Czyli jednak słup na działce, ale np. w rogu.
    Pierwszym krokiem jaki wykonam jest wizyta w Urzędzie Gminy. Problem polega na
    tym że jest to 200km od miejsca zamieszkania, a w weekendy urzędy nie pracują.
    Ale inaczej tego nie załatwię, więc do nich pojadę. To na pewno wiele wyjaśni.

    Oczywiście jestem za tym żeby drogi gminne/rojazdowe były szerokie, ale:
    * nie chce zeby się to działo kosztem mojej działki. Niech gmina też
    symetrycznie zagarnie pas po drugiej stronie osi drogi.
    * jeżeli chcą wykupić, to po cenie odpowiedniej. Nie chce stopować inwestycji
    lokalnej, ale z drugiej strony nie mam zamiaru oddawać ziemi za darmo. Jest to
    ziemia rolna, na razie mi się nie opłaca tego przekwalifikować do budowlane,
    choć wokół wszędzie są domki.

    Czy jeżeli teraz ogrodzę działkę siatką według granic, to czy później mogę
    dochodzić zwrotów przeniesienia siatki.

    Pozdrawiam,

    Flyte

  • 4. Data: 2009-01-29 13:28:19
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Flyte napisal:

> [...]
    > pracują.
    > Ale inaczej tego nie załatwię, więc do nich pojadę. To na pewno wiele

    no napewno, koniecznie wez wyrys twojej dzialki z planu zagospodarowania to
    najwiecej ci pokaze

    > Oczywiście jestem za tym żeby drogi gminne/rojazdowe były szerokie, ale:
    > * nie chce zeby się to działo kosztem mojej działki. Niech gmina też
    > symetrycznie zagarnie pas po drugiej stronie osi drogi.

    i zazwyczaj tak bywa ale nie ma reguly

    > * jeżeli chcą wykupić, to po cenie odpowiedniej. Nie chce stopować
    > inwestycji
    > lokalnej, ale z drugiej strony nie mam zamiaru oddawać ziemi za darmo.

    cene daja doba z tego co pamietam srednia z cen transakcyjnych u notariusza
    ale moge sie mylic

    > Jest to
    > ziemia rolna, na razie mi się nie opłaca tego przekwalifikować do
    > budowlane,
    > choć wokół wszędzie są domki.

    Tak nie bywa, jaki masz symbol oznaczenia terenu? (Mn czy R ?)

    > Czy jeżeli teraz ogrodzę działkę siatką według granic, to czy później mogę
    > dochodzić zwrotów przeniesienia siatki.

    NIE, masz plan zagospodarowania i on cie uprzedza ze bedzie droga

    Andrzej

  • 5. Data: 2009-01-29 15:23:07
    Od: "PioPio" <e...@g...pl>

    > Oczywiście jestem za tym żeby drogi gminne/rojazdowe były szerokie, ale:
    > * nie chce zeby się to działo kosztem mojej działki. Niech gmina też
    > symetrycznie zagarnie pas po drugiej stronie osi drogi.

    To musisz wynegocjować w UG. Zazwyczaj są skłonni do negocjacji bo ty masz
    argument, że jak nei to się nie zgodzisz w ogóle. W sumie mogliby sądownie
    wymusić na Tobie zabranie tego kawałka ale jest to długotrwałe i kosztowne dla
    nich. Taniej będzie dogadać się z Tobą i odkupić od Ciebie kawałek ziemi.

> [...]
    > ziemia rolna, na razie mi się nie opłaca tego przekwalifikować do budowlane,

    Możesz próbowac negocjowac zawsze. Uwierz, ze jest to możliwe i jest pewnien
    zakres elastyczności z ich strony. Tylko nie przesadzaj. Jak zażądasz 10 razy
    niż są w stanie zapłacić to pewnie nie dogadacie się szybko.
    I pamiętaj, wszystkie ustalenia na piśmie, burmistrz się zmieni, jakiś
    naczelnik odejdzie i przepadnie wszystko co ustaliłes na gębę.
    Ja jak negocjowałem w gminie, to wszystko zapisywałem na kartce prawie na żywo
    i podpisywałem się razem z burmistrzem. Zmienił się burmistrz i chociaż chciał
    mi dokopać to nic z tego nie wyszło.

    > Czy jeżeli teraz ogrodzę działkę siatką według granic, to czy później mogę
    > dochodzić zwrotów przeniesienia siatki.

