  • 61. Data: 2011-01-04 19:53:05
    Temat: Re: koszty CO i CW w domu grudzień
    Od: yarecky <2...@x...pl>

    W dniu 2011-01-04 09:09, 4CX250 pisze:
    > Użytkownik "Mariusz" <m...@T...pl> napisał w
    > wiadomości news:4d225c42$1@news.home.net.pl...

    > A mozesz napisać jaki masz duży zbiornik wody (do kranów) i jakie
    > temperatury wody w tym zbiorniku udaje uzyskać się samą pompą ciepła?
    >

    > Marek

    Pompa z pojedynczą sprężarką potrafi nagrzać czynnik do ok. 55-60st. C.,
    kaskadowa może nawet zagotować wodę :)
    Ponieważ jednak w sensownym czasie wężownica o temp. 55st. nie nagrzeje
    wody do tej samej temperatury, stosuje się dodatkowe grzałki w bojlerze,
    które a) dogrzewając wodę skracając czas, b) przegrzewają wodę
    cyklicznie w celu wybicia bakterii legionelli.

    Yarecky.

  • 62. Data: 2011-01-04 20:11:53
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Sorry, przeliczyłem i faktycznie ekogroszek powinien być tańszy.
    > Dla gazu: 4,60zł - 100MJ
    > Dla groszku: 3,2zł - 100MJ (dobry ekogroszek 26MJ)

    Tylko, ze tu sprawnosc tez nie jest bez znaczenia. Przedmuchy swoje
    kosztuja, reszta cyklu tez idealna nie jest. Przy gazie jest jednak znacznie
    lepiej.

    Pozdro.. TK

  • 63. Data: 2011-01-04 20:27:29
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Sty, 00:42, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
    > U ytkownik "Mariusz" <m...@T...pl> napisa w
    > wiadomo ci news:4d225c42

    > Obawiam sie, ze mit wyjatkowej oplacalnosci legl w gruzach...

    Spoko spoko, pisze ze dom nowy, pompa mogla chodzic 24/h zeby
    nagrzac :)

    https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Aldetql4KVO
    QdFFqVXROUDBJZGtJNnF6OXRvMDVNNVE&hl=en#gid=0

    Tu macie realne wyniki kilkunastu userow grzejacych PC.

    Jeden z nich (addiq) to moj znajomy - robilem mu zreszta dolne zrodlo
    (550mb PE40) i "monitoruje" go szczegolnie, bo grzeje pompa ECOPOL
    system 8kW ktora kosztuje ok 12k pln. Grzeje ok 135m2. Tez warto
    zauwazyc - ze wprowadzil sie w listopadzie i od tego czasu wszystko
    liczy. I tak zuzyl:

    - caly listopad -> 313,5 dzien, 217,5 noc -> tj. 245 pln
    - caly grudzien -> 539,2 dzien, 371,5 noc -> tj. 426 pln

    Przypuszczalnie styczen wyjdzie ok 500 pln, luty 400 pln, marzec/
    kwiecien ok 300 pln. Suma ok 1900 pln. Tak ja to szacuje. Mysle tez ze
    jak sie Adrian nauczy wykorzystywac bardziej II taryfe (jak narazie
    widac niezbyt mu to wychodzi;) i bedzie to drugi sezon to spokojnie
    zejdzie do 1500 pln / sezon (CO + CWU razem!!). Adrian mieszka z zona,
    dzieciakami + tesciowa, wiec zuzycie CWU jest spore - mysle ze moze
    dlatego ma takie zuzycie w I taryfie - pompa 8kW ma troche za slaba
    moc zeby wyrobic sie z nagrzaniem duzego bufora CWU i jeszcze nagrzac
    CO tylko w II taryfie :)

    Mi zadnego dodatkowego dowodu na oplacalnosc PC nie trzeba. Jego PC to
    12k pln + kolektor ziemny 8k pln (z czego ja u siebie zejde jeszcze o
    jakies 4k pln z kosztow). To daje ok 16k pln koszt inwestycyjny samej
    PC. Moj sasiad wybulil za jakis retortowy wypas kociol prawie 12k pln,
    ktory mu sie co drugi dzien zacina (podajnik) i po 10-ciu latach
    bedzie do wymiany.

