  • 11. Data: 2012-07-17 07:41:45
    Temat: Re: inteligentna cyrkulacja CWU
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> napisał w
    wiadomości news:ju17nn$q1o$1@usenet.news.interia.pl...
    > Witam,

    Zadam Ci niedyskretne pytanie, a dlaczego nie pompa z czujnikiem
    temperatury? Mam, taka i sobie chwale.

    Sa tez pompy z czujnikiem i zegarem (ponoc drogie), mozna kupic pompe z
    termometrem, plus cyfrowy programator tygodniowy taki do gniazdka za 20
    dychy.

    W dzien leci normalnie, a w nocy odlacza pompie zasilanie. Tak mialem na
    poczatku.

    Mozna tez w nocy podlaczac dodatkowo prad (w czasie gdy programator ma
    odlaczac) wlasnie jakimis czujkami ruchu, u mnie tak jest ale czujka jest w
    sypialni. Zanim dotre do lazienki, zrobie co trzeba, pompka juz troche
    naciagnie.

  • 12. Data: 2012-07-17 08:58:51
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > ale ona nie musi chodzic w chwili poboru tyle woda w rurach ma być ciepła.
    > Wiec w zależnosci od wychładzania sie konkretnej instalacji dobieramy czas
    > przerwy miedzy pompowaniem, a długosc pompowania na tyle aby układ
    > napełnic kolejną porcją ciepłej wody.

    Czas pompowania i czas przerwy między pompowaniem dobrałbym doświadczalnie
    lub jak proponuje Ghost użyję czujnika temperatury. Jednak w czasie
    nieaktywności (brak sygnałów z czujek ruchu) pompa nie będzie się włączać w
    ogóle, nawet mimo odpowiedniego sygnału z czujnika temperatury.

    Chcę wspomóc się sterownikiem Satel Integra 128WRL.

    Chyba najrozsądniej będzie zamontować czujki ruchu nie bezpośrednio w
    łazienkach, kuchni ale "globalnie" w domu. Jeśli ktoś przebywa w domu,
    nieważne co robi, pompa CWU ma być w stanie aktywnym i woda ciepła ma być
    cały czas dostępna. Całkowite wyłączenie pompy (i być może innych pomp)
    nastąpi wtedy gdy nikogo nie będzie w domu.

  • 13. Data: 2012-07-17 09:03:41
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

> [...]
    > wiadomości news:ju17nn$q1o$1@usenet.news.interia.pl...
    >
    > Zadam Ci niedyskretne pytanie, a dlaczego nie pompa z czujnikiem

    Nie pomyślałem o tym. Ciekawe.

> [...]
    > w sypialni. Zanim dotre do lazienki, zrobie co trzeba, pompka juz troche

    Jakikolwiek zegar mnie nie przekonuje. Chcę mieć ciepłą wodę gdy ktoś jest w
    domu, a wyłączać zbędne urządzenia gdy dom jest pusty. Zegarem ciężko to
    osiągnąć... Moim zdaniem tylko czujki ruchu się sprawdzą.

  • 14. Data: 2012-07-17 09:45:59
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > będę robił instalację z cyrkulacją ciepłej wody. ... trzeba byłoby długo
    > czekać aż dopłynie ciepła woda gdyby nie było cyrkulacji. No właśnie, ile
    > czasu? Kilka sekund, kilkanaście, więcej?

    odległość znasz, średnice rur pewnie też,
    teraz ustal albo zmierz natężenie wypływu wody z Twojej armatury i będziesz
    miał wynik....

    > Od tego zależy jak będę sterował uruchamianiem pompy cyrkulacji. Planuję
    > zamontować czujniki ruchu i pompa byłaby włączana w reakcji na sygnał z
    > któregoś z czujników.

    na początek proponowałbym Ci prostą pompę sterowaną jedynie najprostszym
    sterownikiem czasowym on/off.

    u mnie chodzi non stop całą dobę - wyłączam "ręcznie" jak gdzieś wszyscy
    domownicy wyjeżdżają na dłużej niż jeden dzień

    > Nie wiem gdzie umieścić czujki ruchu.

    połącz to z instalacją alarmową, jak juz bardzo chcesz ruchem sterować

    > To zależy od tego ile czasu potrzeba na dopłynięcie ciepłej wody. Jeśli
    > czujnik byłby w łazience w środku, to byłoby najekonomiczniej, ale być
    > może trzeba byłoby czekać na ciepłą wodę.

    nie bardzo widzę związek pomiędzy tymi wartościami...

    z ekonomią ma to bardzo niewiele wspólnego, bardziej z jakimś poczuciem
    "dobrze zrobionej roboty"
    albo "ale jestem super i to fajnie wymyśliłem"

    moje roczne obserwacje nie wykazały istotnych oszczędności na energii
    w zestawieniu sezonu ze sterowaniem i tego co mam teraz,
    ale wszystko zależy od tego, czym grzejesz...

