  • 281. Data: 2012-05-15 19:47:23
    Temat: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 15.05.2012 19:41, Plumpi pisze:

    > Za głupi jesteś, aby to pojąć, ponieważ nie czytasz norm.

    Merytorycznie bym prosił - czym się fizycznie różni to, co ja opisałem,
    od TN-C.

  • 282. Data: 2012-05-15 20:14:36
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 15 maja 2012 19:41:41 UTC+2 użytkownik Plumpi napisał:

    > Za g�upi jeste�, aby to poj��, poniewa� nie czytasz norm.
    Wykłady piszesz na temat gwintów na nyplach to i na to proste pytanie odpowiedz
    dokładnie

    http://groups.google.pl/group/jacekadas
    Pod podanym wyżej adresem załozyłem już jakiś czas temu odrębną grupe na Wasze
    dyskusje;)))
    Zresztą każdy mile widziany
    Można swoich teori bronic do woli;)))

    Ps
    A może wyluzujcie, dajcie Sobie po gębie ew. wypijcie flaszke;)))

  • 283. Data: 2012-05-15 20:14:56
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 15 May 2012 19:41:41 +0200, Plumpi napisał(a):

    > Za głupi jesteś, aby to pojąć, ponieważ nie czytasz norm.

    Jacusiu, może nawet nie pojme, ale jednak wskaż te różnice, cieciu
    chędożony certyfikatem :D

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 284. Data: 2012-05-15 20:22:29
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    wiadomości news:4fb1fde5$1@news.home.net.pl...

    > No to czym fizycznie się różni TN-C od tego twojego "zerowania", hmm?

    Różnią się warunkami technicznymi oraz normami, które wprowadzały te
    pojęcia.

    "Ochrona przeciwporażeniowa poprzez zerowanie" to ochrona polegająca na
    zastosowaniu przewodu "zerowego" do chrony przed porażeniem. Była stosowana
    w budownictwie mieszkalnym zgodnie z poprzenimi normami branżowymi, a przed
    wejściem obecnie obowiązującej normy unijnej IEC-60364 i jej polskim
    tłumaczeniem, oznaczonym jako PN-IEC 60364.
    Tamte normy branżowe także wprowadzały pojęcie "uziemienia" jako drugi
    rodzaj ochrony.
    Zatem jeżeli mówimy o "uziemieniu" czy "zerowaniu" to mówimy o rodzaju
    ochrony stosowanej przed wejściem w życie normy PN-IEC 60364
    Podobnie też inne było nazewnictwo oraz oznaczenia niż obecnie.
    Dla przykładu kolejne fazy oznaczało się jako R, S, T
    Przewód znajdujący się na potencjale ziemi nazywany był przewodem "zerowym".

    Norma PN-IEC 60364 wprowadza nowe pojęcia dotyczącej ochrony.
    Mowa w niej jest o "układach sieci" i są to: IT, TT oraz TN
    Przy czym dla układu sieci TN rozróżnia się 2 rodzaje ochrony: TN-C oraz
    TN-S
    Obecnie fazy oznacza się jako: L1, L2, L3 , a dawny przewód "zerowy" jako N
    Norma ponadto wprowadziła oznaczenia PE jako przewód ochronny, oraz PEN jako
    przewód ochronno-neutralny.

    Reasumując. Pomimo, że istnieją analogie pomiędzy:
    dawnym "zerowaniem", a obecnym układem sieci TN-C oraz
    dawnym "uziemieniem", a obecnym układem sieci TN-S
    to są to całkiem różne rodzaje ochrony, któe różnią: warunki techniczne oraz
    powołujące je "do życia" normy.

    O ile dawniej w pomieszczeniach mieszkalnych można było wykonywać ochronę
    przeciwporażeniową poprzez "zerowanie" o tyle obecne Prawo Budowlane
    zabrania stosowania układu sieci TN-C w takich pomieszczeniach, a norma
    PN-IEC 60364 zezwala pod warunkiem, że przewód PEN będzie miał przekrój
    minimum 10mm2 jeżeli będzie z miedzi lub 16mm2 jeżeli będzie z aluminium.
    Niestety jest to niewykonalne, żeby doprowadzić takie przewody do gniazd
    230V. Natomiast pojęcie "zerowania" obecnie w ogóle nie istnieje i dlatego
    też nie wolno jest go stosować tam, gdzie go nie było przed wejsciem w życie
    PN-IEC 60364

    Dlatego jeżeli mówimy o ochronie przeciwporażeniowej poprzez zerowanie czy
    uziemienie, mówimy o przewodzie zerowym to mówimy o starych normach, które
    istniałey przed wejściem w życie PN-IEC 60364

    Jeżeli mówimy o układzie sieci TN-C, TN-S, przewodzie N, PEN czy PE to
    mówimy o normie PN-IEC 60364

