  • 191. Data: 2018-01-14 18:32:59
    Temat: Re: iec na ekogroszek - jaki wybrac
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 14.01.2018 o 18:15, Myjk pisze:
    > Niestety, tak to jest z grzaniem powietrza, że nie da się idealnie dobrać.
    > Niemniej jednak chodzi w tańszych taryfach, bo tak się bardziej opłaca,
    > nawet pomimo grzania powietrza (a nie betonowego kloca na posadzce). Jeśli
    > masz dom akumulacyjny i pompę PW (pominąłeś ten wątek), to nie wiem po
    > jakiego grzyba masz pompę wysterowaną do pracy ciągłej. Jeśli tylko po to
    > żeby koniecznie wykorzystać posiadany w pompie inwerter to...

    Żeście uczepili się tego inwertera jak psiego ogona :-P PC PW mają w
    zasadzie wszystkie inwerter (możemy gdybać dlaczego, może dlatego że są
    nowszymi urządzeniami od PC PG i teraz nawet moja lodówka ma inwerter
    nie pisząc już o chłodziarce na lato w samochodzie). Przypomnę tylko, że
    to na ja użyłem pierwszy tego słowa w tym wątku.

    A chodzi tak, bo mam na razie G11. Czy będzie kotłować na maksa przez 4h
    dziennie czy powolutku przez 24h to mnie coś teraz zmieni?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 192. Data: 2018-01-14 18:35:40
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 18:24:57 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Na 1 stopień udało się w takim domu zmagazynować 5,217kWh. Chyba że
    > popełniłem gdzieś błąd.

    Oczywiście - nie policzyłeś betonowych stropów, ścian i schodów.
    Według Ciebie 100m2 dom murowany waży 20 ton? :-)

    W moim mam dwa żelbetowe stropy betonowe po 170m2 każdy, grubości 15cm.
    W sumie ważą ok 70 ton. Do tego dwie pary schodów betonowych, w sumie
    ok 6 ton. Piwnica składa się z 5 tys bloczków betonowych, każdy 20kg
    = 100 ton. Do tego kilkadziesiąt ton na ściany zewnętrzne i wewnętrzne.

    To wszystko jest akumulatorem, nie tylko wyleweczka :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 193. Data: 2018-01-14 18:38:36
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 18:33:02 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > A chodzi tak, bo mam na razie G11. Czy będzie kotłować na maksa przez 4h
    > dziennie czy powolutku przez 24h to mnie coś teraz zmieni?

    Zmieni to, że miałbyś tańszą eksploatację. I nie przepłaciłbyś za inwerter.
    I miałbyś jeden element mniej to zepsucia się :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 194. Data: 2018-01-14 18:49:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 14 Jan 2018 18:32:59 +0100, Mateusz Bogusz

    > Żeście uczepili się tego inwertera jak psiego ogona :-P

    No przecież o tym jest dyskusja "od początku", to trudno żeby dyskutowac o
    dupie maryni... I teraz jest tylko próba ustalenia dlaczego Twoja pompa
    pracuje non-stop, choć jest to mocno jałowe.

> [...]
    > ma inwerter nie pisząc już o chłodziarce na lato w samochodzie).
    > Przypomnę tylko, że to na ja użyłem pierwszy tego słowa w tym wątku.

    Jest jasne czemu mają inwerter -- aby płynnie regulować moc (co pomaga
    dopasować się do zmiennych warunków przy pracy na powietrzu). Dlatego
    właśnie gruntówki "pełnego" inwertera nie potrzebują -- mają w miarę stałe
    warunki pracy.

    > A chodzi tak, bo mam na razie G11. Czy będzie kotłować na maksa przez 4h
    > dziennie czy powolutku przez 24h to mnie coś teraz zmieni?

    Sprężarka ma ograniczony przebieg, wiec może zmienić za parę lat. :P
    Dlaczego przy grzaniu domu akumulacyjnego prądem masz tylko jedną taryfę to
    już nawet nie roztrząsam. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 195. Data: 2018-01-14 19:43:46
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 18:33:02 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > A chodzi tak, bo mam na razie G11. Czy będzie kotłować na maksa przez 4h
    > dziennie czy powolutku przez 24h to mnie coś teraz zmieni?
    W g12 czy g12w nawet jakby chodziła 24godz na dobę to i tak będzie taniej jak w g11

  • 196. Data: 2018-01-14 22:09:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zmieni i to na niekorzysc. Sprezarki, bez wzgledu na budowe, nie powinny pracowac
    ponizej predkosci nominalnej. Nie wiem czy miales stycznosc z pompka do roweru co
    miala skorzany tloczek. Jak pompowalo sie taka pompka wolno to nie pompowala a jak
    szybko to pompowala. Pompka do roweru to skrajny przyklad na mala sprawosc wolno
    pompujacych sprezarek ale zasada pozostaje ta sama we wszystkich sprezarkach z
    wyjatkiem przeponowych. To cos co psuje sprawnosc to strumien zwrotny. Nie da sie
    zrobic sprezarki w ktorej luz pomiedzy wspolpracujacymi elementami odpowiedzialnymi
    za sprezanie bedzie mniejszy niz wielkosc atomu lub czasteczki gazu.

