  • 21. Data: 2011-12-09 08:09:39
    Temat: Re: instalacja komputerowa, telefoniczna, telewizyjna - jak zacz???
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "wolim" napisał w wiadomości grup

    >Bredzisz, kolego. Zastosowanie wifi nie jest takie proste. Wymaga
    >zastosowania odbiorników na każdym kroku, co w przypadku tradycyjnej
    >skrętki jest niepotrzebne.

    Jakich odbiorników? Laptopy mają "w sobie" wifi, kompy stacjonarne również
    nie problem. Konsole itp też.

    > Jak podłączysz przez wifi, dajmy na to, bramkę Voip?

    Kupujesz router z wifi i z voip. Np siemens SX541 kosztuje ok 120-130 zł ma
    wifi, wbudowany voip(kilku operatorów mozesz zaprogramować) możesz podłączyc
    zwykły aparat bezprzewodowy i dzwonić z niego zarówno poprzez tradycyjnego
    operatora czy wybrać voip. Jest tez port usb do podłączenia np dysku
    sieciowego. Do routera doprowadzasz net, uruchamiasz wifi i podłączasz
    zwykły aparat telefoniczny, najwygodniej bezprzewodowy- ja np mam taki z
    dwoma słuchawkami, jedna na piętrze jedna na parterze. Czyli masz wszystko w
    jednym miejscu tam gdzie doprowadzony internet od operatora a dalej po wifi.
    Żadnych kabli w domu , żadnych gniazdek itp.

    >Nie ma o czym dyskutować - nie bez powodu w dużych firmach (budynkach)
    >stosuje się cały czas standardowe okablowanie strukturalne. Jest to
    >najpewniejsza i najbardziej niezawodna technologia.

    No właśnie- w dużych firmach czy budynkach. Do domowych zastosowań wystarczą
    inne prostsze rozwiązania. Nie wiem skąd ta moda przenoszenia
    "przemysłowych" rozwiązań do zastosowań domowych.

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 22. Data: 2011-12-09 08:31:54
    Temat: Re: instalacja komputerowa, telefoniczna, telewizyjna - jak zacząć?
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Dec 8, 2:35 pm, "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> wrote:
    > Witam,
    >
    > powoli i mgliście rysuje mi się obraz tych instalacji, ale wciąż jest wiele
    > niewiadomych... Proszę o pomoc, bo moja wiedza jak na razie jest mikra...
    >
    > Sieć komputerowa: chcę dać w każdym pokoju po 1-2 gniazda, gdzie będzie
    > można wpiąć komputer. Staram się przewidzieć gdzie będzie stało biurko,
    > szafa, łóżko, więc sądzę, że 1 gniazdko (drugie rezerwowe, gdyby biurko
    > zmieniło lokalizację) powinno wystarczyć.

    Jesli nie wiesz jak bedziesz tego domu uzywal to lepiej zaplanuj
    wiecej punktow w ktorych bedziesz mial dostep do kabli.
    Licz sie z tym ze czesc rzeczy mozna puscic po wifi ale nie wszystko.
    Do tego im wiecej urzadzen tym wieksza szansa ze sie beda zaklocac.
    W miejscu gdzie bedziesz mial jakies centrum medialne daj wiecej
    skretek albo zaplanuj switch.

    > Rozumiem, że kabel to będzie skrętka. Od każdego gniazdka prowadzę skrętkę
    > do jednego punktu centralnego? W punkcie centralnym będzie ruter/serwer?
    > Sądzę, że docelowo wszystkich komputerów w domu będzie 4 (trójka dzieci,
    > więc gdy podrosną każde będzie miało własny komputer jak sądzę).

    Punkt centralny zaplanuj jeden. I tak aby w nim wygodnie wszystko
    pomiescic.
    Dzis tam pewnie postawisz router dostepowy plus jakis switch ale z
    czasem moze dojsc jakis "serwer" w postaci laptopa, dysk NAS,
    nagrywaczka monitoringu itp. Wielkosc to jak szafka kuchenna
    "pojedyncza".

    > Jak wybrać ten punkt centralny? Pomieszczenie gospodarcze, garaż, wiatrołap?
    > Lepiej parter czy może poddasze? A może stryszek ponad poddaszem? Jeśliby
    > kiedyś miał stanąć serwer to taki zakamuflowany stryszek byłby chyba
    > niezły...

    U mnie jest w "między pokoju" za drzwiami. Tam gdzie i tak nic nie
    mozna wstawic. Szafke zrobilem trojkatna. Jesli w srodku ma byc wifi
    to nie powinna miec metalowej konstrukcji.

