  • 1. Data: 2011-12-08 13:35:47
    Temat: instalacja komputerowa, telefoniczna, telewizyjna - jak zacząć?
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    powoli i mgliście rysuje mi się obraz tych instalacji, ale wciąż jest wiele
    niewiadomych... Proszę o pomoc, bo moja wiedza jak na razie jest mikra...

    Sieć komputerowa: chcę dać w każdym pokoju po 1-2 gniazda, gdzie będzie
    można wpiąć komputer. Staram się przewidzieć gdzie będzie stało biurko,
    szafa, łóżko, więc sądzę, że 1 gniazdko (drugie rezerwowe, gdyby biurko
    zmieniło lokalizację) powinno wystarczyć.

    Rozumiem, że kabel to będzie skrętka. Od każdego gniazdka prowadzę skrętkę
    do jednego punktu centralnego? W punkcie centralnym będzie ruter/serwer?
    Sądzę, że docelowo wszystkich komputerów w domu będzie 4 (trójka dzieci,
    więc gdy podrosną każde będzie miało własny komputer jak sądzę).

    Jak wybrać ten punkt centralny? Pomieszczenie gospodarcze, garaż, wiatrołap?
    Lepiej parter czy może poddasze? A może stryszek ponad poddaszem? Jeśliby
    kiedyś miał stanąć serwer to taki zakamuflowany stryszek byłby chyba
    niezły...

    Sieć telefoniczna: nie wiedzę sensu jej robić.

    Sieć telewizyjna: w każdym pokoju chcę dać po 1 gnieździe na telewizję.
    Kabel to koncentryk? Kable też mają iść do jednego punktu centralnego? Wybór
    tego punktu chyba oczywisty - stryszek, bo będzie najbliżej anteny. A co w
    przypadku, gdy zrezygnuję z anteny i będę chciał telewizję z kablówki (teraz
    jej nie ma i długo nie będzie, ale może kiedyś dociągną).

    Sieć domofonowa: w domu będę chciał mieć 2 punkty: jeden w przedpokoju,
    drugi w korytarzu na poddaszu. Wystarczy? Jaki kabel? Z każdego punktu w
    domu ciągnąć osobny kabel do "dzwonka" przy furtce?

    Wiem, że to są podstawy, ale od czegoś muszę zacząć. Potem przyjdzie czas na
    pytania na "wyższym" poziomie...

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2011-12-08 14:09:34
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    >Sieć telewizyjna: w każdym pokoju chcę dać po 1 gnieździe na telewizję.
    >Kabel to koncentryk?

    Daj dwa koncentryki. Przydatne do tunerów PVR(jeden program nagrywasz drugi
    oglądasz) Możesz również dać kabel 1 telefoniczny/skrętkę przy gniazdach
    antenowych przyda się do splitera ale to niekoniecznie bo są już w
    przystępnych cenach splitery bezprzewodowe.

> [...]
    > zrezygnuję z anteny i będę chciał telewizję z kablówki (teraz jej nie ma i
    > długo nie będzie, ale może kiedyś dociągną).

    To dociągniesz kabel z kablówki na stryszek

    >Sieć domofonowa: w domu będę chciał mieć 2 punkty: jeden w przedpokoju,
    >drugi w korytarzu na poddaszu. Wystarczy? Jaki kabel? Z każdego punktu w
    >domu ciągnąć osobny kabel do "dzwonka" przy furtce?
    Skrętka od dzwonka do przedpokoju, (tam gdzie domofon) i dalej z przedpokoju
    do korytarza na poddaszu(tam gdzie drugi domofon)).

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 3. Data: 2011-12-08 14:15:20
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu czwartek, 8 grudnia 2011, 14:35:47 UTC+1 użytkownik brunet.wp napisał:
> [...]
    > szafa, łóżko, więc sądzę, że 1 gniazdko (drugie rezerwowe, gdyby biurko
    > zmieniło lokalizację) powinno wystarczyć.
    Reguła mówi że biurka stawia się w możliwie dużej odległości od miejsca w którym było
    planowane.
    Jeśli tylko dla komputerów szkoda zachodu, WiFi działa coraz lepiej (a i tak szybciej
    niż dostępne łącza internetowe).

> [...]
    > Sądzę, że docelowo wszystkich komputerów w domu będzie 4 (trójka dzieci,
    > więc gdy podrosną każde będzie miało własny komputer jak sądzę).

    Zrób tylko pion, w miarę możliwości centralnie.

    > Jak wybrać ten punkt centralny? Pomieszczenie gospodarcze, garaż, wiatrołap?

    Aby nie robić większego problemu niż trzeba, w pobliżu wejścia kabli z zewnątrz.
    Aktualnie domowy serwer to pudełko wielkości A4.

> [...]
    > niezły...
    >
    > Sieć telefoniczna: nie wiedzę sensu jej robić.

    Komputerowej tym bardziej.

    > Sieć telewizyjna: w każdym pokoju chcę dać po 1 gnieździe na telewizję.
    Mało. Trzy kable są potrzebne - 2 satelita (dekoder z nagrywaniem) + "powietrze".
    Oczywiście nie musi tak być w każdym pokoju.

> [...]
    > drugi w korytarzu na poddaszu. Wystarczy? Jaki kabel? Z każdego punktu w
    > domu ciągnąć osobny kabel do "dzwonka" przy furtce?
    Domofony (wideofony, sterowanie bramą) mają różne okablowania od 2 do 12 par.

    ZZ@private

  • 4. Data: 2011-12-08 14:21:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 08.12.2011 15:15, ZbyszekZ pisze:

> [...]
    > Jeśli tylko dla komputerów szkoda zachodu, WiFi działa coraz lepiej (a i tak
    szybciej niż dostępne łącza internetowe).

    O ile to możliwe, sugerowałbym jednak łączność kablową, zwłaszcza jeśli
    faktycznie ma być jakiś serwer (np. dysk sieciowy).

    Zwłaszcza jak ktoś ma spory dom - WiFi może czasem zaskakująco szybko
    zniknąć lub z powodu słabego sygnału przełączyć się na żałosną prędkość.

  • 5. Data: 2011-12-08 15:08:45
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-12-08 14:35, brunet.wp pisze:

> [...]
    > szafa, łóżko, więc sądzę, że 1 gniazdko (drugie rezerwowe, gdyby biurko
    > zmieniło lokalizację) powinno wystarczyć.

    Nie zapomnij do centralnego miejsca w domu doprowadzić 2-3 skrętek na
    wifi, voip, i być może jeszcze coś innego. Do pokoi po 2 skrętki. Nigdy
    nie wiadomo gdzie będziesz chciał postawić np. drukarkę sieciową, dysk
    sieciowy, jakiś dodatkowy telefon itp. Od biedy można potem stawiać
    przełączniki, ale po co?

    Wifi wszystkiego nie załatwi. Oczywiście, musi być choćby do laptopa
    przenośnego, ale w pokojach dziecięcych, czy gabinetach jednak tylko
    skrętka zda egzamin.

    Aha. Proponowałbym okablowanie robić w kat. 6, bo technologia idzie do
    przodu i za kilka-kilkanaście lat gigabit będzie standardem nawet w
    domach. Przełącznik sobie wymienisz na gigabitowy, ale kabla w ścianie
    już nie. Niestety, porządne kable trochę kosztują, ale jak będziesz
    robił sam, to i tak oszczędzasz na robociźnie, więc cena kabla nie powali...

    Pozdrawiam,
    MW

  • 6. Data: 2011-12-08 15:26:30
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Nie zapomnij do centralnego miejsca w domu doprowadzić 2-3 skrętek na
    > wifi, voip, i być może jeszcze coś innego.

    Rozumiem, że od miejsca gdzie będzie ruter/switch do punktów dostępowych
    WiFi?

    > Do pokoi po 2 skrętki.

