  • 11. Data: 2010-11-09 14:33:24
    Temat: Re: jak wykonac nadproże w istniejącej ścianie nośnej
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Tomasz O." <t...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:ibasb7$i4j$1@news.onet.pl...

    > W sumie tak ale już mnie przekonałeś, żeby kupić dwa dwuteowniki, może
    > trochę mniejsze (100? 120?) i je zespawać. Będzie to też cąłkiem dobre, ze
    > względu na większą powierzchnię styku z belkami drewnianymi i ewentualne
    > ich osiadanie. Zastanawiam się tylko czy wystarczy po jednm na słupy czy
    > też dawać spawane.

    Gdzie chesz dać te słupy ?
    Przy ścianach czy na środku ?
    Wg mnie bezsensem jest dawanie przy ścianach.
    Lepiej osadzić jest w ścianach tę belkę podpierającą belki stropowe.
    Robienie dodatkowych słupów jest trochę bezsensowne, ponieważ będziesz
    musiał wylać jakąś stopę czy ławę, aby osadzić te słupy.
    Przecież nie postawisz tych słupów na podłodze, drewnianej czy nawet
    wylewce, bo z czasem one się wbiją, a belki stopowe wraz z murłatą pod
    naporem masy śniegu na dachu obsuną się w dół. Poza tym, zeby się nie
    poprzewracały te słupy to musiał byś je zabetonować lub mocowac do ścian.
    Jak dla mnie jest to zły pomysł.
    Najlepiej wybij gniazda w ścianach pod belkę. Wsadź ją na przestrzał, a
    nastyępnie zabetonuj te gniazda. Dwa, trzy dni roboty i czołgiem nie
    ruszysz.
    Ja tak właśnie u siebie w domu łączyłem 2 pokoje, tworząc salon 5 x 10 m.
    Wyburzałem środkową ścianę, która podpierała drewniane belki stropowe
    biegnące wzdłuż czyli po długości 10m.
    Na środku podparłem je w poprzek dwiema masywnymi belkami drewnianymi
    bodajże 25 x 25 cm.
    Na tym podpartym stropie stoją belki podporowe więźby dachowej oraz dwie
    murowane ściany tzw. mur pruski.
    Belki są osadzone w ścianach nośnych i mają długośc ponad 5m.
    Miałem o tyle trudniejsze zadanie, że na dole podłoga była zrobiona z desek
    na legarach drewnianych, a do tego miałem idiotów robotników, którzy się
    porwali za wyburzanie ściany bez wcześniejszego podstęplowania stropu,
    pomimo, że kategorycznie zabroniłem im wcześniej rozbierać tę ścianę zanim
    jej nie podstępluję. Zamiast czekać na mnie i robić to co im kazałem tzn.
    wyjuć gniazda i dokłądnie posprzątać podłogę to porwali się wyburzanie jakby
    pracowali na akord :) Moze pomyśleli sobie, że lepiej jest od razu wyburzyć,
    zeby nie musieli 2 razy sprzatać :D
    Ja w tym czasie pojechałem załatwiać stęple i belki.
    Jak wyburzyli cześć tej ściany to strop "tąpnął" na środku 5 cm w dół i
    oparł się na kilku cegłach. Mało co się nie posrali ze strachu i pouciekali
    :) Jak przyjechałem i to zobaczyłem to jeszcze dostali ode mnie zjebkę i o
    mało co nie wyrzuciłem ich na zbity pysk za to, że nie robili tak jak ja im
    kazałem.
    Po wybiciu w ścianach nośnych gniazd, posprzątaniu, ułożyliśmy na podłodze
    belki w celu dobrego rozłożenia nacisku stępli na dużą powierzchnię podłogi.
    Obsadziliśmy poprzeczne belki w gniazdach kilka centymetrów pod belkami
    stropowymi. Następnie przy pomocy hydraulicznego lewarka o udźwigu 30 czy 50
    ton (już nie pamiętam) zaczęliśmy podnosić belki poprzeczne do góry,
    blokując ich położenie stęplami. Po dokładnym wypoziomowaniu podłóg na
    piętrze zamurowaliśmy gniazda, w których obsadzone zostały belki. Po
    obsadzeniu belek, jak tylko beton dobrze związał, ściana została rozebrana
    do końca.

