  • 41. Data: 2013-02-12 12:15:53
    Temat: Re: krzywa grzewcza - podłogówka Junkers
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    news:kfd7ki$tv8$1@speranza.aioe.org...

    > a jestes w stanie pogodówkę wyłączyć i grzac wyłacznie w oparciu o temp.
    > wewnętrzną? Pompa nie musiałaby latać, jeśli to tylko jedna wajha w dół to
    > zrób eksperyment :)

    Moge wylaczyc calkowicie temp. zewnetrzna, ale nie wiem po co.

    > no to daj gdziekolwiek :)

    No wlasnie nie mam gdzie. Dwa male pokoje narozne z duzymi oknami beda
    niedogrzane, albo w reszcie domu bedzie za cieplo. Odpalenie kominka to
    kolejny problem. Naslonecznienie dwoch stron domu, gdzie sa te male pokoje
    powoduje wychlodzenie pomieszczen w reszcie domu. Tych problemow po prostu
    nie mam.

    Pozdro.. TK

  • 42. Data: 2013-02-12 12:18:50
    Od: quent <q...@b...gmail.kom>

    W dniu 2013-02-12 11:56, t-1 pisze:
    > Czy w samochodzie jak chcesz jechać ze stałą prędkością to reagujesz
    > gazem na podstawie wskazań komputera o spalaniu benzyny czy bezpośrednio
    > szybkościomierza?

    To byłaby niezła analogia gdyby dotyczyła domu z grzejnikami, które
    potrafią ponieść temp. w pomieszczeniu o wiele szybciej niż podłogówka.
    8 lat mieszkałem na poddaszy w którym miałem kocioł gaz i grzejniki. Tam
    mogłem sobie ustawić inna temp. w nocy, inną w dzień.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 43. Data: 2013-02-12 12:30:37
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    quent wrote:
    > Panowie poradźcie proszę. Mój kondensat (100% podłogówka) ma taką
    > przypadłość, że gdy przychodzą mrozy to w domu robi się zbyt ciepło
    > temp. spada <22.

    odpowiedź jest prosta musisz ponieść krzywą i ja spłaszczyć :)

    tak aby dla o st i dla -20 otrzymać optymalną temperaturę wody grzewczej.

  • 44. Data: 2013-02-12 12:49:20
    Od: "t-1" <t...@s...pl>

    > Użytkownik "t-1" <t...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Tylko, ze dom to kilka samochodow o roznych parametrach jadacych ta sama
    > droga. Gdyby bylo inaczej to nikt nie montowal by termostatow na
    > grzejnikach. Wiec w jaki sposob chcesz miec stala temp. we wszystkich
    > pomieszczeniach na podstawie jednego termostatu?
    >
    > Pozdro.. TK

    Zwróć uwagę, że mówimy o akumulacyjnym ogrzewaniu podłogowym gdzie stałe
    czasu liczy się w godzinach.
    Oczywiście wspólny termostat dla całego domu będzie regulował temperaturę
    powietrza najdokładniej dla pomieszczenia gdzie się znajduje.
    Pozostałe pomieszczenia można wyregulować przez odpowiednie przepływy wody w
    segmentach podłogówki.
    Przy mniej więcej proporcjonalnych stratach dla różnych pomieszczeń
    temperatura w nich będzie po dobraniu proporcji przepływów z grubsza (myślę
    w granicach 1 stopnia) zgodna z oczekiwaniami w całym zakresie temperatur
    zewnętrznych.
    Oczywiście można sobie wyobrazić zawory na rozdzielaczu podłogowym sterowane
    przez lokalne regulatory temperatury.

    Podsumowując temat, nie znam regulatora FW100.
    Ale myślę, że jest to dosyć złożony regulator PID (proporcjonalno
    różniczkująco całkujący)
    Taki regulator przewiduje ewentualne przekroczenie temperatury i odpowiednio
    wcześniej oraz delikatniej reaguje w stosunku do bistabilnego termostatu.
    Tylko trzeba mu dać szansę odpowiednimi nastawami a przede wszystkim
    właściwym sygnałem wejściowym.

  • 45. Data: 2013-02-12 12:49:37
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 lutego 2013 12:07:04 UTC+1 użytkownik quent napisał:

    > No tak, to dosyć oczywiste.
    >
    > Dlatego właśnie pytałem o moje parametry w kontekście ich wpływu na
    >
    > pochylenie krzywej.
    >
    > Wierzę, że odpowiednią krzywą da się dobrać do mojego domu.
    >

    > Z drugiej strony uważam, że przy tak dużej bezwładności podłogówki
    >
    > sterowanie temp. wewnątrz przyniesie w efekcie jeszcze większe jej wahania.
    >
    > Zeszłą zimę tak właśnie grzałem - 100% wpływu temp. pomieszczenia. Nie
    >
    > mieszkałem jeszcze ale i tak byłem całe dnie wykańczając dom. Nie byłem
    >
    > zadowolony.
    >
    > Chociaż jak czytam Budyń tak ma i jest zadowolony.