    > Sieć telefoniczna: nie wiedzę sensu jej robić.
    >
    > Sieć telewizyjna: w każdym pokoju chcę dać po 1 gnieździe na telewizję.
    > Kabel to koncentryk? Kable też mają iść do jednego punktu centralnego? Wybór
    > tego punktu chyba oczywisty - stryszek, bo będzie najbliżej anteny. A co w
    > przypadku, gdy zrezygnuję z anteny i będę chciał telewizję z kablówki (teraz
    > jej nie ma i długo nie będzie, ale może kiedyś dociągną).

    Masz na mysli telewizje naziemna? Jesli tak to ok.
    Ale licz sie z tym ze moze jak satelite sobie sprawisz to bedziesz
    chcial obraz wpuscic tez w inny tv.

    > Sieć domofonowa: w domu będę chciał mieć 2 punkty: jeden w przedpokoju,
    > drugi w korytarzu na poddaszu. Wystarczy? Jaki kabel? Z każdego punktu w
    > domu ciągnąć osobny kabel do "dzwonka" przy furtce?
    >
    > Wiem, że to są podstawy, ale od czegoś muszę zacząć. Potem przyjdzie czas na
    > pytania na "wyższym" poziomie...

    Licz sie z tym ze kabli w domach przybywa. Jesli mozesz to ukladaj je
    w korytkach.

  • 23. Data: 2011-12-09 08:39:52
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Dec 9, 8:49 am, ZbyszekZ <z...@g...com> wrote:

    > Prawie nie znaczy wszystko. Zwykle oznacza że nie można zrobić tego co
    potrzebujesz.

    > Być może możesz się obyć bez WiFi w domu, ale ja już nie. Przecież nie będę
    przełączał kabla sieciowego tylko dlatego że przesiadam się z jednego fotela na
    drugi, telefon też się przydaje połączyć z internetem a szybciej to działa niż przez
    kabel i coraz więcej takich przykładów.
    > Efekt? Większość kabli jakie puściłem jest niewykorzystana. To nic że były tanie
    skoro to wyrzucone pieniądze.
    > Jest parę miejsc gdzie taktycznie należy doprowadzić kabel np. telewizja, domowy
    serwer ale żeby tak od razu kłaść wszędzie 6-8 skrętek?
    > Raczej należy pomyśleć o jakimś bardziej uniwersalnym rozwiązaniu np. łatwo
    dostępny pion i kanały kablowe wokół pokoii, tak aby można było dołożyć kabel taki
    jaki będzie potrzebny tam gdzie będzie potrzebny.

    KAnal kablowy to zazwyczaj albo rura pcv albo korytko. Zeby bylo
    ladnie warto aby korytko bylo w tynku.
    Jako idea jest calkiem sluszna ale kosztuje tyle co polozenie tych
    kilku kabli w peszlu. A trzeba jeszcze kable w nich polozyc.
    Do tego korytka daja mozliwosc wedrowek zwierzyny po domu w sposob
    "utajony".
    Krakowskim targiem powiedzial bym tak:

    Zrobic korytka z punktu centralnego do kazdego pokoju. A dalej ciagnac
    kable w listwach przypodlogowych.
    Moim zdaniem jak ktos ma mozliwosc to warto tak to zrobic wtedy nie
    jest brzydko ani drogo a jest dosyc elastycznie.

  • 24. Data: 2011-12-09 08:54:45
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-12-09 09:09, Kris pisze:

> [...]
    > wystarczą inne prostsze rozwiązania. Nie wiem skąd ta moda przenoszenia
    > "przemysłowych" rozwiązań do zastosowań domowych.

    To jest tak - dużo można rozwiązać za pomocą wifi, ale nie wszystko. W
    pokojach dziecięcych raczej laptopy nie wchodzą w grę. Jak ktoś zajmuje
    się grafiką, projektowaniem itp. też raczej z laptopa korzystał nie
    będzie. A stacjonarny komputer podepniesz albo skrętką, albo będziesz
    musiał kombinować z kartami wifi. Dekoder tv, chociażby n-ki, można
    podłączyć do sieci tylko kablem. Dysk sieciowy po wifi, to jak dla mnie
    porażka.
    Kabel to kabel. Jest niezawodny, niedrogi i wydajny. Do tego jeszcze,
    jak ktoś jako tako nie siedzi w temacie, to przy wifi będzie miał non
    stop problemy z zestawieniem połączeń. Tak, jak napisałem, kabel wpinasz
    do urządzenia i masz sieć, a przy wifi czasami trzeba się nakombinować.