  • 12. Data: 2010-11-10 06:42:38
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

    > Użytkownik "Tomasz O." <t...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Gdzie chesz dać te słupy ?
    > Przy ścianach czy na środku ?

    Przy ścianach, jak wcześniej pisałem, myślałem o zrobieniu ramy na
    wzmocnionym fundamencie. Tzn planowałem wyburzyć tą ścianę i wybrać w
    podłodze (wylewka) wszystko aż do fundamentu (mniej więcej pewnie z 20 cm) i
    uzupełnić to mijsce zezbrojonym betonem z zatopionym ceownikiem, który
    miałby służyć jako podstawa pod słupy wypierające belkę górną.

> [...]
    > obsadzeniu belek, jak tylko beton dobrze związał, ściana została rozebrana

    Powiem szczerze, że bardzo mnie tym pomysłem zaintrygowałeś. Nie mieszkasz
    gdzieś może gdzieś w południowej części województwa pomorskiego? Zaprosiłbym
    na jakieś piwo albo flaszkę, bo widzę, że muszę zmienić konsultanta.

    Tomasz

  • 13. Data: 2010-11-10 08:24:08
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > i uzupełnić to mijsce zezbrojonym betonem z zatopionym ceownikiem, który
    > miałby służyć jako podstawa pod słupy wypierające belkę górną.

    Zapewne ściana stoi na jakiejś ławie. Być może wystarczy tylko postawić
    słupy na tej ławie, ale dla mnie jest to trochę bezsensowny pomysł.
    Jeżeli nie ma przeciwskazań to wal belkę podporową w ściany. Tylko dobrze je
    obsadź i zakotwicz.
    Jedyne przeciwskazania do takiego wykonania to, że ściana może nie być
    ścianą nośną, lecz zwykłą działową, która nie przenosi obciążeń dachu, ale
    jest to małoprawdopodobne, bo kiedyś ta wyburzana ściana była ścianą
    zewnętrzną budynku, a obsadzając belkę będziesz ja obsadzał w miejscu tej
    ściany. Zatem jakby nie patrzeć to belka się oprze jednym końcem na
    narożniku ścian, gdzie wykonane było wiązanie ścian poprzez układanie cegieł
    obydwu naroznych ścian na zakłądkę, a więc tworzące mocny filar. Zaś drugim
    końce belka się oprze na drugim narożniku ścian lub na samej ścianie.
    Takie ma jeszcze jedną zaletę ponad ramą. Wiąże z sobą ściany i zapobiega
    przed rozłażeniem się ścian pod naciskiem dachu. Belka ta będzie tu działała
    nie tylko jako belka przneosząca nacisk stropu, ale także jako wiązar
    przeciwdziałąjący siłom rozciągajacym tę belkę.

    Nacisk stropu i dachu

    ===========
    <--||||| ||||| --> siły rozpychające ściany
    -->+=========+ <-- siły przeciwdziałające
    Belka jest rozciągana.

> [...]
    > gdzieś może gdzieś w południowej części województwa pomorskiego?
    > Zaprosiłbym na jakieś piwo albo flaszkę, bo widzę, że muszę zmienić

    Niestety, jestem z południa Polski.
    Poza tym nie jestem konstruktorem budowlanym i nie wolno mi udzielać
    wiążących rad co do konstrukcji domu.
    Musisz to przedyskutować z osobą, która będzie robić projekt tej przebudowy,
    bo na takią przebudowę zgodnie z prawem musisz mieć projekt.

  • 14. Data: 2010-11-10 08:33:27
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    słupy na tej ławie, ale dla mnie jest to trochę bezsensowny pomysł.
    Jeżeli nie ma przeciwskazań to wal belkę podporową w ściany.
    Jedyne przeciwskazania do takiego wykonania to, że któraś ze ścian może nie
[...]
    obydwu naroznych ścian na zakładkę, a więc tworzące mocny filar. Zaś drugim
    końcem belka się oprze na drugim narożniku ścian lub na samej ścianie.
    Takie rozwiazanie ma jeszcze jedną zaletę ponad ramą, o której myślisz.
    Przede wszystkim wiąże z sobą ściany i zapobiega
    przed rozchodzeniem się ścian pod naciskiem dachu. Belka ta będzie tu
    działała
    nie tylko jako belka przenosząca nacisk stropu, ale także jako wiązar
    przeciwdziałąjący siłom rozciągajacym lub ściskającym tę belkę.
    Cyli będzie przeciwdziałać siłom rozpychającym ściany na zewnątrz lub do
    wewnątrz budynku.
    Popniżej masz poogladowy rysunek, dzięki któremu łatwiej będzie to
    zrozumieć.