    A co do zuzycia sprezarki - jak juz nie raz pisalem, znam instalacje
    zrobiona w '96 z pompa hibernatusa, ktora obecnie chodzi 15-ty rok i
    jakos nie widac ani tego, ze mialaby pasc, ani zmniejszonej
    sprawnosci.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 64. Data: 2011-01-04 20:29:31
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Sty, 20:24, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > sciane 1W. Ogrzewam bezposrednio ok. 120m^2 do temp. 20C z kawalkiem, do
    > tego prawie drugie tyle mam na gorze powierzchni posadzki, zero ocieplenia
    > stropu miedzy parterem i poddaszem za to w klatce schodowej wisi
    > przescieradlo, garaz w bryle budynku z nieocieplona sciana przez kotlownie i
    > spizarnie, brak drzwi do wiatrolapu, duzo duzych okien i zupelnie nie
    > pasywna bryla domu. Za ogrzewanie gazem jak narazie w najwieksze mrozy tej
    > zimy schodzace ponizej -20C zaplacilem nie wiele wiecej, a i jestem
    > sceptykiem oszczednosci zwiazanych z wentylacja mechaniczna, wiec takowej

    Maniek ja Cie nie strasze ale jak Tobie wyszlo 900 pln w cieple
    miesiace to styczen-luty Cie moze zrujnowac - obym nie byl prorokiem i
    oby nie wyszlo Ci zuzycie za ~2k pln w te dwa miesiace :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 65. Data: 2011-01-04 20:33:03
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Sty, 21:27, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > A co do zuzycia sprezarki - jak juz nie raz pisalem, znam instalacje
    > zrobiona w '96 z pompa hibernatusa, ktora obecnie chodzi 15-ty rok i

    (a moze '98 hmmm, ale chyba '96 bo dwa lata temu jak ja z bliska
    ogladalem to chodzila 13-ty rok :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 66. Data: 2011-01-04 20:34:38
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "yarecky" <2...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Pompa z pojedynczą sprężarką potrafi nagrzać czynnik do ok. 55-60st.
    > C., kaskadowa może nawet zagotować wodę :)

    Tak ale kaskadowa kosztuje inne pieniądze :(

> [...]
    > grzałki w bojlerze, które a) dogrzewając wodę skracając czas, b)
    > przegrzewają wodę cyklicznie w celu wybicia bakterii legionelli.

    Ja się pytałem ile konkretnie jest u ciebie tych stopni C z samej
    pompy bez wspomagaczy.

    Marek

  • 67. Data: 2011-01-04 20:41:51
    Temat: Re: koszty CO i CW w domu grudzien
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Maniek ja Cie nie strasze ale jak Tobie wyszlo 900 pln w cieple
    > miesiace to styczen-luty Cie moze zrujnowac - obym nie byl prorokiem i
    > oby nie wyszlo Ci zuzycie za ~2k pln w te dwa miesiace :)

    No po czesci mozesz miec troche racji i jak na razie nie podniecam sie
    zbytnio oczekujac pokornie konca sezonu. Tyle, ze u mnie to nie byly cieple
    miesiace. Jak na razie od swiat do dzis jest ciagle cieplej jak bylo.
    Te -20C to moze incydent, ale jak pamietam -10 w ciagu dnia przez kilka dni
    to zadna nowosc. Przez ponad miesiac byly ciagle ujemne temp., wiatru tez
    jakos duzo i dopiero przed swietami bylo powyzej zera, no i slonca jak na
    lekarstwo. Generalnie u nas zima raczej z tych ciezszych i wiekszosci dala
    sie juz we znaki.

    Pozdro.. TK

  • 68. Data: 2011-01-04 20:47:39
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >
    > Przypuszczalnie styczen wyjdzie ok 500 pln, luty 400 pln, marzec/
    > kwiecien ok 300 pln. Suma ok 1900 pln. Tak ja to szacuje.

    Sorry jak za 135m^2 to mnie nie powala. Nie jest zle, ale zeby pasc z
    zazdrosci no to jednak nie. O ile ma ktos gaz to jednak moim zdaniem ciagle
    taka sobie alternatywa.

    Pozdro.. TK

  • 69. Data: 2011-01-04 21:07:45
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Sty, 21:47, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Sorry jak za 135m^2 to mnie nie powala. Nie jest zle, ale zeby pasc z
    > zazdrosci no to jednak nie. O ile ma ktos gaz to jednak moim zdaniem ciagle
    > taka sobie alternatywa.