  • 25. Data: 2011-12-09 09:32:04
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
> [...]
    > czasem moze dojsc jakis "serwer" w postaci laptopa, dysk NAS,
    > nagrywaczka monitoringu itp. Wielkosc to jak szafka kuchenna

    No właśnie największy problem mam z wyborem tego punktu centralnego.
    Wiatrołap raczej nie za bardzo, jest za mały i będzie w oczy kłuć taka
    szafka. Lepiej garaż, bo jest dużo miejsca. W garażu będzie rozdzielnica
    elektryczna, więc obok niej (nie za blisko) umiejscowię szafkę gdzie będą
    schodzić skrętki z pokoi.

    > U mnie jest w "między pokoju" za drzwiami. Tam gdzie i tak nic nie
    > mozna wstawic. Szafke zrobilem trojkatna. Jesli w srodku ma byc wifi
    > to nie powinna miec metalowej konstrukcji.

    Jak to jest z tym WiFi? Z punktu centralnego (ze switcha/rutera) ciągnie się
    skrętkę do miejsca gdzie ma być umiejscowiony punkt dostępowy (access
    point)? Gdzie najlepiej umieścić punkt dostępowy? W domu jednorodzinnym
    (przeciętnym, 130m2 powierzchni użytkowej, parter i poddasze użytkowe)
    wystarczy jeden punkt dostępowy czy muszą być dwa, może trzy?

    A może zwyczajowo jest tak, że modem, ruter i punkt dostępowy to jedno
    urządzenie i stawia się je w szafce punktu gdzie schodzą się wszystkie
    kable? W moim przypadku wtedy punkt dostępowy będzie zdecydowanie nie w
    centrum domu, więc obawiam się, że sygnał nie przejdzie przez strop, ścianę
    nośną (24cm) i ze 3 ściany działowe (12cm).

    > Masz na mysli telewizje naziemna? Jesli tak to ok.
    > Ale licz sie z tym ze moze jak satelite sobie sprawisz to bedziesz
    > chcial obraz wpuscic tez w inny tv.

    Teraz mam w bloku UPC, więc jednym kablem dochodzi zarówno telewizja jak i
    internet. W domu też chciałbym takie rozwiązanie, ale ani UPC ani innej
    sieci szybko nie podłączą, jeśli w ogóle kiedykolwiek podłączą. W domu
    telewizję uzyskam z anteny, która będzie gdzieś wysoko (np. na dachu). Kabel
    z anteny ciągnąć do punktu centralnego w garażu czy zaplanować drugi punkt
    centralny telewizyjny na stryszku? Jak będzie lepiej?

    > Licz sie z tym ze kabli w domach przybywa. Jesli mozesz to ukladaj je
    > w korytkach.

    Mógłbyś rozwinąć? Gdzie właściwie miałyby iść korytka? Pod tynkiem, na
    tynku? A może w peszlach dawać kable?

  • 26. Data: 2011-12-09 09:46:16
    Od: Stefan <s...@c...wp.pl>

    W dniu 08.12.2011 14:35, brunet.wp pisze:
> [...]
    > szafa, łóżko, więc sądzę, że 1 gniazdko (drugie rezerwowe, gdyby biurko
    > zmieniło lokalizację) powinno wystarczyć.

    PROTIP: pociągnij dodatkowy kabel do lodówki, do telewizora (każdego),
    do lustra w łazience.

  • 27. Data: 2011-12-09 09:50:27
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]

    >grafiką, projektowaniem itp. też raczej z laptopa korzystał nie będzie. A
    >stacjonarny komputer podepniesz albo skrętką, albo będziesz musiał

    Co za kombinacja? Karta za kilkanaście zł?
    >Dekoder tv, chociażby n-ki, można podłączyć do sieci tylko kablem.
    Dla formalności- nie tylko kable. Możesz postawić AP. Ale w okolice
    telewizora to faktycznie można skrętkę doprowadzić i gniazdo sieciowe
    założyć ale bez tego tez da radę się obejść. U mnie doskonale za media
    center służy xbox. Po wifi ściąga dane z dysku sieciowego i dalej po HDMI do
    telewizora.

    >Dysk sieciowy po wifi, to jak dla mnie porażka.

