  • 21. Data: 2011-03-03 23:57:58
    Temat: Re: jakie świetlówki kompaktowe?
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 03 Mar 2011 22:52:50 +0100, R. P. napisał(a):

    > Fizyka kolego. Widma mozesz sobie znalezc w internecie. Chcesz sie
    > klocic, ze swiatlo zarowe nie daje pelniejszego spektrum od swiatla ze
    > swietlowki kompaktowej?

    Pytam o to enigmatyczne "psucie wzroku". I czekam na jakieś konkretne
    opracowania. Niech przy okazji wyjaśnią, dlaczego jeszcze nie jesteśmy
    ślepi od liniowych świetlówek powszechnie stosowanych w biurach lub od
    ulicznych lamp sodowych. Te ostatnie muszą być śmiertelnie niebezpieczne z
    zaledwie kilkoma prążkami w widmie.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 22. Data: 2011-03-04 00:06:05
    Od: "Lukasz" <l...@w...pl>

    Użytkownik "R. P." <r...@w...to.wp.pl> napisał w
    wiadomości news:4d700db2$0$2453$65785112@news.neostrada.pl...

    > Fizyka kolego. Widma mozesz sobie znalezc w internecie. Chcesz sie klocic,
    > ze swiatlo zarowe nie daje pelniejszego spektrum od swiatla ze swietlowki
    > kompaktowej?

    1) "światło ze źródła żarowego ma lepszą charakterystykę [od świetlowki
    kompaktowej]" - zakładając że 'lepsza charakterystyka' oznacza ciągły i
    bardziej równomierny rozkład widma to OK.

    2) "światło ze źródła żarowego ma lepszą charakterystykę mniej więc psuje
    wzrok" - nie wiem czy 'lepszość' czyli ciągłość i równomierność rozkładu
    widmowego mniej psuje wzrok. Czy możesz to uzasadnić.
    --
    lukasz

  • 23. Data: 2011-03-04 00:35:46
    Od: GS <g...@g...pl>

    Użytkownik R. P. napisał:

    > Fizyka kolego. Widma mozesz sobie znalezc w internecie. Chcesz sie
    > klocic, ze swiatlo zarowe nie daje pelniejszego spektrum od swiatla ze
    > swietlowki kompaktowej?

    Pytanie było o aspekt zdrowia, nie "pełniejszego spektrum"

    pzdr
    GS

  • 24. Data: 2011-03-04 10:18:34
    Od: Damork <d...@w...pl>

    Na mównicę wtargnął "Borys Pogoreło", poprawił mikrofon, rozwarł paszczę i
    ryknął:

> [...]
    > ślepi od liniowych świetlówek powszechnie stosowanych w biurach lub od
    > ulicznych lamp sodowych. Te ostatnie muszą być śmiertelnie niebezpieczne z

    Nie wiem jak uliczne, ale akurat zwykłe długie świetlówki u mnie akurat
    dawały kiedyś dość nieprzyjemny efekt - grałem w tenisa na sali oświetlonej
    takimi właśnie i regularnie co pewien czas niemal przestawałem widzieć.
    Plamy przed oczami, utrata ostości widzenia, takie tam atrakcje. Nigdy i w
    żadnych innych okolicznościach podobny problem nie występował.
    Mam wrażenie że to było ściśle powiązane z częstotliwością drgania tego
    cholerstwa, to było jakieś 25 lat temu i świetlówki ani nie były najnowsze,
    ani najlepszej jakości.

    Piotr Mockałło
    Jednoosobowa Armia Mordoru na XJ 600N
    http://www.osiatkowania.pl

  • 25. Data: 2011-03-04 11:58:08
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 4 Mar 2011 11:18:34 +0100, Damork napisał(a):

> [...]
    > cholerstwa, to było jakieś 25 lat temu i świetlówki ani nie były najnowsze,

    W tych czasach faktycznie nie liczyłbym na najlepszą jakość takiego
    światła - kiepska stabilizacja, pewnie mocno mrugały. Zaś efekt
    stroboskopowy przy graniu w tenisa raczej nie pomaga w skupieniu się na
    piłce, więc nic dziwnego, że Ci oczy siadały. Niemniej nie ma to nic
    wspólnego z zakresem widma.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 26. Data: 2011-03-04 12:22:39
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    GS wrote:

    > Pytanie było o aspekt zdrowia, nie "pełniejszego spektrum"

    Mea culpa. Chodzi raczej o częstotliwość drgań tego tatałajstwa. Nie o
    widmo. Wąskie spektrum wpływa na komfort postrzeganego światła. Swiatło
    żarowe jest przyjemniejsze. Swietlówki kompaktowe nadają się do biura i
    do szpitala. Natomiast sama już częstotliwość drgań wpływa na zdrowie oczu.

  • 27. Data: 2011-03-04 12:42:41
    Od: GS <g...@g...pl>

    Użytkownik R. P. napisał:

> [...]
    > do szpitala. Natomiast sama już częstotliwość drgań wpływa na zdrowie oczu.
    jak wpływa powiedz poproszę...
    wróć - jak to już wiem to "źle" wpływa
    ale jak to wpływa na wzrok - konkretnie - powoduje to i to dlatego iż...

    pzdr
    GS

  • 28. Data: 2011-03-04 14:09:23
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    GS wrote:

    > jak wpływa powiedz poproszę...
    > wróć - jak to już wiem to "źle" wpływa
    > ale jak to wpływa na wzrok - konkretnie - powoduje to i to dlatego iż...

    Męczy wzrok. Ile jesteś w stanie posiedzieć przy świetlówce a ile przy
    zwykłej żarówce?

  • 29. Data: 2011-03-04 14:13:05
    Od: JK <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-04 15:09, R. P. pisze:

    > Męczy wzrok. Ile jesteś w stanie posiedzieć
    > przy świetlówce a ile przy zwykłej żarówce?

    Ja jestem w stanie posiedzieć tyle samo.
    Innymi słowy nie widzę różnicy.
    Napiszesz coś z sensem, czy masz zamiar dalej
    bełkotać?
    I jeszcze jedno jaka częstotliwość drgań? Co
    ci tam drga w żarówce/świetlówce?

    JK

  • 30. Data: 2011-03-04 14:18:02
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    JK wrote:

> [...]
    > Napiszesz coś z sensem, czy masz zamiar dalej bełkotać?
    > I jeszcze jedno jaka częstotliwość drgań? Co ci tam drga w

    Swietlowka swieci swiatlem ciaglym?