    Biorac pod uwage, ze gazowiec zaplaci min. 3k pln to ja nie wiem, czy
    polowa to nie taki zly interes :) Biorac pod uwage koszt przylacza,
    komina, samego porzadnego piecyka etc. Inwestycyjnie moze wyjsc bardzo
    podobnie. Eksploatacyjnie - znacznie taniej. Wiec - czemu "taka sobie"
    alternatywa ? :)

    Apropo - Adrian ma w granicy gaz, tyle ze ma dom polozony 100m od
    granicy i przylacz wyszedlby go tyle co cala PC ;-)
    Mieszka ~5km odemnie, dom ma podobny do mojego (20cm styro na
    scianach) i nawet ten sam rekuperator ;-)
    Bardzo zaluje ze nie wyrobilem sie z dolnym zrodlem u siebie na ten
    sezon ale na przyszly to juz glowe daje obciac, jak nie zrobie. I
    obiecuje wystawie kilka czujek temperatury (zew/wew/pompa/cwu) z
    licznikiem zuzycia online + nawet kamerke na kotlownie, zeby Wam
    niedowiarkom udowodnic, ze PC sie oplaca ha ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 70. Data: 2011-01-04 21:39:19
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-01-04 00:30, Mariusz pisze

    > jestem ciekaw Waszych wyników,

    Dom parterowy z poddaszem użytkowym ok. 130-140m2 (po podłogach ok.
    170m). Zbiornik cwu 140 litrów - temperatura zadana na zbiorniku
    47stopni (spokojnie wystarcza dla 3-4 osób).

    Ocieplenie 10 cm styro na ścianach, 13-15cm podłoga (w zależności od
    pomieszczenia). Wełna na skosach 22 cm. Docieplenie skosów wymaga
    jeszcze poprawek, bo w niektórych miejscach wieje (czeka toto na
    poprawki od 1,5 roku i chyba już się nie doczeka:)
    Wentylacja grawitacyjna.

    Od 27 listopada 2010 do dzisiaj (39 dni) poszło równo 750 kg ekogroszku,
    zatem wychodzi niecałe 600 kg / miesiąc. Tona ekogroszku to 840 złotych
    z dowozem. Zatem miesięcznie wychodzi 500 złotych. Grzanie w kominku
    sporadycznie - w grudniu rozpalane dosłownie kilka razy. Czasami, jak
    już jest pełny popielnik w piecu na groszek (tzn popiół sięga do
    retorty) wrzucam 2-3 kawałki drzewa - mam trochę podłej jakości drzewa,
    którym nie palę w kominku. Czasami też palę papiery, kartony i inne
    nadające się do spalenia śmieci. Pozwala to ok. 3 razy w miesiącu na
    zaoszczędzenie ekogoroszku (myślę, że jakieś 3-4 worki w miesiącu dzięki
    temu można zaoszczędzić).

    Za to do 27 listopada od początku sezonu grzewczego poszło może z 200 kg
    ekogroszku + ok. metra drzewa + trochę brykietu (za jakieś 60 zł) -
    październik i listopad były miesiącami dość ciepłymi w zeszłym roku.

    Łącznie szacuję maksymalnie 3 tony ekogroszku na sezon, ale myślę, że
    powinienem się zmieścić w 2,5 tony, czyli jakieś 2000-2500 tysiąca za
    sezon grzewczy. W zeszłym roku poza sezonem grzałem jeszcze wodę
    ekogroszkiem, ale doszedłem do wniosku, ze to średnio opłacalne, bo
    poszło mi go jakieś 700 kg, w tym roku po sezonie zainstaluję grzałkę
    elektryczną do zasobnika.

    Aha. W tym roku kupiłem węgiel nie najlepszej jakości, mimo że z tego
    samego źródła co ostatnio. Zostało mi jeszcze 10 worków, a mam już
    upatrzony i przetestowany węgiel u innego dostawcy - bardziej
    kaloryczny, więc wyniki jeszcze nieco powinny się poprawić.

    Temperatura w domu ok. 22 stopni, w cieplejsze dni, albo jak dogrzeję
    kominkiem dochodzi do 23,5 stopnia :)

    Jeszcze jedna ważna rzecz - temperatura utrzymywana jest na stałym
    poziomie przez całą dobę.