  • 11. Data: 2011-12-30 12:04:12
    Temat: Re: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 30-12-2011 o 10:08:46 brunet.wp
    <S...@s...comusun_wielkie_lit
    ery> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Bez ochronnego potrzeba i tak 3 żyły, wszystkie fazowe. Przecież za
    > pomocą 2 żył nie podepnę wyłącznika schodowego.
    No to ci napisałemże 4 potrzebujesz, kupujesz te kilka metrów przewodu
    luzem i kłądziesz
    razem z głónym kablem.
    Chodziło mi o to że ochronnego nie podłączasz pod wyłącznik tylko
    prowadzisz do lampy.

    > Tak oczywiście. Chodzi mi jedynie o te kolory. Czy mogę wykorzystać
    > przewód zielono-żółty niezgodnie z przeznaczeniem?
    Tak ale go oznacz inaczej.

    > 4
    >
    > Ok, tak też myślałem. Dzięki.
    >
    > Pytanie do praktyków:
    > Jest sens stosowania głębokich puszek jeśli do puszki wchodzą tylko 2
    > przewody 3x2,5mm2? Wtedy nawet złączek nie będzie potrzeba, bo obydwa
    > przewody zostaną podpięte do osprzętu... Jeśli chodzi o gniazda, to
    > takich puszek z dwoma przewodami będę miał większość.
    Przewodów nie łącz do osprzętu bo później ciężko nim manewrować,
    dajesz 3 trójki wago i masz ładnie złączone i osprzęt na pojedynczych
    przewodach.
    A głeboka kosztuje grosze a później się przydaje :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 12. Data: 2011-12-30 12:21:07
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> napisał w
    wiadomości
    Czesc :-)

> [...]
    > przewody zostaną podpięte do osprzętu... Jeśli chodzi o gniazda, to takich
    > puszek z dwoma przewodami będę miał większość.

    Przewaznie sa dwa przewody ;-)
    2.5mm2 to gruby drut.
    Dwa przewody to szesc drutow, plus np. trzy do gniazdka, daje nam 9 drutow x
    2.5mm2
    i robi sie ciasno :)

    Jesli podepniesz dwa przewody do osprzetu to ok, ma to sens,
    jesli od tego miejsca dalej nie prowadzisz instalacji ;-)

    Jesli przewody sa typu wejscie - wyjscie wtedy zrob na
    kostkach wago np. trojkach, gniadko podlaczasz
    do wago podobnie jak kable/druty.

    Ja zaczniesz korzystac z wago o okaze sie
    ze glebokie puszki sa nie dosc glebokie ;-)))

    Jedna prosba, rob tak zeby potem z nich nie wialo ;-))

    pozdrawiam
    Adams

  • 13. Data: 2011-12-30 12:35:43
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Przewody daj sobie jakiego koloru ci się podoba ale jeżeli dasz
    > żółto-zielony to jakoś go oznacz, że jest fazowy.

    Ok, jeden z moich problemów rozwiany :)

    > Jeżeli łączysz więcej przewodów w gniazdku to daj puszki głęboki. jeżeli
    > standardowo do i od gniazda o wystarczy zwykła.

    Muszę to sprawdzić doświadczalnie. Zamontuję 1 puszkę płytką i podejmę
    decyzję jaki rodzaj zastosować gdy schodzą się 2 przewody w puszce. Bo gdy
    więcej niż 2 to wiadomo, koniecznie głęboka.

    > Rozważ włącznik schodowy podwójny - bo wtedy musisz odpowiedni więcej
    > przewodów pociągnąć.

    Na pewno będzie co najmniej jeden włącznik schodowy podwójny. Na schodach
    planuję dać oświetlenie górne oraz dolne (ledowe) przy samych stopniach.
    Obydwa będą sterowane za pomocą jednego włącznika schodowego (podwójnego).

    > A są włączniki, które wymagają przewodu ochronnego - jeżeli masz zamiar
    > takie zakładać to dodatkowo musisz ten przewód poprowadzić.

