  • 91. Data: 2011-12-14 13:16:45
    Temat: Re: instalacja komputerowa, telefoniczna, telewizyjna - jak zacząć?
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-12-14 13:40, brunet.wp pisze:

    > Jeszcze takie pytanie: czy gniazdo komputerowe może być przy gnieździe
    > elektrycznym czy też musi być odstęp? Jeśli chodzi o przewody, to wiem:
    > odstęp 20-30cm jeśli idą równolegle.

    Mogą być obok siebie i tak się też robi najczęściej - w gniazdach
    modułowych.
    Nie wiem czego wymagasz od instalacji, ale możesz też pomyśleć o osobnym
    przewodzie elektrycznym z szafy rozdzielczej do gniazdka komputerowego.
    Potem będziesz mógł podłączyć centralnego UPSa.

    > Ktoś tu pisał w wątku, że muszą być dwie (jeszcze jakiś powrót czy coś,
    > ale nie zrozumiałem). Tak więc dam po dwie skrętki do trzech różnych
    > miejsc domu (2 na stryszku i 1 w holu na poddaszu)

    Nie ma to najmniejszego sensu. Jedna skrętka do AP wystarczy. To nie
    instalacja c.o., żeby robić zasilanie i powrót :)
    Może ten ktoś myślał, że w centralnym miejscu domu będzie router z wifi,
    a w garażu switch. Wtedy ciągnąłbyś przewód od dostawcy internetu do
    tego routera, a potem do switcha, żeby podzielić sygnał, ale tak się nie
    robi.

    Prawidłowa instalacja wygląda tak:

    kabel od dostawcy -> (modem, router) -> switch -> końcówki

    Końcówkami mogą być komputery, Access Pointy, kolejne switche, bramki
    Voip, centralki alarmowe, recordery monitoringu, itp.
    Do każdej końcówki ciągnie się jeden przewód :)

    Tak jest najbardziej przejrzyście i najłatwiej potem tym zarządzać.

    Jeszcze jedna podpowiedź - jak będziesz kładł przewody, to pooznaczaj
    sobie ich końcówki taśmą klejącą z numerkiem - taki sam numer na dwóch
    końcach jednego kabla. Potem jak podłączysz gniazdka, to na każdym
    gniazdku naklejasz sobie naklejkę z numerkiem odpowiadającym numerkowi
    na switchu/patchpanelu. Pozwala to zaoszczędzić wiele nerwów przy
    krosowaniu połączeń.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 92. Data: 2011-12-14 14:22:46
    Od: Adam <a...@g...com>

    > Beton, a właściwie cement źle działa na przewody i generalnie plastik chyba.
    > Nie wiem ile w tym prawdy, ale wszyscy instalatorzy, jeśli puszczają
    > rury od co (plastikowe) i przewody elektryczne w wylewce, to dają w
    > peszlach.

    Beton w zaden sposob nie oddzialywuje na przewody - chodzi o
    rozszerzalnosc termiczna wylewki. W peszlu kable maja luz,
    zabetonowane na stale - w miejscach gdzie kabel wychodzi z wylewki i
    przechodzi np. do sciany - wylewka kurczac sie moglaby go poprostu
    zniszczyc :) Druga sprawa to zabezpieczenie kabla przed uszkodzeniem w
    trakcie wykonywania wylewek - kabel w peszlu wiecej zniesie :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 93. Data: 2011-12-14 15:57:18
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Nie wiem czego wymagasz od instalacji, ale możesz też pomyśleć o osobnym
    > przewodzie elektrycznym z szafy rozdzielczej do gniazdka komputerowego.
    > Potem będziesz mógł podłączyć centralnego UPSa.

    Pomysł ciekawy i pomyślę nad tym.

> [...]
    > w garażu switch. Wtedy ciągnąłbyś przewód od dostawcy internetu do tego
    > routera, a potem do switcha, żeby podzielić sygnał, ale tak się nie robi.

    Teraz rozumiem po co ten "powrót" :)

> [...]
    > Do każdej końcówki ciągnie się jeden przewód :)
    >
    > Tak jest najbardziej przejrzyście i najłatwiej potem tym zarządzać.

    Dokładnie. I tak też zrobię.

> [...]
    > switchu/patchpanelu. Pozwala to zaoszczędzić wiele nerwów przy krosowaniu

    Dzięki!

  • 94. Data: 2011-12-14 18:25:56
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-12-2011 o 13:40:08 brunet.wp
    <S...@s...comusun_wielkie_lit
    ery> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ale jednak przed tynkowaniem/wylewkami trzeba będzie zrobić złącza i
    > przetestować poprawność?
    Kable są testowane przez producenta, także nie trzeba, co nie zmienia
    zasady żeby do każdego np pomieszczenia ciągnąć dwa kable.
    Ja jak robiłem to kupowałem najtańszy, ale 4 lata temu to był akurat
    boom i kable były drogie teraz widze że można juz za stówkę mieć w miarę
    dobry
    http://allegro.pl/kabel-ftp-sieciowy-cat-5e-skretka-
    rj45-kat-5e-200m-i1945448856.html
    co prawda noname ale ujdzie albo ten
    http://allegro.pl/bk661-kabel-sieciowy-skretka-utp-3
    05m-cat-5e-i1972950209.html