    Dlaczego porażka? Oglądamy nieraz filmy na dwóch laptopach niezależnie i nie
    widzę problemu.
    Z laptopem będziesz podpinał się pod kabel jak zechcesz muzyki z dysku
    sieciowego posłuchać/film obejrzeć?

    >Kabel to kabel. Jest niezawodny, niedrogi i wydajny.

    Ja wiem czy taki niedrogi? Cat 6e to chyba z 1,5zł za metr plus dodatkowo
    gniazdka itp. Jak robisz sam to ok jak dojdzie robocizna nie daj Boże za
    punkt( a tu padały propozycje od 6 do 16 skretek na pomieszczenie) to robi
    się spory koszt. A dawanie na zasadzie "dać wszędzie po kilka sztuk może
    kiedyś się przyda" to już całkowity bezsens". Coraz więcej urządzeń
    komunikuje się bezprzewodowo więc można z sporej ilości kabli w domu
    zrezygnować.

    > Do tego jeszcze, jak ktoś jako tako nie siedzi w temacie, to przy wifi
    > będzie miał non stop problemy z zestawieniem połączeń.

    A co za problemy? Raz uruchamiasz i działa.

    > Tak, jak napisałem, kabel wpinasz do urządzenia i masz sieć, a przy wifi
    > czasami trzeba się nakombinować.

    Przy zestawianiu połączeń sieciowych kablowych tez trzeba czasami
    kombinować;))

  • 28. Data: 2011-12-09 09:52:07
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    http://gigaom.com/2011/11/15/the-first-gigabit-wi-fi
    -chip-for-consumer-devices-is-here/

    tak tak a obecne mają 108Mb i 300Mb heheh

    tylko, ze 100Mb po skrętce jakos szybciej leci, a nie wspomne juz o realnym
    1GB
    gdzie mam zwykłas krętke kat5 i wyciąga mi szybkosc bez problemu wystarczy
    switch odpowiedni.

    Bramke VOIP nie podlacze po wifi, owszem powiesz, ze podlacze na telefonie
    np z programem na androidzie czy symbianie
    detykowany VOIP z wifi
    ale to niepraktyczne i baterie wpieprza, i niestabilne.

    Alarmy też są bezprzewodowe ale jakos poważna firma nie podłaczy ci systemu
    na bezprzewodowym alarmie
    a jak juz podlaczyc to mozesz być pewnien, ze serwis będziesz czesciej
    wzywal.

    pozatym taką skrętke, można wykorzstać do wielu innych podłączeń
    u mnie np.:
    Zasilanie do kamer, zasilanie do grzejnikow do regulatorow temp.
    czy choćby podłaczenie wifi zasilnaego POE z jednego punktu centralnego.

    Tak więc pozwolę się nie zgodzić z kolegą.

  • 29. Data: 2011-12-09 09:55:55
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]

    >(przeciętnym, 130m2 powierzchni użytkowej, parter i poddasze użytkowe)
    >wystarczy jeden punkt dostępowy czy muszą być dwa, może trzy?

    Myśle że jeden router z wifi umieszczony np u Ciebie w garażu powinien
    obsłużyć cały dom

    >A może zwyczajowo jest tak, że modem, ruter i punkt dostępowy to jedno
    >urządzenie i stawia się je w szafce punktu gdzie schodzą się wszystkie
    >kable?
    Dokładnie tak
    >W moim przypadku wtedy punkt dostępowy będzie zdecydowanie nie w centrum
    >domu, więc obawiam się, że sygnał nie przejdzie przez strop, ścianę nośną
    >(24cm) i ze 3 ściany działowe (12cm).
    U mnie router umieszczony w garderobie. nie mam problemu odbioru wifi w
    całym domu dodatkowo jeszcze kilka metrów od domu na podwórku sygnał jest.
    Jak sobie czasami laptopa do auta na podwórku biorę aby zczytać błędy z
    komputera samochodowego to nawet w aucie(zamknięte blaszane pudło) zasięg
    wifi mam.

  • 30. Data: 2011-12-09 10:06:58
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 9 Gru, 10:46, Stefan <s...@c...wp.pl> wrote:

    > PROTIP: pociągnij dodatkowy kabel do lodówki, do telewizora (każdego),
    > do lustra w łazience.

    "PROTIP"?? A co to za nowomowa? Jakaś nowa fejsbukowa moda, albo inny
    ćwierkający wynalazek?

    BTW - kabel do lodówki i telewizora to dobry pomysł. A jaki masz
    pomysł na wykorzystanie kabla przy lustrze?

    PZDR
    Shaman