    Nacisk stropu i dachu

    ===========
    <--||||| ||||| --> siły rozpychające ściany
    -->+=========+ <-- siły przeciwdziałające
    Belka jest rozciągana.

    Jeżeli postawisz ramę, niezwiązaną ze ścianami to po pierwsze nie będzie ona
    przeciwdziałać rozchodzeniu się ścian, a ponadto będzie pracować inaczej niż
    mury, ponieważ stal ma inną rozszerzalność cieplną. Poza tym taka rama jest
    podporą chwiejną, która będzie podatna na każdą boczną siłę.

  • 15. Data: 2010-11-10 09:10:56
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

> [...]

    > inaczej niż mury, ponieważ stal ma inną rozszerzalność cieplną. Poza tym
    > taka rama jest podporą chwiejną, która będzie podatna na każdą boczną

    Tak na szybko zmontowałem rzut parteru.
    http://fotoo.pl/zdjecia/files/2010-11/7836214d.jpg
    Wszystko by było fajnie ale niestety jedne koniec musiłby się oprzeć tylko
    na ścianie między kuchnią a pokojem 1 i niestety nie da się je w puścić w tą
    ścianę za daleko bo po drugiej stronie są schody a brak mi wiedzy czy ta
    ściana jest nośna czy działowa. Ma co prawda coś koło 20 cm grubości ale pod
    schodami jest jeszcze piwnica i obawiam się, że jej fundament nie jest dużo
    głębiej niż sama piwnica.

> [...]
    > przebudowy,
    > bo na takią przebudowę zgodnie z prawem musisz mieć projekt.

    Tak tak to wiem ale jak widzisz mój projektant poparł w 100% moją koncepcję
    (koncepcję budowlańca amatora) stalowej ramy.

    Tomasz

  • 16. Data: 2010-11-10 09:28:06
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > ta ściana jest nośna czy działowa. Ma co prawda coś koło 20 cm grubości
    > ale pod schodami jest jeszcze piwnica i obawiam się, że jej fundament nie

    Nie wiem czy dobrze rozumiem. Wejście na schody jest od strony łazienki ?
    Która część jest starą częścią budynku, a która nową ?
    Czy nowa to pokój 2 i łazienka ?

    > Tak tak to wiem ale jak widzisz mój projektant poparł w 100% moją
    > koncepcję (koncepcję budowlańca amatora) stalowej ramy.

    Moze faktycznie ściana przyległa do schodów jest tylko ścianą działową.
    Wtedy rama pozostaje kompromisem.
    Można też zamiast wyburzać całą ścianę pozostawić filary po 40-50cm i na
    nich obsadzić belkę.
    Napisz jeszcze czy ta ściana przyległa do schodów schodzi do piwnicy, czy
    też kończy się na stropie pomiędzy piwnicą , a parterem ?
    Jeżeli schodzi do piwnicy to jakiej grubości jest ta ściana w piwnicy ?

  • 17. Data: 2010-11-10 10:52:31
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

    > Nie wiem czy dobrze rozumiem. Wejście na schody jest od strony łazienki ?
    > Która część jest starą częścią budynku, a która nową ?
    > Czy nowa to pokój 2 i łazienka ?

    Dkładnie tak.

    > Moze faktycznie ściana przyległa do schodów jest tylko ścianą działową.
    > Wtedy rama pozostaje kompromisem.
    > Można też zamiast wyburzać całą ścianę pozostawić filary po 40-50cm i na
    > nich obsadzić belkę.

    To mi też zaproponowano ale ze względu na małą szerokość pokoju 1 i 2 (tylko
    po 3 m) wolałbym pozbyć się jej w całości.
    Teraz tak sobie myślę, że może zostawić po jakieś 20 cm (wyjdzie podobnie
    jak dwuteowonik i obróbka) filary i z 20 wpuścić w ściany prostopadłe do
    belki.

    > Napisz jeszcze czy ta ściana przyległa do schodów schodzi do piwnicy, czy
    > też kończy się na stropie pomiędzy piwnicą , a parterem ?

