  • 41. Data: 2012-01-02 19:53:23
    Temat: Re: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 02-01-2012 o 15:46:42 brunet.wp
    <S...@s...comusun_wielkie_lit
    ery> napisał(a):

> [...]
    > instalacji (na zdjęciach), ale jest pewna obawa, bo:
    > - nigdy tego nie robiłem, nawet nie przyglądałem się jak to ktoś robi,
    > - elektryk za instalację (łącznie z rozdzielnią, pomiarami, odbiorem)
    > chce 4-5kzł (za samą robociznę) więc sporo - gdyby to była taka prosta i
    > szybka praca, to kosztowałaby nie tyle, ale 1-2kzł... Ja na pewno będę
    > robił tą pracę kilka razy wolniej od zawodowego elektryka, ale szacuję,
    > że rozprowadzenie kabli zrobię w 15 dni (15x8h), mniej więcej po 2
    > obwody dziennie.
    >
    > Elektryka który da błogosławieństwo lepiej szukać teraz czyli przed
    Lepiej teraz, trochę go też podpytaj w trakcie robienia co i jak,
    potem może być ciężko kogoś znaleść a tak będziesz miał umówiony
    zakres co ty robisz a co on.

    > czy lepiej zrobić co do mnie należy a dopiero potem szukać elektryka?
    > Ile może kosztować połączenie rozdzielni, pomiary, odbiór?
    >
    > Jeszcze zastanawiam się gdzie umieścić rozdzielnię w garażu.
    Najlepiej centralnie w domu aby kable były jak najkrótsze.
    Zostaw sobie jeden obwód na cały dom do którego podłączysz UPS-a
    Podłączasz do niego niektóre oświetlenie i ewentalnie niektóre gniazdka
    w ten sposób jak ci prąd wyłączą albo bezp wyleci to się nie zabijesz
    po ciemku w domu a np zegary czy nagrywarka się nie wyzeruje.
    Ja mam taki obwód, osobno światło, osobno niektóre gniazdka, pompy, piec
    CO.
    Podłączony jest w rozdzielni za głównym bezpiecznikiem przeciążenowym
    ale przed różnicówką, ma swój bezpiecznik, kabel z upsa 'wchodzi' z
    powrotem
    do rozdzielni do jego różnicówki i dopiero na obwody.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 42. Data: 2012-01-03 08:33:10
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> napisał w
    wiadomości news:jdsg0j$tb$1@usenet.news.interia.pl...

    Czesc :)

    > Elektryka który da błogosławieństwo lepiej szukać teraz czyli przed moimi
    > pracami czy lepiej zrobić co do mnie należy a dopiero potem szukać
    > elektryka? Ile może kosztować połączenie rozdzielni, pomiary, odbiór?

    IMHO, potrzebujesz elektryka, jesli nie robiles
    instalacji wczesniej bedzie Ci ciezko.
    Dokumentuj wszystko, opisuj kable.

    Jedno praca to rozprowadzania przewodow i sama koncepcja instalacji,
    a inna praca to laczenie obwodow i podlaczenie rozdzielni,

    > Skłaniam się ku szafce natynkowej - po co kuć ścianę...

    OK. A jak chcesz "puscic" kilkanascie lub wiecej kabli
    do rodzielni tez po tynku ?
    Jesli to sciana wewnetrzna to nawet sie nie zastanawiaj, wytniesz
    otwor kątówką idealnie pod szafke...........

    pozdrawiam
    Adams

  • 43. Data: 2012-01-03 09:17:16
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Adams" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > Jedno praca to rozprowadzania przewodow i sama koncepcja instalacji,
    > a inna praca to laczenie obwodow i podlaczenie rozdzielni,

    Rozdzielni nie ogarnę, więc wszystkie kable w rozdzielni połączy elektryk.
    Ale wszystko co w puszkach, spokojnie dam radę połączyć.

