  • 21. Data: 2011-01-11 10:49:37
    Temat: Re: instalacja elektryczna ze sterownikiem - jak podejść do tematu
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Shaman" <s...@o...com> napisał w wiadomości
    news:op.vo41bmtm4limig@sioux...
    Dnia 10-01-2011 o 17:07:09 Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    I jeszcze jedno, gdybym to robil dzisiaj, poszedlbym w kierunku
    bezprzewodowym, bez dodatkowych skrzynek, ukrywajac wszystko w puszkach z
    przelacznikami, itp. Byc moze na ZigBee (ceny juz sporo spadly a i
    popularnosc juz celkiem duza), a moze na czyms jeszce tanszym, ale w
    podobnej filozofii dzialania - krotki zasieg, informacje przekazywane z
    posredniczeniem elementow, ktore sa wystarczajaco blisko (na zasadzie "podaj
    dalej").

  • 22. Data: 2011-01-11 11:17:02
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 11-01-2011 o 11:43:56 Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Dlatego jest to w gwiezdzie 5 niezaleznych linii, PC przez RS steruje 5
    > "driverami" ds2480 (o ile dobrze pamietam).

    > Ja korzystalem z tego co jest na stronie maxim dallas, tamtejsze pdfy
    > wystarczaja. Przy okazji - znane wszystkim termometry ds1920 (?) wlasnie
    > leca na 1wire.

    Dzięki - zapoznam się, rozwiązanie wydaje się być obiecujące i na pewno
    lepsze (dla mnie) niż sterowniki dedykowane programowane jakimiś chorymi
    drabinkami.

    > Nie zrozumielismy sie, jednostke centralna robisz sam, czy to z jekiegos
    > procesora czy peceta. Ja programowalem PCta w C#.

    Dokładniej rzecz biorąc ja nie zrozumiałem :) myślałem że to zamknięte
    rozwiązanie. Ale teraz rozumiem. 1Wire jako protokół komunikacyjnt
    pomiędzy układami Dallas które pracują jako końcówki sterująco/wykonawcze
    i PeCetem pracującym jako centralna jednostka sterująco/kontrolna. Resztę
    doczytam.

    > U mnie jest tak, ze ze wszystkimi gada procesor centralny, wiec
    > komunikacja jest.

    > Hmm, ale wtedy na dzien dobry ucinasz sobie kawalek mozliwosci systemu.

    To mi się jeszcze wyklaruje jak dookreślę oczekiwaną funkcjonalność. Gdyby
    wszystkie elementy mogły komunikować się bezprzewodowo to było by coś. Ale
    to może dopiero w v2.0 :) Zacząłem od prostego przekaźnika programowalnego
    a już doszliśmy do rozwiązania systemowego z kilkoma warstwami abstrakcji
    (w tym z komunikacją bezprzewodową) :) A ja dopiero zaczynam czytać o I2C
    i RS-485. ZigBee też mi się już gdzieś w lekturze przewinęło - jako moduł
    dla mikrokontrolera ATMega, ale rozumiem że to szerszy standard.

    PZDR
    Shaman

  • 23. Data: 2011-01-11 11:22:20
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]

    >i PeCetem pracującym jako centralna jednostka sterująco/kontrolna. Resztę

    Tak jest, ale sa tez jednoukladowce zdaje majace od razu nozke z 1wire.

> [...]
    >i RS-485. ZigBee też mi się już gdzieś w lekturze przewinęło - jako moduł
    >dla mikrokontrolera ATMega, ale rozumiem że to szerszy standard.

    Tak, szerszy. Atmel go wspiera procesorami i nie tylko.

    Niedyskretnie zapytam - kim jestes z zawodu?

  • 24. Data: 2011-01-11 11:47:16
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Sty, 12:17, Shaman <s...@o...com> wrote:

    > Dzięki - zapoznam się, rozwiązanie wydaje się być obiecujące i na pewno
    > lepsze (dla mnie) niż sterowniki dedykowane programowane jakimiś chorymi
    > drabinkami.

    Chore, czy nie - wszystko co potrzebne w automatyce domu da sie tym
    zrobic :) Zaprzeganie do sterowania oswietleniem PCta to dla mnie
    lekka przesada :) Majac PLC - system moze dzialac samodzielnie, a jak
    chcesz to mozesz nim sterowac rowniez z PCta (z komunikacja po
    MODBUSie).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 25. Data: 2011-01-11 11:47:36
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 11-01-2011 o 12:22:20 Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Shaman" <s...@o...com> napisał w wiadomości

    > Tak jest, ale sa tez jednoukladowce zdaje majace od razu nozke z 1wire.

    Rozwiązanie z PeCetem w środku coraz bardziej mi się podoba. Od razu
    nasuwa się dotykowy ekran ze sterowaniem i wizualizacją. Płyty pico-itx
    są coraz tańsze, a póki co może stać w piwnicy zwykły blaszak.

    > Tak, szerszy. Atmel go wspiera procesorami i nie tylko.
    >
    > Niedyskretnie zapytam - kim jestes z zawodu?

    Najogólniej mówiąc jestem software'owcem, który wspomina hardware jako
    pierwszą, zdradzoną miłość :) i ma teraz szansę na "spotkanie po latach" :)
    Zapał może się okazać płonny, ale jeśli zdobędę jakąś wiedzę to prędzej
    czy później się przyda :)

    --
    PZDR
    Shaman

  • 26. Data: 2011-01-11 12:00:05
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 11-01-2011 o 12:47:16 Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > lekka przesada :) Majac PLC - system moze dzialac samodzielnie, a jak
    > chcesz to mozesz nim sterowac rowniez z PCta (z komunikacja po

    Hmm.. może to było niepotrzebna i niesprawiedliwa ocena z mojej strony -
    tym bardizej, że owe drabinki poznałem jedynie "z obrazka" i z pobieżnego
    przejrzenia symboli. Dla kogoś kto miałby się specjalnie uczyć języka C (a
    nawet BASIC) drabinki pewnie są nieocenione. Tym bardziej, że jak mówisz
    można nimi zrobić wszystko co potrzebne. Mnie wydały się strasznie
    skomplikowane :)

    --
    PZDR
    Shaman

  • 27. Data: 2011-01-11 12:47:57
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Sty, 13:00, Shaman <s...@o...com> wrote:

> [...]
    > nawet BASIC) drabinki pewnie są nieocenione. Tym bardziej, że jak mówisz
    > można nimi zrobić wszystko co potrzebne. Mnie wydały się strasznie

    Sa b. proste. Jak siadlem do PLCka nie mialem o nich zielonego
    pojecia. Programista siebie nie moge nazwac - ot znam troche glownie
    perla, z wyzszymi jezykami nie mialem wiele wspolnego.. A drabinki..
    Tutaj nie ma sie czego uczyc bo to wszystko jak ukladanie klockow lego
    - tutaj wystarczy zdolnosc logicznego myslenia (oj logicznego czasem
    az do bolu! mozg sie potrafi zlasowac), wogole nie nazywalbym tego
    jezykiem programowania. Podstawa to wiedziec, czego sie od tego
    naszego systemu bedzie oczekiwac. Do wszystkich zastosowan do ktorych
    zaprzegnalem / planuje zaprzegnac PLC wystarcza proste warunki,
    funkcje. To wszystko robisz paroma klikami ukladajac klocki w
    programie ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 28. Data: 2011-01-11 12:49:46
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]

    >nasuwa się dotykowy ekran ze sterowaniem i wizualizacją. Płyty pico-itx
    >są coraz tańsze, a póki co może stać w piwnicy zwykły blaszak.

    Ototototo.

> [...]
    >Zapał może się okazać płonny, ale jeśli zdobędę jakąś wiedzę to prędzej

    To tak jak ja, problem zapalu rozwiazalem zlecajac opracowanie plytek
    drukowanych i ich montaz. Sam na pewno poleglbym.

    Ale... dzisiaj nie poszedlbym w 1wire ;-)

  • 29. Data: 2011-01-11 13:00:23
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Sty, 12:47, Shaman <s...@o...com> wrote:

    > Rozwiązanie z PeCetem w środku coraz bardziej mi się podoba. Od razu
    > nasuwa się dotykowy ekran ze sterowaniem i wizualizacją. Płyty pico-itx
    > są coraz tańsze, a póki co może stać w piwnicy zwykły blaszak.

    Polecam Ci watek:

    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?14996-Prog
    ramowalne-instalacje-elektryczne-w%C4%85tek-dla-entu
    zjast%C3%B3w

    Tutaj wiekszosc zdecydowala sie na Fateka. Niektorzy kombinuja z
    ekranami dotykowymi ale chyba wiekszosc dochodzi do wniosku ze to
    tylko zbedny bajer. I ja tez do takiego wniosku dawno temu doszedlem.
    Bo czymze chcesz sterowac z takiego ekranu dotykowego ? Co chcesz
    wizualizowac ? To jest niewygodne - musisz stac i zaglebiac sie w
    menu. Nie prosciej nacisnac klawisz jak chcesz spuscic rolete? Jezeli
    chcesz tworzyc tak rozbudowane rzeczy to juz lepiej zeby dalo sie tym
    sterowac bez wstawania z fotela - z komputera czy jakiegos iphone'a po
    domowym WIFI :) Ekran dotykowy jest fajny na filmach science fiction.
    Moze jeszcze sterowanie glosem!? ;) Usiadz, ochlon i spisz na kartce
    co ma robic system, w jaki sposob, a potem okresl czy te rzeczy SA
    prostsze/szybsze od tradycyjnego "klawisza" - jezeli nie, to znaczy ze
    to wylacznie bajer, ktory bedzie tylko uprzykrzal zycie Tobie i
    reszcie domownikom, zamiast je usprawniac :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 30. Data: 2011-01-11 13:03:41
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 10 Sty, 11:22, Shaman <s...@o...com> wrote:
    > Witam, powoli przerzucam się z myślenia o betonie i pustakach na myślenie
    > o rurach i przewodach :)
    >
    > Zainpirowany pewnym dziennikiem budowy

    Dobra, to jako winowajca już piszę, jak do tematu podszedłem u
    siebie :)

    Po pierwsze podzieliłem sobie punkty (oświetleniowe, bo to o nie chyba
    głównie chodzi) na dwie grupy. W pierwszej znalazły się takie, które
    po prostu musiały być sterowane z poziomu automatyki, czyli wszystkie
    takie, które trzeba włączać z kilku miejsc, bądź z jakiegokolwiek
    powodu jest z nimi więcej problemów niż z zapalaniem/gaszeniem światła
    w przykładowym kiblu. Trafiło tutaj oświetlenie salonu, ciągów
    komunikacyjnych (hol, klatka schodowa), wszelakie oświetlenie
    zewnętrzne a także oświetlenie garażu (jako coś, co może być sterowane
    nie tylko przez wyłącznik).
    Druga grupa - wszelakie inne punkty oświetleniowe.

    I teraz: drugą grupę zrobiłem najzwyczajniej i najklasyczniej w
    świecie, bezpuszkowo, czyli do puszki osprzętowej zasilanie, od puszki
    osprzętowej przewód do punktu oświetleniowego. Jeśli to było
    potrzebne, robiłem też tutaj proste połączenia "schodowe" (np. w
    pokojach dziecinnych porobiłem na wyłącznikach schodowych możliwość
    gaszenia górnego światła również przy łóżku).

    Pierwsza grupa - docelowo ma mieć sterowniki własnej roboty, takie
    proste zwielokrotnienie przekaźnika bistabilnego (wyszło mi, że atmel
    z rządkiem przekaźników będzie o wieeeele tańszy niż dziesięć
    przekaźników bistabilnych kupowanych oddzielnie, póki co w
    ograniczonym zakresie jest z braku czasu uruchomiona jednak właśnie na
    bistabilnych), czyli od każdego takiego punktu oświetleniowego a także
    od każdego miejsca przewidzianego na wyłącznik zbiegają się normalne
    przewody elektroinstalacyjne do jednego miejsca przewidzianego na
    instalację tejże aparatury. Tu istotna uwaga - duuużo miejsca jest
    potrzeba, absolutnie prosze nie zakładać, że to się gdzieś na boku
    rozdzielni upchnie, bo tu się ze trzy przekaźniki zmieszczą, a tam ze
    dwa i będzie git. One dość sporej ilości połączeń wymagają, ciasnota
    BARDZO utrudnia montaż.
    Dodatkowo, w miejsca, gdzie możliwości sterowania jest/może być
    więcej, prócz przewodu elektroinstalacyjnego puszczałem równiez
    telefoniczny 2x4x0,5 (może być typowa skrętka), póki co
    niewykorzystany, ale jak zrobię te wspomniane sterowniki, nimi bedę
    sterował niskonapięciowo i wtedy na takim przewodzie będę miał tam
    większą swobodę jeśli chodzi o mozliwości.

    I trzecia rzecz, póki co zupełnie przyszłościowa - magistrala.
    Zdecydowałem się na RS485 po lekturze paru dyskusji na ten temat na
    pl.misc.elektronika, "klocków" do RS485 jest całkiem sporo, softu
    gotowego też, a 1-wire doświadczeni koledzy odradzali jako standard
    dość ograniczony. Magistrala polega na obleceniu WSZYSTKICH
    wyłaczników (z obu wyżej wymienionych grup) i wszystkich miejsc, które
    mogą być sterowane jednym przewodem idącym od punktu do punktu.
    Wykorzystałem zwykły domofonowoalarmowy YTDY 6x1x0,5, bo tani, bo
    cienki, bo wystarczy. Jedna kwestia - ze względu na ewentualne usterki
    oraz na fakt, że przewody są sprzedawane w rolkach 100m, podzieliłem
    sobie całość na osobne pętle. Póki co ta magistrala po prostu jest
    sobie w ścianach, kiedyś mam nadzieję się przyda.

    J.