    Bo czujnik wewnętrzny w tych układach jest dodatkowy a nie jedyny termostat.
    Wpływa na działanie czujnika zewnętrznego i jeśli wewnątrz pomieszczeń temperatura
    jest wysoka (kominek, impreza, świąteczne gotowanie czy inne czynniki podgrzewające
    atmosferę) obniża grzanie. To czy i kiedy grzać zależy od czujnika zewnętrznego.

    > Tylko, że znów On nie ma tak jak ja bo ma kocioł w zimnym :-)

    To nie ma większego znaczenia dla nastaw.

    --
    ZZ@private

  • 46. Data: 2013-02-12 12:52:37
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 12 lutego 2013 12:15:53 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:
    > Moge wylaczyc calkowicie temp. zewnetrzna, ale nie wiem po co.

    nie masz w sobie ducha badacza :-)

> [...]
    > powoduje wychlodzenie pomieszczen w reszcie domu. Tych problemow po prostu

    czekaj, czekaj - czy ty regulujesz jakos strefowo pomieszczenia? Bo zrozumiałem ze
    nie. No to teraz też powinienes miec różnice miedzy zimnym a słonecznym w zależnosci
    od słonca czy kominka.

    b.

  • 47. Data: 2013-02-12 12:53:59
    Od: quent <q...@b...gmail.kom>

    W dniu 2013-02-12 12:49, ZbyszekZ pisze:
    > Bo czujnik wewnętrzny w tych układach jest dodatkowy a nie jedyny termostat.

    Nie jedyny?
    Nawet gdy na sterowniku mamy nastawę 100% wpływu temp. wewnątrz?
    Przy <100% to rozumiem.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 48. Data: 2013-02-12 13:28:10
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    >nie masz w sobie ducha badacza :-)

    Byly jakies tam proby wczesniej. Pisalem o prze grzewaniu, ale prawde mowiac
    nie bardzo mi sie chce. Zmiany beda widoczne dopiero za dwa dni i tez wyniki
    nie beda reprezentatywne, bo warunki na dworzu moga byc stabilne. Chodzi
    dobrze to niech chodzi.

    > czekaj, czekaj - czy ty regulujesz jakos strefowo pomieszczenia? Bo
    > zrozumiałem ze nie. No to teraz też powinienes miec różnice >miedzy zimnym
    > a słonecznym w zależnosci od słonca czy kominka.

    Chyba za bardzo skrocilem.
    Chdzi o to, ze nie ma reprezentatywnego pomieszczenia. Dwa narozne pokoje
    maja duze okna i sa od poludnia z oknami na wschod, poludnie i zachod. Te
    duze okna powoduja w tak malych pomieszczeniach duze straty. Kiedy jest duzy
    mroz to przy oknach jest najchlodniej. Zeby je dogrzac to czujnik temp.
    wewnetrznej musialby byc tam. Tam tez nie ma kominka, wiec jego wplyw bylby
    zaden.
    Ale umieszczenie tam termostatu spowoduje, ze reszta domu bedzie grzana za
    bardzo. Strona poludniowa i duze okna to kolejny problem ze sloncem. W
    sloneczny dzien te pomieszczenia nagrzeja sie najszybciej i wylaczy sie
    kociol, ale w pozostalej czesci domu zrobi sie znacznie chlodniej.
    Umieszczenie termostatu w innej czesci spowoduje, sytuacje odwrotna. Te dwa
    pomieszczenia beda ciagle niedogrzane. Problem wiec rozwiazuje po pierwsze
    gesta petla podlogowki i wlasciwe dobranie krzywej grzewczej.

    Pozdro.. TK

  • 49. Data: 2013-02-12 13:36:30
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Budyń wrote:

> [...]
    > zrozumiałem ze nie. No to teraz też powinienes miec różnice miedzy
    > zimnym a słonecznym w zależnosci od słonca czy kominka.

    ale wiesz że podlogówka sie samoreguluje?

    jak t wzrasta w pomieszczeniu o 1 czy 2 stopnie to podłgoa przestaje
    praktycznei oddawać ciepło?

  • 50. Data: 2013-02-12 13:46:09
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 lutego 2013 12:53:59 UTC+1 użytkownik quent napisał:

    > Nie jedyny?
    >
    > Nawet gdy na sterowniku mamy nastawę 100% wpływu temp. wewnątrz?
    >
    > Przy <100% to rozumiem.

    A jak go wsadzisz sobie ... pod pachę to będzie ~36,6 i co z tego?
    Ano nie jedyny skoro możesz wybierać który i jak działa.

    --
    ZZ@private