    > OK. A jak chcesz "puscic" kilkanascie lub wiecej kabli
    > do rodzielni tez po tynku ?
    > Jesli to sciana wewnetrzna to nawet sie nie zastanawiaj, wytniesz
    > otwor kątówką idealnie pod szafke...........

    Jak widzę większość ludzi robi szafki poddtynkowe - większa estetyka i
    funkcjonalność, to pewne. Ale garaż takiej estetyki nie potrzebuje, poza tym
    szafka o głębokości 11cm powieszona na wysokości głowy (lub wyżej) nie
    powinna przeszkadzać.

    Mam ogólnie niechęć do niszczenia ścian. W tym przypadku byłoby to prawie
    połowa grubości ściany.

    Przewody do szafki szłyby w tynku (lekkie podkucie ściany aby się zmieściły)
    i wchodziłyby do szafki (np. od tyłu).

    Obwodów w całym domu będzie 27, maksymalnie 30. Czy szafka 42 polowa będzie
    wystarczająca? Czy kupić większą, np. 54 polową?

    Nie wiem czy ilość obwodów nie jest zbyt duża. Na samą kuchnię przewiduję 4
    obwody (nie licząc obwodu trójfazówki - na razie nie będzie wykorzystany, bo
    kuchenka gazowa). Jeden obwód to zmywarka, drugi lodówka plus 1 gniazdko,
    trzeci piekarnik plus 1 gniazdko, czwarty 3 gniazdka. A może lepiej zrobić
    osobny obwód na zmywarkę, lodówkę i piekarnik, a czwarty obwód to 5
    gniazdek?

  • 44. Data: 2012-01-03 09:20:44
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    >Obwodów w całym domu będzie 27, maksymalnie 30. Czy szafka 42 polowa będzie
    >wystarczająca? Czy kupić większą, np. 54 polową?

    Myślę że powinna wystarczyć Tobie 36 polowa jak dobrze rozplanujesz.
    W domkach jednorodzinnych z reguły szafki 36 polowe są wystarczające

  • 45. Data: 2012-01-03 09:54:23
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Myślę że powinna wystarczyć Tobie 36 polowa jak dobrze rozplanujesz.
    > W domkach jednorodzinnych z reguły szafki 36 polowe są wystarczające

    Sądzisz, że mam za dużo obwodów?

  • 46. Data: 2012-01-03 10:04:28
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]

    > Myślę że powinna wystarczyć Tobie 36 polowa jak dobrze rozplanujesz.
    > W domkach jednorodzinnych z reguły szafki 36 polowe są wystarczające

    Może nie za dużo ale pogrupować je możesz i powinieneś zmieścić w 36 polowej
    rozdzielni.
    Myślę że w kuchnię trochę przekombinowałeś z ilością obwodów.

  • 47. Data: 2012-01-03 10:27:06
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> napisał w
    wiadomości news:jduh2s$g76

> [...]
    > zmieściły) i wchodziłyby do szafki (np. od tyłu).
    > Obwodów w całym domu będzie 27, maksymalnie 30.

    30 kabli , liczac ze wieksza polowa to bedzie 3x1.5 a reszta 3x2.5,
    kabel zasilajacy, trojfazowy, skretka, alarm, koncentryk.........
    To nie bedzie lekkie podkucie sciany ;-)
    Oczywiscie zrob tak jak Ci wygodniej, ale tez tak zebys w przyszlosci
    wiedzial w miare intuicyjnie gdzie biegna kable.
    Niestety szybko sie zapomina o przebiegu kabli, a nie zawsze zdjecia
    sa pod reką.

    >Czy szafka 42 polowa będzie wystarczająca? Czy kupić większą, np. 54
    >polową?

    To wyjdzie w praniu ;-)))
    Nie zajmuj sie na tym etapie rodzielnią, wystarczy tylko okreslic
    miejsce zeby wiedziec gdzie rzucac kable.

    > Nie wiem czy ilość obwodów nie jest zbyt duża.