    Schodzi do podłogi w piwnicy.

    > Jeżeli schodzi do piwnicy to jakiej grubości jest ta ściana w piwnicy ?

    Tego nie wiem, bo mam do niej dostęp tylko z jednej strony.

    Tomasz

  • 18. Data: 2010-11-10 13:56:29
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > jak dwuteowonik i obróbka) filary i z 20 wpuścić w ściany prostopadłe do

    Z tymi 20cm to będzie ciężko uzyskać tak, żeby podczas kucia nie wzruszyć
    ścian poprzecznych.
    Napisz z jakiego materiału są zrobione te ściany ?
    Z jakiego materiału i jakiej grubości jest ściana wyburzana ?
    Jakiej grubości jest ścianka pomiędzy kuchnią , a pokojem 1 ?

    Coś się obawiam, że będziesz miał z tą przeóbką więcej problemów niż
    myślisz.
    Z tego co widać to chyba na tej wyburzanej ścianie wspiera się cały strop,
    znajdujacy się nad pokojem 2
    Prawdopodobnie zbrojone belki stropu biegną prostopadle do tej wyburzanej
    ściany i na tej ścianie się wspierają.
    Podparcie stropu drewnianego przy tym wszystkim to "Pan Pikuś" :)
    Prawdziwym wyzwaniem będzie podparcie lanego stropu na czas wyburzenia
    ściany.
    No, chyba, że się mylę i zbrojone belki biegną prostopadle do okna.
    Może od kogoś pożycz albo nawet kup wykrywacz metali i spróbuj zlokalizować
    jak przebiega zbrojenie tego stropu.

    Jeżeli belki lanego stropu bedą się opierały na tej wyburzanej ścianie to
    radziłbym jednak nie ruszać tej ściany.
    Przypuszczam, że w nowej części masz podłogi wylewane i izolowane
    styropianem. Jeżeli tak to będzie problem z podparciem stropu na czas
    wyburzania ściany. Po prostu nie możesz sobie ot tak poustawiaś stępli, bo
    mogą wpaść w podłogę, a cały strop może runąć na głowę.
    Chyba że na ten czas ułożysz na podłodze pryzmę z grubych beli i podepszesz
    stęplami cały strop w wielu punktach tak, żeby rozłożyć siłę nacisku na
    całej powierzchni podłogi.
    Musiał byś także podeprzeć strop drewniany w podobny sposób.
    Trzeba to zrobić przed wyburzeniem ściany.

    > Schodzi do podłogi w piwnicy.

    To już jest nieźle.

    > Tego nie wiem, bo mam do niej dostęp tylko z jednej strony.

    Bez tej informacji to będzie problem.

  • 19. Data: 2010-11-12 06:16:07
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

> [...]
    > Z jakiego materiału i jakiej grubości jest ściana wyburzana ?
    > Jakiej grubości jest ścianka pomiędzy kuchnią , a pokojem 1 ?

    Ściany mają około 20 cm grubości. Co do materiałów to nie wiem ale pewnie
    cegła albo coś podobnego

> [...]
    > znajdujacy się nad pokojem 2
    > Prawdopodobnie zbrojone belki stropu biegną prostopadle do tej wyburzanej

    Mam nadzieję, że nie. A nadzieja ta opiera się na tym, że jak to kupiłem i
    się wprowadziłem to sufit w łązience i korytarzu nie był otynkowany i belki
    bigły dokładnie tak jak powinny.

> [...]
    > Może od kogoś pożycz albo nawet kup wykrywacz metali i spróbuj
    > zlokalizować jak przebiega zbrojenie tego stropu.

    Już pożyczyłem i w niedzielę zrobię oględziny.

> [...]
    > nacisku na całej powierzchni podłogi.
    > Musiał byś także podeprzeć strop drewniany w podobny sposób.
    > Trzeba to zrobić przed wyburzeniem ściany.

    Mam wykrywacz to sprawdza a dla pewności postaram się odkuć kawałek sufitu w
    pokoju 2 i się okaże. Jeżeli to co piszesz będzie faktem to ściana zostanie.

    > Bez tej informacji to będzie problem.

    To można sprawdzić jedynie poprzez zrobienie odwiertu.

    Tomasz

  • 20. Data: 2014-02-02 20:59:48
    Od: j...@g...com