    Pamiętaj, że ogrodzenia w pasie drogowym należy zgłaszać do urzędu. Jak
    zgłosisz, że budujesz w granicy i nikt nie zauważy i pozwolą to w przypadku
    kiedy ci zniszczą drogowcy to możesz dochodzić ale nie sądzę, żeby się tak
    komuś pomyliło. Nawet jak będziesz grodził poza linią drogową to zgłoś. Jak
    będzie naniesione na planie to w razie jakiegokolwiek remontu nawet jak ci
    zniszczą to muszą odbudowac albo oddać kasę.
    U nas był taki przypadek, że na planach była droga gruntowa i większość osób
    nei zgłaszało tego, że wykonuje utwardzany podjazd. Budowali kanalizacje i
    zostało któregoś popołudnia 5 wjazdów na posesje a reszte rozbebeszyli. Nie
    było na planie, jeden gość akurat był w domu to się dogadał z kanalarzami, że
    mu nie zniszczyli ale kilkanaście osób miało zniszczone dojazdy do domu. Po
    wielkiej awanturze w Urzędzie okazało się, że nikt z nich nie zgłaszał nigdy
    utwardzania dojazdu no to zrobili zgodnie z mapami. Nikt nie dostął żadnego
    odszkodowania a o ile dobrze kojarzę to dwóch czy trzech po sądach się
    szlajało ale i tak nic z tego nie wyszło.

    Odnośnie słupa to takie małe pytanko uściślające - czy ten słup będzie służył
    tylko tobie??

    Pzdr
    PioPio

  • 6. Data: 2009-01-29 15:38:20
    Od: "Flyte" <f...@o...pl>

    Witam,

    dzięki za podpowiedzi. Zwłaszcza z zapisywaniem i zmieniającymi się władzami
    gminy (skojarzyło mi sie z powiedzeniem "pocałujta w d..pę wójta").

    > Odnośnie słupa to takie małe pytanko uściślające - czy ten słup będzie służył
    > tylko tobie??

    Cytat z warunków przyłącza prądowego:
    "Podmiot (czyli ja) zobowiązuje się do zapewnienia dla Zakł Energet. prawa do
    dysponowania terenem, na którym zlokalizowane będą sieci i przyłącze związane z
    przyłączeniem obiektu Podmiotu oraz nieodpłatnego umożliwienia Zakł. Energ.
    budowy (oraz rozbudowy w przyszłości - przyłączanie nowych Podmiotów) urządzeń,
    sieci, i przyłączy eletroenergetycznych, w obrębie swojej nieruchomości, do
    której posiada tytuł prawny."

    Czyli jak mi ożenią słup na działce, to znaczy że już się go za bardzo nie
    pozbędę. A jak będą chcieli, to mi ożenią inne - żeby podłączyć inne osiedla. Co
    mi się za bardzo nie podoba.

    Flyte

  • 7. Data: 2009-01-29 15:56:24
    Od: "PioPio" <e...@g...pl>

> [...]
    > pozbędę. A jak będą chcieli, to mi ożenią inne - żeby podłączyć inne osiedla. C
    No nareszcie się wzięli za zgody na postawienie słupa. Ja od pół roku walczę
    o prąd dla 30 działek (kilka z nich moje) i problemem jest to, ze stoją słupy
    na prywatnych działkach i ZE nie ma zgody, zeby tam wejść i powiesić dodatkowy
    kabel. Część osób poumierała, częśc się nie chce zgodzić bo nie itp itd.
    Tak dla twojej wiedzy, ZE powinien płącić odszkodowanie za użytkowanie twojego
    terenu pod swój własny słup. Pozbyć się go nie pozbędziesz już pewnie nigdy
    ale można wywalczyć odszkodowanie za teren, mogłeś mieć plan, zeby tam
    wysokowydajne truskawki posadzić i zarabiać kupę kasiory a tam masz słup i nie
    możesz. Według tego co rozumiem z tekstu, bezpłatnie to im pozwalasz postawić
    słup na swojej działce ale nie widzę tutaj przeszkód, żeby płacili za
    użytkowanie terenu na którym słup ten stoi. Nie będziesz też mógł żądać
    przeniesienia tego słupa w inne miejsce ani zlikwidowania ale to już inna
    bajka. Myślę, że za chwilę jacyś prawnicy się znajdą, którzy pewnie po swojemu
    to wytłumaczą ale zawsze warto próbować.

    PioPio

  • 8. Data: 2009-01-29 18:20:33
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > pracują.
    > Ale inaczej tego nie załatwię, więc do nich pojadę. To na pewno wiele

    A od czego są telefony? Jeśli jest to gmina frontem do klienta (a są takie w
    Polsce, poważnie), to załatwisz sprawę jednym telefonem do wydziału
    zagospodarowania przestrzenengo (musisz miec tylko pod ręką nr działki i
    obręb). Sprawdzą na planie zagospodarowania przestrzenengo czy nie jest
    planowane zajęcie części twojej działki. Jeśli tak to nie ma sensu nawet
    budować ogrodzenia w tym miejscu, bo czeka cię jego przesuwanie.