    Co ciekawsze do dnia dzisiejszego normy, które wprowadziły pojęcia
    "zerowania" i "uziemienia" są ważne dla tych wszystkich budynków, które były
    oddane do użytku przed wejściem w życie .PN-IEC 60364
    Dopóki instalacje te nie są modernizowane to podlegają tamtym, starym normom
    i dlatego też ochrona poprzez "zerowanie" może być nadal stosowana zgodnie z
    prawem. Nie może być jednak ona tworzona od czasu wejścia w życie PN-IEC
    60364

  • 285. Data: 2012-05-15 20:27:20
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Plumpi" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Reasumując. Pomimo, że istnieją analogie pomiędzy:
    > dawnym "zerowaniem", a obecnym układem sieci TN-C oraz
    > dawnym "uziemieniem", a obecnym układem sieci TN-S

    Przepraszam, sprostowanie:
    Powinno być:
    dawnym "uziemieniem", a obecnym układem sieci TT

  • 286. Data: 2012-05-15 20:29:00
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

  • 287. Data: 2012-05-15 20:59:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 15.05.2012 20:29, Plumpi pisze:

    > Różnią się warunkami technicznymi oraz normami, które wprowadzały te
    > pojęcia.

    Przeczytaj jeszcze raz... W tym momencie mam gdzieś normatywne
    oznaczenia, nazwy, nomenklaturę i cały ten biurokratyczny bajzel. W tym
    momencie pytam się _wyłącznie_ o FIZYCZNE różnice.

    Sorry winnetou, ale normy i szkolenia z przepisów to jedno, ale
    fachowiec powinien znać także ich fizyczne podstawy, a nie tylko umieć
    cytować prawnicze wierszyki.

    Bo póki co wygląda na to, że opisana przeze mnie instalacja miała
    wszystkie cechy TN-C poza... nomenklaturą. Czyż nie?

  • 288. Data: 2012-05-15 21:28:30
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    wiadomości news:4fb2a798$1@news.home.net.pl...

> [...]
    >
    > Bo póki co wygląda na to, że opisana przeze mnie instalacja miała
    > wszystkie cechy TN-C poza... nomenklaturą. Czyż nie?

    Tu nie ma żadnego biurokratycznego bajzlu. Obecnie jest prawie idealny
    porządek, ale trzeba to zrozumieć.
    Najlepiej to sobie poczytaj normy, Prawo Budowlane, opracowania dr Edwarda
    Musiała.
    Wejdź na forum SEP czy nawet Elektrody, poczytaj dyskusje na ten temat. Masz
    roboty na kilka miesięcy :)
    Naprawdę nie chce mi się dyskutować z osobami, które nie mają pojęcia, a
    uważają, że prawo i normy są nieważne, a liczy się tylko ich prywatne zdanie
    i prywatny interes.

    Na marginesie dodam, że od strony fizycznej, choć mogą wyglądać identycznie
    to także się różnią sposobem działania i wymaganymi parametrami.
    Nie stosuj tych nazewnict zamiennie, bo to są całkiem inne rodzaje ochrony,
    które różnią się wymaganiami technicznymi, sposobem działania oraz normami,
    które je powołują do życia, a ponadto świadczy to tylko o dyletanctwie
    osoby, która używa tych pojęć.

  • 289. Data: 2012-05-15 22:46:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 15.05.2012 21:28, Plumpi pisze:

    > Tu nie ma żadnego biurokratycznego bajzlu. Obecnie jest prawie idealny
    > porządek, ale trzeba to zrozumieć.

    Skoro ty rozumiesz (prawda?) to trywialne dla ciebie powinno być
    wskazanie "palcem" fizycznych różnic.

    Dlaczego wymigujesz się od odpowiedzi? Czyżbyś faktycznie nie miał
    zielonego pojęcia ponad wykute na pamięć Święte Normy?

    [ciach]

    > Na marginesie dodam, że od strony fizycznej, choć mogą wyglądać
    > identycznie to także się różnią sposobem działania

    Jak? Konkrety proszę!

    > i wymaganymi parametrami.

    Którymi i w jakim zakresie?

> [...]
    > oraz normami, które je powołują do życia, a ponadto świadczy to tylko o
    > dyletanctwie osoby, która używa tych pojęć.

    "Wiem.... ale nie powiem!"

    Tak można na razie podsumować twoją "odpowiedź".

  • 290. Data: 2012-05-15 23:29:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.05.2012 14:23, Kris pisze:

    > Ale gdzie widzisz problem? Przeciez procedura jak najbardziej prawidłowa: ktoś z
    uparwnieniami robi protokół, przy odbiorze budynku w PINB dołaczasz protokół do
    pozostałych dokumentów, tam patrzą czy protokół formalnie jest ok i tyle. Myśle ze
    urzednika w PINB nie obchodzi jakimi przyrzadami zrobiono pomiary- to problem aosby
    robiącej pomiary. A nigdzie więcej ten protokół nipotrzebny tylko do odbioru budynku
    w PINB.

    Weź to przepisz na czysto... Nawet pomijając zawijanie wierszy -
    strasznie flejowato piszesz. Wygląda to, jakby ktoś po pijanemu pisał...