    Zawsze jest zbyt duza ;-)
    Na szczescie na etapie montazu rodzielni troche
    sie tego redukuje.

> [...]
    > czwarty 3 gniazdka. A może lepiej zrobić osobny obwód na zmywarkę, lodówkę
    > i piekarnik, a czwarty obwód to 5 gniazdek?

    Dwa obwody w kuchni w zupelnosci wystarczą :-))

    Po pierwsze elektryk te cztery obwody podepnie
    pod jedna roznicowke czyli jak cos pojdzie
    to i tak pradu nie bedzie w kuchni, kazdy obwod
    bedzie mial zabezpieczenie ("korek", "es") ale w nowych instalacjach
    nie zdarza sie zeby "wywalilo" na obwodzie, predzej leci roznicowka.

    A jak i czy roznicowka dziala przekonasz sie montujac gniazdka, bo imho
    tylko wtedy
    przydaja sie rodzial na osobne obwody,
    Malo kto ma na tym etapie piktogramy na tablicy, wtedy cala misterna praca z
    dzieleniem jest o kant dupy potluc,
    i pracuje sie pod prądem ;-)

    To sa juz szczegoly.

    Natomiast teraz Ciebie czeka zwykla najgorsza robota,

    Rozejrzyj sie za maską na twarz,
    okularami na oczy, otwornicami, dobra kątowka, porządny SDS i do pracy.

    pozdrawiam
    Adams

  • 48. Data: 2012-01-03 11:29:19
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Adams" napisał w wiadomości grup

    >Rozejrzyj sie za maską na twarz,
    >okularami na oczy, otwornicami, dobra kątowka, porządny SDS i do pracy.

    Ja uważam że nie trzeba bruzd kuć pod kable, wystarczy mocować na wierzchu a
    tynkarze tynkiem zarzuca.

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 49. Data: 2012-01-03 13:43:34
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    > Dzieki ruchomej blaszce bez problemu łaczy się 2.5 z 1.5.
    To ja trafiałem na tak wyprofilowane blaszki że mniejszy przekrój się lubił
    wysuwać

    Tylko czy
    > jesteś pewny że tak w ogole można zrobić? Zmiana z 2.5mm2 na 1.5mm2 jest
    > niedopuszcalna jesli obwód chroni bezpiecznik 16A.

    Jeżeli producent podaje długotrwałą obciążalność przewodu 1,5 mm na poziomie
    17,4 A to ja gdzie problem

    > Nie padł mi ani jeden. Kopowane w Praktikerze, Leroy, Castoramie bo
    > wszystkie mam w okolicy. Myślę że to ten sam dostawca.
    To ja w takim razie miałem pecha i całkowicie przestałem tego używać.
    przesiadłem się na wago.

  • 50. Data: 2012-01-03 14:05:37
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Może nie za dużo ale pogrupować je możesz i powinieneś zmieścić w 36
    > polowej rozdzielni.

    Czyli pod jeden bezpiecznik nadmiarowoprądowy będzie podpiętych kilka
    obwodów? Dobrze rozumiem? Podłączenia rozdzielni jak na razie nie ogarniam -
    stąd to moje, może dziwne pytanie. Aczkolwiek moje wyobrażenie jest takie,
    że każdy obwód ma być podłączony do jednego bezpiecznika
    nadmiarowoprądowego.

    > Myślę że w kuchnię trochę przekombinowałeś z ilością obwodów.

    No dałem cztery. Są trzy główne odbiorniki czyli zmywarka, lodówka i
    piekarnik. Może da radę zmieścić się w trzech obwodach, na przykład jeden
    obwód to największy odbiornik, drugi obwód to pozostałe dwa odbiorniki
    główne, a trzeci obwód to 5 gniazdek.

    Obecnie w bloku w kuchni mam 1 obwód i wszystko jakoś dobrze działa
    (aczkolwiek nie mam zmywarki), więc może faktycznie 4 obwody w kuchni to
    przesada...