  • 197. Data: 2018-01-15 17:43:56
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Oczywiście - nie policzyłeś betonowych stropów, ścian i schodów.
    > Według Ciebie 100m2 dom murowany waży 20 ton?:-)

    Rozumiem Twój zapał, ale wg Ciebie i na tynkach wewnętrznych i w środku
    ściany masz taką samą temperaturę? Bo tam gdzie będzie niższa (ok, 8C
    będzie zawsze spowalniać ucieczkę niż od razu -10C) to będzie pobierać
    niż oddawać.

    Żeby nie drążyć, ok ok. Przyznam że wczoraj skręciłem trochę i dzisiaj
    faktycznie dopiero po ~pełnej dobie na termometrze spadł tylko 1
    stopień. Czepiam się tylko wyliczeń.

> [...]
    > ok 6 ton. Piwnica składa się z 5 tys bloczków betonowych, każdy 20kg
    > = 100 ton. Do tego kilkadziesiąt ton na ściany zewnętrzne i wewnętrzne.

    Ja mam terrive więc te 7-8 cm wylane na niej, to za ciepłe nie będzie.
    Ale czekaj, czekaj. Bo coś tutaj nie gra. Mówią - buduj z dobrych
    izolatorów, będzie mało ciepła potrzebne i oszczędnie. A potem Twoja
    teza - wylewaj ściany, stropy i podłogi betonowe... :-P

    > To wszystko jest akumulatorem, nie tylko wyleweczka:)

    Może i jest, ale akumulator trzeba jeszcze naładować. A zewnętrzne
    centymetry ścian to za bardzo naładowane chyba nie są.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 198. Data: 2018-01-15 18:19:58
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 15 stycznia 2018 17:44:02 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz
    napisał:

    > Ale czekaj, czekaj. Bo coś tutaj nie gra. Mówią - buduj z dobrych
    > izolatorów, będzie mało ciepła potrzebne i oszczędnie. A potem Twoja
    > teza - wylewaj ściany, stropy i podłogi betonowe... :-P

    Dobre izolatory ale te zewnętrzne. Sufitów i ścian wewnętrznych przecież
    nie obkleiłeś styropianem :)

    > Może i jest, ale akumulator trzeba jeszcze naładować. A zewnętrzne
    > centymetry ścian to za bardzo naładowane chyba nie są.

    Jak masz ścianę zewnętrzną i z obu stron ma +24stC to ona ma w całym
    przekroju tyle. Przy ścianie zewnętrznej z przyklejonym 15-20cm
    styropianem temperatury wyglądają tak, że od wewnątrz ściana ma +24stC,
    od zewnątrz pewnie +23stC, a dopiero do -20stC temperatura spada w
    samym styropianie :)

    Żeby nie być gołosłownym - masz tu przegrodę - tynk, porotherm 30, styropian
    20cm, tynk:

    https://scr.pgr.pl/2018/01/2018-01-15_18-18-28-94802
    .png

    Jak widzisz - ściana na zewnątrz ma 21stC. Czyli mur w całej swojej grubości
    ma zakumulowaną potężną dawkę energii.

    Wyłączenie ogrzewania powoduje jej ucieczkę ale powolną (bo styro izoluje).
    A temperatura powietrza w domu zawsze będzie jakąś wypadkową temperatury
    murów (od strony wewnętrznej) czy przedmiotów w nim się znajdujących. I im
    grubsze ściany zewnętrzne dasz tym bardziej łagodzisz "wystrzały"
    temperatury wewnętrznej (zarówno w zimie jak i w lecie).

    PS. Dlatego lepiej zbudować mur z silikatów niż z gazobetonu - bo dom będzie
    bardziej odporny na wahnięcia temperatury ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 199. Data: 2018-01-15 18:27:13
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Zmieni i to na niekorzysc. Sprezarki, bez wzgledu na budowe, nie powinny pracowac
    ponizej predkosci nominalnej. Nie wiem czy miales stycznosc z pompka do roweru co
    miala skorzany tloczek.

    Z pierwszym zdaniem się zgadzam, ale to dlatego że prędkość nominalna
    jest właśnie na najniższych obrotach (oraz wydajność). Tak podaje
    dokumentacja od mojej pompy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 200. Data: 2018-01-15 18:27:53
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 14.01.2018 o 19:43, Kris pisze:
    > W g12 czy g12w nawet jakby chodziła 24godz na dobę to i tak będzie taniej jak w g11

    Jest taka szansa, dlatego sprawdzę.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz