  • 71. Data: 2009-11-11 22:02:36
    Temat: Re: kominek z plaszczem wodnym czy bez?
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:e1b2a4e7-a5f5-4d29-ad9f-0d1bc72143ea@15g2000yqy
    .googlegroups.com...

    > 140m2 parter (z garazem 30m2), 140m2 piwnica (z garazem 30m2) i ok
    > 80m2 uzytkowej poddasze.
    > Grzeje wszystko, tj. cale ok. 360m2, na co trzeba ok 19 tys kWh. W
    > pierwszym sezonie moze jeszcze wiecej :)
    >
    > Plaszcz razem z wkladem i kompletna instalacja wyjdzie mnie ok 7 tys

    Tanio - ciekawe czy dobrze.

    > Za grzanie pradem przez ten pierwszy sezon wydalbym ok. 6k pln.
    >
    > Tyle jezeli chodzi o fakty ;)

    I do tego paliwo do kominka za free.

  • 72. Data: 2009-11-11 22:11:31
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    wiadomoscinews:e1b2a4e7-a5f5-4d29-ad9f-0d1bc72143ea@
    15g2000yqy.googlegroups.com...

    > Tanio - ciekawe czy dobrze.

    Sama instalacja (a to chyba najwazniejsze) i komponenty - wyzsza
    poleczka. Zabezpieczenie w postaci wezownicy schladzajacej, zawor
    wattsa, wymiennik secespola, pompy obiegowe wilo star, naczynko
    wzbiorcze z przelewem z nierdzewki i plywakiem. Nic tu nie brakuje, na
    niczym nie szedzilem :) Licze jeszcze +500 pln na rury (najdrozsza
    bedzie miedz) ale zobaczymy ile to ostatecznie wyjdzie - moze wiecej,
    moze mniej.. Na pewno zrobie sesje foto dot. kolejnych krokow
    instalacji az do probnego uruchomienia :-)

    Sam wklad - kratki.com model Zuzia 15kw. Prawdopodobnie model
    powietrzny wybralbym dokladnie ten sam - niedrogi, sprawdzony,
    polecany, no i nie ma tych wszystkich dla mnie odpustowych dodatkow w
    postaci wykutej rozy, kozy, czy innego "ozdobnika". Fajny, prosty, z
    wygladu nowoczesny. W cenie mam dolot powietrza z zewnatrz, wklad
    wermikulitowy, domykanie drzwiczek, wklad na wiosne (dali gratis;)
    stelaz do ustawienia kominka i wszystkie rury z czarnej stali 2mm,
    kolanka etc. IMHO wszystko, co potrzebne :)

    > I do tego paliwo do kominka za free.

    Na paliwo zostaje mi 1,5k pln - czyli prawie 14mp drewna. Nie
    liczylem, czy wystarczy (nie chce mi sie, nie mam czasu, zarobiony
    jestem;-) ale to duuuuzo opalu :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 73. Data: 2009-11-11 22:31:58
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > moze mniej.. Na pewno zrobie sesje foto dot. kolejnych krokow
    > instalacji az do probnego uruchomienia :-)

    I tu nasuwa mi sie moj solar.
    Uszczelnienie gwintow teflonem. Nawiniete podwojnie tzn. raz nawiniete i
    zakrecone, odkrecone i drugi raz nainiete i zakrecone do oporu. Skutek,
    czesc polaczen cieknie. Spuszczanie czesci glikolu, uszczelnienie i
    pompowanie drugi raz. Efekt jeden gwint cieknie. Spuszczanie glikolu,
    uszczelnianie i pompowanie. Za jakis czas znow wyciek przy naczyniu
    przeponowym. Spuszczanie glikolu, uszczelnianie i pompowanie. Za czwartym
    razem wszystko szczelne. Przed wczoraj po ponad miesiacu od szczelnego
    napelnienia nakrecalem korek na odpowietrznik kotla gazowego, obok niego
    wisi solarne naczynie przeponowe. Patrze z przyzwyczajenia po gwintach, no i
    zielone pod gwintem. Wa mac. Znow nieszczelne. Dokrecam gwint, rura z
    karbowanej kwasowki i zaczyna sie skrecac razem z nakretka. Zesz jasny
    gwint. Luzuje, trzymam mocno rure i krece nakretka. Cieknie. Zdjalem
    naczynie i przygladam sie dokladniej, a wyciek jest jakby na roze nad
    nakretka. Przeginam rure, przekrecam i ogladam. W pewnym momencie strumien
    glikolu prosto w oko pod cisnieniem blisko 3 bar. Pierd..llem naczyniem i do
    wody zeby przeplukac. Trzasnalem drzwiami od kotlowni i tyle tego widzialem
    do nastepnego dnia. Wczoraj przerobilem polaczenia gwintowe na zaciskane dla
    rury miedzianej 15mm. Skrecilem i jutro powinienem miec pompe do prob, zeby
    ponownie uzupelnic glikol. Odpowietrznik na kolektorze zakrecony a jakze,
    ciekawe czy sie rury powyzej separatora nie zapowietrza. Bedzie trzeba isc
    na dach.
    Konkluzja taka, ze im bardziej to wszystko skomplikowane, tym bardziej
    klopotliwe montazowo. Bierz sie Adam do roboty, to moze do stycznia sie
    wyrobisz. :-)

    Pozdro.. TK

  • 74. Data: 2009-11-11 22:38:13
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > naczynie i przygladam sie dokladniej, a wyciek jest jakby na roze nad

    Po dwoch piwach czlowiek rozne rzeczy wypisuje, ale w oczy az kluje:
    rurze powinno byc.

    Pozdro.. TK

  • 75. Data: 2009-11-11 22:46:17
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 11 Lis, 23:31, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Konkluzja taka, ze im bardziej to wszystko skomplikowane, tym bardziej
    > klopotliwe montazowo. Bierz sie Adam do roboty, to moze do stycznia sie
    > wyrobisz. :-)

    Eeeetam Maniek - dobre klucze trzeba miec, duzo sily w rekach (mi ich
    nie brakuje wbrew mojej mizernej posturze ;) - do zakrecania srub
    zawsze prosze kogos innego bo ja zawsze urywam;) i przede wszystkim
    nie uzywac dziadowskiego teflonu tylko pakul :) U siebie mam skrecony
    poki co do kupy caly rozdzielacz do wody (a bylo tam dobrych kilka
    duzych polaczen gwintowanych), duuuzo roznych pierdolek przy glownym
    rozdzielaczu CO (przejscia z PP na gwint i kilka zaworow, nyple,
    redukcje i tak dalej), trzy rozdzielacze podlogowki (przyszly w
    czesciach pierwszych) - w sumie 21 obiegow i narazie nie mialem
    jeszcze ani razu ani jednej kropelki wycieku, a wszystko testuje przez
    kilka dob przy 10bar :-)

    Instalacja kominkowa jest prosta jak drut, a wiekszosc polaczen jest
    lutowanych. Zreszta, beda fotki z datami i godzinami, zobaczymy jak mi
    pojdzie ;-))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 76. Data: 2009-11-11 23:07:20
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > zawsze prosze kogos innego bo ja zawsze urywam;) i przede wszystkim
    > nie uzywac dziadowskiego teflonu tylko pakul :)

    Jest zalecenie, nie wiem czy gwarancyjny rygor, zeby do solarow uzywac
    wylacznie teflonu.

> [...]
    > czesciach pierwszych) - w sumie 21 obiegow i narazie nie mialem
    > jeszcze ani razu ani jednej kropelki wycieku, a wszystko testuje przez

    A tak, to wszystko tez przechodzilem i zawsze, prawie zawsze bylo git, tylko
    ten solar... :-(
    Jak gdzies cos ew. cieknie, to nigdy nie bylo klopotu. Tu uklad napelnia sie
    pompa, stad dodatkowy cyrk.
    Jak pomysle o tych Waszych pompach ciepla, tym calym pitolonym osprzetem,
    gwintach, smierdzacych glikolach to juz mam dreszcze. A sam nie mam prostej
    instalacji, zawiera prawie wszystko co moze - powinna zawierac taka
    instalacja. Kabelki, przekuwanie, wiercenie, peszle, piankowanie, oczywiscie
    jak na zlosc pod samym dachem gdzie miejsca malo, miliony zaworow,
    ksztaltek, otulin... Ech, dobrze ze mam to juz za soba. Fajna robota, ale
    lepiej jak sie skonczy. :-)

    > Instalacja kominkowa jest prosta jak drut, a wiekszosc polaczen jest
    > lutowanych. Zreszta, beda fotki z datami i godzinami, zobaczymy jak mi
    > pojdzie ;-))

    Spoko. Dochodzi jeszcze elektryka, lugownie, ciecie, uszczelnianie,
    kladzenie rur, przekuwanie i nie wiem co tam u Ciebie jeszcze. Wszystko
    ladnie, tylko jak lezy to za cholere nie chce sie samo robic. :-)

    Pozdro.. TK

  • 77. Data: 2009-11-11 23:10:43
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > I tu nasuwa mi sie moj solar.
    > Uszczelnienie gwintow teflonem. Nawiniete podwojnie tzn. raz nawiniete i
    > zakrecone, odkrecone i drugi raz nainiete i zakrecone do oporu.

    I tu popełniasz wielki błąd.
    Teflonu nie wolno odkręcać. Jak robisz uszczelnienie teflonem to tylko na
    raz. Zakręcasz i dokręcasz tyle ile trzeba. Jeżeli masz cofnąć choćby o pół
    obrotu to musisz odręcić, usunąć teflon i robić wszystko na nowo.

    > Konkluzja taka, ze im bardziej to wszystko skomplikowane, tym bardziej
    > klopotliwe montazowo. Bierz sie Adam do roboty, to moze do stycznia sie
    > wyrobisz. :-)

    Ale zanim się weźmiesz do roboty to kup se zwykłe, najzwyklejsze konopie
    oraz zwykły, najzwyklejszy smar lub pastę do konopii - jak chcesz tanio.
    Jak stać Cię na coś droższego to kup sobie nitkę Loctite (podobna do nici
    dentystycznych).
    Nic lepszego od tych 2 rzeczy nie wymyślono do uszczelniania gwintów.

  • 78. Data: 2009-11-11 23:27:41
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > raz. Zakręcasz i dokręcasz tyle ile trzeba. Jeżeli masz cofnąć choćby o
    > pół obrotu to musisz odręcić, usunąć teflon i robić wszystko na nowo.

    Tak wiem o tym. Tylko ze jak nawiniesz zdaje sie tyle ile trzeba to okazuje
    sie, ze jest za malo i gwint cieknie. Poprobowalem zatem tej metody i
    dziala. Zwlaszcza jak nawinie sie grubo to nie bardzo daje sie "gwint
    zaczac". Jak pierwsza warstwa sie ulozy, to z druga jest juz latwiej. Z
    mojej strony to celowe dzialanie i wiem, ze niezgodne z przepisem. Druga
    warstwa idzie tylko na raz a pierwsza jest jakby podkladem.

    > Ale zanim się weźmiesz do roboty to kup se zwykłe, najzwyklejsze konopie
    > oraz zwykły, najzwyklejszy smar lub pastę do konopii - jak chcesz tanio.

    Wszyscy mi to odradzali, ale w instrukcji jak wol napisane: stosowac
    wylacznie uszczelnienia teflonowe.
    Gdyby nie, to nie daj Boze przyjdzie pozniej jakis glab i ma przyczyne
    ustarki. Zluszczyl sie panu absorber, bo do uszczelnien stosowal pan
    konopie, oby nie indyjskie. :-)

    Pozdro.. TK

  • 79. Data: 2009-11-11 23:31:42
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 12 Lis, 00:07, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Jest zalecenie, nie wiem czy gwarancyjny rygor, zeby do solarow uzywac
    > wylacznie teflonu.

    Hm, nie wiem, na solarach tez sie nie znam ale co tez tam moze
    wystepowac - przeciez nie zadna temperatura ktoraby zaszkodzila
    konopiom ?

    > Spoko. Dochodzi jeszcze elektryka, lugownie, ciecie, uszczelnianie,
    > kladzenie rur, przekuwanie i nie wiem co tam u Ciebie jeszcze. Wszystko
    > ladnie, tylko jak lezy to za cholere nie chce sie samo robic. :-)

    Dobry sprzet jest podstawa sukcesu :-) Ja tego sprzetu troche juz
    zgromadzilem.. Fakt - samo sie nie zrobi i trzeba czasem sie mocno
    nakombinowac ale ile satysfakcji z zakonczonej roboty! A jak sie
    sprzetu nie ma to sie pozycza za flaszke :) Np. jutro bede mial
    zalatwiony sprzet do elektrooporowego zgrzewania rur PE (wart dobrych
    kilkanascie tys pln). Z poczatku planowalem kolektor pompy ciepla (i
    cala kotlownie) w zupelnie innym miejscu i zakopalem juz sobie 100mb
    rury (PE 32) wystawiajac w pomieszczeniu konce przewodow.. Koncepcja
    sie zmienila, kolektor jest zupelnie gdzie indziej (50mb od chaty
    studzienka i dopiero od niego "nowe" 500mb kolektora :) Rury zostaly -
    no to trzeba je zagospodarowac! No wiec musze je przedluzyc o ~20mb
    pod posadzka - przez cala piwnice. Jakos polaczenia skrecane nie
    wydaja mi sie w 100% pewne wiec trzeba pozyczyc od znajomego z
    wodociagow zgrzeware i zrobic to do porzadku na zlaczkach
    elektrooporowych ;)

    Rurki beda ostatecznie dostarczaly energie do wstepnego podgrzewania
    powietrza nawiewanego w rekuperatorze w zimie, a do chlodzenia w lato,
    w dodatkowym wymienniku typu powietrze - woda. Da to dodatkowe, mysle
    ze dosc wymierne korzysci (i dla portfela i dla komfortu w lato :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 80. Data: 2009-11-12 08:09:07
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    h.googlegroups.com...
    15g2000yqy.googlegroups.com...

    > Sama instalacja (a to chyba najwazniejsze) i komponenty - wyzsza
    > poleczka.

    A juz jasne - Ty to wszystko wlasnymi raczkami. No to tyle jesli chodzi o
    fakty.