  • 91. Data: 2011-12-02 12:34:46
    Temat: Re: kolejna zła wiadomość dla gazowników
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:

> [...]
    > kotła gazowego kondensacyjnego którego temperatura powrotu
    > ma_być_jak_najniższa, świadczy o tym, że temperatura spalin z groszkowca
    > będzie wyższa.
    > Realna sprawność kondensata z wyliczenia z ciepła spalania (a nie z
    > wartości opałowej jak to podają marketingowcy i wychodzi im 110%) to
    > około 95%. Dla otwartej komory spalania około 80% a dla groszkowca to
    > będzie max 70%.
    > Drugi fakt, gazowy kocioł nie musi podtrzymywać paleniska gdy nie jest
    > potrzebne a groszkowiec spala ciągle i czy chcesz czy nie chcesz to

    Jak najbardziej się zgadzam i pisałem o tej sprawności w innym miejscu -
    max 60 procent w warunkach domowych. Jednak w 1m3 gazu za 2 zł masz do
    10 kWh, do odzyskania może z 9, natomiast w 1 kg węgla masz 7,5 kWh za
    70 groszy, do odzyskania ok 4,5 kWh.

    Co wychodzi taniej?

    pozdr
    Robert G.

  • 92. Data: 2011-12-02 12:41:45
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Mo e nie musi, ale lubi. Nie wiem jak wy, ale wieeeelu moich znajomych
    > przez pierwsze p roku/rok przesiedzia o w kot owni przestawiaj c
    > pstryczki, programy, krzywe, czyszcz c piec, wybieraj c popi by da o
    > si je z popielnika :) Niekt rzy jak Adam buduj NASA II eby zobaczy
    > jak dzia a PC :). P niej to przechodzi, czego z ca ego serca ycz :)

    Hehe ...

    To chyba tak u mnie jest ...
    Chociaż nie mam zbytnio co ustawiać bo elektronika niemalże
    bezobsługowa to chcę aby proces spalania była możliwie najlepszy a
    efektywnośc pieca mozliwie najwyższa. Dlatego tak często go czyszczę ,
    tym bardziej że jest to proste i mało czasochłonne i łudzę się że
    dzieki temu sprawność będzie wysoka ;)
    Co do popiołu , to wywalam go w weekendy lub przez przyjazdem
    śmieciarki. Nie czekam aż zacznie z niego się wysypywać ...
    Mój piec jest "dziwny" bo ma mniejszy podajnik na węgiel (110-120kg) a
    i sam popielnik jest dość mały (mała wysokość) mimo że komora
    popielnika jest duzo większa ...

  • 93. Data: 2011-12-02 12:58:52
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > A jaka jest temperatura spalin na wylocie?

    Jest bardzo niska ....
    W moim piecu musiałem zwiększyć temperaturę na piecu bo rura spalinowa
    była letnia i bałem się o ... komin ...
    Komin mokry , nie wygrzany i niska temperatura spalin i zaczęły
    pojawiac się plamy :(
    Zwiększyłem temperaturę i ociepliłem komin na poddaszu nieużytkowym i
    mam nadzieję że będzie ok , ale i tak ciężko się oparzyć dotykając
    wylot spalin ...

    Dla porównania rury z kominka nie ma szansy dotknąć , bo gwarantowane
    oparzenie ..

    Więc widać że jednak sprawność nowoczesnego pieca vs kominek jest
    nieporównywalna ...

    Więc ma napewno wyższa sprawnośc niż 60% , bo tyle podobno mają zwykłe
    kominki i sądzę że spokojnie mają sprawność >80% ...

  • 94. Data: 2011-12-02 13:02:10
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 2 Gru, 13:34, Robert G <r...@g...pl> wrote:

    > Jak najbardziej si zgadzam i pisa em o tej sprawno ci w innym miejscu -
    > max 60 procent w warunkach domowych. Jednak w 1m3 gazu za 2 z masz do
    > 10 kWh, do odzyskania mo e z 9, natomiast w 1 kg w gla masz 7,5 kWh za
    > 70 groszy, do odzyskania ok 4,5 kWh.
    >
    > Co wychodzi taniej?

    Czyli roznica = 0,06 na korzysc wegla. Moj dom 12 tys kWh + 4 tys kWh
    CWU = 16 tys * 0,06 = roznica 960 pln. A tak ogolnie to gazem = 3555
    pln, weglem = 2500 pln. Chyba bym jednak wybral gaz i to z rachunkami
    prognozowanymi - tak zeby cale 3500 pln rozbic sobie na caly rok.
    Mniej boli wydawanie 300 pln / mc niz 2500 pln jednorazowo przed
    sezonem. Mozna to tez powiedziec inaczej - za 960/12 = 80 pln na
    miesiac kupujesz sobie swiety spokoj i komfort. A mysle ze realna
    roznica wyjdzie jeszcze mniej bo te 4 tys kWh na CWU bedzie z duzo
    gorsza sprawnoscia przy weglu dzialac.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 95. Data: 2011-12-02 13:18:04
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > max 60 procent w warunkach domowych. Jednak w 1m3 gazu za 2 zł masz do 10
    > kWh, do odzyskania może z 9, natomiast w 1 kg węgla masz 7,5 kWh za 70

    No 10kWh z 1m3 gazu jest nie przesadzone w kondensacie. Gaz GZ50 według
    norm powinien posiadać 38MJ/kg

    > Co wychodzi taniej?

    To ile ten twój węgiel ma kaloryczności?
    Dobry węgiel jaki udało mi się znaleźć w necie podają że ma 29MJ/kg czyli
    około 8kWh/kg zakładając sprawność 60% o której wspomniałeś jest to
    4,8kWh/kg. Skąd wytrzasnąłeś te 7,5kWh z węgla? Tona ekogroszku nawet nie
    wiem jakiej kopalni u nas kosztuje obecnie 840zł za tonę. Sa tacy co piszą
    że i po 880 kupowali. Sądzę że to ten lepszy o wyższej kaloryczności i
    _suchy_ co jest bardzo ważne aby nie płacić za wodę.
    Z GZ50 w kondensacie cena 1kWh wychodzi koszt 20gr, a z jakiegoś tam
    ekogroszku za 840zł który i tak policzę że ma 29MJ/kg koszt 1kWh to 17,5gr.
    Ekogroszek jest więc tańszy o około 2,5%.
    Teraz weź sobie policz ile ciepła w komin leci z groszkowca gdy na zewnątrz
    jest w miarę ciepło i ty tylko CWU musisz nim grzać albo coś tam tylko
    podtrzymywać temperaturę w domu. Sprawność groszkowca leci na pysk do nawet
    30-40% podczas gdy kocioł gazowy po prostu jak nie trzeba grzać to palnik ma
    wyłączony. Owszem opłaty stałe za gaz są (u mnie 22zł miesiąc) ale nie
    spalam węgla w próżno za 840zł.

    Marek

  • 96. Data: 2011-12-02 13:35:21
    Temat: Re: kolejna zla wiadomosc dla gazowników
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > Czyli roznica = 0,06 na korzysc wegla. Moj dom 12 tys kWh + 4 tys kWh
    > CWU = 16 tys * 0,06 = roznica 960 pln. A tak ogolnie to gazem = 3555
    > pln, weglem = 2500 pln.

    No patrz. Co jeden liczy to inaczej wychodzi :)
    Tobie 30% a mnie wyszlo "tylko" 12,5% na korzysc wegla i to pod warunkiem ze
    palimy ciagle i jest co grzac a nie tylko podtrzymywac plomien.

    > A mysle ze realna
    > roznica wyjdzie jeszcze mniej bo te 4 tys kWh na CWU bedzie z duzo
    > gorsza sprawnoscia przy weglu dzialac.

    Zapewne nie jeden napisze ze nie pali wtedy gdyz ma grzalke na prad. OK.
    Tylko ze 1kWh z pradu kosztuje w 1 taryfie prawie 60gr czyli 3x drozej niz
    gaz.

    Marek

  • 97. Data: 2011-12-02 13:36:56
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Ekogroszek jest więc tańszy o około 2,5%.

    Urwało mi jedynkę. Ma być 12,5%

    Marek

  • 98. Data: 2011-12-02 14:01:45
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:

    > To ile ten twój węgiel ma kaloryczności?

    Widzę, że wierzysz mocno... :-) w zapewnienia.
    Dla mnie nie ma różnicy między takim co ma niby 29 MJ, a tym, co ma 24
    MJ/kg.
    Paliłem i takim i takim, i różnicy nie widziałem. To zwyczajne dymanie
    ludzi.
    Tak samo z tą kalorycznością gazu... też dymanie ludzi. Nie jest żadną
    tajemnicą, że ten gaz, który dociera do domów rurami jest nieco
    wzbogacany powietrzem, żeby go było więcej, zatem i jego kaloryczność spada.

    Przyjmuję do obliczeń wartości orientacyjne, bo ani laboratorium w domu
    nie mam, ani nie mam ochoty niczego udowadniać....

    Cenę węgla też podaję wg tego co płaciłem, a nie wg tego, co ktoś tam
    znalazł w necie :-P.

    Gazu z rury nie mam... i mieć nie będę, bo na to za....pie nie sądzę by
    doprowadzili gaz przed wojną jeszcze... a po nie będzie mi raczej już
    potrzebny ;-D.

    Te wyliczenia wszystkie trzeba brać zawsze razy... pi, a respektować
    głównie poniesione koszty, bo będziemy się targować o 30 czy 12 procent,
    a nic to nie wnosi w konkretnym przypadku.

    pozdr
    Robert G

  • 99. Data: 2011-12-02 14:14:17
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Tak samo z tą kalorycznością gazu... też dymanie ludzi. Nie jest żadną
    > tajemnicą, że ten gaz, który dociera do domów rurami jest nieco wzbogacany
    > powietrzem, żeby go było więcej, zatem i jego kaloryczność spada.

    Powietrzem powiadasz...
    To skoro twierdzisz że może mieć nawet 25MJ/kg to tym gorzej dla węgla.
    Więcej pytam nie mam

> [...]
    > nie mam, ani nie mam ochoty niczego udowadniać....
    >
    > Cenę węgla też podaję wg tego co płaciłem, a nie wg tego, co ktoś tam

    Pozwoliłem sobie przed chwilką na telefon do jednego ze składów sądeckich.
    Ekogroszek sosnowiecki luzem 820zł, workowany 905zł.
    Dziękuję.

    Marek

  • 100. Data: 2011-12-02 14:26:12
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Zapomniałem dopisać że to cena na placu. Za przywóz do 5km dodatkowo 35zł od
    jednorazowego załadunku.
    Gdybyś zakupił więc te 4tony workowanego u nas w Sączu to 1t. wyniesie cię
    914zł co daje nam już 19gr za 1kWh.
    W Nowym Sączu ekogroszek spalając całorocznie okazuje się że jest więc sporo
    droższy niż gaz z rury.

    Marek