    > Oczywiście jestem za tym żeby drogi gminne/rojazdowe były szerokie, ale:
    > * nie chce zeby się to działo kosztem mojej działki. Niech gmina też
    > symetrycznie zagarnie pas po drugiej stronie osi drogi.

    Tak to gminy robią.

> [...]
    > Jest to
    > ziemia rolna, na razie mi się nie opłaca tego przekwalifikować do

    Co to za ziemia rolna skoro na niej wybudowałeś dom? To, że w ewidencji
    gruntów masz wpisane jakieś klasy gruntu dokładnie nic nie mówi o jego
    przeznaczeniu - nie ma kompletnie znaczenia. Jeśli jest plan
    zagospodarowania to przeznaczenie określa on, jeśli nie to masz ustalone
    warunki zabudowy i według nich określa się wartość takiej działki - bo
    wydzielany kawałek drogi wycenia się w oparciu o wartość i przeznaczenie
    działki z której jest wydzielana.

    > Czy jeżeli teraz ogrodzę działkę siatką według granic, to czy później mogę
    > dochodzić zwrotów przeniesienia siatki.

    Jeśli w planie był zapis ostrzegający o poszerzaniu drogi to nic nie
    dostaniesz. A ogrodzenia od stony drogi nie trzeba wcześniej zgłaszać?

  • 9. Data: 2009-01-30 08:34:58
    Od: "Flyte" <f...@o...pl>

    Bombastic,

    wczesniej wykonalem kilka telefonów do gminy, i rzeczywiscie udalo mi sie
    dowiedziec tego co chcialem. Tak wiec teraz bede z nimi rozmawial o tej dzialce
    i drodze przy niej.

    > Co to za ziemia rolna skoro na niej wybudowałeś dom?
    To jest ziemia sklasyfikowana jako 'laki i pastwiska'. Nie chce jej
    przekwalifikowac (jak najdluzej), bo to sie wiaze ze zmiana wysokości podatków.
    Domu tam nie postawilem, choc mam zamiar postawic w niedalekiej przyszlosci
    pomieszczenie gospodaracze. I do tego potrzebny mi jest prąd.

    > Jeśli w planie był zapis ostrzegający o poszerzaniu drogi to nic nie
    > dostaniesz. A ogrodzenia od stony drogi nie trzeba wcześniej zgłaszać?
    Zadzwonię do gminy i się dowiem. Z tego co wiem, jeżeli orgodzenie nie jest
    murowane (np. siatka), to nie trzeba. Tak wiec chyba zrobie tak: cofne się
    zgodnie z planem zagospodarowania i postawię tam siatkę na podmurówce. A żeby
    okoliczni mieszkańcy nie kwalifikowali pasa jako gminnego, to ten pas też
    ogrodzę, ale mniejszym płotkiem. Na tym pasie planuję posadzić trawę, słup i
    umieścić że to teren prywatny. Czy to dobry plan?

    Flyte

  • 10. Data: 2009-01-30 08:53:34
    Od: "PioPio" <e...@g...pl>

    > Zadzwonię do gminy i się dowiem. Z tego co wiem, jeżeli orgodzenie nie jest
    > murowane (np. siatka), to nie trzeba.

    Źle Źle Źle. Sposób wykonania ogrodzenia nie ma znaczenia. W planie
    zagospodarowania może być ograniczenie np. u mnie nie można stawiać płotów
    betonowych od drogi ale zajęcie pasa drogowego wynika z zupełnie innych
    przepisów. Ogrodzenie wykonywane od drogi publicznej trzeba zgłaszać zawsze.
    Niezależnie czy jest to płot wylewany z betonu czy płotek ze sztachet
    drewnianych. Dla własnej spokojności zgłoś to do gminy, na to nie jest
    potrzebne pozwolenie na budowę tylko dokonujesz zgłoszenia.

    Tak wiec chyba zrobie tak: cofne się
    > zgodnie z planem zagospodarowania i postawię tam siatkę na podmurówce.

    I pewnie nikt nie będzie miał nic przeciwko.

> [...]
    > ogrodzę, ale mniejszym płotkiem. Na tym pasie planuję posadzić trawę, słup i
    No to ja już w końcu nie do końca rozumiem. Masz jeden płot a chcesz jeszcze
    dodatkowy płotek zakłądać i ostrzeżenia że teren prywatny. Nie znam sytuacji
    to pewnie trudno mi sobie wyobrazić ale jak tamtędy nie przebiega jakaś droga
    szybkiego ruchu to nikt po twoim terenie nie ma zamiaru jeździć a może jest
    inaczej ale to tylko takie moje wyobrażania.
    Rozumiem, że nie chcesz, żeby ci jeździli po trawniku OK ale co tam do tej
    pory było??

    Czy to dobry plan?
    Chytry.....