    Czyli do każdego gniazda poprowadzić 2 skrętki? Planuję w pokojach dać 2
    gniazda czyli razem 4 skrętki?

    (...)

    Muszę sprawdzić ceny.

  • 7. Data: 2011-12-08 15:35:09
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > To dociągniesz kabel z kablówki na stryszek

    Tak, ale to już teraz powinienem przewidzieć i pociągnąć kabel do stryszku z
    miejsca gdzie będzie wchodziła kablówka (wiatrołap, garaż?). Jaki
    kabel/kable?

    Albo przynajmniej dać peszel z wiatrołapu/garażu na stryszek. Peszel pójdzie
    chyba w całości w pionie więc chyba nie będzie problemu z przeciągnięciem
    kabli...

    > Skrętka od dzwonka do przedpokoju, (tam gdzie domofon) i dalej z
    > przedpokoju do korytarza na poddaszu(tam gdzie drugi domofon)).

    2 punkty na cały dom chyba powinny wystarczyć...

  • 8. Data: 2011-12-08 15:40:40
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "ZbyszekZ" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    ion-forums@vbyp24...
    > Reguła mówi że biurka stawia się w możliwie dużej odległości od miejsca w
    > którym było planowane.

    Możliwe, ale postaramy się zaplanować z głową i najlepiej jak potrafimy.

    > Jeśli tylko dla komputerów szkoda zachodu, WiFi działa coraz lepiej (a i
    > tak szybciej niż dostępne łącza internetowe).

    WiFi tak, ale kabel również.

    > Zrób tylko pion, w miarę możliwości centralnie.

    Mógłbyś rozwinąć swoją wypowiedź o tym pionie?

    > Aby nie robić większego problemu niż trzeba, w pobliżu wejścia kabli z
    > zewnątrz.
    > Aktualnie domowy serwer to pudełko wielkości A4.

    Czyli pewnie wiatrołap lub garaż.

    > Mało. Trzy kable są potrzebne - 2 satelita (dekoder z nagrywaniem) +
    > "powietrze". Oczywiście nie musi tak być w każdym pokoju.

    Mało gniazd? Lepiej dać po 2 na pokój?

    > Domofony (wideofony, sterowanie bramą) mają różne okablowania od 2 do 12
    > par.

    Jak nie wiadomo ile dać tych przewodów, to może lepiej peszel?

  • 9. Data: 2011-12-08 17:02:38
    Od: "uciu" <guseva(sssss)@interia.pl>

    > WiFi tak, ale kabel również.

    pamietaj też ze internet mozna podłaczyć teraz też pod TV, dekoder np N,
    amplituner czy konsole.

    Dałaem do każdego pokoju po 2 gniazda Ethernet i to w salonie troche mało -
    dobrze, że wifi jest:-)
    Procz interentowych w kazdym pomieszczeniu mam gniazdko telefoniczne,
    antenowe/kablowka oraz 2 satelitarne

    uciu

  • 10. Data: 2011-12-08 18:09:21
    Od: "suma" <s...@o...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:jbqkv6$u7l$1@usenet.news.interia.pl...
> [...]
    > WiFi?

    > Czyli do każdego gniazda poprowadzić 2 skrętki? Planuję w pokojach dać 2

    Po co w ogóle kablować się reliktami w postaci skrętki? Takie rzeczy można
    było stosować, ale 10 lat temu a nie teraz. Jak masz prąd to masz wszystko i
    tylko o odpowiednie rozplanowanie gniazdek / puszek bym się martwił. Telefon
    VOIP, router, komputery w dowolnych miejscach - wszystko da się załatwić
    przez WIFI. Nie musisz się też martwić o prędkości bo jak coś nie pasuje to
    wyrzucasz router WIFI 100Mb i kupujesz 1Gb.

    Ludzie mieszkają przy liniach ŚN i WN, gdzie promieniowanie jest
    nieporównywalnie większe niż od WIFI, także o szkodliwości nie ma tutaj
    raczej co mówić - poza narzekaniem tych których przez wszystko"boli głowa".