    > Jeszcze takie pytanie: czy gniazdo komputerowe może być przy gnieździe
    > elektrycznym czy też musi być odstęp? Jeśli chodzi o przewody, to wiem:
    > odstęp 20-30cm jeśli idą równolegle.
    Kiedyś miało znaczenie, teraz nie, w korytkach idą obok siebie dziesiątki
    metrów i jest ok, chyba że kabel energetyczny będzie obciążony spawarką czy
    innym zakłócaczem to wtedy może trochę zwolnić transmisję.
    Pamiętaj aby nie przekraczać długości 100m dla jednego kabla, co ci chyba
    nie grozi
    ale tak dla świętego spokoju przypominam :)

    > Ktoś tu pisał w wątku, że muszą być dwie (jeszcze jakiś powrót czy coś,
    > ale nie zrozumiałem). Tak więc dam po dwie skrętki do trzech różnych
    > miejsc domu (2 na stryszku i 1 w holu na poddaszu)
    Zawsze kabel można uszkodzić jednym źle wbitym gwoździem w ścianie,
    wtedy przepniesz na drugi a nie będziesz w dziurze łatał kabla.
    Poza tym ws przyszłości możesz switche z kompem czy innym switchem lub AP
    podłączyć dwoma kablami :) zwiększasz np przepustowość połączenia.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 95. Data: 2011-12-17 00:50:41
    Od: "bhk" <bogdan.kot@usun_to.onet.eu>

    >2 skrętki? Tego nie rozumiem... Czy nie wystarczy 1 skrętka aby podłączyć
    >AP do switcha?

    Do AP'ka tak, Jeśli miałby to być router z WiFi to jedna skrętka doprowadza
    sygnał
    druga wraca do switcha który można dogodnie umieścić w miejscu gdzie się
    wszystkie
    kabelki z domu schodzą. Można by pomyśleć jeszcze o kabelku telefonicznym
    jeśli router
    z bramką VOIP.
    Zaprojektuj takie okablowanie w miare centralnym punkcie domu i powinno
    wystarczyć

  • 96. Data: 2011-12-17 00:55:07
    Od: "bhk" <bogdan.kot@usun_to.onet.eu>

    Chyba nie zrozumiałeś co napisałem. Gdzie w twojej propozycji jest kabel
    antenowy?
    Chyba się zgodzisz, że pociągnięcie kabla antenowego dla ewentualnej anteny
    ze strychu
    (dachu) do piwnicy gdzie miałby być router (a ktoś zaproponował pociągnięcie
    sobie na zapas
    takiego kabla) to proszenie się o kłopoty.

    bhk

  • 97. Data: 2011-12-17 01:05:50
    Od: "bhk" <bogdan.kot@usun_to.onet.eu>

> [...]
    >instalacja c.o., żeby robić zasilanie i powrót :)
    >Może ten ktoś myślał, że w centralnym miejscu domu będzie router z wifi, a

    Dokładnie o to chodziło, a dodatkowo chodziło o to żeby sobie ten router
    postawić
    w jakimś centralnym miejscu domu tak by sygnał był w miarę równomierny.
    Sam router duży nie jest więc można go sobie upchnąć w jakiejś szafie i nie
    zawadza
    i nawet go specjalnie nie widać. Jak zasilanie POE to nawet nie trzeba
    elektryczności.

    >Wtedy ciągnąłbyś przewód od dostawcy internetu do tego routera, a potem do
    >switcha, żeby podzielić sygnał, ale tak się nie robi.

    A że niby jak się robi?

    >Prawidłowa instalacja wygląda tak:
    >kabel od dostawcy -> (modem, router) -> switch -> końcówki

    Czyli dokładnie tak jak zaproponowałem. Nieprawdaż?
    Z tym że ty chyba chcesz umieścić switcha blisko routera.
    Biorąc pod uwagę że centralny punkt domu wychodzi zazwyczaj w okolicy salonu
    czy przedpokoju to już widze tam switcha z kilkunastoma albo więcej kablami.
    Router i 2 kabelki wyglądają jeszcze w miarę estetycznie i da się to
    zamaskować.

  • 98. Data: 2011-12-17 12:58:57
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-12-17 02:05, bhk pisze:

> [...]
    > kablami.
    > Router i 2 kabelki wyglądają jeszcze w miarę estetycznie i da się to

    Mylisz router z AP.
    Router nie musi stać w centralnym punkcie domu.
    AP tak.
    Pozdrawiam,
    MW

  • 99. Data: 2011-12-18 11:50:18
    Temat: Re: instalacja komputerowa, telefoniczna, telewizyjna - jak zacz???
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-12-09 11:15, wolim pisze:

    > Owszem, można zrezygnować ze sporej ilości kabli, ale nie ze wszystkich.
    > Moim zdaniem 1-2 skrętki w pokoju to jest optymalne rozwiązanie. 6
    > skrętek to przerost formy nad treścią. Tyle to się nawet w dużych
    > biurowcach nie stosuje. Standardem jest 3 gniazda rj45 na stanowisko
    > pracy (komputer, drukarka, telefon). Choć ostatnio rezygnuje się nawet z
    > tego trzeciego, bo telefony robi się coraz częściej na dect-cie.

    Jak korporacje, gdzie pracownicy siedza przy biurkach, to ostatnio
    wygrywa VOIP - wiec gniazdo sie przyda...

    Pozdro

    Maseł

  • 100. Data: 2011-12-18 18:08:57
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-12-18 12:50, Maseł pisze:

    > Jak korporacje, gdzie pracownicy siedza przy biurkach, to ostatnio
    > wygrywa VOIP - wiec gniazdo sie przyda...

    Mylisz się. Z VOIPa też można korzystać po dect-cie.
    Pozdry,
    MW