    > Jeśli chodzi o kuchnię, to czujnik musiałby być umieszczony w jej pobliżu,
    > aby czas dojścia osoby do zlewu pozwolił na dopłynięcie ciepłej wody.
    > Po uzyskaniu sygnału z którejś z czujek, pompa byłaby włączana na 15
    > minut.

    zobacz sam jak bardzo sobie komplikujesz życie...

    jak chcesz być mega oszczędny i nie marnować energii na recyrkulacje
    w pierwszej kolejności dobrze zaizoluj rury z wodą.
    możesz dać nawet podwójne otuliny, jak masz na to miejsce - jednorazowy
    niewielki wydatek

    albo grzać wodę bezpośrednio w miejscu poboru w czasie poboru....
    (ogrzewaczami przepływowymi)

  • 15. Data: 2012-07-17 09:57:45
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:ju32od$v0c$1@usenet.news.interia.pl...

    ERY> napisał w

    > Nie pomyślałem o tym. Ciekawe.

    Przeciez to podstawowe rozwiazanie jest. Myslalem, ze masz jakies wiekszy
    zamysl, ze nie skorzystales.

    No to czujki w calym domu :-)

  • 16. Data: 2012-07-17 09:59:12
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > u mnie chodzi non stop całą dobę - wyłączam "ręcznie" jak gdzieś wszyscy
    > domownicy wyjeżdżają na dłużej niż jeden dzień

    Ale po co pompowac jak jest ciepla?

  • 17. Data: 2012-07-17 10:07:55
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Przecież to podstawowe rozwiazanie jest.

    pisałem o tym już parokrotnie... i już mi to się nudzi...

    mierzenie temperatury wody na pompce cyrkulacyjnej
    ma taki sens jak liczenie plam na słońcu

    to może przynieść mikroskopijne oszczędności na energii zasilania samej
    pompki i tyle...

    podobnie jak ambitne sterowanie recyrkulacją w momencie gdy CWU i CO grzane
    są z tego samego źródła...
    a nakłady na tą logikę raczej się nie zwrócą nigdy...

    latem, gdy CO jest off, w zupełności wystarczy sterowanie czasowe...

  • 18. Data: 2012-07-17 10:15:39
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Ale po co pompowac jak jest ciepla?

    nie przekonam Cię...

    dla mnie cyrkulacja jest elementem komfortu a nie "oszczędzania"

    jest ciepła bo krąży...

    a jak cały czas krąży, to:
    woda jest ciepła cały czas tak samo,
    nie mam problemów ze sterowaniem,
    pompa pracuje stabilnie w stałej temperaturze
    bez ciągłych włączeń i wyłączeń

    włączanie i wyłączanie termostatem kompletnie nic pozytywnego nie daje...

    ale jak wspomniałem - nie przekonam Cię...

  • 19. Data: 2012-07-17 10:27:42
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości
    (...)

> [...]
    >
    > u mnie chodzi non stop całą dobę - wyłączam "ręcznie" jak gdzieś wszyscy
    > domownicy wyjeżdżają na dłużej niż jeden dzień

    I pewnie u mnie na początku tak będzie. Teraz jestem przed tynkami, więc
    zawczasu chcę przewidzieć gdzie pociągnąć kable do sterowania.

    > połącz to z instalacją alarmową, jak juz bardzo chcesz ruchem sterować

    Tak, oczywiście. Czujki ruchu będą wspólne i wykorzystywane również w innych
    celach.

    > nie bardzo widzę związek pomiędzy tymi wartościami...

    Chodzi o czas jaki musi upłynąć od momentu załączenia pompy do uzyskania
    ciepłej wody z kranu. Jeśli czujnik byłby w środku w łazience, to
    najprawdopodobniej trzeba byłoby czekać na ciepłą wodę.

> [...]
    > w zestawieniu sezonu ze sterowaniem i tego co mam teraz,
    > ale wszystko zależy od tego, czym grzejesz...

    Sądzę, że ciężko byłoby zaobserwować jakieś oszczędności, bo brak
    odpowiedniego środowiska do przeprowadzenia takich obserwacji. Kilka
    mroźniejszych dni i całe oszczędności z pompy gdzieś znikną w całościowych
    rachunku za energię...

    Ale po części masz rację, wielkich zysków tutaj nie trzeba się spodziewać.
    Ja robię to właśnie nie tylko dla oszczędności, ale też dla frajdy. Teraz
    kładę tylko kable, a resztą będę zajmował się potem, być może latami...

    > zobacz sam jak bardzo sobie komplikujesz życie...

    To proste :) Co tu za komplikacje?

> [...]
    > w pierwszej kolejności dobrze zaizoluj rury z wodą.
    > możesz dać nawet podwójne otuliny, jak masz na to miejsce - jednorazowy

    To oczywiście zrobię.

    > albo grzać wodę bezpośrednio w miejscu poboru w czasie poboru....
    > (ogrzewaczami przepływowymi)

    Zdecydowanie odpada. Cenię sobie komfort.

  • 20. Data: 2012-07-17 10:32:14
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości
    > u mnie chodzi non stop całą dobę - wyłączam "ręcznie" jak gdzieś wszyscy
    > domownicy wyjeżdżają na dłużej niż jeden dzień

    Moje wrodzone lenistwo i szwankująca pamięć nie pozwalają mi na taki model
    działania :) Wolę aby ktoś (sterownik) zrobił to za mnie...