    Nie wiem czy mam zamiar takie włączniki stosować... Czym się różnią od
    zwykłych i jakie mają zastosowanie? Po co w nich przewód ochronny?

    > Czy dawać różne kolory przewodów? - kupujesz je na metry więc co za
    > różnica czy kupisz 100m czarnego, czy np. 30m czarnego, 30 niebieskiego,
    > 20 czerwonego, 20 białego. Ułatwi ci to łączenie.

    Chodzi Ci o przewód 1-żyłowy?

    > Ja oznaczałem sobie końcówki przewodów ale i tak w kilku miejscach miałem
    > problem.
    >
    > Od razu rozplanuj sobie pozostałe instalacje: tv, tel. internet, alarm...
    >
    > Teraz na czasie pomyśl o włączniku do zapalania światełek na
    > balkonie/tarasie, drzewku przy domu.
    > O włącznikach do lamp stojących

    Myślę intensywnie aż mi głowa chce pęknąć :) Nie chcę o niczym zapomnieć, na
    szczęście mam mnóstwo czasu na zaprojektowanie i zrobienie instalacji. Tynki
    planuję dopiero wiosną.

  • 14. Data: 2011-12-30 12:36:31
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Adams" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Jedna prosba, rob tak zeby potem z nich nie wialo ;-))

    Raczej nie powinno, ściany mam z betonu komórkowego.

  • 15. Data: 2011-12-30 12:39:58
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]

    >na szczęście mam mnóstwo czasu na zaprojektowanie i zrobienie instalacji.

    Tylko ze takie niezatynkowane długo przewody bardzo kusza amatorów
    miedzianego złomu.

  • 16. Data: 2011-12-30 12:44:59
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    .googlegroups.com...
    > a co ci szkodzi dać głębokie...:-)

    Nie chodzi mi o cenę samej puszki, bo różnica wynosi pewnie kilka groszy.
    Bardziej chodzi mi o aspekt "niszczenia ściany", szczególnie jeśli puszki
    będą w ścianie nośnej.

    Rada genialna.

  • 17. Data: 2011-12-30 12:49:54
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Tylko ze takie niezatynkowane długo przewody bardzo kusza amatorów
    > miedzianego złomu.

    Jak na razie (odpukać) nie miałem problemu z nieproszonymi gośćmi, zresztą
    okolica bardzo spokojna, wokoło wszędzie budynki.

  • 18. Data: 2011-12-30 13:29:58
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]

    >Bardziej chodzi mi o aspekt "niszczenia ściany", szczególnie jeśli puszki

    Tym się możesz nie martwić. 5 cm płytszy czy głębszy otwór nie ma wpływu na
    nośność ściany.

    >Rada genialna.

    Generalnie złączki vago to fajna rzecz.
    Ja bym nawet się z pętelkami nie bawił(tylko przewód ochronny na pętelki)
    tylko normalnie potrójne vago i do gniazdka/włącznika

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 19. Data: 2011-12-30 14:56:59
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Tym się możesz nie martwić. 5 cm płytszy czy głębszy otwór nie ma wpływu
    > na nośność ściany.

    Nośność to jedna kwestia. Ale druga, istotniejsza, to pogorszenie parametrów
    termoizolacyjnych ściany. Zresztą gdzieś wyczytałem, że jeśli w ulokowaniu
    puszki jest wybór między ścianą nośną zewnętrzną a ścianą działową, to
    należy wybierać działowe.

  • 20. Data: 2011-12-30 15:10:05
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    >Nośność to jedna kwestia. Ale druga, istotniejsza, to pogorszenie
    >parametrów termoizolacyjnych ściany.

    Bzdura. Od termoizolacji jest styro a głęboką puszką do styro nie dojdziesz

    >Zresztą gdzieś wyczytałem, że jeśli w ulokowaniu puszki jest wybór między
    >ścianą nośną zewnętrzną a ścianą działową, to należy wybierać działowe.

    Na forum muratora np. sporo podobnych bzdur piszą

    Gdzieś kiedyś wyczytałem że klamka w drzwiach to mostek cieplny;))

    -- Pozdrawiam

    Kris