  • 71. Data: 2010-12-27 18:14:48
    Temat: Re: instalacja elektrycna
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:2de1.000000f8.4d160f43@newsgate.onet.pl...

    > Zwroc uwage na laczenie kabli w puszkach. Skrecanie kombinerkami jest
    > niezgodne
    > z obowiazujacymi przepisami ( dopuszczaja skrecanie kombinerkami pod
    > warunkiem
    > ze beda prawidlowo polutowane). Zdarzylo mi sie w tym roku nie podpisac
    > kilku
    > odbiorow z tego powodu. Z innych rad praktycznych. Nie uzywac
    > przewymiaroanych
    > przewodow. Do kinkietu wystarczy 0,5 a 0,75 to swiat. Widzialem zupelnie
    > niepotrzebnie pociagniete do gniazdek pod lampke czy telewizor 2,5.

    Tak można robić gdy pojedyncze gniazdo to pojedynczy obwód a i tak jest to
    proszenie się o problemy bo łączenie przewodów o różnej średnicy może być co
    najmniej upierdliwe, zwłaszcza na zaciskach śrubowych, w zaciskach eSów itp.
    Średnicę przewodów dobiera się pod przewidywaną obciążalność obwodu.
    Zazwyczaj daje się przewody 1,5 mm do obwodów oświetleniowych i 1,5 mm do
    gniazd. Przy instalacjach z puszkami rozgałęźnymi zasilanie puszek obwodów
    oświetleniowych może wymagać zastosowania przewodów 2,5 lub nawet 4 mm.kw.
    Wszystko zależy od obciążenia i parametrów przewodów które są zupełnie inne
    dla tych samych przewodów ciągnietych podtynkowo i np w pustych
    przestrzeniach pomiędzy płytami GK .

    Jedna ze zroworozsądkowych zasad budowania instalacji mówi aby budować ją
    "perspektywicznie". Pobór energii za 15 lat może być diametralnie inny niż
    dziś z powodu dostępności i tanienia coraz to nowych urządzeń AGD. Nie jest
    głupią rzeczą przewidzieć do zasilania rozdzielni kabel pięciożyłowy nawet
    gdy dziś jesteśmy zasilani jednofazowo. W przypadku zwiększenia
    zapotrzebowania na moc, wystarczy wykorzystać przygotowane uprzednio żyły i
    wykonać kilka przełączeń w rozdzielni. Koszt dziś niewielki - oszczędność na
    przyszłość bardzo duża.

    Co do połączeń - warto je wykonywać za pomocą dobrych jakościowo złączek, np
    WAGO. W ostatnich latach jakość gwintów w kostkach połączeniowych poleciała
    na pysk z powodu masowego ściągania tandety made in PRC. I kto temu gównu
    daje atesty i CE ? Dostępność porządnych polskich kostek kurczy się bo nie
    wytrzymują konkurencji cenowej mimo że jakościowo jest to przepaść.

  • 72. Data: 2010-12-27 18:19:50
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Nie nie, w rybryce "wykonał" był brat mojego kolegi. Bez jakichkolwiek
    > uprawnień.

    bo wykonał oznacza tylko tyle co kiedyś stosowane "kreślił"

  • 73. Data: 2010-12-27 18:29:42
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zupełnie inne dla tych samych przewodów ciągnietych podtynkowo i np w
    > pustych przestrzeniach pomiędzy płytami GK .

    Poza tym zabezpieczenia powinny być dostaosowane do najmniejszego przekroju
    zastosowanego w rozgałęzianym obwodzie.
    Czasami wydywałem takie babole, że główny obwód zasilajacy gniazda miał
    2,5mm2, a od niego odchodziły przewody 1,5mm2 do gniazd. Całość była
    zabezpieczana bezpiecznikiem 16A, a nawet i 20A.

  • 74. Data: 2010-12-27 18:32:52
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    > zupełnie inne dla tych samych przewodów ciągnietych podtynkowo i np w
    > pustych przestrzeniach pomiędzy płytami GK .

    Poza tym zabezpieczenia powinny być dostosowane do najmniejszego przekroju
    zastosowanego w rozgałęzianym obwodzie.
    Czasami widywałem takie babole, że główny obwód zasilajacy gniazda miał
    2,5mm2, a od niego odchodziły przewody 1,5mm2 do gniazd. Całość była
    zabezpieczana bezpiecznikiem 20A.
    Ostatnio nawet gościowi, który w ten sposób kład instalację zwróciłem uwagę,
    że robi popelinę.
    Długo musiałem mu tłumaczyć, że tak nie wolno i dlaczego.

  • 75. Data: 2010-12-27 18:35:13
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Niech z resztą wypowie się tutaj kolega Budyń, bo z tego co wiem to on
    > posiada uprawnienia budowlane kierownicze i także jest zorientowany w tych
    > uprawnieniach. Niech potwierdzi lub zaprzeczy czy tak jest czy nie.

    Mam i projektowe i kierownicze- to rzeczywiscie są dwa odrebne uprawnienia a
    nazwy mówią sama za siebie.

    > Osobiście uważam, że ktoś kto skończył studia elektryczne oraz pokrewne
    > nie powinien się nawet ubiegać o jakieolwiek pozwolenia czy świadectwa
    > kwalifikacyjne. Powinien mieć prawo wykonać i wdrożyć taki projekt na
    > podstawie tylko i wyłącznie dyplomu.

    Po studiach tez tak myslałem. Ale jednak widze ze praktyka na budowie sie
    przydaje - co innego poczytać a co innego dotknąć :)

    b.

  • 76. Data: 2010-12-27 18:36:38
    Od: "Papuso Smurfso" <D...@b...zwonsami>

    Órzytkownik "Bartek" napisał:
    > A może skończyłem odpowiednie studia i mam o tym większe
    > pojęcie niż 80% elektryków z uprawnieniami SEP? :)

    to u nas norma patszonc po tych naszych budowach:O(

    > Czy prawo reguluje który inżynier może a który nie może wykonać
    > projekt? Cały czas mam na myśli projekt, który będzie sprawdzany
    > i zatwierdzany przez inzyniera elektryka z uprawnieniami
    > budowlanymi i SEP. No i co z fizycznym układaniem przewodów
    > pod okiem taty kolegi? Mogę, czy nie mogę?

    jeśli tfuj tata ma pejsy to jest oczywiste że ty jako syn tesz masz prawo
    takie instalacje wykonywać, regulują to stosowne tajne ustawy, ale jusz syn
    sąsiada zwykle nie może, nawet mimo studiuf i większego pojęci, tera
    załapałeś o co w tym cyrku chodzi?:O)

  • 77. Data: 2010-12-27 18:38:19
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Moglby mi ktos podeslac na prv kilka rad. Osatecznego zlaczenia i odbioru
    > i tak wykona elektryk i moze nie warto babrac sie samemu w to rozkladanie.
    > Ile moge zaoszczedzic?

    Zależy. Jeżeli Twój czas to nie jest pieniądz to pewnie kilka złotych
    teoretycznie zaoszczędzisz. Układanie kabli to bardzo upierdliwa część
    budowy instalacji. Nieumiejętne ułożenie kabli może zaważyć wręcz na jej
    późniejszej funkcjonalności. Aby to zrobić sprawnie należy mieć opanowanych
    "parę knifów" i choćby podstawową wiedzę o materiałach do mocowania kabli
    (nie będziesz ich chyba w XXI wieku kleić gipsem, co ?). Materiały takie np
    kupuje się opakowaniami. Gdzieś potrzebujesz np 10 kołków określonego
    rodzaju a musisz kupiś paczkę 100 lub 200 szt. Elektryk użyje 10 kołków i
    skasuje cie za 10 kołków.
    Znając życie kupisz najtańsze (znaczy gówniane) kable - takie w których
    przewód 1,5 mm kw ma mniejszy przekrój niż 1,5 mm w "normalnych" przewodach.
    Dlaczego takie kupisz? Nie wiem, może dlatego że kosztują 1,5 zł taniej na
    metrze bieżącym. Wierz mi - znam ten tok myślenia inwestorów, ale wierz mi
    też - nie tędy droga, tak samo jak odradzam kupowanie wyłączników RCD marki
    np XBS za 35 zł/szt...
    Budując instalację należy wykonać połączenia wyrównawcze i wyprowadzić żyły
    ochronne PE do każdego dostępnego punktu intalacji (oprawy oświetleniowe,
    łączniki itp). Wiesz jak to zrobić ?
    ja tak tylko...
    --
    Jackare

  • 78. Data: 2010-12-27 18:44:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.12.2010 19:14, Jackare pisze:

    > Co do połączeń - warto je wykonywać za pomocą dobrych jakościowo
    > złączek, np WAGO. W ostatnich latach jakość gwintów w kostkach
    > połączeniowych poleciała na pysk z powodu masowego ściągania tandety

    Niedawno montowałem sobie czujnik ruchu - z taką właśnie kostką.
    Metalowa "rurka", w którą wkręca się śruby, pękła podczas wstępnego
    przykręcania malutkim śrubokręcikiem.

    > made in PRC. I kto temu gównu daje atesty i CE ? Dostępność porządnych

    Ten, kto bierze za to kasę - duh!

    I tak, on ma uprawnienia do tego.

  • 79. Data: 2010-12-27 18:45:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.12.2010 19:32, Plumpi pisze:

    > Poza tym zabezpieczenia powinny być dostosowane do najmniejszego przekroju
    > zastosowanego w rozgałęzianym obwodzie.

    Zdecydowanie. Chyba że w miejscu rozgałęziania są kolejne zabezpieczenia.

    > Czasami widywałem takie babole, że główny obwód zasilajacy gniazda miał
    > 2,5mm2, a od niego odchodziły przewody 1,5mm2 do gniazd. Całość była
    > zabezpieczana bezpiecznikiem 20A.

    Ja jestem do tego stopnia asekurant, że 2,5mm2 zabezpieczam na 16A...

  • 80. Data: 2010-12-27 18:49:33
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > Po to jest prawo (ustawy i rozporządzenia), po to są normy, żeby każda
    > instalacja była wykonana zgodnie z określonymi zasadami i po to jest

    Nie mam zdania na ten temat - i tak nie mam szans na uprawnienia budowlane,
    chyba żebym w tym wieku zaczął robić kolejne studia..., ale
    egzamin na uprawnienia obejmuje prede wszystkim kwestie
    prawno-administracyjne i proceduralne a nie techniczne. Zakłada się że
    wiedza techniczna jest u kandydata....
    Zresztą sam wiesz jak jest - wszyscy jakoś żyją z tego w co zainwestowali.
    Jest też inna strona prawdy: niejeden elektryk - praktyk ma więcej oleju w
    głowie i wiedzy niz "gość z uprawnieniami" których zdobycie nie jest aż
    takie magiczne. Są tacy co je zdobywają nie ruszając się zza biurka