  • 181. Data: 2018-01-14 14:22:05
    Temat: Re: iec na ekogroszek - jaki wybrac
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    On grzeje pompa i jego chata potrzebuje 100kWh na dobe. Pradu zuzywa 28kWh.

  • 182. Data: 2018-01-14 14:24:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > On grzeje pompa i jego chata potrzebuje 100kWh na dobe. Pradu zuzywa 28kWh.

    To ile potrzebuje chata, to zależy od COP. A dopiero co ktoś tutaj
    pisał, że COP 4 dla powietrznych to bujdy na resorach. To jak w końcu? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 183. Data: 2018-01-14 15:09:35
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 08:59:25 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > A skąd bierzesz ciepło poza tańszą taryfą? :-)

    Z akumulatora - podłóg, ścian.

    > Mam i podłogówkę i dodatkowy bufor CO. Twoim zdaniem jakbyś tak
    > "gigantyczny" przełożył na konkrety, to ile litrów/MWh/MJ (wybierz w
    > czym Ci tam łatwiej) ma Twój akumulator? :-)

    Ja tego już nie muszę liczyć, choć liczone było wielokrotnie. W dużym
    uproszczeniu chata ma ~300 ton betonu po ok 1000J/kg*K = w każdym 1stC
    różnicy temperatury zakumuluję około 83kWh. Z grubsza się zgadza, bo po
    wyłączeniu ogrzewania temperatura w pomieszczeniach w normalny zimowy dzień
    (-5-0stC) spada o około 1stC na dobę.

    Dlatego dokładanie buforka 200l, który zakumuluje użytecznej energii ile?
    Pompa go do 40stC podgrzeje, wykorzystasz do 25stC.
    Czyli 15stC * 4200 * 200kg = 3,5kWh :D

    Widzisz teraz, że ten co pisze o buforze jest po prostu nie znającym się
    zupełnie na sprawie gościem? Bufor kosztuje, a jego używanie to zawsze
    jakieś straty.

    Bufor by się może przydał jakbyś ogrzewał kaloryferami.

    > Czyli konkretnie, 13-15/22-06 do jakiej temperatury podnosisz
    > "akumulator" i do jakiej temperatury spada w momencie dojścia do
    > kolejnej doliny? Masz mieszacze w instalacji? Ile pomp/zbiorników
    > uczestniczy w całej akcji? Jak zmienia się temperatura w pomieszczeniach?

    Mam jedna pompkę CO 40W na trzy piętra. Za nią są trzy rozdzielacze na
    trzy piętra podłogówek. Nie mam żadnych mieszaczy, czy dodatkowych pomp.
    Mam policzone bardzo dokładnie OZC i wszystkie pętle w każdym pomieszczeniu
    położone w rozstawie odpowiadającym zużyciu energii danego pomieszczenia.

    Przez co nie potrzebuje w ogóle żadnych regulacji, wszystkie rotametry mam
    odkręcone na maksimum.

    > Codziennie notuje zużycie i od dwóch tygodni waha się na CO w granicach
    > 26-30kWh / dobę - rozumiem to że mrozów wielkich nie ma. Nie wiem czy to

    Sorki w ostatnich obliczeniach zapomniałem o COPie :) Podziel wszystko
    przez 3, czy 4 (COP) i wyjdą poprawne wyniki.

    > dużo czy mało w porównaniu do pompy gruntowej, ale na razie widzę że mam
    > szanse wstrzelić się w szacunki które zakładałem (mam nadzieje
    > realistycznie) na poziomie 3000zł/rok na dom 150m2.

    Mnie zeszły rok wyszedł 2,2k - grzeję ok 200m2. Razem z CWU, którego zużywam
    sporo. Ale tu nie chodzi o porównywanie ja-Ty. Tylko Ty-Ty. Jakbyś
    korzystał z taniej taryfy to wycelowałbyś w takim razie poniżej 2k.

    > wydatek ok 90-100m3/h. Temperatura w pomieszczeniach ~20C, w kotłowni i
    > garażu utrzymuje się na poziomie 16-17C.

    Od 2 miesięcy mam córeczkę i w każdym pomieszczeniu stoi termometr i okazało
    się, że wszędzie utrzymuję 24stC :D A zawsze sądziłem, że 22.

    > Ale jakbyś nam tutaj w trzech-czterech zdaniach wraz z takimi
    > stwierdzeniami wyjaśniał dlaczego, to i ciekawsza dyskusja i większy
    > szacunek. Nie nastawiam się na nie, może byś mnie przekonał a ja bym w
    > rączki jeszcze pocałował ;-)

    Napisałem wcześniej. Z setek różnych firm - tylko viessmann tak szkoli
    instalatorów, żeby instalowali bufory, co jest kompletną pomyłką :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 184. Data: 2018-01-14 15:10:33
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 14:11:18 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > A jak Ty policzyłeś że masz 12000L w podłodze? :-)

    Zapewne policzył prócz wody - także wylewki betonowe, które są doskonałym
    akumulatorem ciepła.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 185. Data: 2018-01-14 15:12:31
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 14:24:03 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > To ile potrzebuje chata, to zależy od COP. A dopiero co ktoś tutaj
    > pisał, że COP 4 dla powietrznych to bujdy na resorach. To jak w końcu? :-)

    Powietrzna ma COP 4 ale pewnie przy 0stC albo +5stC na zewnątrz. Przy
    -25stC najgorsze pompy PW mogą nawet mieć COP niższy od 1 jak im się
    wymiennik zamrozi i grzałeczką ogrzewają świat :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 186. Data: 2018-01-14 15:25:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To ile potrzebuje jego chata zalezy od temperatury za oknem i oczekiwanej w srodku.

  • 187. Data: 2018-01-14 17:30:33
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 14.01.2018 o 10:49, Myjk pisze:
    > Masz dom akumulacyjny i pędzisz PC PW w 1T 24h/dobę? To nawet moi
    > rodziciele grzejąc powietrze klimatyzatorami mają przerwy w pracy jednostki
    > zewnętrznej i przechodząc na 2T i grzejąc większość w nocy mają z tego
    > tytułu zyski. Jak dla mnie niepojęte jest takie wysterowanie PC.

    To że mają przerwy w pracy to wyniki z tego, że moc dostarczana jest
    przewymiarowana względem zapotrzebowania (na dany moment) lub z tego że
    chodzi u nich w tańszych godzinach - zależy co nastąpiło wcześniej, bo
    nie zrozumiałem do końca wypowiedzi.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 188. Data: 2018-01-14 18:15:31
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 14 Jan 2018 17:30:33 +0100, Mateusz Bogusz

> [...]
    > przewymiarowana względem zapotrzebowania (na dany moment) lub z tego że
    > chodzi u nich w tańszych godzinach - zależy co nastąpiło wcześniej, bo

    Niestety, tak to jest z grzaniem powietrza, że nie da się idealnie dobrać.
    Niemniej jednak chodzi w tańszych taryfach, bo tak się bardziej opłaca,
    nawet pomimo grzania powietrza (a nie betonowego kloca na posadzce). Jeśli
    masz dom akumulacyjny i pompę PW (pominąłeś ten wątek), to nie wiem po
    jakiego grzyba masz pompę wysterowaną do pracy ciągłej. Jeśli tylko po to
    żeby koniecznie wykorzystać posiadany w pompie inwerter to...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 189. Data: 2018-01-14 18:24:54
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 14.01.2018 o 15:10, Adam Sz. pisze:
    > Zapewne policzył prócz wody - także wylewki betonowe, które są doskonałym
    > akumulatorem ciepła.

    Masz na myśli wylewkę cementowo-piaskową? 1 kJ/kg*K?

    To policzmy, dom 100m2, wszystkie podłogi grzane.

    podłogówka pex 16 (przyjmuje 0,1L na mb oraz 10mb na 1m2 podłogi) - 1K *
    4,2 kJ/kg*K * 100kg = 420 kJ = 0,117kWh

    wylewka (średnia grubość 6,5cm) - 1K * 1 kJ/kg*K * 2150[gęstość wylewki]
    * ((100m2 * 0,065m) - (0,8m3 [rur pex])) = 12255 kJ = 3,4kWh

    tynki gipsowe (przyjmuje 1 kJ/kg*K, dla uproszczenia kwadrat pomnożony
    razy 4 jako ścianki działowe, grube średnio na 1,5cm) - 10m [szerokość]
    * 2,6m2 [wysokość] * 4 [ściany zewnętrzne] * 4 [dla uproszenia jako
    ściany wewnętrzne] = 1K * 1 kJ/kg*K * (416m2 * 0,015 [grubość] *
    1000kg/m3) = 6240 kJ = 1,7kWh

    Na 1 stopień udało się w takim domu zmagazynować 5,217kWh. Chyba że
    popełniłem gdzieś błąd.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 190. Data: 2018-01-14 18:27:38
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 14.01.2018 o 15:12, Adam Sz. pisze:
    > Powietrzna ma COP 4 ale pewnie przy 0stC albo +5stC na zewnątrz. Przy
    > -25stC najgorsze pompy PW mogą nawet mieć COP niższy od 1 jak im się
    > wymiennik zamrozi i grzałeczką ogrzewają świat :D

    A na księżycu i gruntowa nie da rady :-D Bądźmy realistami.

    "Miejscowość Łódź leży w 3. strefie klimatycznej. Dlatego maksymalną moc
    grzewczą oblicza się tu dla średniej dobowej temperatury -20°C.

    Przeciętny sezon grzewczy w tym miejscu trwa ok. 176 dni, ze średnią
    temperaturą 1,45°C.

    Poprzedni sezon grzewczy trwał ok. 159 dni, ze średnią temperaturą 2,82°C."

    Czyli średnia za rok powinna całkiem blisko 4 wyjść, jeżeli się nie
    mylisz ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz